שוקרון מקומה שניה, אני והמעלית

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י קקטוס;2471095:
רק הייתי מוותר על השימוש בשורש 'פדח' על כל הטיותיו.

הצדק בדבריך אם הכתיבה היתה כסיפור שמספר הכותב על בן שלמה (לצורך הענין), ["כשבן שלמה עלה במעלית היתה לו שם כזו פדיחה...] אז מילה זו זולה מדי ואינה מתאימה.
אך כשהכתיבה היא בצורה שבן שלמה עצמו מספר, והוא אמור להיות דמות קלאסית, כזו שיתחברו אליה ויזדהו איתה - דומני שמאחר שמילה זו על כל הטיותיה נכנסה היטב בציבור לעברית המדוברת, ניתן להשתמש איתה, ובפרט שאין בשפה העברית מילה שכל כך תביע את המושג פדיחה (תקן אם אני טועה).[המילים הכי דומות הם מבוכה או בושה, אבל זה לא יביע באותה רמה. אינו דומה: איך התפדחתי, לאיך נבוכתי].
 

אמא ומתכנתת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י Ushaya;2473571:
ובלי קשר לחסידים או ליטאים- זה מותר אצל כולם.
החסידים מקפידים שלא להישאר במעלית, מרצונם- לא מתוך איסור.

(אני מניחה שלכך התכוונת, אבל מדברייך נשמע שלליטאים מותר מה שלחסידים אסור- וזה לגמרי לא אסור- מעלית לא נחשב ייחוד, כי כל רגע מישהו עלול להיכנס)

אני לא יודעת מה המקור למשפט המודגש, אשמח לשמוע.
אני אישית מקפידה (לפי דברי בעלי) שלא להתיחד עם גבר במעלית, כי יש הפוסקים שזה אסור.

(לא בכל רגע מישהו יכול להכנס, יש את הזמן שהמעלית בין הקומות, אפילו שזה שניות בודדות, ויש גם מצב שמעלית יכולה להתקע. אני לא זוכרת את ההסבר ההלכתי המדויק.... ;))
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אמא ומתכנתת;2474889:
אני לא יודעת מה המקור למשפט המודגש, אשמח לשמוע.
אני אישית מקפידה (לפי דברי בעלי) שלא להתיחד עם גבר במעלית, כי יש הפוסקים שזה אסור.

(לא בכל רגע מישהו יכול להכנס, יש את הזמן שהמעלית בין הקומות, אפילו שזה שניות בודדות, ויש גם מצב שמעלית יכולה להתקע. אני לא זוכרת את ההסבר ההלכתי המדויק.... ;))

שניות בודדות זה ודאי לא ייחוד
גדר הזמן שמוגדר ייחוד למחמירים ביותר הוא כחצי דקה, ורוב הפוסקים סוברים כמה דקות
 

שכל הישר

משתמש רשום
נכתב ע"י אברהם;2474680:
לשאלות הלכתיות האם מותר לשבת ליד אשה/גבר באוטובוס וכו' - זה לא המקום

אבל מי שרוצה לעיין, מוזמן:

שו”ת אגרות משה, אה”ע חלק ב, סימן יד - מותר גם אם בטעות נוגעים
שו"ת אז נדברו (ח”ה, סימן מח) - כנ"ל
שלמת יוסף (סימן ט) בשם הגרי"ח זוננפלד - מותר, ואפילו אין בזה חשש של "מכוער הדבר"

אך ברור הדבר שאם בענין הנ"ל יהיה ח"ו היפך מ'והייתם קדושים כי קדוש אני' - הרי שאיסור גמור הדבר.

ובדורינו אנו - מי יכול לומר זיכיתי ליבי?

וה' הטוב יכפר בעדינו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י שכל הישר;2474941:
אך ברור הדבר שאם בענין הנ"ל יהיה ח"ו היפך מ'והייתם קדושים כי קדוש אני' - הרי שאיסור גמור הדבר.

ובדורינו אנו - מי יכול לומר זיכיתי ליבי?

וה' הטוב יכפר בעדינו.

לענ"ד כל מקרה לגופו
הן מבחינת היושב והן מבחינת היושבת

אם יש הרהור וכו' ודאי שאסור
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
נכתב ע"י אמא ומתכנתת;2474889:
אני לא יודעת מה המקור למשפט המודגש, אשמח לשמוע.

נכתב ע"י אברהם;2474929:
שניות בודדות זה ודאי לא ייחוד
גדר הזמן שמוגדר ייחוד למחמירים ביותר הוא כחצי דקה, ורוב הפוסקים סוברים כמה דקות


הלכות ייחוד של הרב זנדר.
הוא כותב שם שראוי להימנע ובמיוחד אם האנשים הינם כאלה שבוודאי אינם שומרים על גדרי צניעות.
 

אמא ומתכנתת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י אברהם;2474929:
שניות בודדות זה ודאי לא ייחוד
גדר הזמן שמוגדר ייחוד למחמירים ביותר הוא כחצי דקה, ורוב הפוסקים סוברים כמה דקות

שאלתי את בעלי, הסיבה היא כי יתכן שהמעלית תתקע...
 

אמיליה

משתמש מקצוען
לטובת מרציפן, אנא עזבו את הדיון ההלכתי באיסורי ייחוד וכו'.
חבל שהאשכול החמוד הזה יעלם.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י Ushaya;2475282:
הלכות ייחוד של הרב זנדר.
הוא כותב שם שראוי להימנע ובמיוחד אם האנשים הינם כאלה שבוודאי אינם שומרים על גדרי צניעות.
ראוי להימנע זה חומרה, לא עיקר הדין.
ובמקום שבודאי לא שומרים על גדרי הצניעות ברור שראוי להימנע מלהיות, גם בלי קשר לייחוד

נכתב ע"י אמא ומתכנתת;2475338:
שאלתי את בעלי, הסיבה היא כי יתכן שהמעלית תתקע...

זה חשש רחוק מאד, ואין צורך להחמיר בחשש כזה רחוק.
יכול להיות שטוב להימנע בגלל החשש הזה, אבל ודאי שמבחינה הלכתית אין איסור ייחוד בזה.
 

פדואלה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י dmc;2475375:
לטובת מרציפן, אנא עזבו את הדיון ההלכתי באיסורי ייחוד וכו'.
חבל שהאשכול החמוד הזה יעלם.

צודקת, חבל!
גם ככה נמחקו הודעות מסויימות---
הסיפור מקסים ומעורר עניין.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה