לפני שנמשיך בדרכי הנסיעה במדינות השכנות (מנמל התעופה ועד לגבול), איך מזמינים כרטיס, ועוד.
נתמקד ב2 דברים, מעברי הגבול, ולמי מתאים הרכבת.
pexels-borys-zaitsev-8061950.jpg

כולנו זוכרים את העומס בגבולות במוצאי ראש השנה הקודם, איך שאנשים חיכו באוטובוס קרוב ליום שלם, עיכובי טיסות הצ'רטר, פספוס טיסות...
איך עוברים את הגבול בלי העומס?
קודם כל, השנה כבראה העומס בחזור (בלי אחריות) יהיה פחות נורא, בגלל שהנסיעות חזור יתמקדו בשני אחה"צ - ליל שישי, במקום רביעי אחה"צ - ליל שישי.
את הגבול אפשר לעבור בכמה דרכים, הדרך המומלצת בשביל להמנע מהעומס זה ברכבת.
או ברכבות שגם חוצות את הגבול (מפולין, או ממונקאץ לסלובקיה או בודפשט, מקישינב, מרומניה כפי הנראה הקו לא פעיל כיום, אולי יחזור לפעול לפני ראש השנה), או ברכבות שמיועדות למעבר הגבול (מצופ לזאהאני בהונגריה או קריסנה / קאשוי בסלובקיה).
כמובן שצריך שיהיה מקום פנוי, ברכבות שרק עוברות את הגבול בצופ מעלים בדר"כ כמה שמצליח להידחף.

ברגל, לא בכל הגבולות יש אפשרות כזו, בהרבה גבולות יש אפשרות לעבור ברגל, בדרך כלל זה לוקח פחות זמן (ולהחליף אוטובוס בגבול גם יוצא בדרך כלל יותר זול).
קורה לפעמים שברגל יש יותר עומס מבתור הרכבים! וגם יותר נח לחכות בישיבה ברכב מאשר בתור רגלי...
בדרך כלל ברגל זה הרבה יותר מהר.

ברכב (רכב פרטי, אוטובוס, תח"צ, הסעות).
בדרך כלל לרכב פרטי התור מתקדם יותר מהר מהאוטובוסים (זה נתיבים נפרדים), מצד שני לאוטובוס יש לפעמים תור יותר קצר (אם רב הממתינים הם עם רכבים פרטיים).


ככל שהציבור יותר יתפזר, יותר אנשים יעברו ברכבת או ברגל, או במעברי גבול שפחות אנשים עוברים בהם, העומס מכל הגבולות יירד.
אם אתם נוסעים עם רכב של פאייכלה הנהג אמור לדעת את כל המידע על הגבול, אבל עדיין כדאי לברר (בפרט אם נוסעים מגבול צדדי) שהגבול פתוח, ושיש בו את סוג המעבר שאתם רוצים.
יש גבולות שסגורים בלילה (חלקם נסגרים ב18:00 בערב).
יש גבולות שאין בהם מעבר רגלי.
יש גבולות (לדוג' בצופ) שיש בהם רק נתיב אחד משותף לרכבים פרטיים ואוטובוסים, מה שמגדיל את העומס בהרבה!!!

ויש הרבה גבולות שהציבור פחות נוסע מהם, לא תמיד זה מומלץ, בדרך כלל הגבולות האלה יותר קטנים (אם בדיוק יווצר עומס), נסגרים מוקדם, או מאריכים את הדרך, לפעמים בגבולות האלה גם השחיתות גואה, אבל כדאי לחשוב על נסיעה מגבול צדדי (עם בירורים לפני!!!), בפרט עם יהיה שוב כזה עומס כמו שנה שעברה.
(יש הרבה מאד גבולות שמאריכים את הדרך בכמה קילומטרים ומגיעים לגבול בלי העומס הגדול, כמובן שצריך לברר שזה לא גבול שתמיד עמוס, או למשאיות משא בלבד...)

גבול סלובקיה (יש באונגוואר, ויש עוד 1) הוא גבול שהציבור כמעט לא נוסע בו בגלל שאין טיסות ישירות מישראל לסלובקיה, משם אפשר לקחת טיסת מעבר, או להמשיך (בלי עוד מעבר גבול) להונגריה (או פולין - אירוך גדול מאד).
שנה שעברה אנשים התלוננו על שחיתות בגבול הזה.
ושוב, לפני נסיעה מגבול לא מוכר צריך לברר האם אפשר לעבור בו בצורה בה אתם רוצים לעבור (ברגל, רכב קטן, רכב גדול), שעות פעילות, ושווה לבדוק גם מה אנשים אחרים אומרים (על אף שכל גבול יכול לעבור רגוע ובכל גבול יכולים להיות סיפורים).
pexels-lara-jameson-8828421.jpg

המלצות לנסיעה בתחבורה הציבורית.
קודם כל למי מיועדת הרכבת?
הרכבת לא מיועדת לנסיעה לבד של מי שלא יודע להסתדר (או קבוצה שלמה של אנשים שלא יודעים איך להסתדר), מי שיודע להסתדר, עם קצת הכנה יוכל לנסוע ברכבת.
(מי שנסע פעם עם מישהו אחר יידע יותר טוב איך להתכונן לנסיעה לבד)

בדיוק כמו שבשדה תעופה רב האנשים מסתדרים גם בלי לדעת את שפת המקום, בגלל שהם מכירים את ה"הלוך ילך" בשדה, כך גם ברכבת, אם יודעים מה קורה ולאיפה צריך לגשת, עם קצת חוש של להסתדר, אפשר להסתדר! רק שצריך לדעת לקראת מה הולכים, ולדעת שיכולים להסתדר, ולא חלילה להיתקע...
מומלץ מאד לדעת לפני ההגעה לתחנת הרכבת את הפרטים המדויקים, שעת היציאה (ואם אפשר גם שעת הכניסה לתחנה), היעד שלכם (לאיזה עיר הרכבת מגיע, איפה אתם יורדים ממנה), עיר המוצא של הרכבת ועיר היעד (מאיפה לאיפה הרכבת נוסעת), מספר הקו. כל דבר מזה יעזור לכם.
מה שיותר דברים שתסדרו ותבררו מהבית יוריד לכם לחץ מיותר בדרך.
מספר הרציף לא כתוב על הכרטיס, אפשר לשאול בקאסע, במודיעין, או סתם אנשים, ובהרבה תחנות יש מסכים עם שמות הרכבות והרציפים.
המעבר מרציף לרציף הוא או בגשר או במנהרה, לפעמים זה רחוק מבנין התחנה, יש תחנות (בדרך כלל בגבולות המדינה או תחנות קטנות) שהמעבר בהם מרציף לרציף הוא על פסי הרכבת (יש כעין "מעבר חציה" מקוביות ביטון") יש לשים לב לחצות בזהירות ובבטחה.

