סקירה פשטו ידיכם בגדוד. הקמפיין לרווחה כלכלית וצרכנות נבונה

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שמתי לב למשהו מדהים:

למה רפאל וואהל הוריד מילה אחת קטנה מהפוסט שלו?

שימו לב לצילום המסך מהכתבה של רפאל כשהוא מצטט את הרמב"ם:

1678959828389.png

והוא החסיר מילה בת 2 אותיות מלשון הרמב"ם, שהיא זו שמרסקת את כל התזה שבטורים ובקמפיין: "עד"

הרמב"ם כותב תעשה עם היהודי דברים "עד" שלא יצטרך לבריות. רפאל הוריד את המילה הזו.

מפני שהרמב"ם נותן את ההלכה הזו כמשהו זמני, חבר שלך פותח עסק חדש? תעזור לו עד שיסתדר. אבל בשום אופן הרמב"ם לא מכוון אותך לפרנס אותו באופן מלאכותי בזמן בלתי מוגבל.

וזה שורש הויכוח כמובן.
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מפני שהרמב"ם נותן את ההלכה הזו כמשהו זמני, חבר שלך פותח עסק חדש? תעזור לו עד שיסתדר. אבל בשום אופן הרמב"ם לא מכוון אותך לפרנס אותו באופן מלאכותי בזמן בלתי מוגבל.

וזה שורש הויכוח כמובן.
א' אני לא חושב שהוא עשה את זה בכוונה יכול להיות שהתפספס לו מילה

ב' הרמב"ם כותב שצריך "עד" זאת אומרת שצריך עד אז, בשונה ממך שאתה מבטל את זה מכל וכל

ג' אולי אחת ולתמיד תסביר לציבור הנבערים שסביבך למה לקנות אצל עסקים יהודיים נקרא לפרנס באופן מלאכותי?
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
הרמב"ם כותב תעשה עם היהודי דברים "עד" שלא יצטרך לבריות. רפאל הוריד את המילה הזו.
נראה לי שהפרשנות המקובלת ברמב"ם היא
בעוד שהוא לא נצרך לבריות
כמו עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כִּי בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן מְסִבַּת חֻפָּתוֹ
ו"עד שתחפץ" - כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו
 

גולש בנט

משתמש מקצוען
לאנשי העסקים הגדולים במזר החרדי בארץ, אני פחות דואג.

אבל יש הרבה אנ"ש שהולכים לעורכי דין ורואי חשבון חילונים ולא בודקים בכלל שיש עורכי דין ורואי חשבון יראי שמיים ומקצוענים גם במגזר החרדי שהיו עושים עבודה מקצועית וחבל מאוד שכך.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
א' אני לא חושב שהוא עשה את זה בכוונה יכול להיות שהתפספס לו מילה

ב' הרמב"ם כותב שצריך "עד" זאת אומרת שצריך עד אז, בשונה ממך שאתה מבטל את זה מכל וכל

ג' אולי אחת ולתמיד תסביר לציבור הנבערים שסביבך למה לקנות אצל עסקים יהודיים נקרא לפרנס באופן מלאכותי?
ב. אני מאד בעד לקנות אצל חרדי בתחילת דרכו לעזור לו בעסק והתזרים, כמו שאפשר לעזור לו במנטורינג, בהלוואות, בהשקעה וכו' - וזו המצווה הגדולה ביותר שיש, "מטיל בכיס יותר מכולם" [שבת סו א כמדומני] אבל לזמן קצר וזהו "עד שיעמוד על רגליו",

ג. וואהל והקמפיין הזה מדברים על לקנות אצל חרדי כי הוא חרדי [כמו הדוגמא של וואהל, סופר דרינק], זה אומר שלא היית קונה ממנו אם הוא לא היה יהודי? זכי זה לא היה משתלם לך, אכן? זה בדיוק נקרא "באופן מלאכותי".

אבל אם מדובר על מקרה שמשתלם יותר לקנות אצל יהודי [כמו הדר גאולה, כמו טמבור מנגל, כמו עוזי המנעולן] לא צריך קמפיין. הם אפילו מאד ייעלבו מקמפיין כזה.

הבעיה היא שוואהל [והקמפיין שהולך בעקבותיו] משמיץ את החרדים בישראל, וממציא עלינו שאנחנו מעדיפים [משום מה] לקנות אצל חילונים מוצר שיש לנו באופן זהה אצל החרדים.

