תעריפי נסיעה הגבוהים למירון נקבעו ללא צו מסמיך!
חשיפה: נוסעים להילולת רשב"י במירון נדרשו בחוסר סמכות לשלם יותר עבור נסיעה בתחבורה הציבורית למרות שהתעריף לא השתנה בצו כפי שדורש החוק ● ייתכן כי המשרד יידרש להחזיר כספים שנגבו ביתר מרבבות החוגגים ששילמו ביתר עבור נסיעתם
בשבוע שעבר החלה מכירת הכרטיסים המוקדמת לנסיעות למירון בתחבורה הציבורית, באמצעות מגוון פלטפורמות דיגיטליות והמוקד הטלפוני של משרד התחבורה. הזמנת הכרטיסים מראש נועדה להבטיח לנוסעים את מועד הנסיעה הרצוי עבורם ותאפשר למפעילי התחבורה הציבורית להיערך כראוי למספר ההסעות הנדרש בכל שעה.
בחוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה) נקבע כי כרטיסי נסיעה יעודיים בתחבורה הציבורית למירון, שמנפיק הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון, הם למעשה היתר שהייה מטעם שר ירושלים ומסורת ישראל. אולם החוק מתייחס רק לאופן שבו נמכרים הכרטיסים - קרי: א. גורם אחראי אחד מטעם משרד התחבורה למכירת הכרטיסים והנפקתם, שאינו שייך למפעילי התחבורה הציבורית כנהוג; ב. התנהלות המכירה באופן הפתוח לכלל הציבור ובשיטת 'כל הקודם זוכה'.
עם זאת, סעיף נוסף בחוק מתייחס על דרך השלילה להסדרי נסיעה שלא יכובדו ומציין כי "לכל הסדר נסיעה אחר בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן ההילולה", אך אינו מאפשר על דרך החיוב לממונה על כרטיסי הנסיעה למירון לקבוע תעריפים חדשים לנסיעה. אשר על כן, ברירת המחדל למה שנקבע בנהלי משרד התחבורה - "תעריפי הנסיעה בהזמנת מקומות מראש יהיו בהתאם לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים)".
בצמרת משרד התחבורה החליטו שתעריפי הנסיעה יהיו גבוהים יותר בכמה שקלים מאשר תעריף חופשי-יומי. גורם במשרד התחבורה אמר ל-News1 כי החוק מורה מפורשות שהסדרי הנסיעה הרגילים לא חלים, והסביר שההיגיון מאחורי הנסיעה היקרה יותר למירון הוא הצורך בהקמת תשתיות וב-5 שעות המתנה ממושכת של אוטובוסים בחניון. הגורם הדגיש כי למרות עליות המחירים במשק, לא התייקרו תעריפי הנסיעה. לשאלת הסמכות החוקית לקבוע תעריף אחר, השיב כי "המפקח על התעבורה, כבכל שנה, קובע את התעריפים בהתאם לסמכותו על-פי דין". אולם כאשר הקשינו ושאלנו מדוע לא פורסם צו מחירים בנדון והדבר לא פורסם ברשומות, בחרו במשרד התחבורה שלא לענות, וגלגלו את השאלה בין גורמים שונים במשרד.
בדוברות המשרד נמנעו גם לומר מי אישר את ההעלאה. ככל שיתברר כי התעריף שנגבה מן הנוסעים גבוה מן המותר בחוק ונקבע בחוסר סמכות, ייאלץ משרד התחבורה להשיב מאות אלפי שקלים, וייתכן שהדבר אף יגרור צעדים משמעתיים כלפי מה שמסתמן לכאורה כפעולה בחוסר סמכות.
מקור: עידן יוסף, News1
חשיפה: נוסעים להילולת רשב"י במירון נדרשו בחוסר סמכות לשלם יותר עבור נסיעה בתחבורה הציבורית למרות שהתעריף לא השתנה בצו כפי שדורש החוק ● ייתכן כי המשרד יידרש להחזיר כספים שנגבו ביתר מרבבות החוגגים ששילמו ביתר עבור נסיעתם
בשבוע שעבר החלה מכירת הכרטיסים המוקדמת לנסיעות למירון בתחבורה הציבורית, באמצעות מגוון פלטפורמות דיגיטליות והמוקד הטלפוני של משרד התחבורה. הזמנת הכרטיסים מראש נועדה להבטיח לנוסעים את מועד הנסיעה הרצוי עבורם ותאפשר למפעילי התחבורה הציבורית להיערך כראוי למספר ההסעות הנדרש בכל שעה.
בחוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה) נקבע כי כרטיסי נסיעה יעודיים בתחבורה הציבורית למירון, שמנפיק הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון, הם למעשה היתר שהייה מטעם שר ירושלים ומסורת ישראל. אולם החוק מתייחס רק לאופן שבו נמכרים הכרטיסים - קרי: א. גורם אחראי אחד מטעם משרד התחבורה למכירת הכרטיסים והנפקתם, שאינו שייך למפעילי התחבורה הציבורית כנהוג; ב. התנהלות המכירה באופן הפתוח לכלל הציבור ובשיטת 'כל הקודם זוכה'.
עם זאת, סעיף נוסף בחוק מתייחס על דרך השלילה להסדרי נסיעה שלא יכובדו ומציין כי "לכל הסדר נסיעה אחר בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן ההילולה", אך אינו מאפשר על דרך החיוב לממונה על כרטיסי הנסיעה למירון לקבוע תעריפים חדשים לנסיעה. אשר על כן, ברירת המחדל למה שנקבע בנהלי משרד התחבורה - "תעריפי הנסיעה בהזמנת מקומות מראש יהיו בהתאם לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים)".
בצמרת משרד התחבורה החליטו שתעריפי הנסיעה יהיו גבוהים יותר בכמה שקלים מאשר תעריף חופשי-יומי. גורם במשרד התחבורה אמר ל-News1 כי החוק מורה מפורשות שהסדרי הנסיעה הרגילים לא חלים, והסביר שההיגיון מאחורי הנסיעה היקרה יותר למירון הוא הצורך בהקמת תשתיות וב-5 שעות המתנה ממושכת של אוטובוסים בחניון. הגורם הדגיש כי למרות עליות המחירים במשק, לא התייקרו תעריפי הנסיעה. לשאלת הסמכות החוקית לקבוע תעריף אחר, השיב כי "המפקח על התעבורה, כבכל שנה, קובע את התעריפים בהתאם לסמכותו על-פי דין". אולם כאשר הקשינו ושאלנו מדוע לא פורסם צו מחירים בנדון והדבר לא פורסם ברשומות, בחרו במשרד התחבורה שלא לענות, וגלגלו את השאלה בין גורמים שונים במשרד.
בדוברות המשרד נמנעו גם לומר מי אישר את ההעלאה. ככל שיתברר כי התעריף שנגבה מן הנוסעים גבוה מן המותר בחוק ונקבע בחוסר סמכות, ייאלץ משרד התחבורה להשיב מאות אלפי שקלים, וייתכן שהדבר אף יגרור צעדים משמעתיים כלפי מה שמסתמן לכאורה כפעולה בחוסר סמכות.
מקור: עידן יוסף, News1