כללי צורת התנהלות מול לקוח, מהי?

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לפעמים הלקוחות נותנים לי הרגשה שאני מוזרה,

בסך הכל בקשתי מהם לחתום לי על חוזה עבודה - - -
או לשלם מקדמה - - -
או קודם לשלם ואח"כ לקבל את העבודה ב- pdf- - -

אני המוזרה או הם המוזרים פה?

לא מקובל לבקש מקדמה? לשלם לפני קבלת העבודה הסופית? לחתום על חוזה?

ובכלל, במקרה של לקוח שביקש עבודה ולא מצא חן בעיניו בסוף,
הוא לא אמור לשלם לי על הטירחה לפני שהוא אומר לי "שלום ולא להתראות"???

הבו עצות לגרפיקאית המוזרה... :(
 

היוצרת81

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
גרפיקאית מוזרה? דומה כי כולנו לוקים באותה מוזרות ומנסים להיגמל ממנה... הבעיה עם הלקוחות מוכרה וידועה. מצרפת לך קישור לפוסט שהעליתי בנושא בניוזלטר הקודם שלי, בעיקרון זה פוסט המיועד לפרילנס מתחיל וכו' אך כולל בתוכו גם התייחסות לנושא עליו דיברת.
וודאי שלבקש מקדמה
וודאי שלחתום על חוזה
וודאי שלקבל את הכסף בטרם מסירת הPDF, אלא אם כן זה מישהו שאת מאוד מאוד סומכת עליו
וודאי שבוודאי שיש לעגן בחוזה את העניין האחרון עליו שאלת

בהצלחה- (אגב, רמת העבודות שלך גבוהה מאוד, אל תתני שיזלזלו בך!) המדריך לפרלינס
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י היוצרת81;868382:
גרפיקאית מוזרה? דומה כי כולנו לוקים באותה מוזרות ומנסים להיגמל ממנה... הבעיה עם הלקוחות מוכרה וידועה. מצרפת לך קישור לפוסט שהעליתי בנושא בניוזלטר הקודם שלי, בעיקרון זה פוסט המיועד לפרילנס מתחיל וכו' אך כולל בתוכו גם התייחסות לנושא עליו דיברת.
וודאי שלבקש מקדמה
וודאי שלחתום על חוזה
וודאי שלקבל את הכסף בטרם מסירת הPDF, אלא אם כן זה מישהו שאת מאוד מאוד סומכת עליו
וודאי שבוודאי שיש לעגן בחוזה את העניין האחרון עליו שאלת

בהצלחה- (אגב, רמת העבודות שלך גבוהה מאוד, אל תתני שיזלזלו בך!) המדריך לפרלינס

היי,
בלוג חמוד!
אל אף שהטיפים כבר מייושמים אצלי, אבל את יודעת... אני צריכה לפחד פחות מהלקוחות שלי :)
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
אדם רגיל שאינו מבין בתחום הגרפיקה ואינו איש עסקים שיודע מה זה נקרא לעבוד, לא כל כך מבין מה הצורך בחוזה עבודה בשביל עיצוב של איזה מודעה או שתים, וזה נראה לו מוזר.
כששלחתי פעם את ביתי לגן פרטי, ביום הראשון הבאתי את הבת, ונגשה אלי הגננת עם... חוזה. (אני מכניסה סעיפים מהזיכרון, אבל זה היה הכיוון של כל החוזה שכלל 15 סעיפים)
1. הילד/ה יגיע לגן לא יאוחר מהשעה 9.00, הגעה לאחר מכן גורמת נזק לניהול התקין של הגן ותחויב בתשלום של 5 שקלים.
2. הילד/ה ילקח מהגן לא יאוחר מהשעה 1.20, כל דקה נוספת תחויב ב 2 ש"ח.
3. במידה והילד ישבור/יזיק/יתפרע/יתנהג בצורה לא רגילה באופן מהותי, הגננת יכולה להודיע על הפסקת קבלת הילד לגן.
4. התשלום עבור הגן יהיה מדי ראש חודש, ולא יאוחר מג' לחודש. אי תשלום במועד עלול להוריד מרמת היחס והטיפול הנאות בילד.
5. אין להתקשר לגננת בשעות הגן, למעט מקרים מיוחדים. החל מהטלפון השני והלאה יחוייב כל טלפון ב 5 שקלים.
6. טיטולים ומגבונים יסופקו על ידי ההורה. במקרה של מחסור, הגן יקנה באופן פרטי, וההורה יחויב בתשלום עלות הקניה בתוספת 50 %.
וכו' וכו'.

ברגע הראשון רציתי מאד לקחת את הילד וללכת, אבל לא היתה לי ברירה כי כבר לא היה שייך להתחיל לחפש גן אחר. אותה שנה הייתה שנה נפלאה כל כך !, וכמובן שסעיפי החוזה לא הופעלו נגדי אף פעם, אני השתדלתי להיות הוגנת עם הגננת והיא מצידה לא לקחה מעולם אגורה אחת יותר מהסכום החודשי על אף שאחרתי/היה חסר טיטולים וכדומה. - בשונה מגרפיקה, אם אדם מפחד מהחוזה, אפילו שאת יודעת כמה שאת מוצלחת וכמה שאת לא עומדת על כל קוצו של יו"ד של החוזה,אפשר לברוח לך מיד ולמצוא גרפיקאית שלא מאיימת בחוזה מבית פרוג.
 

היוצרת81

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י מיכל123;868696:
אדם רגיל שאינו מבין בתחום הגרפיקה ואינו איש עסקים שיודע מה זה נקרא לעבוד, לא כל כך מבין מה הצורך בחוזה עבודה בשביל עיצוב של איזה מודעה או שתים, וזה נראה לו מוזר.
כששלחתי פעם את ביתי לגן פרטי, ביום הראשון הבאתי את הבת, ונגשה אלי הגננת עם... חוזה. (אני מכניסה סעיפים מהזיכרון, אבל זה היה הכיוון של כל החוזה שכלל 15 סעיפים)
1. הילד/ה יגיע לגן לא יאוחר מהשעה 9.00, הגעה לאחר מכן גורמת נזק לניהול התקין של הגן ותחויב בתשלום של 5 שקלים.
2. הילד/ה ילקח מהגן לא יאוחר מהשעה 1.20, כל דקה נוספת תחויב ב 2 ש"ח.
3. במידה והילד ישבור/יזיק/יתפרע/יתנהג בצורה לא רגילה באופן מהותי, הגננת יכולה להודיע על הפסקת קבלת הילד לגן.
4. התשלום עבור הגן יהיה מדי ראש חודש, ולא יאוחר מג' לחודש. אי תשלום במועד עלול להוריד מרמת היחס והטיפול הנאות בילד.
5. אין להתקשר לגננת בשעות הגן, למעט מקרים מיוחדים. החל מהטלפון השני והלאה יחוייב כל טלפון ב 5 שקלים.
6. טיטולים ומגבונים יסופקו על ידי ההורה. במקרה של מחסור, הגן יקנה באופן פרטי, וההורה יחויב בתשלום עלות הקניה בתוספת 50 %.
וכו' וכו'.

ברגע הראשון רציתי מאד לקחת את הילד וללכת, אבל לא היתה לי ברירה כי כבר לא היה שייך להתחיל לחפש גן אחר. אותה שנה הייתה שנה נפלאה כל כך !, וכמובן שסעיפי החוזה לא הופעלו נגדי אף פעם, אני השתדלתי להיות הוגנת עם הגננת והיא מצידה לא לקחה מעולם אגורה אחת יותר מהסכום החודשי על אף שאחרתי/היה חסר טיטולים וכדומה. - בשונה מגרפיקה, אם אדם מפחד מהחוזה, אפילו שאת יודעת כמה שאת מוצלחת וכמה שאת לא עומדת על כל קוצו של יו"ד של החוזה,אפשר לברוח לך מיד ולמצוא גרפיקאית שלא מאיימת בחוזה מבית פרוג.

ומי שיברח.. מפסיד. חוזה עבודה הוא בסיס להתנהלות מסודרת מול לקוחות ומאפיין מוסדות מכובדים. התקשרות עם לקוח היא לא בבחינת "קניה חד פעמית ונגמר" אלא בדרך כלל תהליך ממושך שמטבע הדברים עשוי לעורר בעיות, אי נעימויות. לא כל מה שברור לך, ברור ללקוח וכן להיפך. אישית, החוזה הציל אותי, כפשוטו, מס' פעמים.
אתן דוגמא-
לקוח שקיבל לוגו מוגמר (3 סקיצות, בחר אחת מהן, קיבל עבודה יסודית עד לרמה מוגמרת, אישר(!!!) ופתאום.. "האיר לו" שהלוגו צריך בכלל להיות באנגלית ולא בעברית. כמובן שמדובר בעצם ביצירת לוגו חדש לגמרי, שימוש שונה בטיפוגרפיה וכו',למזלי מדובר בלקוח שחתם על חוזה. הבהרתי לו בצורה מנומסת אך בביטחון שהוא כבר קיבל את התמורה לכספו ובמידה והוא רוצה "לנסות באנגלית" אנחנו מתחילים מחדש (מה שלא היתי דורשת במידה והוא היה מבקש מראש- תני לי דוגמאות באנגלית ובעברית). לאחר שבדק את החוזה וכנראה התייעץ עם כמה מבינים, הוא פשוט הבין שאני צודקת ונגמר הסיפור!! מה שלא היה קורה אם לא היה לי חוזה ובו מעוגנים הסעיפים הנ"ל! אל תוותרו על חוזה!!! חבל להבין בדרך הקשה... בהצלחה!
 

תילתן

משתמש סופר מקצוען
הכל לגופו של עניין, יש לנו לקוחות עם עבודות בסדר גודל גדול מאוד ותקיעת כף, זה הסכם מחייב ומכובד, לכל בעיה יש פתרון בדרך מנומסת שקטה ומכובדת.
יש לנו לקוחות קטנטנים עם חוזה מסודר וכל היום מריבות וצעקות. כל בעיה מנפנפים בחוזה ומאימים שזה יגמר בית דין / משפט!
מה עדיף?
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לדעתי,
חוזה זה הרשמיות של הגרפיקאית...
אבל לפעמים זה מאיים על הלקוח, וחבל!
 

האורות

משתמש פעיל
כאן, אני מרגיש ת'צמי נמצא בצד של ה'לקוח', למרות שיש לי המון ניסיון עם הצד ל הנותן עבודה.

ובכן, לשאלת רמה פלוס, יש כאן 2 עניינים: חוזה ומקדמה.
מקדמה מקובל לשלם כאות שהסכמת לעסקה והיא סגורה.
עד"מ, אדם שהזמין שולחן וכסאות בשווי 11000 ש"ח מתבקש להניח מקדמה.
כמה היא המקדמה??? 200 ש"ח. מה זה 200 ש"ח כלום שבכלום, נכון. זה רק מעין מחווה, הבעה של "סגרנו עסק".
הסיבה שעושים את זה היא, מכיוון שלבנות שולחן כזה זה פרויקט, להזמין וכו, לכן הוא לא רוצה שתחזור בך.
זה "מקדמה". (להבדיל מתשלומים שאותם מקובל כן לשלם בהתאם להתקדמות העבודה כמו לקבלן וכוד, פשוט משום שהחומרים עצמם עולים הרבה)

בגרפיקה לענ"ד אין טעם לשלם מקדמה - בפרט אם זה מפריע ללקוח - משום שאין בפועל הוצאה כספית, ואם משום "לסגור את העבודה" מול הלקוח אזי מוטב לעשות חוזה.
וכאן אני מגיע לחלק השני:

"חוזה":
אני סבור שוודאי וודאי שכדאי לעשות חוזה. (כמובן לא כדאי להתעכב בשביל עבודה של 200 ש"ח על חוזה)
חוזה אין משמעותו נוסח בשפת בית מרקחת על בלאנק רשמי, אלא אפי' סיכום התנאים לפני תחילת העבודה במייל ואישורו ע"י הלקוח. (כמו כמה סקיצות וכדו').

הדוגמא מהגן והחוזה מאד מוצלחת, משום שאחרי שמסכמים דברים העניינים מסודרים לשני הצדדים, כלו' זה גם לטובת הלקוח בסופו של דבר... תלוי אבל בצורה..
 

פרסומון

משתמש סופר מקצוען
אנחנו צריכים לדעת שאחרי הכל אנחנו מתנהלים מול 'אנשים', יש לפעמים טעויות ויש פאשלות- גם לנו.
צריך לעשות חוזה, אבל איך אמר לי העורך דין שלי: חוזה עושים לאנשים, עם חיות אתה יכול עשרים חוזים והם תמיד ימצאו לנכון את הדרך להתחמק...
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
האורות, אני לא מסכימה איתך שלא צריך לקחת מקדמה בגרפיקה. גם בגרפיקה, ברגע שלקוח סוגר איתך, עד השלב שהוא מקבל סקיצה, הגרפיקאי עובד, ועובד קשה להיות יצירתי והתאים את עצמו ללקוח. הגרפיקאי מביע מחויבות.
ברגע שהלקוח משלם מקדמה, גם הוא מבחינה רגשית נעשה יותר מחוייב ואז שטף העבודה יותר זורם כזה.
גם לי כגרפיקאית יש יותר אמון בלקוח שמשלם מקדמה בלי להסס ורואה בזה נתון הגיוני, מאשר אחד כזה שמתווכח איתי על תשלום מקדמה.
אני חושבת שתגובת הלקוח לבקשת המקדמה מעידה הרבה פעמים על איך הוא ישלם גם בסוף. מי שמתווכח על מקדמה גם מתווכח בסוף.
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י תמנתי;868829:
האורות, אני לא מסכימה איתך שלא צריך לקחת מקדמה בגרפיקה. גם בגרפיקה, ברגע שלקוח סוגר איתך, עד השלב שהוא מקבל סקיצה, הגרפיקאי עובד, ועובד קשה להיות יצירתי והתאים את עצמו ללקוח. הגרפיקאי מביע מחויבות.
ברגע שהלקוח משלם מקדמה, גם הוא מבחינה רגשית נעשה יותר מחוייב ואז שטף העבודה יותר זורם כזה.
גם לי כגרפיקאית יש יותר אמון בלקוח שמשלם מקדמה בלי להסס ורואה בזה נתון הגיוני, מאשר אחד כזה שמתווכח איתי על תשלום מקדמה.
אני חושבת שתגובת הלקוח לבקשת המקדמה מעידה הרבה פעמים על איך הוא ישלם גם בסוף. מי שמתווכח על מקדמה גם מתווכח בסוף.

צודקת במאה אחוז!
(יש במקדמה קצת בטחון בלקוח, כי הלקוח לא ירצה להפסיד את סכום המקדמה במקרה וירצה לעזוב... )
 

האורות

משתמש פעיל
נכתב ע"י תמנתי;868829:
האורות, אני לא מסכימה איתך שלא צריך לקחת מקדמה בגרפיקה. גם בגרפיקה, ברגע שלקוח סוגר איתך, עד השלב שהוא מקבל סקיצה, הגרפיקאי עובד, ועובד קשה להיות יצירתי והתאים את עצמו ללקוח. הגרפיקאי מביע מחויבות.
ברגע שהלקוח משלם מקדמה, גם הוא מבחינה רגשית נעשה יותר מחוייב ואז שטף העבודה יותר זורם כזה.
גם לי כגרפיקאית יש יותר אמון בלקוח שמשלם מקדמה בלי להסס ורואה בזה נתון הגיוני, מאשר אחד כזה שמתווכח איתי על תשלום מקדמה.
אני חושבת שתגובת הלקוח לבקשת המקדמה מעידה הרבה פעמים על איך הוא ישלם גם בסוף. מי שמתווכח על מקדמה גם מתווכח בסוף.
הוא אשר אמרתי, קצת למדני, אולי גם מפולפל, אבל ככה אני רואה את זה:
למה נועדת לקיחת המקדמה?
א. אם בשביל לבדוק את אמון הלקוח, אז אוקיי. השאלה אם מקובל לבדוק ככה אמון... לא נראה לי, ויש עוד 1000 דברים שהלקוח יכול לשגע ת'שכל.

ב. אם בשביל לקבל כסף לבנתיים, אז כתבתי קודם, שבעקרון תשלום משלמים בסוף, אחרי גמר העבודה, נתת = קבלת.
אמנם, אם העבודה תלויה בהוצאה כספית - לקנות חומרים וכדו' - מקובל שנותנים משהו.

ג. אם בשביל "לסגור", אזי במקומות שלא מקובל לעשות חוזה, לוקחים מקדמה, חוזה עדיף עשות מונים על מקדמה.
 

start

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מחילה, אבל לכל גרפיקאי/ת יש הוצאות 'יומיות' קבועות, כמו תשלום למטפלת / בייביסיטר / עזרה בבית שיש להוציא עליה מזומן, שלא לדבר על רכישת תמונות עבור העבודה, פונטים ציוד וכו'
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
נכתב ע"י האורות;868979:
הוא אשר אמרתי, קצת למדני, אולי גם מפולפל, אבל ככה אני רואה את זה:
למה נועדת לקיחת המקדמה?
א. אם בשביל לבדוק את אמון הלקוח, אז אוקיי. השאלה אם מקובל לבדוק ככה אמון... לא נראה לי, ויש עוד 1000 דברים שהלקוח יכול לשגע ת'שכל.

ב. אם בשביל לקבל כסף לבנתיים, אז כתבתי קודם, שבעקרון תשלום משלמים בסוף, אחרי גמר העבודה, נתת = קבלת.
אמנם, אם העבודה תלויה בהוצאה כספית - לקנות חומרים וכדו' - מקובל שנותנים משהו.

ג. אם בשביל "לסגור", אזי במקומות שלא מקובל לעשות חוזה, לוקחים מקדמה, חוזה עדיף עשות מונים על מקדמה.

א. לא מדובר על "לבדוק" אמון, אלא על יצירת אמון ולמה לא? למה לא לבדוק את זה?

ב. כשאני מכינה עבודה עבור לקוח יש לי הוצאות. יש חשמל, טלפון, זמן, קניית תמונות ואובייקטים וכולי. למה שלא אקבל מקדמה מראש?
 

שירי כהן

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
נגר לוקח מקדמה גם אם כל העצים משויפים ומוכנים לו מעבודה שלקוח אחר התחרט,
ואפילו הפורמייקה כבר חתוכה לפי מידות.
מלבד זאת, אם כבודו (האורות) עובד בתחום הגרפיקה,
מן הסתם הוא יודע את כמות ההוצאות הנדרשת לעסק ביתי זה.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
האורות, במחילה מכבודו, אני מתקשה להבין את ההגיון שבדעה שלך.

למה רק מי ש"קונה חומרים" זכאי למקדמה?
האם הזמן של גרפיקאי שמתיישב לעבוד, לא שווה כסף?

אני למשל מקבל פרויקטים של בניית אתרים, פרוייקטים כאלה נמשכים ימים ואף שבועות, למה אני צריך להסתכן פעם אחר פעם, ולדאוג שמא עבודה בשווי אלפי שקלים תישאר לא משולמת?
כשלקוח שם מקדמה (לא של 200 שקל), הוא הופך לשותף שלי להשקעה. שנינו מחוייבים אחד כלפי השני ויש לזה גיבוי במעשים.
 

האורות

משתמש פעיל
אני לא כתבתי שזה מה שקורה, כתבתי רק מרחשי ליבי.
אני כמובן לא מדבר על משהו שאמור לקחת שבועות אלא ימים.

מעניין לברר אם אור החיים משלמים מקדמה לבולטון לפני שהם עושים פרסומת על סידור, אם דסקל משלמים לדמיון לפני סוף עונה, או אושר עד לבראשית לפני פרסומת של חג.
מעניין. אבל לא נראה לי.


לגבי משהו שמתחיל להתפתח, אני כבר מבקש מ"כבוד" המגיבים שלא להשתמש ב"כבודו" או "מחילה מכבודו", אין צורך, בא נניח לענייני הכבוד ונלבן עניין.

לאלו שמסתכנים בעבודה של שבועות: א. כבר אמרתי שכמובן אין הכוונה למשהו מתמשך, כי ברור שהירק צריך לחיות מאיזה מקום. ב. תפסיק להסתכן, פשוט תעשה חוזה. לקיחת מקדמה של 10 אחוז מהעבודה או אפילו אחוז גבוה יותר לא תפתור לך את הסיכון של שאר מרבית האחוזים. חוזה כן.

וגם אם פעם נשאר לנגר עצים מעבודה קודמת זה לא משנה. נראה לי שזה ברור. יש כלל ואין סיבה לצאת ממנו בגלל מקרה יוצא מן הכלל. הרעיון אבל ברור.

מעניין לי לדעת אם פותח האשכול התכוון לעבודה ממושכת של שבועות או לעבודה של ימים או שעות...
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פותח האשכול התכוון לעבודות שלוקחות שבועות, עבודות רצניות...
אומר את האמת, אני לא דורשת בכח מקדמה,
אני מבקשת בעדינות "אם תוכל להעביר לי מקדמה" וכו'... ואם שכח אז לא נורא.
אבל לעצמי אני מרגישה יותר בטחון לבקש את המקדמה, כי אז אתה יודע שהלקוח איתך, ולא מחרטש לך...
 

האורות

משתמש פעיל
על עבודה שלוקחת שבועות ארוכים אתם מסתפקים במקדמה?
כמה אחוז המקדמה?

(וכל עבודה היא רצינית....;))
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ה'

לג הוֹרֵנִי יי דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב:לד הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב:לה הַדְרִיכֵנִי בִּנְתִיב מִצְוֹתֶיךָ כִּי בוֹ חָפָצְתִּי:לו הַט לִבִּי אֶל עֵדְוֹתֶיךָ וְאַל אֶל בָּצַע:לז הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי:לח הָקֵם לְעַבְדְּךָ אִמְרָתֶךָ אֲשֶׁר לְיִרְאָתֶךָ:לט הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי כִּי מִשְׁפָּטֶיךָ טוֹבִים:מ הִנֵּה תָּאַבְתִּי לְפִקֻּדֶיךָ בְּצִדְקָתְךָ חַיֵּנִי:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

למעלה