אני לא רואה הבדל בין הקמפיין של "צאו והתפרנסו זה מזה" לבין הקמפיין של אגד לחרדים "אל תגנבו נסיעות באוטובוס בלי לשלם".
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
אגב, לא תאמינו, אפילו לענף היודאיקה נכנסים הסינים: הנה מפה לחלות לשבת עם כיתוב בעברית מעלי אקספרס. תרכשו מהם, ותעודדו את הסינים להכניס עוד מוצרים כאלו, וכך לייצר תחרות בריאה, חדשנות, מבחר, שפע, וחסכון כספי לכולנו.
עוד אגב, בהרבה מאוד מהמקרים האלו מדובר באנשי עסקים חרדים שמשוקים את הסחורה שלהם באלי.
יש גם כמה חנויות בגדים כאלו. אפשר לזהות לפי הדוגמנים החרדים, ואפילו החסידיים.
 

אלי @@@

משתמש מקצוען
עוד אגב, בהרבה מאוד מהמקרים האלו מדובר באנשי עסקים חרדים שמשוקים את הסחורה שלהם באלי.
יש גם כמה חנויות בגדים כאלו. אפשר לזהות לפי הדוגמנים החרדים, ואפילו החסידיים.
חרדים באלי
זה חידוש
אתה בטוח שיש דבר כזה
זה לוגיסטיקה ממש מסובכת גם לייצר וגם למכור מסין לכל העולם
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
חרדים באלי
זה חידוש
אתה בטוח שיש דבר כזה
זה לוגיסטיקה ממש מסובכת גם לייצר וגם למכור מסין לכל העולם
מכירה, לא ברמה האישית,
נשים חרדיות כאלו.
(אגב לא מחייב שהן מאפשרות משלוח לכל העולם)
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ב. אני מאד בעד לקנות אצל חרדי בתחילת דרכו לעזור לו בעסק והתזרים, כמו שאפשר לעזור לו במנטורינג, בהלוואות, בהשקעה וכו' - וזו המצווה הגדולה ביותר שיש, "מטיל בכיס יותר מכולם" [שבת סו א כמדומני] אבל לזמן קצר וזהו "עד שיעמוד על רגליו",

ג. וואהל והקמפיין הזה מדברים על לקנות אצל חרדי כי הוא חרדי [כמו הדוגמא של וואהל, סופר דרינק], זה אומר שלא היית קונה ממנו אם הוא לא היה יהודי? זכי זה לא היה משתלם לך, אכן? זה בדיוק נקרא "באופן מלאכותי".

אבל אם מדובר על מקרה שמשתלם יותר לקנות אצל יהודי [כמו הדר גאולה, כמו טמבור מנגל, כמו עוזי המנעולן] לא צריך קמפיין. הם אפילו מאד ייעלבו מקמפיין כזה.

הבעיה היא שוואהל [והקמפיין שהולך בעקבותיו] משמיץ את החרדים בישראל, וממציא עלינו שאנחנו מעדיפים [משום מה] לקנות אצל חילונים מוצר שיש לנו באופן זהה אצל החרדים.

אני לא רואה הבדל בין הקמפיין של "צאו והתפרנסו זה מזה" לבין הקמפיין של אגד לחרדים "אל תגנבו נסיעות באוטובוס בלי לשלם".
לדעתי אתה מסלף את דברי הרמב"ם
הרמב"ם לא מתכוון שתפסיק לקנות אצלו יום אחרי שהוא יעמוד על רגליו,
דבר נוסף העולם אצלך זה שחור ולבן או עסק כושל שצריך תמיכה או עסק שמוכר בכל העולם ומכניס מיליארדים לקופת המדינה.
מה שאתה לא רואה את שכבות הביניים שעובדים קשה יום יום ועדיין זה נקרא עסק וצריך לתמוך בהם.
לדוגמא יש לי חבר שיש לו עסק כבר קרוב לשנתיים והעסק מצליח להחזיק את עצמו ולשלם משכורת לחבר שלי לאשתו ולעובדת אחת, מה תגיד זה נקרא הנשמה מלאכותית? בעיניך אם הוא לא נשאר עם 20K מיותרים בחודש אז מגיע לו לקרוס.
דבר נוסף קראתי בגללך (או בזכותך)שוב את סדרת המאמרים של רפאל בשביל לחפש היכן הוא מרמז שצריך לתמוך בעסקים כושלים ולא הצלחתי למצוא (חוץ מהדוגמא של מים חיים/סופר דרינק וגם על זה הוא לא כותב שצריך לתמוך בזה)במקום זה ראיתי שוב עשרות תובנות מחכימות על השאלה איפה הכסף.


נ.ב. לעניות דעתי הלא מחייבת גם אם בעל העסק הוא לא יוצלח שרק אני וחברי יכולים להחזיק אותו מעל המים עדיין אני רואה בזה זכות שהיא חובה להחזיק בו...
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
ב. אני מאד בעד לקנות אצל חרדי בתחילת דרכו לעזור לו בעסק והתזרים, כמו שאפשר לעזור לו במנטורינג, בהלוואות, בהשקעה וכו' - וזו המצווה הגדולה ביותר שיש, "מטיל בכיס יותר מכולם" [שבת סו א כמדומני] אבל לזמן קצר וזהו "עד שיעמוד על רגליו",
בכוונה התעלמת?
נראה לי שהפרשנות המקובלת ברמב"ם היא
בעוד שהוא לא נצרך לבריות
כמו עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כִּי בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן מְסִבַּת חֻפָּתוֹ
ו"עד שתחפץ" - כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
נראה לי שהפרשנות המקובלת ברמב"ם היא
בעוד שהוא לא נצרך לבריות
כמו עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כִּי בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן מְסִבַּת חֻפָּתוֹ
ו"עד שתחפץ" - כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו
יש לך פירוש נחמד
אבל אי אפשר לומר שזו הפרשנות המקובלת בלי להביא מקורות.
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
למי שרוצה נראה שאפשר לקנות מיהודי ולשלם את הפער ממעשרות
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נראה לי שהפרשנות המקובלת ברמב"ם היא
בעוד שהוא לא נצרך לבריות
כמו עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כִּי בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן מְסִבַּת חֻפָּתוֹ
ו"עד שתחפץ" - כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו
א. זה לקחת את המילה הפשוטה של הרמב"ם ולהסביר אותה כאילו הרבמ"ם התחיל לכתוב את ספרו בצורה של זמר ושיר. עד שיעמוד = כפשוטו. כמו עד שיחננו, עד שיבוא משיח.

ב. אם כפי הפרשנות הזו, מה המטרה לקנות אצל יהודי כשהוא עומד על רגליו כבר "בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן"? יש מצווה לקנות באיקאה ובפפסי בגלל שהם יהודים? מצוות צדקה? וחי אחיך עימך? ברור שהרמב"ם דיבר על הקשר ש"ימציא לו מלאכה" זה כי כרגע הרכישה לא משתלמת בלי רכיב הצדקה,, והרמב"ם סייג שזו במטרה להעמידו על רגליו. לא להפוך את הסוחר לבעל קביים.
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
שמתי לב למשהו מדהים:

למה רפאל וואהל הוריד מילה אחת קטנה מהפוסט שלו?

שימו לב לצילום המסך מהכתבה של רפאל כשהוא מצטט את הרמב"ם:

צפה בקובץ המצורף 1339460
והוא החסיר מילה בת 2 אותיות מלשון הרמב"ם, שהיא זו שמרסקת את כל התזה שבטורים ובקמפיין: "עד"

הרמב"ם כותב תעשה עם היהודי דברים "עד" שלא יצטרך לבריות. רפאל הוריד את המילה הזו.

מפני שהרמב"ם נותן את ההלכה הזו כמשהו זמני, חבר שלך פותח עסק חדש? תעזור לו עד שיסתדר. אבל בשום אופן הרמב"ם לא מכוון אותך לפרנס אותו באופן מלאכותי בזמן בלתי מוגבל.

וזה שורש הויכוח כמובן.

נראה לי שהפרשנות המקובלת ברמב"ם היא
בעוד שהוא לא נצרך לבריות
כמו עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כִּי בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן מְסִבַּת חֻפָּתוֹ
ו"עד שתחפץ" - כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו

יש לך פירוש נחמד
אבל אי אפשר לומר שזו הפרשנות המקובלת בלי להביא מקורות.

א. זה לקחת את המילה הפשוטה של הרמב"ם ולהסביר אותה כאילו הרבמ"ם התחיל לכתוב את ספרו בצורה של זמר ושיר. עד שיעמוד = כפשוטו. כמו עד שיחננו, עד שיבוא משיח.

ב. אם כפי הפרשנות הזו, מה המטרה לקנות אצל יהודי כשהוא עומד על רגליו כבר "בְּעוֹד הַמֶּלֶךְ עַל הַשֻּׁלְחָן"? יש מצווה לקנות באיקאה ובפפסי בגלל שהם יהודים? מצוות צדקה? וחי אחיך עימך? ברור שהרמב"ם דיבר על הקשר ש"ימציא לו מלאכה" זה כי כרגע הרכישה לא משתלמת בלי רכיב הצדקה,, והרמב"ם סייג שזו במטרה להעמידו על רגליו. לא להפוך את הסוחר לבעל קביים.
ועכשיו נראה אם התלמידי חכמים שפה טרחו לבדוק בשולחן ערוך
וזה לשונו (מעתיק את הרמב"ם)
שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל ועל זה נאמר והחזקת בו:

וגם בטור
מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה, זה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו המתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל, ועל זה נאמר "והחזקת בו גר ותושב וחי עמך".
ועיין בטעם בבית יוסףhttps://he.wikisource.org/wiki/טור_יורה_דעה_רמט#:~:text=ומ"ש מעלה גדולה,משתיהן מעלה אחת.
וזה שייך בבירור גם במלאכותי
ולעיקר טענתו הנכבדה של @אלי אלימלך הנכבד
הלא היא שייכת בכל צדקה לאדם שיכול לפרנס את עצמו שאתה גורם לו שלא יפרנס את עצמו ודו"ק
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ועכשיו נראה אם התלמידי חכמים שפה טרחו לבדוק בשולחן ערוך
וזה לשונו (מעתיק את הרמב"ם)
שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל ועל זה נאמר והחזקת בו:

וגם בטור
מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה, זה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו המתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל, ועל זה נאמר "והחזקת בו גר ותושב וחי עמך".
ועיין בטעם בבית יוסףhttps://he.wikisource.org/wiki/טור_יורה_דעה_רמט#:~:text=ומ"ש מעלה גדולה,משתיהן מעלה אחת.
וזה שייך בבירור גם במלאכותי
ולעיקר טענתו הנכבדה של @אלי אלימלך הנכבד
הלא היא שייכת בכל צדקה לאדם שיכול לפרנס את עצמו שאתה גורם לו שלא יפרנס את עצמו ודו"ק
1679244889775.png


זה צילום מהרמב"ם, עם המילה "עד",

אכן בשלחן ערוך השמיט את המילה "עד" - אז כנראה שוואהל לא השמיט אותה בכוונת מכוון, ואני חוזר בי מדבריי לגבי דרך השימוש של וואהל במילה וואהל. ותודה שהחכמתני.

ועדיין כל אלו [הרמבם ושולחן ערוך] מתבססים על הגמרא של "מטיל בכיס" - השקעה בעסק של היהודי, [שבת סו א] שודאי אין הכוונה להשקיע בעסק שלא יעמוד בפני עצמו. וזו דרגת הצדקה העליונה ביותר לרכוש מאדם בתחילת דרכו כדי שיעמוד על רגליו [או להשקיע בו], אבל ברגע שהוא עמד על רגליו, או שהתברר שהעסק לא יכול לעמוד על רגליו ללא רכישות מלאכותיות, אין ספק שעדיף פשוט לרכוש במקומות יותר יעילים ושבעל העסק ישלח ידו בעסק שעומד על רגליו. לטובתו ולטובת הצרכנים.
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
צפה בקובץ המצורף 1341736

זה צילום מהרמב"ם, עם המילה "עד",

אכן בשלחן ערוך השמיט את המילה "עד" - אז כנראה שוואהל לא השמיט אותה בכוונת מכוון, ואני חוזר בי מדבריי לגבי דרך השימוש של וואהל במילה וואהל. ותודה שהחכמתני.

ועדיין כל אלו [הרמבם ושולחן ערוך] מתבססים על הגמרא של "מטיל בכיס" - השקעה בעסק של היהודי, [שבת סו א] שודאי אין הכוונה להשקיע בעסק שלא יעמוד בפני עצמו. וזו דרגת הצדקה העליונה ביותר לרכוש מאדם בתחילת דרכו כדי שיעמוד על רגליו [או להשקיע בו], אבל ברגע שהוא עמד על רגליו, או שהתברר שהעסק לא יכול לעמוד על רגליו ללא רכישות מלאכותיות, אין ספק שעדיף פשוט לרכוש במקומות יותר יעילים ושבעל העסק ישלח ידו בעסק שעומד על רגליו. לטובתו ולטובת הצרכנים.
דבר ראשון
בכנות אני מעריך אותך על היכולת לחזור בך
דבר שני דברי השו"ע והטור לכאורה מוכיחים שהפשט ברמב"ם של עד היא כמו שכתבתי https://www.prog.co.il/threads/פשטו...וחה-כלכלית-וצרכנות-נבונה.858481/post-11925814
לגבי טענתך שלא יתכן שהשו"ע מדבר על עסק שעומד בצורה לא טבעית
נראה לי שהנימוק המובא בב"י חל גם על עסק כזה
עכשיו סתם בשביל הסדר יש
כנגד ארבעה עסקים דיבר @אלי אלימלך
אחד
שיותר טוב מהמתחרה החילוני
ואצלו וודאי תיקנו
אחד שווה ערך למתחרה החילוני
אצלו תיקנו
אבל
קודם תמסרו מודעה שזה לא בגלל שהוא חרדי
אחד שיכול לגדול
ומשקיע בזה אבל בינתיים אין לו את היכולת להציע שירותים כמו של המתחרה החילוני
עליו אומר מה אתה רוצה ליפול כמו סופר דרינק?
ואחד שבאמת לא יכול לבד בלי תמיכה
נו הוא הראיה שאסור לקנות אצל חרדי בגלל שהוא חרדי
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
דבר ראשון
בכנות אני מעריך אותך על היכולת לחזור בך
דבר שני דברי השו"ע והטור לכאורה מוכיחים שהפשט ברמב"ם של עד היא כמו שכתבתי https://www.prog.co.il/threads/פשטו-ידיכם-בגדוד-הקמפיין-לרווחה-כלכלית-וצרכנות-נבונה.858481/post-11925814
לגבי טענתך שלא יתכן שהשו"ע מדבר על עסק שעומד בצורה לא טבעית
נראה לי שהנימוק המובא בב"י חל גם על עסק כזה
עכשיו סתם בשביל הסדר יש
כנגד ארבעה עסקים דיבר @אלי אלימלך
אחד
שיותר טוב מהמתחרה החילוני
ואצלו וודאי תיקנו
אחד שווה ערך למתחרה החילוני
אצלו תיקנו
אבל
קודם תמסרו מודעה שזה לא בגלל שהוא חרדי
אחד שיכול לגדול
ומשקיע בזה אבל בינתיים אין לו את היכולת להציע שירותים כמו של המתחרה החילוני
עליו אומר מה אתה רוצה ליפול כמו סופר דרינק?
ואחד שבאמת לא יכול לבד בלי תמיכה
נו הוא הראיה שאסור לקנות אצל חרדי בגלל שהוא חרדי
הראשון והשני, נכון,
השלישי, באופן זמני ברור שכן. זו המעלה השמינית שבצדקה [להבנתי]. אבל באופן קבוע לא.
הרביעי, כתבת נכון.
וצריך לזכור שעצם המודעות לעודד את הקניה איש מרעהו מעודדת עסקנים מקומיים, חברי כנסת, *לכפות* רכישה אצל החרדים, ואז גם במקרה א וב' הצריכה תהפוך ליקרה, לא שירותית, ומליאה ברעות חולות.
 

אין סתם

משתמש צעיר
הקמפיין נועד לעודד עזרה מכובדת אחד מהשני כדי למנוע עזרה פחות (שכבר נהיית קלאסית אצלנו)
למה נוצר מצב שאנחנו צריכים כאלה כמויות של קימחא דפיסחא אם אפשר לעזור לזה קצת ע"י שנפרנס בכבוד את השני


ואם מישהו מצליח לפרוץ גם מחוץ לשוק החרדי יפה ואני שמח בשבילו אבל זה לא הנושא
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה