כללי שאלה אתית ומוסרית, לכל מעצבי הלוגואים שבינינו.

לוגו שמצאתי במאגר תמונות מתאים בדיוק ללקוח שלי. מה לעשות?

  • לעולם לא אשתמש בלוגו ממאגר תמונות, בגלל שצריך לוגו שאין בשום מקום בעולם!

    הצבעות: 41 23.8%
  • לעולם לא אשתמש בלוגו ממאגר תמונות, כי הלקוח משלם לי על תוצר מעשה ידיי!

    הצבעות: 41 23.8%
  • אשתמש בו ללא חשש, הלקוח לא צריך לדעת, העיקר שזה יעזור לו להצליח!

    הצבעות: 7 4.1%
  • קודם אעדכן את הלקוח ואשאל אותו, ורק אם ייאשר אשתמש ומן הסתם אעשה לו הנחה.

    הצבעות: 16 9.3%
  • אפעיל שיקול דעת. כל מקרה לגופו, אבל בהחלט יש מצב שאבחר להשתמש בלוגו ממאגר תמונות.

    הצבעות: 67 39.0%

  • סה"כ מצביעים
    172

GolanArt

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
עיצוב ואדריכלות פנים
היי חברים,

נשאלתי פעמים רבות את אותה השאלה, ותמיד עניתי את אותה התשובה. אבל לאחרונה החלטתי שאולי כדאי לשמוע עוד דעות בנושא הזה. אשמח אם תגיבו כאן את דעתכם, אפילו בכמה מילים. את דעתי, כמובן, לא אחשוף כרגע. אני רוצה לשמוע אתכם!

השאלה:
"היי חיים, אני מעצבת לוגואים והגיעה אליי לקוחה שצריכה מיתוג לעסק מקומי קטן. ערכתי לה מחקר והגעתי לתובנות אסטרטגיות, ואני יודעת בדיוק איזה לוגו היא צריכה. ואז... מצאתי בשאטרסטוק לוגו מדהים בשבילה, תפור עליה, הוא ללא ספק מתאים בדיוק לאווירה ולמסרים שהיא רוצה לשדר והוא יזניק אותה קדימה. הלוגו שבשאטרסטוק הוא בכלל לתחום אחר לחלוטין משלה, ואין סיכוי שמתחרה שלה ישתמש בלוגו הזה. אולי רק בחו"ל, שם העסק שלה לא רלוונטי.
מה עליי לעשות? לחשוב על רעיון אחר לחלוטין? להשתמש בלוגו משאטרסטוק, ואם כן יש טעם לעדכן את הלקוחה ולשאול אותה? להוריד במחיר? אני משתגעת!"

יופי, עד כאן.
מה אתם אומרים? :)
חסרה אופציה שאומרת: אין לי בעיה להשתמש בלוגו קיים, אבל רק אחרי שאעשה בו שינויים.
 

יונתן ליפשיץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
יונתן, לא אמרתי שהלוגו הזה שווה את הסכום הזה, ובוודאי שאני לא חושב כך.
אבל - ברגע שחברות ענק משקיעות סכומים הזויים על תדמית, זה מעורר את יצר הסקרנות לחקור למה. למה להשקיע בתדמית ובלוגו, אם אפשר לבנות בכסף הזה עוד מפעל, לרכוש עוד חברה, לפתוח עוד סניפים?
ואז, כשאתה חוקר, אתה לומד על מדע קבלת ההחלטות, על הצורך האנושי לבחור במותג ולהשתייך לחברה מסיומת, על נושאים פסיכולוגיים כאלו ואחרים - ואז נופל האסימון, למה תדמית כל כך חשובה.

כמובן שלוגו לבדו אינו מספיק ליצור תדמית, והוא חלק ממכלול, אבל הוא זה שבא במגע ישיר עם לקוח הקצה ופעם אחר פעם משפיע על ההחלטה שלו לבחור במותג.

אולי באמת אנו חיים בעולם "טיפש" כדבריך, אך זו מציאות, וכדאי להשלים איתה ולבחון איך אפשר לרתום אותה לטובתנו.
חיים,
אולי לא הבנת אבל לא באתי לערער על חשיבותה של תדמית.
לצערנו אנו חיים בעולם שמושפע מתדמית הרבה יותר מעובדות יבשות.
כך שלוגו טוב ודאי שמשרת את הלקוח לשווק את המוצר שלו טוב יותר, וגם סתם להרגיש טוב יותר, וגם זה עוזר. מה שנקרא מיתוג פנימי.
אני בעצמי גם מעצב לוגואים. לא הייתי עושה זאת לו הייתי חושב שזה דבר חסר תועלת.

והאמת היא שבאנו לכאן לשפר את העולם ולא ל"רתום אותו לטובתנו" ואת זה עושים עם אמת ולא עם תדמית. הלוואי שנזכה.
שנה טובה.
 

יעל זפרני

מיתוג ופרסום עסקים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
פרסום וקופי
צילום מקצועי
סליחה על הסטת הנושא, אבל הייתי חייבת לשאול.

אך כיום כל מי שגמר קורס בפרוג כבר נהיה "פירסומאי, ממתג, יחצן" וכו'

מה הבעיה בזה?
מכירה כמה מהם שהעבודות שלהם לא פחות ברמה ממעצב בעל ניסיון מעל עשור.
 

שירי הופמן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
לפני שאכתוב מה דעתי ,
אכתוב סיפור שקרה לי.

לקוחה קשה במיוחד,
שלא אהבה עשרות לוגואים-בלי הגזמה,שעיצבתי לה.
באחד מהסקיצות שמתי לוגו משאטרסטוק.
היא התלהבה בצורה לא רגילה וזה הלוגו שלה היום.
אבל-יש עוד מישהו, מפורסם יחסית, שיש לו בדיוק את הלוגו הזה.

אני רק יכולה לומר שזה היה לא נעים בכלל, והייתי שמחה למחוק את זה...
לתשומת ליבכם, תמיד יש סיכוי שמאן שהוא יצוץ פתאום הלוגו.
 

חיים בניסטי

מהמשתמשים המובילים!
המשתמש נחסם
חסרה אופציה שאומרת: אין לי בעיה להשתמש בלוגו קיים, אבל רק אחרי שאעשה בו שינויים.

גולן היקר! הגבתי על כך מספר פעמים:
מבחינתי לוגו קיים ששונה לבלי היכר, אינו נחשב "לוגו ממאגר תמונות" לעניין הסקר.
ראה תגובות קודמות באשכול :)

והאמת היא שבאנו לכאן לשפר את העולם ולא ל"רתום אותו לטובתנו" ואת זה עושים עם אמת ולא עם תדמית. הלוואי שנזכה.
שנה טובה.

אממ... לא הבנתי ממש איך 'אמת' סותרת את העובדה שאנחנו רותמים את אפשרויות העולם לטובתנו.
אתה לא 'רותם את העולם לטובתך'? אתה לא משתמש ברפואה, טכנולוגיה, מים שיוצאים מהברז בבית?

שנה טובה ומבורכת! :)

לפני שאכתוב מה דעתי ,
אכתוב סיפור שקרה לי.

לקוחה קשה במיוחד,
שלא אהבה עשרות לוגואים-בלי הגזמה,שעיצבתי לה.
באחד מהסקיצות שמתי לוגו משאטרסטוק.
היא התלהבה בצורה לא רגילה וזה הלוגו שלה היום.
אבל-יש עוד מישהו, מפורסם יחסית, שיש לו בדיוק את הלוגו הזה.

אני רק יכולה לומר שזה היה לא נעים בכלל, והייתי שמחה למחוק את זה...
לתשומת ליבכם, תמיד יש סיכוי שמאן שהוא יצוץ פתאום הלוגו.

המון מעצבים משתמשים במאגר תמונות כ'מפלט' דומה ברגעי משבר עם לקוחות קשים במיוחד. איני יכול לדון או לשפוט כמובן. תודה רבה על שיתוף הסיפור והלקח שהפקת ממנו!
 

בונדוק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אני חושב שיש הבדל בין לקוח שהולך למכור מוצרים על בסיס 'מותג' לבין לקוח שהולך למכור מוצרים על בסיס מוצר צריכה.
אם שכן שלי יתחיל למכור ביצים מהבית, ויבקש ממני לעצב לו לוגו, אני לא חושב שיש בעיה לקחת משאטרסטוק סמל של ביצה מחייכת ומנפנפת לשלום בשביל הלוגו שלו.
אבל אם הוא יפתח חברה למשקאות מוגזים בטעמים יחודיים, אני חושב שלקחת לוגו משאטרסטוק זה דבר שעלול לקבור לו את המותג.
לכן כל עסק שיש לו חזון להיות מותג וזה יכול להיות גם נותן שירות פשוט, א"א לקחת בשבילו לוגו משאטרסטוק.

יצא לי לראות שאותו סמל בדיוק ובאותם צבעים בדיוק שמשמש בלוגו של ארגון ארצי מכובד, נמצא בלוגו של חברת הסעות פשוטה ממודיעין עילית. אני לא מדבר על הזילות שזה עושה למעצב, אלא על כך שזה גורם לבלבול אצל קהל היעד של הארגון, כשהם רואים פתאום את הסמל המוכר להם מהארגון בחברת ההסעות, הם יכולים לחשוב שזה הסעות של הארגון וכדו'.

ולאור מה שכתבתי אני חושב שתשובה 1 בסקר היא הנכונה ביותר.
 

חיים בניסטי

מהמשתמשים המובילים!
המשתמש נחסם
אחת המשתמשות כאן שלחה לי קישור לאשכול עם סיפור רלוונטי, ולפיה הסיפור הגיע אף לבית המשפט, אני מניח שעל רקע הונאה ופחות על רקע זכויות יוצרים:
https://www.prog.co.il/threads/מה-המחיר-של-לוגו-מהסופרמרקט.192062/

היה גם את הסיפור של הלוגו של העיר נתניה, למי שזוכר. סמל משאטרסטוק שעיטר כמה עסקים קטנים בארץ...
מעצבים שלוקחים לוגו משאטר ללקוח פצפון (שמוכר ביצים מהבית, כפי שהגדיר בונדוק) אני עוד יכול להבין, למרות שאיני מסכים עמם. אבל לגוף עצום כמו עלית או עיר?! נשגב מבינתי.
 

בונדוק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מעצבים שלוקחים לוגו משאטר ללקוח פצפון (שמוכר ביצים מהבית, כפי שהגדיר בונדוק) אני עוד יכול להבין, למרות שאיני מסכים עמם. אבל לגוף עצום כמו עלית או עיר?! נשגב מבינתי.
אני מסתייג קצת מדברי ומסכים שגם במקרה של מכירת ביצים מהבית צריך לקבל אישור מהלקוח להשתמש בלוגו משאטרסטוק ואף לתת לו הנחה.
 

נשר גרף

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני לא חושב שזה הוגן להשתמש בלוגו מדויק ב"העתק-הדבק- ממאגר תמונות
אבל בהחלט מותר להשתמש ברכיבים ללוגו מתוך מאגר ולדעתי זה לא אמור להפריע
ואני אתן פה דוגמה
עיצבתי את הלוגו המצורף עבור פרויקט דירות באומן
את הכתר לקחתי בחינם מפריפיק
אני לא יודע עד כמה זה מוריד מערך הלוגו כשהוספתי לו את כל שאר החלקים
אשמח באמת לשמוע חוו"ד מקצועית על כך
[סתם לשם הגילוי הנאות, עיצבתי את זה לחבר קרוב מאוד ששילם לי 100 ש"ח על הלוגו והפרסומת ביחד, כך שבכל מקרה גזל אני לא רואה פה...]
לוגו היכלות עמוד 2-3.PNG
 
נערך לאחרונה ב:

גולד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
למה אתם כאלה, דוקא אני מבין את הלקוחות שלא מעריכים לוגו, הם צודקים ב-1,000,000% :eek:
אני מנסה להרגיע את עצמי ולהבין את היועצים העסקיים שאומרים לא להשקיע במיתוג כדבר ראשון..:mad:

מהסיבה הפשוטה:
עסקים קטנים וחדשים לא מבינים את ערך המיתוג ואינם מעוניינים להשקיע, ומי שכן, הולך על 'הזול..' ולכן התוצר ע"פ רוב יהיה זול ולא מקצועי בעליל (גם אם הוא יפה), התוצאות (לא) יהיו בהתאם והלקוח מרגיש ששם את כספו על קרן הצבי...:(
כבר נתקלתי בלקוחות שהיו צריכים שכנוע ואמון בתהליך המיתוג, לאחר שנכוו.

אם עסקים היות מבינים את ערך המיתוג, והיו משקיעים ב'תהליך' מיתוג מקצועי, התוצאות היו בהתאם.
זאת התוצאה: חצי = חצי...

(הבעיה היותר קשה, שגם משרדי הפרסום שלנו מוציאים מיתוגים מעליבים ורדודים, וחבל שאצלינו תחום המיתוג לא נפרד מהפרסום, אבל זה כבר דיון בפני עצמו)
 

גולד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי

נשר גרף

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
רק על זה מגיע לך מכות ו-30 ימי מחבוש.
אני רק רוצה לגרות אותך מה הפסדת:
לוגו + מודעה = לפחות 3000 ש"ח !

עם כאלה חברים.. :(
סליחה אבל התנהגתי בדיוק לפי ההוראות של חיים בניסטי בספרו ועיצבתי את זה בחינם ממש ממש
אבל אני לא אשם שההוא דחף לי טיפ בן 100 ש"ח
וחוץ מזה לא הפסדתי כלום כי הלה לא חיפש להשקיע כי כרגע אין לו מאיפוא
הוא חיפש מישהו שיעשה לו טובה בכמה דקות
וזה מה שאכן נתתי לו
זה לקח 2 דקות עד להברקת הרעיון
ועוד 20 דקות עד שהוא היה מוכן
זה שזה יצא יפה הוא ממש לא אשם...
 

עוד אחד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
אני מבין שהגעתי באיחור אחרי האקשן...
אין לי דעה בעניין כי אני לא מעצב דגול רב אמן וכו'
רק רציתי לספר שלפני תקופה פורמה ארגנו מפגש מרתק עם פיליפ בולקיה, אחד (אם לא הגדול מבין) הממתגים הגדולים בארץ. עניין אותי איך הוא הגיע לאן שהגיע ושאלתי אותו במה הוא תולה את סוד הצלחתו.
הוא השיב לי (לא זוכר את המילים המדויקות): כל עבודה ולו הקטנה ביותר הייתה עבורי אתגר מרתק, וחיפשתי להוציא מעצמי עבורה משהו מעבר ליכולות שלי.
הוא המשיך, אם הייתי מעצב רק בשביל עבודה לא הייתי שורד בתחום הזה כ"כ הרבה שנים.
 

the brand

משתמשת סופר מקצוענית
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
D I G I T A L
בהחלט הייתי משתמשת בלוגו מהמאגר,



אבל בתור השראה בלבד!

ואני לא חושבת שהמניעה אמורה להיות בגלל המחיר שהלקוח משלם,
אלא בגלל התוצאה שהוא אמור לקבל!

(אפשר להכנס לענייני מנויים במאגרים, וכו׳).


