כשאנחנו מתקרבים לסיומה של סדרת המאמרים "אור בהירות הדרך" ולפני שהתחלתי לכתוב את המאמר הזה, בהתייעצות עם אחרים, התחלתי לחשוש מאפשרות של השלכות לא רצויות ממאמרים.
שלא יקרה חלילה שקוראים את המאמרים באופן חלקי, או אפילו מלא, וסומכים על כך שיסתדרו כבר.
שלא יסתבכו חלילה אנשים בארץ זרה בגללי.
מצד שני אני לא חושב שזה נכון בגלל זה להגביל את הנסיעה ברכבת רק לאנשים עם ידע בכמה שפות ויכולת ברמה גבוהה ביותר להסתדר בכל מצב.
אני לא יכול לקחת אחריות, הנסיעה ברכבת לא כזו פשוטה, זה משהו חדש ולא מוכר, שפה זרה, התנהלות ומערכת.
אבל אני בהחלט חושב שזה לא כזה מסובך, אפשר לעבור את זה בקלות ובכיף! ובפרט אם יודעים מה שצריך לדעת, ומבררים מה שצריך לברר, אז (כמעט) כל אחד יכול!
והרבה עשו את זה, תבררו סביבכם...
חשוב לציין שיש הבדל גדול בין מתי שהכל מתנהל לפי התוכנית, (וברב המקרים זה ככה). לבין מצבים פחות רצויים (שגם אם זה עשירית האחוז, אף אחד לא רוצה שזה יהיה בדיוק אצלו...)
יש מצבים יותר מסובכים, שה' יעזור שלא יקרו אצל אף אחד, החל מאיחור רכבת, חוסר הבנה באיזה רציף לחכות, עיכוב רכבת, ועד לתופעות טבע, השלכות המלחמה או ביטול קווים.
ובמצבים האלה, יהיה יותר קשה להסתדר!
רק בשביל הפורפורציות, יש גם איחור טיסה, בלבול בין טרמינלים שונים, עיכובים בטיסות לפעמים של לילה שלם ויותר (מה שלא שמענו ברכבת), סערה פתאומית או שביתה אצל עובדי הנמל).
לכן, אני ממליץ בדרך כלל על הרכבת, כמובן עם לברר מה שצריך וכו', אבל אני רואה חובה לעצמי להדגיש את זה, ולא אומר לאף אחד באופן אישי מה לעשות ולא לוקח אחריות על מעשים של אחרים, או עיכובים ברכבת... ההחלטה של כל אחד לנסוע ברכבת היא החלטה אישית שלו, ועליו לבדוק זאת בעצמו, ולקחת אחריות בעצמו.
פה במאמרים אני רק מביא את המידע הנחוץ והמועיל למי שרוצה לעשות את זה.


כאן המקום גם לבקש בקשה (שיכול מאד להיות שהיא מיותרת) בשם כל היהודים המשתמשים במערך הרכבות במזרח אירופה.
ב"ה היחס ליהודים כיום ברכבת הוא יחס מכבד! לא שמענו על הצקות או גילויי אנטישמיות, אפי' על הקפדת יתר על כללי הרכבת לא שמענו, ולהיפך, כן שמענו על ויתורים וכו'.
וזה אחריות של כל אחד ואחד לעשות השתדלות לשמר את היחס הזה!
חוץ מהזהירות שלא לגרום חלילה לחילול ה', שלא לגרום חלילה שיאמרו הגוים ראו איך יהודים מתנהגים...
יש גם את האחריות על כך שהנוסעים אחריכם ברכבת לא יתקלו חלילה במצבורי קשיים...
להתנהג בכבוד, לא לגנוב חלילה פרוטה (לא בטריקים לקנות כרטיס זול יותר, ולא באופנים אחרים...) (סליחה על זה שאני חושב שאולי צריך לכתוב את זה) לשמור (ככל האפשר) על כללי הרכבת, ועל הנוחות של שאר הנוסעים (והפקידים), לשמור על השקט בשעות השינה, ובאופן כללי לא למשוך מידי הרבה עיניים, לא לעשות רעש "מצב" ובאלגן.
ומותר גם לוותר לפעמים על מה שמגיע לכם, לטובת הכלל.
(יש לציין שהיחס המכבד מעיד גם על כך שזה נשמר פחות או יותר על ידי הנוסעים משלנו, הבקשה היא להמשיך את זה הלאה.)
pexels-pixabay-302692.jpg

איך מגיעים לרכבת? (נסיעות פנים במדינות הסמוכות).
קודם כל, אפשר להגיע עם רכב, זה בדר"כ יוצא יותר יקר, אבל עדיין חסכתם הרבה מהעלות הכוללת, הגבולות, וכו'.
וכמובן, גם אוטובוסים יש, לא תמיד יותר זול, בדר"כ יותר תדירות מהרכבות, אבל הרבה הרבה פחות נח.
פה לא נקיף את הנושא ולא נמצה אותו, אבל כן ניגע קצת ברכבות (ועוד דרכי הגעה) מנמל התעופה ועד לרכבת.

וינה:
בוינה יש כמה תחנות רכבת, ויש לשים לב מאיזה תחנה הרכבת יוצאת
הרבה רכבות יוצאות מתחנתVienna Central T (Wien Hbf)
במרחק קצר משדה התעופה.
צמוד לשדה התעופה יש גם תחנת רכבת, לרכבות שעוברות שם, או לקחת משם רכבת לתחנה הגדולה.
מוינה יש רכבת כל יום ב8:10 בבוקר ישירות לפשמישל (כ9 שעות) וב16:42 ישיר לזהוני (הגבול עם צופ) (7:24 שעות).
מוינה לבודפשט בשעות היום (מאחרי 6 בבוקר ועד לפני 10 בלילה) יש רכבות רבות, גם מהחברות ההונגריות, וגם האוסטריות) תדירות של כמה לשעה.
המחיר נע בין 9.90 יורו לעשרות יורו, תלוי בחברה ואם מזמינים ישירות מהחברה או דרך חברה אחרת (כולל רכבת אוסטריה), ובביקוש לרכבת.

בודפשט
יש תחנת רכבת סמוכה אל שדה התעופה של בודפשט בשם "Ferihegy", חוץ מזה יש עוד תחנות רכבת בעיר.
לא כל הרכבות עוברות גם שם, אבל די הרבה רכבות עוברות שם.
ההגעה לתחנת רכבת זו היא בקו E200 משדה התעופה במחיר של 350 פורינט לאדם (בערך דולר 1) או 10 ניקובים ב3000 פורינט.
תחנת הרכבת היא אחרי כמה דקות נסיעה, בירידה מהאוטובוס עוברים את הכביש על גשר גבוה (לא כ"כ קל עם מזוודות), תחנה מאד פשוטה (דומה לתחנת אוטובוס).
תדירות הקו הוא בערך כל 10 דק' בשעות היום וחצי שעה - שעה בשעות הלילה.
בשעות הלילה כמעט אין רכבות בהונגריה, בשעות היום התדירות די טובה.
יש ב7:43 בבוקר רכבת ישירה מפריהג'י אל הגבול, יש גם רכבות מבודפשט (תמיד אפשר לקחת רכבת פנימית מפריהג'י למרכז בודפשט, לכן כדאי לחפש מפריהג'י) לקרסטיר, איהל, ועוד.
אל מרכז בודפשט יש קו E100 בתדירות דומה, אבל במחיר 2,200 פורינט לאדם.
המיקום:
47.43727390116542, 19.2241446527781

דברצן
תחנת הרכבת בדברצן לא רחוקה מהשדה תעופה, אבל גם לא סמוכה, משם יש רכבות רבות לגבול (כשעתיים נסיעה או פחות) מיותר מוקדם עד יותר מאוחר, רכבות רבות ישירות.
יש גם רכבות רבות לקרסטיר, איהל וכו'.
משדה התעופה אל תחנת הרכבת:

קושיצה (סלובקיה)
מקושיצה ישנם מספר רכבות ביום שחוצות את הגבול לצופ, שעתיים פלוס נסיעה, לא תמיד יש מקום.
הזמנת כרטיסים בתחנה.
משדה התעופה אל תחנת הרכבת

ורשה, קרקוב
יש תחנת רכבת בתוך שדה התעופה, (ורשה תת קרקעי בקצה הבנין, קרקוב ביציאה מהבנין מעבר לכביש), משם יש רכבות רק למרכז העיר.
ממרכז העיר יש רכבות רבות לפשמישל (או חלם מורשה) וגם לערי קברי הצדיקים.
הרכבות הם בחלקם של החברה הפולנית (PKP) ויש גם רכבות של חברות פרטיות פולניות, צ'כיות, ואוסטריות.
שווה לבדוק זמנים ביותר מחברה אחת.

ז'שוב
משדה התעופה לתחנת הרכבת זה כ20 דק' נסיעה.
משם יש בתדירות של כל 2-3 שעות רכבת (של PKP) לפשמישל, כשעה+ נסיעה.
יש גם רכבות לליז'נסק וכו'.
הגעה משדה התעופה אל תחנת הרכבת:


עליה בכל תחנה
באוקראינה אפשר לעלות ולרדת לרכבת בכל תחנה במסלול (שהכרטיס שלכם כולל תחנה זו).
לדוג', אם הרכבת שלכם שעה אחרי צופ עוברת במונקאץ', ובסוף החלטתם להתפלל על קברו של המנחת אלעזר, או שעברתם את הגבול לבד ואתם רוצים לתפוס את הרכבת בלבוב.
או בחזור אם החלטתם לנסוע למזיבוז ולעלות לרכבת בחמלינצקי, וכו'. זה אפשרי.
כמובן לבדוק שאכן הרכבת עוצרת בתחנה הרצויה, ואת השעה.

השכרת רכב:
עוד דרך לנסוע, שנזכיר בקצרה, זה השכרת רכב באיחוד האירופי.
בכל מיני חברות זה יכול לצאת פחות מ100 ש"ח ליום.
יש חברות שמביאים את הרכב עד אליכם.
בדרך כלל זה רק לנסיעה עד הגבול

עקב האריכות ההמשך יפוצל למאמר נוסף.
על עוד פרטים בנסיעות שנזכרו במאמר הזה, אפשרי לשאול בתגובות, ובעזה"י נשתדל לענות.