מומלץ מאד לנסוע בקבוצות, יש הרבה שנוסעים גם לבד.
מומלץ לנסוע עם לפחות 1 בקבוצה שיודע להסתדר בדרכים (לדוג' יודע אוקראינית, יודע לקרא בשפות שונות, וכדו', והעיקר שבסופו של דבר יודע להסתדר ולמצוא את הדרכים) ויודע להסתדר בשטח.
הפקידים ברכבת בדרך כלל לא מבינים אנגלית, בכל זאת תוכלו להשתמש באנגלית בשביל לשאול אנשים בתחנות וכדו'.
לרכבות באוקראינה ניתן לעלות רק עם כרטיס, בו יש מושב שמור - או בהזמנה מראש באינטרנט או בתחנה על בסיס מקום פנוי בלבד.
מומלץ להגיע לתחנה שעה לפני הנסיעה, ולצאת לרציף 20 דקות לפני הנסיעה.
יש לשים לב שזמן הנסיעה הוא הזמן בו הרכבת עוזבת את הרציף, הרכבת מגיע בין 35 ל3 דק' לפני זה (משנה איפה).
בדרך כלל הרכבת מגיע בזמן, קורה שהיא מאחרת או מקדימה!
אופני רכישת הכרטיסים והביטולים יהיו בעז"ה במאמרים הבאים.
העליה לרכבת היא רק לקרון שלכם! אין אפשרות לעלות לקרון אחר! מספר הקרון ומספר הרכבת מופיעים על דף מודפס בחלון הראשון בקרון.
לפני העליה לרכבת תדרשו למסור את הכרטיסים לידי האחראי בקרון שלכם (אם אתם רוצים להיעזר עם פרטי הכרטיס וכדו' מומלץ להדפיס 2 עותקים).
מומלץ להביא ארוחות (לא לשכוח שזה נסיעות ארוכות) ומים לשתייה, לא תמיד אפשר לקנות ברכבת.
מים חמים יש בכל קרון בתחילת הקרון (מול חדר השומר, חבית), תה וקפה זמינים בתשלום 10 גריבנה.
בכל קרון יש אחראי שבודק את הכרטיסים, שומר על הסדר, וכו' , אפשר לבקש ממנו להעיר אתכם בהתקרבכם לתחנה בה אתם צריכים לרדת, (בדרך כלל הוא מזרז לפני התחנה גם בלי שמבקשים), גם אפשר לקנות אצלו שתיה (לפי זמינות במלאי).
לא תמיד זמין במלאי, גם שכן זה עולה פי כמה מבתחנה או בחנות סמוכה
ברכבות שינה מחלקה שלישית (ללא דלתות) זוהי מחלקה מסוכנת מבחינה גשמית ורוחנית ואסור לקנות שם מיטה
במחלקות שינה עם מיטות בחדרים חובה להזמין את כל המיטות בחדר (2 או 4) משום יחוד (שלא יזמינו גוים מיטות בחדר.)
אם אין חדרים ריקים, נסו לקנות 4 כרטיסים (במחלקה שניה) ולבקש מהגוים להחליף, או שתשהו מחוץ לחדר (בסוף הקרון וכדו'). (להיזהר לא למשוך תשומת לב בכזה מצב).
אם אתם מסתדרים באוקראינית תוכלו במצב כזה לבקש מהשומר בקרון שיגיד לכם מתי מתפנה חדר (להסביר לו על רצון לפרטיות, להיות יחד עם המשפחה, וכדו') הרבה פעמים הוא יעזור בכזה מצב.
לא מומלץ להזמין את החדר בצד ימין ליד השירותים יש שם רעש מהשירותים - בצד שמאל זה פחות נורא
אם רוצים להביא מישהו חמישי בחדר אחד (ילד וכדו') חובה לקנות עבורו כרטיס בודד אפשר גם בחדר אחר (צפוף מאד).
תעריף נוער מוזל הוא רק עד גיל 14!
ברוב קווי הרכבת צריכים להדפיס את הכרטיס האלקטרוני על דף נייר בגודל A4.
לפי החוק האוקראיני נסיעה עם כרטיס עם שם אחר (למעט "שגיאות כתיב סבירות") נחשבת כנסיעה ללא כרטיס נסיעה ואפשר לקבל קנס ובמקרה סירוב לתשלום מורידים מהרכבת - בפועל אין אכיפה על זה בכלל!
לכן, אם זה אפשרי כדאי לדייק בשם שכותבים בכרטיס, אבל אפשר גם לנסוע בכרטיס על שם אחר, במקרה כזה כדאי לדעת את השם הכתוב על הכרטיס.
לא שמענו על מקרים שבדקו שמות (וחסידי ברסלב רבים קונים אחד מהשני כרטיסים או סתם כך לא מדייקים בשמות), גם אם יבדקו את זה פעם (אחד שיחפש לעשות צרות וכדו') במקרה הגרוע מדובר בקנס בסכום עלות הנסיעה. כמובן שאף פעם לא כדאי להסתבך, בפרט שאפשר בדר"כ בקלות לכתוב את השם הנכון)
עליה עם מזוודות - מותר מזוודה אחת ותיקים שקיות וכדו' שנכנסים בקלות לחדר בו נמצאים (בחלוקה בין 4 אנשים) ועובר בקלות וללא בלאגן בפרוזדור הקרון.
בקרונות אסור לעשן, מותר לעשן במעבר בין הקרונות (איפה שיש סדק בגג ובצדדים) או בחדר הצמוד לזה אם סוגרים את הדלת לכיוון הקרון ופותחים את הדלת לכיוון המעבר (בכזה מקרה אין בעיה, רשמי מותר רק במעבר בין הקרונות).
לפעמים כשתשמעו מחברים ואחרים על הנסיעה ברכבת, וסגנון מערכת הרכבות, זה יביא אותכם יותר מוכנים לנסיעה.