ולשאלה למה נועדו המאגרים,
לדעתי הם נועדו אכן להשראה וגם לשימוש באלמנטים לעיצוב גרפי בכלליות.
אני לא חושבת שישנה בעיה בכך שעל מנת לעצב מודעה לדוגמא,
אשתמש באלמנט וקטורי ממאגר.
אני לא אמורה לעצב כל אלמנט בעיצוב כללי מאפס...


אני חוסכת לעצמי להתחיל להבהיר מהו כוחו של לוגו מקצועי,
אבל מצטרפת בכל להט ליבי ל @גולד
למה אתם כאלה, דוקא אני מבין את הלקוחות שלא מעריכים לוגו, הם צודקים ב-1,000,000% :eek:
אני מנסה להרגיע את עצמי ולהבין את היועצים העסקיים שאומרים לא להשקיע במיתוג כדבר ראשון..:mad:
זהו עניין שמקומם אותי מאוד!

כבר עיצבתי מספר לוגואים ללא תמורה ובתשלום סימלי, לכאלה שלא ראו
מה רע להזמין מודעה בחינמון ועל הדרך לקבל עיצוב + לוגו כלול במחיר הפרסום (!)
וקיבלו עידוד על כך מהיועצים העסקיים...
פשוט לא יכלתי לעמוד מנגד בצעד שכזה...



 

דאבל אימפקט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
D I G I T A L
מבלי להכנס למה הייתי עושה,
זה מזכיר לי משפט חכם: "הלקוח לא משלם לך על זה שזה לקח לך 5 דקות, אלא על כל השנים והתרגול שעברת כדי שזה ייקח רק 5 דקות."
ושוב, אני לא אקח לוגו קומפלט בע"ה נבר אבר (הנה, נכנסתי לזה בסוף :))
אבל אין לזלזל במומחיות של לבחור סמל שמשרת את הבריף במדויק. גם את זה צריך לדעת לעשות.
(כמה משלמים היום לרופא מנתח רק על חוות דעת??)
 

בונדוק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לאלו שטענו שהלוגו לא כ"כ משמעותי במיתוג, הרבה פעמים זה נכון, אבל זה רק כששם המותג מחפה על זה, דהיינו שהמותג מתפרסם דרך השם שלו ולא דרך הלוגו, אפשר לראות את זה לדוגמא במשרדי פרסום ומיתוג שלהרבה מהם אין ממש לוגו, והם מפורסמים ע"י השם שלהם.
 

עוד אחד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
בהמשך לכל הנכתב, חשוב לדעת שכדי להשתמש בתמונה ממאגר תמונות ללוגו או סימן מסחרי אחר יש צורך ברישיון מיוחד, אחרת אפשר להיחשף לתביעה וכבר היו דברים מעולם (לפעמים המעצבים גרים כמה בניינים לידכם, לא תאמינו כמה שהעולם קטן..)

https://www.shutterstock.com/de/support/article/Verwendung-von-Bildern-für-Logos-und-Warenzeichen?l=de&c=CustomerKB:Images&fs=Search&pn=1
 

soomsum

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
תרשו לי להיות קצת עוכר שמחות , ולהביע את דעתי...
עם כל הכבוד לכל המעצבים המוכשרים שיוצרים הכל מאפס...
הסתובבתי אצל מספיק מעצבים מוכשרים ומשרדי פרסום, ואין אף אחד שיוצר הכל מאפס ולא לוקח השראות.
הכרתי גם מספיק שלוקחים סמלים משטרסטוק, ועושים בהם שינויים כאלו ואחרים, וזה מתאים במדויק, הרבה יותר מאשר אם מישהו יתחיל לצייר ביד ואח"כ להתחיל לשרטט אותם.

האמירות האלה של פגיעה במוסריות וכדו' לא באמת תואמים לעסקים... בכל עסק משלמים על המקצועיות של התוצאה, אם בעל עסק מצליח לעשות את זה בדקה או שעה זה לא משנה ללקוח, לקוח משלם על ההתאמה, ואם מעצב מוצא משהו מאוד מתאים ללקוח, עדיף כמובן שלא ישאיר בדיוק כמו שאטר שלא יהיה פאדיחות, אבל כולם עושים את זה וזה בסדר...

נתי
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
תרשו לי להיות קצת עוכר שמחות , ולהביע את דעתי...
עם כל הכבוד לכל המעצבים המוכשרים שיוצרים הכל מאפס...
הסתובבתי אצל מספיק מעצבים מוכשרים ומשרדי פרסום, ואין אף אחד שיוצר הכל מאפס ולא לוקח השראות.
הכרתי גם מספיק שלוקחים סמלים משטרסטוק, ועושים בהם שינויים כאלו ואחרים, וזה מתאים במדויק, הרבה יותר מאשר אם מישהו יתחיל לצייר ביד ואח"כ להתחיל לשרטט אותם.

האמירות האלה של פגיעה במוסריות וכדו' לא באמת תואמים לעסקים... בכל עסק משלמים על המקצועיות של התוצאה, אם בעל עסק מצליח לעשות את זה בדקה או שעה זה לא משנה ללקוח, לקוח משלם על ההתאמה, ואם מעצב מוצא משהו מאוד מתאים ללקוח, עדיף כמובן שלא ישאיר בדיוק כמו שאטר שלא יהיה פאדיחות, אבל כולם עושים את זה וזה בסדר...

נתי

זה לא בסדר! זו זילות המקצוע.
לקחת השראה זה בסדר גמור, אבל לקחת משהו מוכן ולעשות בו שינוי אני לא מדבר על בעיית זכויות היוצרים שיכולים לצוץ מזה. אלא אץ ע"פ רוב אלו שעושים שינויים לרוב השינויים הם לרעה. ב. פיתוח שפה גרפית מבדלת דורשת רעיון התעמקות ותכנון. כי השפה הגרפית המבדלת היא זו שבסופו של דבר עיקר מה שקרוי לוגו. היינו לוגו = שפה גרפית. ושפה זו חייבת שתהיה לה המשכיות, ועל כן כל מעצב לוגו רציני לאחר שגמר את עיצוב הלוגו הרי הוא מוציא ברנד בוק קצר או עב כרס.

ואם לא כן הרי זה נקרא "דמוי לוגו" או "כאילו לוגו" כי לוגו אינו צורה יפה כיא אם שפה מבדלת.
ועצם איור ציור הלוגו, זה לא מה שנקרא לוגו. לוגו הוא מושג מופשט היינו שפה גרפית מבדלת, ואילו איור הלוגו בפועל הוא רק פועל יוצא של השפה הגרפית אשר תוכנן בשיא הרצינות והקפדנות על מנת לשקף את ערכי החברה.

הווי אומר שפה גרפית מבדלת ומובהקת אף ללא איור הלוגו הרי זה לוגו. ואילו איור לוגו אשר תחסר לה השפה, הרי זה ציור בעלמא, ותבינו.
 

אליהו פריד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
ואסכם את הרעיון במשפט קצר.
לוגו זה פילוסופיה, לא ציור או איור.
והצלחת העסק תלויה ביכלתו לפזר את רעיון הפילוסופי שלו, היינו יחודיותו ומעלתו
כפי שאמר נשיא אפל "אפל זו דת לא מוצר"
ורק לאחר שנתגבשה הפילוספיה על כל צדדיה, מחפשים להביע זאת בצורה אשר תשקף אותה.
ועל לוגו כזה חברות מוכנות לעיתים לשלם הון.

אך רוב הלקוחות שלכם שמבקשים דמוי לוגו, אינם יודעים אפילו מה זה לוגו, והם רק רוצים איזה לוגו כי החבר שלהם שגם הוא אינו מבין בזה כלום יש לו "דמוי לוגו".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה