שינוי המצוי כבר בספרים קדמונים (למשל: ספרי פ' וזאת הברכה פסקא שנב)."נער הייתי וגם זקנתי"
נערך לאחרונה ב:
שינוי המצוי כבר בספרים קדמונים (למשל: ספרי פ' וזאת הברכה פסקא שנב)."נער הייתי וגם זקנתי"
נדמה לי שבסידור שיח תפילה כתב בשם הגרח"ק על חלק מהשינויים נעשו בכוונה
אמנם יש טועים, ששרים - ויבוא מלך הכבוד......... הכבוד סלה, (שאגב גם אין זה משמעות נכונה)ז שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. כאן נגמר הפסוק, והזמרים מוסיפים כאן "סֶלָה" בלי שום קשר.(כנראה הם
בוודאי! אינני מכליל את רוב הזמרים ששרים כהוגןאמנם יש טועים, ששרים - ויבוא מלך הכבוד......... הכבוד סלה, (שאגב גם אין זה משמעות נכונה)
אבל לרוב עד כמה שידוע לי, שרים, - ויבוא מלך הכבוד................ויבוא מלך הכבוד........
לא הבנתי למה 'מחמד' דומה ל'נביא'כגון 'מחמד', שמפני הדמיון ל'נביא' שינו לחמדת וכדו'
1 לא אני כתבתי את הנ"לאך אינו ודאי כלל שמחמת זה ישנו מהשגור בפי כל הנדפס מזה מאות שנים.
ה"נביא" מוחמדלא הבנתי למה 'מחמד' דומה ל'נביא'
נכתב כהבהרה גרידא.1 לא אני כתבתי את הנ"ל 2 הוא בעצמו מביא בשם הד"ח שלא לשנות מהמקובל
חחחכִּי כָל פֶּלֶא כָה יוֹדֶה...
ויש להוסיף: "לא תקום פעמיים צרה" (נחום א, ט) - בפירושו הפשוט הוא לגריעותא - ראה ראב"ע רד"ק מצודות ועוד - אך בד"כ מופיע למעליותא (ראה לדוגמא תרגום שני למג"א ג,ז).לא עברתי על כל הפורום אבל כמה הערות רלות על דברים שראיתי:
א. יש לפעמים אשר פסוק במשמעותו המקורית היא שלילית אבל לפעמים דרשוהו ושאלוהו למשמעות חיובית (לדוג' 'אני ה' לא שניתי ואתם בנ"י לא כליתם" - ראה רש"י עה"פ אך שם כמדומני כבבר בחז"ל ישנה משמעות חיובית (אני כותב בע"פ ויתכן שאיני מדייק) וראה גם אוה"ת לצ"צ איכה שם ומאמר ד"ה איכה תשל"א לרבי מליובאוויטש שם מפרש את פסוקי איכה למעלה וא"כ כ"ש לנדו"ד)). לא מופרך שיש מי שמביא גם את הפסוק 'הנה ימים באים' גם במשמעות חיובית (ויתכן שגם לא סותרת - מצד אחד, אין מי שיענה לשואלים דבר ה', ומצד שני ואולי דווקא מגלל זה - צימאון אדיר לדבר ה' ע"ד תורת הבעש"ט 'כן בקודש חזיתך' - הלוואי בקודש חזיתיך, היינו שהלוואי שבמן הבית הי' לנשמה את אותו צימאון אדיר לאלוקות (ראה כתר-שם-טוב (הוצאת תשנ"ט) בהוספות סס"ד. וש"נ))).
לאחר כותבי זאת עשיתי חיפוש קצר וראיתי שהמלבי"ם מפרש את הפסוק במשמעות חיובית, ומפרש את הפסוק על ימי בית שני שאז שלא כמו בגלות לא יהי' רעב ללחם גשמי ורק לרוחני. אך צ"ע אם זוהי הדימיון שניצת במחשבת העורגים אל השיר.
(רבים המפרשים זאת על ימי בית שני אך לרוב מתמקדים בחיסרון - אין נבואה, ולכן רבים כותבים: בית שני והגלות הנוכחית (ראה רד"ק ועוד)).
ב. בחב"ד נהוג לומר (ולכתוב) אלוקים אחרים, אחד הטעמים לזה הוא כי אחד הפירושים לזה (תניא פכ"ד כמדומני) שהינם דבר 'אחר' מה' אלוקינו.
ג. בנוגע ל'ונשגב' ו'ויוותר' - לא יודע מי מחבר השיר אבל אם זה איזה אברהם פריד או אפי' מרדכי בן דוד יתכן שזה בנוי גל על בסיס שיחה של הרבי מליובאוויטש (קיימת גם בתרגום ללה"ק) שמבאר באריכות את הקשר הפנימי בין שני הפסוקים ע"פ דחז"ל שהובאה לעיל.
לא נכון!מאמר זה נכתב דייקא על שיר השירים
ישנם קהילות שמקפידים מאד מאד שלא לשיר שירים מתוך שיר השירים.
אלא בזמנים נעלים מאד כגון: ר"ה, יו"כ, הושענה רבה, וכד'
ואפי' הקפידו שלא לקרוא בשיר השירים אלא בזמנים שנקבעו ע"י חז"ל
ועל זה שמעתי שאם כל זמר או שיר (הכוונה למזמורים שבתנ"ך) הם קודש אזי שיר השירים הינו קודש קדשים
שיר השירים הינו משל (אשר שכלנו קטן מלהבינו) של הקשר המשולש בין הקב"ה התורה ועם ישראל
לא הבנת אותי נכוןלא נכון!
רש"י בסנהדרין ק"א ע"א מפרש שהחידוש הוא שאפילו שיר השירים שעיקרו זמר אסור, וכל שכן שאר התורה. וכמה שחיפשתי לא מצאתי מי שמפרש באופן אחר.
וזו גופא טענת התורה, שחוגרת שק ואומרת עשאוני ככינור.
מוזר ביותר שהרבה אנשים מסתכלים על שירים בעברית בעין עקומה ומחפשים דוקא שירים מפסוקים, בעוד שצריך עיון גדול מה ההיתר לשיר פסוקים מהתנ"ך.
לא כ"כ הבנתי מה לא הבנתי בדיוק.לא הבנת אותי נכון
לא התייחסתי בזה לשירים המושרים היום
זמר או שיר אין כוונתי פסוקים ששרים אותו
אלא זמר ושיר כמו שבתהילים או בכל מיני מקומות בנ"כ
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
25.06
י"ט סיון
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
25.06
י"ט סיון
פתיחת מסלול
קורס פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיון
פתיחת מסלול:
התכנית המקצועית להכשרת אדריכלי פנים ומעצבים
לעבוד בתחום האדריכלות תוך שנתיים בלבד! וללמוד תכנים בלעדיים שיתנו לך יתרון ענק וביקוש גדול בשוק!
מסלול לגברים
25.07
י"ט תמוז
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
25.07
י"ט תמוז
פתיחה חגיגית:
תשכחו מכל מה שהכרתם!
גם עיצוב גרפי, גם בניית אתרים וגם בינה מלאכותית, בקורס אחד, חדשני ומפוצץ תוכן!
סילבוס חדש!
30.07
כ"ד תמוז
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
תהילים פרק לג
א רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה:ב הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ:ג שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה:ד כִּי יָשָׁר דְּבַר יְהוָה וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה:ה אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְהוָה מָלְאָה הָאָרֶץ:ו בִּדְבַר יְהוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם:ז כֹּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נֹתֵן בְּאֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת:ח יִירְאוּ מֵיְהוָה כָּל הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל:ט כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד:י יְהוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים:יא עֲצַת יְהוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר:יב אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ:יג מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהוָה רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם:יד מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ:טו הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:טז אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל גִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ:יז שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרֹב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט:יח הִנֵּה עֵין יְהוָה אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יט לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב:כ נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיהוָה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא:כא כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ:כב יְהִי חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ: