המטבח של סימא
משתמש מקצוען
איפה כתוב עם "מישראל" ?מאמר חז"ל מעוות שפגשתי במודעה, ובתשדיר ברדיו (חרדי).
"כל המציל נפש כאילו הציל עולם מלא". 'מישראל' הושמט
איפה כתוב עם "מישראל" ?מאמר חז"ל מעוות שפגשתי במודעה, ובתשדיר ברדיו (חרדי).
"כל המציל נפש כאילו הציל עולם מלא". 'מישראל' הושמט
במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה' נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".איפה כתוב עם "מישראל" ?
אם אפשר בשורה אחת..במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה' נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
זהו הנוסח בכתב יד קאופמן[1] ובכתב יד פרמה[2] של המשנה. גם בגרסאות דפוס של התלמוד הירושלמי מצוטטת המשנה בנוסח זה[3], אך בתלמוד הבבלי בכתב-יד יד הרב הרצוג ובכתב-יד קרלסרוהה רוכלין 2[4], בגרסאות הדפוס של התלמוד הבבלי[5] וכן בגרסאות דפוס של המשנה, מופיעה המילה "מישראל", ומתקבל הנוסח "כל המאבד נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
הרמב"ם מצטט את המשנה בספרו משנה תורה[6]. בחלק מהנוסחים של דבריו מוחלפת המילה "ישראל" ב"העולם": "שכל המאבד נפש אחת מן העולם ... וכל המקיים נפש אחת בעולם", לדוגמה בכתב יד Yah. Ms. Heb. 2[7]. בנוסחים אחרים[8] הרמב"ם לא גורס לא "מישראל" ולא "מן העולם".
היעדרה או קיומה של המילה "מישראל" מעוררים דיונים ממושכים: האם מדובר באמירה הומניסטית, המייחסת חשיבות עליונה לחייו של כל אדם ואדם, שנברא בצלם אלוקים, או שמדובר באמירה לאומית, המייחסת חשיבות עליונה רק לחייו של אדם מישראל (כלומר יהודי). קודמת לדיונים אלה השאלה מהו הנוסח המקורי, והאם ייתכן שאחד הנוסחים הוא שיבוש שנוצר במהלך השנים.
מקור: https://www.hamichlol.org.il/כל_המקיים_נפש_אחת
שיש כמה גירסאות למשנה.אם אפשר בשורה אחת..
מדרש רבה - חומש במדבר פרשה כג ואיפה כתוב עם "מישראל" ?
שיש כמה גירסאות למשנה.
עם המילה 'מישראל' ובלעדיה.
מאמר חז"ל מעוות שפגשתי במודעה, ובתשדיר ברדיו (חרדי).
"כל המציל נפש כאילו הציל עולם מלא". 'מישראל' הושמט
גם מצד היהודי אין איסור?סליחה שאני מתערבת.
אך אני יודעת ששבע מצוות בני נח לא כוללים איסור להתחתן עם יהודי.
תקנו אותי אם אני טועה.
ליהודי וודאי שאסור.גם מצד היהודי אין איסור?
לא זכור ליליהודי וודאי שאסור.
אבל לגוי גם אסור? זה משבע המצוות?
אולי מישהו פה יודע אחרת. מעניין לשמוע.לא זכור לי
ממש בסדר? הגזמתאולי מישהו פה יודע אחרת. מעניין לשמוע.
כי אם אכן אין איסור, אז יהודי שהתחתן עם גויה, הוא פושע והיא ממש בסדר.
מה?ממש בסדר? הגזמת
כתבת שהגויה ממש בסדרל
מה?
למה לא?כתבת שהגויה ממש בסדר
על זה כתבתי שהגזמת
חלק יש לה בוודאילמה לא?
אם היא לא עוברת איסור, אז הכל בסדר.
במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה' נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
זהו הנוסח בכתב יד קאופמן[1] ובכתב יד פרמה[2] של המשנה. גם בגרסאות דפוס של התלמוד הירושלמי מצוטטת המשנה בנוסח זה[3], אך בתלמוד הבבלי בכתב-יד יד הרב הרצוג ובכתב-יד קרלסרוהה רוכלין 2[4], בגרסאות הדפוס של התלמוד הבבלי[5] וכן בגרסאות דפוס של המשנה, מופיעה המילה "מישראל", ומתקבל הנוסח "כל המאבד נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
הרמב"ם מצטט את המשנה בספרו משנה תורה[6]. בחלק מהנוסחים של דבריו מוחלפת המילה "ישראל" ב"העולם": "שכל המאבד נפש אחת מן העולם ... וכל המקיים נפש אחת בעולם", לדוגמה בכתב יד Yah. Ms. Heb. 2[7]. בנוסחים אחרים[8] הרמב"ם לא גורס לא "מישראל" ולא "מן העולם".
היעדרה או קיומה של המילה "מישראל" מעוררים דיונים ממושכים: האם מדובר באמירה הומניסטית, המייחסת חשיבות עליונה לחייו של כל אדם ואדם, שנברא בצלם אלוקים, או שמדובר באמירה לאומית, המייחסת חשיבות עליונה רק לחייו של אדם מישראל (כלומר יהודי). קודמת לדיונים אלה השאלה מהו הנוסח המקורי, והאם ייתכן שאחד הנוסחים הוא שיבוש שנוצר במהלך השנים.
מקור: https://www.hamichlol.org.il/כל_המקיים_נפש_אחת
ממש ת"ח!שיש כמה גירסאות למשנה.
עם המילה 'מישראל' ובלעדיה.
אין איסור ישיר, אבל היא גורמת למישהו לעבור עבירה, אמנם זה גם לא עבירה, כי אין לה איסור של לפני עוור וכו'.אולי מישהו פה יודע אחרת. מעניין לשמוע.
כי אם אכן אין איסור, אז יהודי שהתחתן עם גויה, הוא פושע והיא ממש בסדר.
מי, המכלול?ממש ת"ח!
מה משסביר למה יש כאלה מאומות העולם שעוזרים לישראל...ויד כל בו הכל שונאין אותו ומתגרין בו
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: