דרוש מידע קפיצת מחירי השכירות בירושלים

זכות הרבים

משתמש פעיל
אף אחד לא רוצה להיות הנחשון.
בשביל שזה יצליח צריך לפחות 200 משפחות ומישהו שיארגן - ואין.
רוצים גם להיות קרובים לישיבות והכוללים - מיר ובריסק בעיקר.
דווקא יש ראש חבורה בישיבת מיר
שהודיע על פתיחת קהילה ברמת שלמה.
בא נראה אם זה יצליח.
אם כן אז לדעתי צריכים לחשוש שם מעליית מחירים.
 

ערער בערבה

משתמש מקצוען
נכון שזה מעצבן אבל יואילו בטובם המתבכיינים לבוא ולגור בשכונות ירושלים שמשום מה לא נדמים כירושלים בעיניהם שבהן המחירים אפילו יורדים קצת
(כמו ברמת שלמה שנוספו 3 רחובות מלאים באלפי דירות וזה שינה את כל השוק)
אהממממ
המחירים ברמת שלמה גם הם עולים
ואנא, אל תגרמו למילותיכם להעלות אותם מעבר לסכומים הקיימים היום...
[יחידה ב4-4.5K, זה סכום ענק לדעתי, לאזור שהוא לא מרכז ירושלים]
ומצטרפת לאלו שלא מרחמים על השוכרים. יש שכונות נהדרות במרחק הליכה. קצת פחות סנוביזם וקצת פחות מיתוג אבל קרוב לכל מה שצריך, עם אנשים טובים ושפע של חנויות ואפשרויות תחבורה.
וגם בהם, המחירים עלו.
תבדקו אותי.
נכון שבאזורי היוקרה מדובר על 10K ומעלה לחודש, אבל גם 6.5K לדירה סבירה ברמות, לדוגמא, זה הון.
 

אקורד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
מכירה באופן אישי אמריקאים חסידיים
שהגיעו לרמת שלמה בגלל שברוממה רצו להכפיל להם את מחיר השכירות,
גרים באזור החסידי המתפתח ליד בעלז
ומשה בן טוב....
והם לא יודעים עברית בכלל...
אבל הקטע של האידיש והאנגלית מתחיל להתפתח גם שם,
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
לא יאומן איך שאפשר לעוות משפט...........
מי אמר שביקוש זה קרטל?
אמרתי שבגלל הביקוש יש אפשרות לעשות קרטל
תסתכל טוב.........
וזה בדיוק מה שאתה חוזר אחריי ואומר
קרטל ניתן לעשות בשוק בו ישנם כמה שחקנים בודדים.
כמו 'קרטל הלחם' ש4 המאפיות הגדולות עשו קרטל על מחיר הלחם.

בשוק עם הרבה מוכרים וקונים אין קרטל.
תחרות משוכללת

תחרות משוכללת היא מונח בכלכלה המתאר מצב תאורטי של שוק בו מתקיימים התנאים הבאים:

  1. ריבוי מוכרים וקונים שכל אחד מהם קטן מכדי להשפיע לבדו על התנהגות השוק.
  2. לכל המוכרים והקונים מידע מלא על כל המתרחש בשוק.
  3. כל קונה חופשי להתקשר עם כל מוכר ולהפך.
  4. כל היחידות הנמכרות בשוק הן הומוגניות מנקודת מבטם של הקונים.
  5. התנהגות רציונלית של המוכרים והקונים.
בהתקיים הנחות אלו, על פי הכלכלה הנאו-קלאסית, השוק יתנהל לפי חוקי הביקוש וההיצע, וישאף להגיע לשיווי משקל וליעילות פארטו באמצעות מנגנון "היד הנעלמה". הנחת יסוד, המשמשת הצדקה לתומכי כלכלת השוק היא שבכלכלת השוק קרובה המערכת הכלכלית למצב של תחרות משוכללת.
 

אפשר לתקן

משתמש פעיל
קרטל ניתן לעשות בשוק בו ישנם כמה שחקנים בודדים.
כמו 'קרטל הלחם' ש4 המאפיות הגדולות עשו קרטל על מחיר הלחם.

בשוק עם הרבה מוכרים וקונים אין קרטל.
כל איגוד מוכרים ע''י מתווכים או יועצים זה סוג של קרטל
לא יודע מבחינה חוקית או הלכתית אבל בגדול זה הרעיון של "אוצר פירות" (כמו "שבתאי אצר פירי" המוזכר בגמרא) שיוצר איזשהו חסר בשוק וגורם לעלית מחיר
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
לענ"ד
אני בהחלט לא מבין את הרבנים שמנסים לפקח על המחיר
כי בהחלט באזורי הביקוש יש מחסור
ומי שלא רוצה שפשוט ילך
כי אם באמת המשכירים היו מארגנים איזה קרטל(כמו שקרה באזור חשוב בארץ במכירות וד"ל)
אז באמת היה פה בעיה

אבל אם הסיבה היא בגלל המחסור העצום בדירות להשכרה באזורי הביקוש
אז לא מובן כלל וכלל טענות השוכרים

מאידך גיסא הרבנים יצאו מכנגד וצריך ללמוד את הנושא ההלכתי
אבל בהשקפה ראשונה(ובעצם גם אחרי פולמוס שראיתי בנידון)
לא מובן לי כלל תפיסת השוכרים
הורדת מחירי השכירות בכח היא קרטל הפוך להורדת מחירים.
כלל לא מובן לי מהי ההצדקה לנסות להפסיד לבעלי הדירות ולהכריח אותם להשכיר יותר זול מכוחות השוק.
[זה גם לא יעזור כלום...].


============
הקומוניזם כבר הוכיח את כשלונו הגדול.
כל מקום שמתערבים בשוק חופשי גורמים נזק גדול.
צריך הרבה מקצועיות כיצד מתערבים בשוק חופשי בלי לגרום נזק.
=======
דוגמא
אם מחירי השכירות לא יעלו בהתאם לביקוש.
בעלי הדירות יקנו דירות בתל-אביב.
שם הם יכולים להשכיר במלא המחיר.
אז יהיה חסר בירושלים בדירות להשכרה.
 
נערך לאחרונה ב:

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
כל איגוד מוכרים ע''י מתווכים או יועצים זה סוג של קרטל
לא יודע מבחינה חוקית או הלכתית אבל בגדול זה הרעיון של "אוצר פירות" (כמו "שבתאי אצר פירי" המוזכר בגמרא) שיוצר איזשהו חסר בשוק וגורם לעלית מחיר
תחרות משוכללת היא מונח בכלכלה המתאר מצב תאורטי של שוק בו מתקיימים התנאים הבאים:

  1. ריבוי מוכרים וקונים שכל אחד מהם קטן מכדי להשפיע לבדו על התנהגות השוק.
  2. לכל המוכרים והקונים מידע מלא על כל המתרחש בשוק.
  3. כל קונה חופשי להתקשר עם כל מוכר ולהפך.
  4. כל היחידות הנמכרות בשוק הן הומוגניות מנקודת מבטם של הקונים.
  5. התנהגות רציונלית של המוכרים והקונים.
========
המקרה שבגמרא הוא מקרה שישנו שחקן [שבתאי] שקנה את כל הפירות שבשוק.
ולכן התנאי הראשון לא קיים "שכל אחד מהם קטן מכדי להשפיע לבדו על התנהגות השוק"
===
במחירי השכירות קיימים כל התנאים של 'שוק חופשי'.
כך שאין כאן שום קרטל.
 

אפשר לתקן

משתמש פעיל
הורדת מחירי השכירות בכח היא קרטל הפוך להורדת מחירים.
כלל לא מובן לי מהי ההצדקה לנסות להפסיד לבעלי הדירות ולהכריח אותם להשכיר יותר זול מכוחות השוק.
[זה גם לא יעזור כלום...].

זה תמיד חלק מהתפקיד של בי"ד
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כ חייבים בית דין להעמיד ממונים על השערים שלא ירויח כל אחד מה שירצה
 

אפשר לתקן

משתמש פעיל
זה לא כתוב בגמרא ולא בהלכה
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כד אין אוצרין פירות שיש בהן חיי נפש בארץ ישראל
גם להבדיל בלשון החוק של איסור הסדר כובל אין הגבלה כזו
אלא כל איגוד והסכם שהוא מצד המוכרים לתיאום מחירים אסור
לא רק כשיש 4 שחקנים בשוק
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
זה תמיד חלק מהתפקיד של בי"ד
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כ חייבים בית דין להעמיד ממונים על השערים שלא ירויח כל אחד מה שירצה
הם מונעים 'קרטל' ומונעים העלאה במחירים בצורה מלאכותית.
דומה רשות ההגבלים העסקיים אבל לא נלחמים בשוק החופשי.
בית דין אינו 'קומניסט'...
 

אפשר לתקן

משתמש פעיל
הם מונעים 'קרטל' ומונעים העלאה במחירים בצורה מלאכותית.
דומה רשות ההגבלים העסקיים אבל לא נלחמים בשוק החופשי.
בית דין אינו 'קומניסט'...
בשו"ע כן מופיעה גם אופציה כזו
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כז רשאים בני העיר לקוץ להם שער לכל דבר שירצו, ולהתנות ביניהם שכל מי שיעבור קונסים אותו כך וכך.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
גם כאן הכוונה בעיקר נגד המתווכים שעושים מוניפולציות
האם ישנו איגוד של המתווכים ?
האם המתווכים עשו אסיפה ?
האם יש קשר בין המתווכים ?
זה שוק חופשי.
אז זהו בדיוק ההיפך מקרטל.
לפעמים המתווך מגלה את אוזן המוכר/המשכיר שאינו יודע את המחיר בשוק.
מי אמר שהמתווך עושה עבירה, אולי הוא 'משיב אבדה' לבעלי הדירה ?
בקיצור:
לא הוגן להפיל את הקושי בעליית המחירים, על המתווכים המסכנים.
 

אפשר לתקן

משתמש פעיל
האם ישנו איגוד של המתווכים ?
לא , עצם הדבר שיש מתווך אחד לכמה דירות והוא יועץ לכולם לדרוש מחיר גבוה זה גורם העלאת מחיר כמו תיאום מחירים.
(ולהבדיל אם תבדוק בהסטוריית פסיקות של בתי משפט בסוגיה, תראה שתיאום מחירים יכול להיות אפילו בצורה סמויה, ע"י שחברה מסוימת מודיעה בתקשורת שבכוונתה להעלות מחיר, וכיו"ב. בקיצור כל מוניפולציה מכוונת שגורמת העלאת מחיר)

ואגב עיין לשון השו"ע שצוטט לעיל, הוא לא מכוון רק נגד קרטל אלא גם כלפי מה שאתה מכנה שוק חופשי:
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כ חייבים בית דין להעמיד ממונים על השערים שלא ירויח כל אחד מה שירצה
 
נערך לאחרונה ב:

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
מה שקרה בירושלים זה קרטל אכזרי של המתווכים ולא יעזור כמה שינסו לטייח את זה.
אין שום סיבה הגיונית ל"ביקוש העצום" שהגיע לפתע.
אני גרתי באזור בתקופה שבה נפתחו בבת אחת כמה פרויקטים (מצפה נוף, בנית ועוד) ולא ראיתי שלפתע צנחו המחירים כי היה היצע, ולא ראיתי שמאז הגיעו פתאום עוד עשרות אלפי זוגות שהעלו את הביקוש. יש אמנם גידול טבעי אבל ממש לא איזה גל ענק.

יש כמה מתווכים חזקים ששולטים שם באזור בצורה דוחה מאוד, ולא בוחלים בשום שיטות כדי לקבל את הדירות שלהם.
החל מלהביא את הבעל/אישה לדירה כ"שוכר פוטנציאלי" כדי להפעיל לחץ על המשכירים שיש "המוןןן אנשים שרוצים את הדירה במחיר הזה", (סיפור אמיתי!),
ועד שכנוע בעלי דירה להעיף את השוכרים שלהם כי ימצאו להם ביותר,
ועוד ועוד.

אגב בדיוק מהסיבה הזאת יש המון שוכרים שמתאמצים להשאיר את הדירות שלהם מתחת לרדאר של המשכיר, ומפה לאוזן אפשר למצוא דירה גם ב5000 שח. אבל ברור שהיא נחטפת מיד.

הורדת מחירי השכירות בכח היא קרטל הפוך להורדת מחירים.
כלל לא מובן לי מהי ההצדקה לנסות להפסיד לבעלי הדירות ולהכריח אותם להשכיר יותר זול מכוחות השוק.
[זה גם לא יעזור כלום...].


============
הקומוניזם כבר הוכיח את כשלונו הגדול.
כל מקום שמתערבים בשוק חופשי גורמים נזק גדול.
צריך הרבה מקצועיות כיצד מתערבים בשוק חופשי בלי לגרום נזק.
=======
דוגמא
אם מחירי השכירות לא יעלו בהתאם לביקוש.
בעלי הדירות יקנו דירות בתל-אביב.
שם הם יכולים להשכיר במלא המחיר.
אז יהיה חסר בירושלים בדירות להשכרה.
יוסייוסייוס
אם תוכל להתייחס למה ששתים אומרת

כי בינתיים לא ראיתי מישהו שידע להתמודד מולה

בכללות בהנחה הפשוטה ובתפיסה הראשונה מאוד לא מובן מה שהרבנים עשו
אבל אם אכן כדבריה שהמחירים קפצו בגלל המתווכים(מעין קרטל)
אז הדברים שונים לחלוטין ממה שנתפסים בהשקפה ראשונה
והרבנים פשוט מנסים להחזיר את המצב לקדמותו
 

אאאא....

משתמש פעיל
הצד החיובי בזה זה שעוד זו"צ מתחילים להבין שאין להם מה לחפש בירושלים גם לא בשכירות גם אם הם ירושלמים דור עשירי.
הבעיה הגדולה בשכירות זה שזו"צ מתחיל בדירה קטנה בסכום שהוא עדיין יכול לעמוד בזה, ואח"כ כשהמשפחה גודלת וגודל הדירה לא מספיק, וההכנסות לא עולים ואז מתחיל זעקות הגוואלד אין לנו איך לשלם.

וזה אותו דבר לרמה ד' בבית שמש, כשזה מגיע למחיר מסוים מפסיקים לחשוב על מגורים במקום, שיותר זו"צ עוברים לפריפריה.

ועוד צד חיובי זה שהמדד לא מושפע כלל ממחירי הדירות רק מהשכירות, וכשהמדד עולה אז גם הריבית עולה וכשהריבית תמשיך לעלות, כנראה שזה יביא בסוף לקריסת המשקיעים.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה