סקירה פשטו ידיכם בגדוד. הקמפיין לרווחה כלכלית וצרכנות נבונה

ללא שם

משתמש צעיר
זה לא סותר!!
אף אחד לא ביקש להחליף כלכלה נבונה בכלכלה מטופשת, לא אמרו לכם לקנות ביוקר מוצרים דפוקים כי המוכר הוא חרדי, אל תוציאו שקל נוסף. ולא ראיתי לאורך כל הכתבות של רפאל שהוא אומר לא למכור ללא חרדים!
בקשו ממכם להמיר חלק ממאמצי הצדקה שיש המון המון בארץ: אנשים פרטיים לוקחים חלק בזה ע"י תרומות, עסקנים מקימים ארגונים ומתנדבים מזיעים ללא תמורה בשביל לתמוך בעניים - את כל זה תמירו לפחות באופן חלקי בלעזור לאנשים להתפרנס בכל דרך שעולה בדעתכם, וקודם כל בלב, תפרגנו לחברכם להרוויח ואל תפרגנו רק לעניים לחם ולחולים תרופות.
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
השלישי, באופן זמני ברור שכן. זו המעלה השמינית שבצדקה [להבנתי]. אבל באופן קבוע לא.
מה הוא אופן זמני?
וצריך לזכור שעצם המודעות לעודד את הקניה איש מרעהו מעודדת עסקנים מקומיים, חברי כנסת, *לכפות* רכישה אצל החרדים, ואז גם במקרה א וב' הצריכה תהפוך ליקרה, לא שירותית, ומליאה ברעות חולות.
אף אחד לא יכפה בחיים
לחברי כנסת לא אכפת משום דבר
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ניכרים דברי טעם.
חשוב לזכור שבסוף המחיר מנצח.
בלי שום פוסטים וקמפיינים.
ניקח לדוגמא את רשתות הספרים, כל אחד היה שמח לרכוש את הספר במכירה הביתית או אפילו את בעל המחבר שליט"א, אבל ברגע ששתי רשתות השתלטו על השוק, כולם קונים שם בלי מצפון, למרות שהאדונים ביבלה ופוזן מסודרים עד דור רביעי.

לכן לא יעזור קמפיין לפה או לפה. אם תהיה תחרות, הזול יותר ינצח.
 

למעשייה

משתמש פעיל
ניכרים דברי טעם.
חשוב לזכור שבסוף המחיר מנצח.
בלי שום פוסטים וקמפיינים.
ניקח לדוגמא את רשתות הספרים, כל אחד היה שמח לרכוש את הספר במכירה הביתית או אפילו את בעל המחבר שליט"א, אבל ברגע ששתי רשתות השתלטו על השוק, כולם קונים שם בלי מצפון, למרות שהאדונים ביבלה ופוזן מסודרים עד דור רביעי.

לכן לא יעזור קמפיין לפה או לפה. אם תהיה תחרות, הזול יותר ינצח.
דווקא נראה לי שבמקרה הזה, הזול לא ניצח! אלא הריכוזיות ניצחה.
מבדיקה שקיימתי בעבר לגבי כמה ספרים גיליתי שהרשתות הנ"ל יקרות בהרבה מהחנויות הקטנות.
(אגב, לפעמים יש פער של עשרות אחוזים גם בין הרשתות הנ"ל).
 

סלום

משתמש פעיל
נראה לי שיש הסכמה על
א. עדיף לעבוד בסטנדרט בינלאומי ועדיף למכור בחוץ וזה קמפיין מאוד חשוב
ב. אין חיוב לשלם הרבה כסף בשביל לקנות אצל חרדי (אא"כ יש לך כסף מיותר או אולי ממעשרות)
הויכוח כנראה רק אם יש מקום קצת יותר יקר מה יותר כלכלי (ברמה ציבורית) ומה מחוייבים מבחינה יהודית (הלכתית והשקפתית)
אז אולי כדאי לעשות את שתי הקמפיינים ביחד וככה זה יתאזן
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
לכן לא יעזור קמפיין לפה או לפה. אם תהיה תחרות, הזול יותר ינצח.
לא נכון
אין לך מושג מה ההשפעה של תעמולה
שמעתי בשם הנשיא השביעי (רמ"מ זצ"ל)
שחזקה על תעמולה שאינה שבה ריקם
לתפיסה שלנו ולתשומת הלב תעמולה משפיעה ברמות
ב. אין חיוב לשלם הרבה כסף בשביל לקנות אצל חרדי (אא"כ יש לך כסף מיותר או אולי ממעשרות)
השאלה מה זה הרבה
ולגופו של עניין
השאלה היא מאד מהותית
צד אחד טוען שאם כולנו נתפוס את החברה כגוף כלכלי אחד
וכולנו נעדיף אחד את השני כולנו נרוויח
גם נוכל לגדול וגם הכסף יישאר בקהילה
ולגבי השאלה שהכסף ייגמר
אז כמו שבכלכלה העולמית הכסף לא נגמר כי התוצר מתרבה גם בחברה החרדית
וזה וודאי שכדאי לייצא
וגם לשמר את האפשרות של ייבוא
הצד השני @אלי אלימלך
שלא
כלכלה חייבת להיות פתוחה לחלוטין !!!!
אסור מבחינה כלכלית שניתפס כחברה כלכלית כי זה מצמצם אותנו
אם יש חרדי שמוכר באותו מחיר למה לא
ואם יש רווח קטן אז רק אם הוא לפני נפילה וזה ישקם אותו ויביא אותו להיות שוויוני
 

הרחיבי

משתמש פעיל
זכותך לחשוב ככה
אני חושב שכלכלה בריאה
וככול שהיא נשארת בריאה
עדיף שתנותב פנימה ולא החוצה
זה טעות כלכלית!!!
זה גורם עוני ומחסור
וזה לא תישאר כלכלה בריאה אלא כלכלה חולה אנושות
רק כלכלה פתוחה היא גורמת שפע
אפילו שזה נראה לך שיוצא כסף נכנס ממנו גם הרבה יותר
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יש מקום שהויכוח בין הצדדים ממש תקף, בימים אלו, ותוכלו לאשר את זה עם עסקנים מוכרים;

בימים אלו מחלקים בכל הקהילות תלושים וואוצ'רים לרכישה למשפחות לומדי תורה,

בכל קהילה יש את בעל חנות הבגדים
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
זה טעות כלכלית!!!
זה גורם עוני ומחסור
וזה לא תישאר כלכלה בריאה אלא כלכלה חולה אנושות
רק כלכלה פתוחה היא גורמת שפע
אפילו שזה נראה לך שיוצא כסף נכנס ממנו גם הרבה יותר
הגורם לעוני ומחסור להבנתי
זה נעילת הדלת ליבוא ויצוא
ולא ההבנה שיש מעלה אצל החבר שלך
יש מקום שהויכוח בין הצדדים ממש תקף, בימים אלו, ותוכלו לאשר את זה עם עסקנים מוכרים;

בימים אלו מחלקים בכל הקהילות תלושים וואוצ'רים לרכישה למשפחות לומדי תורה,

בכל קהילה יש את בעל חנות הבגדים
נראה לי שלא מובן עד הסוף
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יש מקום שהויכוח בין הצדדים ממש תקף, בימים אלו, ותוכלו לאשר את זה עם עסקנים מוכרים;

בימים אלו מחלקים בכל הקהילות תלושים וואוצ'רים לרכישה למשפחות לומדי תורה,

בכל קהילה יש את יצרן המיץ ענבים / בגדי ילדים / מוכר בשר ודגים וכו' שכועס על מנהלי המכירות "למה אתם מחלקים את תלוש של פפסי וכרמל מזרחי ולא תלוש שלי" וכו' וכו'.

וזה יושב בדיוק על הקמפיינים הללו. עסקן חזק מבין שטובת האברך היא לרכוש בכל מקום במחיר הכי טוב, ויחלק תלושים של אושר עד, ואם יוכל גם של נקסט ועלי אקספרס.

עסקן חלש יקמבן את הקופה שלו ליצרן הקהילה המקומי "צאו והתפרנסו זה מזה" הוא יצעק. [אגב כמעט תמיד זה יהיה סבסוד מלמעלה, ההנחות ירדו מול הוואוצר וכו', תבדקו את זה, וכמובן זה כר פורה לשיחיתויות, פרוטקציה, שמור לי ואשמור לך, לחצים וכו'].

(ההודעה הנכונה)
 

משקפיים עגולים

משתמש פעיל
יש מקום שהויכוח בין הצדדים ממש תקף, בימים אלו, ותוכלו לאשר את זה עם עסקנים מוכרים;

בימים אלו מחלקים בכל הקהילות תלושים וואוצ'רים לרכישה למשפחות לומדי תורה,

בכל קהילה יש את יצרן המיץ ענבים / בגדי ילדים / מוכר בשר ודגים וכו' שכועס על מנהלי המכירות "למה אתם מחלקים את תלוש של פפסי וכרמל מזרחי ולא תלוש שלי" וכו' וכו'.

וזה יושב בדיוק על הקמפיינים הללו. עסקן חזק מבין שטובת האברך היא לרכוש בכל מקום במחיר הכי טוב, ויחלק תלושים של אושר עד, ואם יוכל גם של נקסט ועלי אקספרס.

עסקן חלש יקמבן את הקופה שלו ליצרן הקהילה המקומי "צאו והתפרנסו זה מזה" הוא יצעק. [אגב כמעט תמיד זה יהיה סבסוד מלמעלה, ההנחות ירדו מול הוואוצר וכו', תבדקו את זה, וכמובן זה כר פורה לשיחיתויות, פרוטקציה, שמור לי ואשמור לך, לחצים וכו'].

(ההודעה הנכונה)
ממש כך!!!
 

וסרמן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בהמשך לפוסט הזה, אולי כדאי לצאת בקמפיין להרבות ברווחה כלכלית לאנ"ש על ידי פרנסה מכובדת יותר וצרכנות חופשית יותר.

"תקנו מכל העולם, ותמכרו בכל העולם"

1)והנה באריכות טיפה:

רווחה כלכלית תמיד תהיה לעסקים שמוכרים מחוץ לקהל המקומי שלהם - ומייבאים כסף פנימה. כפי שהזכרתי, בארצות הברית ישנם אלפי משפחות עשירות שמוכרות נדל"ן, בתי אבות, קמעונאות, אלקטרוניקה, בכל ארה"ב ולמעשה הן מולטי מליונרים בזכות כך,

בנוסף ישנם אלפים אלפים שמתפרנסים מחוץ לגבולות בורו פארק, הן כעצמאים, עורכי דין, רואי חשבון, כלכלנים, וכו' והן כשכירים בפירמות
בינלאומיות חזקות.

זה מקור השפע והרווחה שיש לחרדים בארצות הברית.

לעומת זאת בישראל המצב ביש: ישנם (ככל הנראה) פחות מעשר משפחות שעושות עסקים גדולים מחוץ לישראל (לבייב, מירלאשוילי, שרון, אייזנברג, וכו), וכמה עשרות משפחות שיש להם עסקים חזקים בארץ מחוץ למגזר (כמו איקאה, אירוקה, אופטיקה הלפרין וכו). השאר - רובם עובדים בעבודות בתוך המגזר החרדי. (בעגה המקצועית קוראים לתוצאות האלו "פריון גבוה לעומת פריון נמוך", אבל אני לא רוצה להיכנס למונחים מקצועיים).

2) וזה סוד ההבדל העיקרי בין הקהילה החרדית ארה"ב לקהילה החרדית בישראל. אחוז ניכר מהחרדים בארה"ב "מייבאים כסף פנימה", ואחוז קטן מאד אצל החרדים בארץ מייבאים כסף פנימה.


(הטענות ששם מוכנים לעבוד בכל עבודה ובישראל לא, גם אינן נכונות כבר בשנים האחרונות, אלפי חרדים בארץ הם דרייברים, ויש מאות נהגי אוטובוסים, אינסטלטורים, נגרים וכו', ובנוסף עבודות אלו לא מביאות רווחה כלכלית משמעותית לא בארה"ב ולא בישראל).

למעשה אם נדאג באופן אקטיבי שכמה שיותר משפחות יתפרנסו מיבוא של כסף מבחוץ לתוך המגזר, המצב הכלכלי שלנו יהיה משופר לעין ארוך ממה שקורה כעת. בפרט ובכלל.

3) במקביל לרווחה הכלכלית בהכנסות, חשוב לשמור על צריכה חכמה בהוצאות.

תקנו מכל העולם בלי שום מחסום!

תקנו בגדים בשיין ובנקסט ובעלי אקספרס. תקנו קרמיקות מטורקיה וסין. תשתדלו לרכוש ברשתות הגדולות (רמי לוי, שופרסל, יש חסד) ולא במכולת השכונתית היקרה. קחו פיליפיני לסעד את הסבר, ערבי לרצף לכם את הבלטות. רומני לנקות את הבית, וכו'.

תלמדו דבר מתוך דבר: מוצר שמיוצר בישראל והוא יקר - או שיש מאחוריו קומבינה שחוסמת יבוא ואתם נדפקים בשל סיסמאות של בעלי אינטרסים (למשל, תחום החלב, ירקות, פירות, ביצים, בשרים, עופות, דגים) או שאתם שבויים אצלם כי הרגילו אתכם בשטיפת מוח שהמותג הישראלי/החרדי יותר טוב מהחברה הבינלאומית. [כן, חברה הגדולה שמוכרת בעוד 100 מדינות, יש לה כנראה מוצרים הרבה יותר טובים ופנטסטיים מסנו ותלמה וכו').

4) ברמת מדיניות ציבורית; אתה עסקן בעיר חרדית שיש בה רק צרכנייה של האברך בשכונה? תדאג להביא לעיר את נתיב החסד ובר-כל. אם העיר כבר גדולה תנסה להביא לה את שופרסל ורמי לוי. אם העיר גדולה יותר, תנסה להביא לה את קארפור או את קוטסקו :) .

זה די פשוט, כל דרגה כזו בדרך כלל זו הוזלה של עשרות אחוזים בצריכה המשפחתית. בצרכנייה של האברך תשלמו 2200 לחודש לסל, בנתיב החסד ובר-כל 2000, בשופרסל ורמי לוי 1800, ובקארפור 1600. וכמובן שיש ברשתות הגדולות גם יותר שפע על המדפים, של מוצרים זולים ויקרים, שירות טוב בהרבה וכו'. וכן , חיסכון כספי של 400 שקל למשפחה זה דבר מדהים ומבורך! מי שיוצא נגד זה כדי לקמבן את האברך בעל המכולת שמתעקש לא לשמוע על עבודה יעילה, פוגע בכל הציבור, וגם פוגע באברך שימצא את עצמו בגיל מבוגר יותר בלי יכולת למצוא פרנסה חילופית. (אל תאמינו לסיסמה האינטרסנטית של: "הרשת הגדולה תחסל את הצרכניה ואז תעלה מחירים". זה לא קרה בשום מקום).


5) אנחנו גם ככה מגזר שהתברך עם הרבה מאד צריכה פנימית בשל מגבלות היהדות וההלכה. אנחנו לא יכולים לקבל הוזלה לכתיבת סת"ם על ידי הודים וסינים, ובטח לא להכניס בהם חדשנות, לא יכולים להוזיל את המצות, את האתרוגים, וכו'.

דווקא בשל כך, בשאר התחומים חשוב לעודד את הציבור החרדי לצרוך חכם - לרכוש בזול ובאיכות מחוץ למגזר, ולא לרכוש ביוקר בתוך המגזר.

אגב, לא תאמינו, אפילו לענף היודאיקה נכנסים הסינים: הנה מפה לחלות לשבת עם כיתוב בעברית מעלי אקספרס. תרכשו מהם, ותעודדו את הסינים להכניס עוד מוצרים כאלו, וכך לייצר תחרות בריאה, חדשנות, מבחר, שפע, וחסכון כספי לכולנו.

6) חשוב כמובן לזכור: יש עסקים חרדים פנטסטיים, פפסי, איקאה, גולדיס, בית ישראל, המסעדה היהודית, בנים, יורומוד, וכמובן פרוג המדהימה וכו', יש בעלי מלאכה מדהימים כמו שף ישראל דודק, עורכי הדין וינרוט, אפרת ליבפרוינד, חבצלת הבלין, ועוד אלפים ועשרות אלפים מצויינים. ואם תיקחו אותם תעשו עיסקה מדהימה - אבל תיקחו אותם בזכות שהם מוכרים מוצרים מעולים, במחירים שנוחים לכם, כשהם נגישים לכם, לא בגלל "צאו והתפרנסו זה מזה".

(אלא אם יש לכם 2 עסקים בדיוק אותו דבר, אחד מחוץ לקהילה ואחד חרדי, והם מוכרים דלת ליד דלת, עם אותו שירות בדיוק, ואותו מזגן, ואותם מחירים, ואותו מבחר, ואותן שעות פתיחה, ואותם תנאי תשלום, כמובן שעדיף לבחור חרדי. ובמקרה הזה כדאי להתנהג לפי הפוסטים של רפאל וואהל ועם הקמפיין שבאשכול ליד) - אבל אם החרדי פחות טוב באחד מהם, כדאי שילמד להיות תחרותי יותר ואפקטיבי יותר)

7) יש רעות חולות בצריכה פנימית, הנה כמה מהם על קצה המזלג:

א. מחירים יקרים, כמו בכל ענף שאין בו תחרות. תיזכרו כמה שילמנו לטיסות בחו"ל כשרק אלעל היתה פה, וכמה עולה היום טיסה לכל מקום אחרי רפורמת השמים הפתוחים. אגב, תראו איזה יופי, בקו נתב"ג-אילת אין רפורמת שמים פתוחים ולכן טיסות לאילת עולות פי 3-4 מאשר טיסות ליעדים רבים באירופה.

תיזכרו גם מה היה כשהיו פה רק את שי שאול ואריגי רפפורט. היו לנו מעט מאד בגדים, באיכות נמוכה, וכיום בזכות היבוא החופשי של טקסטיל יש שפע אדיר של ביגוד מכל העולם, בלי סוף מבחר, ביוקר, בזול, ברמות נמוכות וגבוהות, לכל אחד מתאים לפי מה שהוא בוחר.

ב. מחסור ותורים = מדיניות פרוטקציה. בשוק סגור המחסור עולה שוב ושוב, אם מוכרים לכם מחסור בביצים, בחלב, בחמאה, בתרופות? כן - הסיבה היא בגלל שהם שווקים סגורים (או מנוהלים), השווקים האלו סגורים בגלל סיסמה של אינטרסנטים שטוענים שמדינת ישראל צריכה ביטחון תזונתי ולגדל את הצרכים האלו בעצמה, אבל בפועל הם השווקים שהכי במחסור. ככה גם התורים בבריאות הציבורית, בקופות החולים ובבתי חולים - שוק סגור = תורים, פרוטקציות מוסדות כמו הרב פירר והרב פישר, וכו'. לעולם לא ראיתם הרב פירר שמקצר תורים לעורכי דין ורואי חשבון.

ד. כסף מבחוץ מעשיר, כסף מבפנים מעורר תרעומת. כשיש לך בבית הכנסת אדם עשיר הוא תורם כסף לבניית המבנה, תורם כסף לקמחא דפסחא, תורם לישיבות, תורם בפרטי, רוכש הרבה אצל אנשים. זו המציאות. אבל כשהוא עשיר מתוך הקהילה, לכל התרומות האלו נלוות בדרך כלל תרעומות, תרעומות של אנשים פרטיים שכועסים עליו, או סתם חוסר פרגון של אנשים שטוענים שהוא מתעשר על גבם.

8) נקודה חשובה: נכון, זה פחות נשמע מרגש ומלבב, למה לצאת נגד פרנסה של היימישע יידן? ואיזה מקסים ומרומם זה לדבר על היימישע פרנסה, אבל זו הדרך האמיתית לרווחה, גם שהאברך יעסוק במסחר שמביא ערך אמיתי ולא ערך של חסד, ואז ירוויח כהוגן, וגם לרווחת הרוכשים.

בנוסף, ברוב מוחלט של המקרים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, אלו שנפלטו מהעבודה המקורית בגלל סגנון הצריכה החדשה, מצאו עבודות חדשות מועילות יותר להם ולצרכנים. הם עזבו מקום עבודה לא יעיל ויקרן וטרחן, ומילאו מקומות עבודה יעיל, חדשני, וצרכני!

כך שבניגוד למושכל ראשון, זו הדרך "הארוכה שהיא קצרה" להביא פרנסה וצרכנות ורווחה אמיתית. ואילו הדרך של "צאו והתפרנסו זה מזה", מביאה ליוקר, תורים, מרמור, תלות בחסד, מחסור, עוני, או כמו שסיכמו חכמינו ז"ל: " אין הבור מתמלא מחולייתו".

9) והנה הציטוט המלא של הגמרא, שבה חכמינו עונים לדוד המלך שהמדיניות של "צאו והתפרנסו" איננה עובדת, והוא מקבל את דבריהם! מדהים כמה אפשר לשבש הווא אמינא של חז"ל במקום להמשיך למסקנא של חז"ל.

"כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו. אמרו לו: "אדונינו המלך! עמך ישראל צריכין לפרנסה!" אמר להן: "לכו והתפרנסו זה מזה" אמרו לו: "אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחולייתו"! אמר להם: לכו פשטו ידיכם בגדוד! [תביאו כסף מבחוץ על ידי מלחמות]

[אם טרחתי מדי, אני מבקש מחילה, הפוסט נכתב בסיטואציה שבה אני לא יכול לעבוד :)]





AGNmyxbi-y4rsUwlhQwLb-JkS7FZUuKSSEKqu0976jSoehE=s40-p
תשובההעברה
בלת"ק.
אבל לדעתי כדאי שתפנה לעיתון המתחרה, ותתחיל לפרסם את הדעה שלך. אוהו, איזה טוב זה יהיה...
במחשבה שניה, אולי תפנה אפילו לאותה מערכת, נראה אותם מגישים שני סדרות סותרות...
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
ב. אני מאד בעד לקנות אצל חרדי בתחילת דרכו לעזור לו בעסק והתזרים, כמו שאפשר לעזור לו במנטורינג, בהלוואות, בהשקעה וכו' - וזו המצווה הגדולה ביותר שיש, "מטיל בכיס יותר מכולם" [שבת סו א כמדומני] אבל לזמן קצר וזהו "עד שיעמוד על רגליו",

ג. וואהל והקמפיין הזה מדברים על לקנות אצל חרדי כי הוא חרדי [כמו הדוגמא של וואהל, סופר דרינק], זה אומר שלא היית קונה ממנו אם הוא לא היה יהודי? זכי זה לא היה משתלם לך, אכן? זה בדיוק נקרא "באופן מלאכותי".

אבל אם מדובר על מקרה שמשתלם יותר לקנות אצל יהודי [כמו הדר גאולה, כמו טמבור מנגל, כמו עוזי המנעולן] לא צריך קמפיין. הם אפילו מאד ייעלבו מקמפיין כזה.

הבעיה היא שוואהל [והקמפיין שהולך בעקבותיו] משמיץ את החרדים בישראל, וממציא עלינו שאנחנו מעדיפים [משום מה] לקנות אצל חילונים מוצר שיש לנו באופן זהה אצל החרדים.

אני לא רואה הבדל בין הקמפיין של "צאו והתפרנסו זה מזה" לבין הקמפיין של אגד לחרדים "אל תגנבו נסיעות באוטובוס בלי לשלם".
תשמע מבלי להיכנס לכל עומק הסוגייא שאני לא שולט בה כמוך
אבל גם אני קראתי את סדרת כתובותיו ודנתי בה עם כמה שכולם כולם ביטלו והסבירו שזה לא ילך
מכמה טעמים
ולכן אין לך מה לדאוג לגבי הקמפיין שלו זה פשוט לא יצליח!!!


ברמת הרעיון הלוואי שהיה אפשר ליישם
והייתי מחלק את זה לכמה חלקים
א.אם המוצר או השירות החרדי טוב יותר מהמוצר החילוני -אז בוודאי שפה אין שאלה שרצוי לרכוש
מהחרדי ואף להתאמץ לשם כך
ב.אם הם שווה ערך -כנ"ל
ג.אם אצל החילוני טוב יותר-רק פה נכנס האלמנט של "צדקה"
וגם פה יש שאלה כמה הפער בינהם

פעמים רבות הפער הוא לא בהכרח כזה גדול
ואנשים יצרכו אצל החילוני מחמת שהתרגלו לא לחשוב על החברה כקבוצה
אלא על הרכישה הבודדת הזאת


כשאני אלך לקנות מדפסת אעדיף לכתחילה לקנות בחנות חרדית
אבל מחמת שגיליתי שהשירות שלהם הוא ממש ברצפה היחס מזלזל ומחפיר(ובזה רפאל וואהל צודק
החרדים פשוט נותנים שירות גרוע !! החרדים נתפסים כחסרי מקצועיות בסיסית ותודעת שירות גרועה ממש
בניגוד לחילוני)
והפער במחיר לא גדול מספיק כדי להצדיק את ההשפלה שלי
אז העדפתי שלא לקנות מהחרדי.

וזה דבר שקיים הרבה
ולכן,כדי לשנות את החברה כחברה זה משהו דו כיווני שצריך להיות במודעות גם של המוכרים
וגם של הקונים

מטבע הדברים ברגע שהמוכרים ידעו שלקונים יש אינטרס לקנות מהם מחמת שהם אותה קבוצה
אז המוכרים ישפרו את השירות שלהם (ויתכן שבהמשך גם את המחיר,ולכן יותר ממה שזה צדקה
הייתי מגדיר את זה כהשקעה לטווח ארוך )

אבל שוב---לדלות הבנתי זה לעולם לא יקרה כי הציבור מניסיון רב חושב אך ורק על עצמו ואך ורק לטווח הקצר בלבד.
 

ctrl-p קונטרול פי

משתמש מקצוען
הייתי מעוניין לכתוב מהצד של המוכר ולא מהצד של הקונה, מקווה שלא אשגה...
וכמובן שאני כותב רק על חלק מהסוגים ולא על הכל.
א. אני לא חושב שיש הצדקה לקנות אצל אדם שמזלזל בך! לא משנה עם הוא חרדי או חילוני...
ב. אני לא חושב שיש הצדקה לקנות אצל חרדי אם הוא מפקיע במחיר!!!
ג. אני כן חושב שיש אצל הציבור שלנו כ"כ הרבה אפשריות לרכישה, שזה עצוב לשמוע לקוחות שהלכו לקנות אצל רשת שמחללת שבת רק בשביל לחסוך 35 ש"ח ועוד לפני החלק שאם הם היו קונים אצל הציבור שלנו, זה בסופו של דבר היה עוזר גם להם. ואכמ"ל....
מה שכן יש המון חניות מתוכנו שאפשר וראוי לקנות מהם, אך חלק מהציבור שלנו לא עושה מאמץ להסתכל לימין או לשמאל לראות האם בכלל יש מישהו באזור שלו שמוכר את הנ"ל...
והכי עצוב זה אותם אנשים שיודעים שהם לא יכולים להתייעץ עם מוכר חילוני על הצרכים שלהם כי הוא לא מבין את הצרכים של הציבור שלנו, ומבצעים את הייעוץ בחניות שלנו ואז רצים לחדר מחשבים (ומשלמים שם כמה שקלים) ונכנסים לזא"פ בשביל לחסוך 30 ש"ח ומבצעים את הרכישה אצל מחללי שבת ושונאינו,... וחבל שכך...
 

גזר ננסי

משתמש חדש
3) במקביל לרווחה הכלכלית בהכנסות, חשוב לשמור על צריכה חכמה בהוצאות.

תקנו מכל העולם בלי שום מחסום!

תקנו בגדים בשיין ובנקסט ובעלי אקספרס. תקנו קרמיקות מטורקיה וסין. תשתדלו לרכוש ברשתות הגדולות (רמי לוי, שופרסל, יש חסד) ולא במכולת השכונתית היקרה. קחו פיליפיני לסעד את הסבר, ערבי לרצף לכם את הבלטות. רומני לנקות את הבית, וכו'.

תלמדו דבר מתוך דבר: מוצר שמיוצר בישראל והוא יקר - או שיש מאחוריו קומבינה שחוסמת יבוא ואתם נדפקים בשל סיסמאות של בעלי אינטרסים (למשל, תחום החלב, ירקות, פירות, ביצים, בשרים, עופות, דגים) או שאתם שבויים אצלם כי הרגילו אתכם בשטיפת מוח שהמותג הישראלי/החרדי יותר טוב מהחברה הבינלאומית. [כן, חברה הגדולה שמוכרת בעוד 100 מדינות, יש לה כנראה מוצרים הרבה יותר טובים ופנטסטיים מסנו ותלמה וכו').

4) ברמת מדיניות ציבורית; אתה עסקן בעיר חרדית שיש בה רק צרכנייה של האברך בשכונה? תדאג להביא לעיר את נתיב החסד ובר-כל. אם העיר כבר גדולה תנסה להביא לה את שופרסל ורמי לוי. אם העיר גדולה יותר, תנסה להביא לה את קארפור או את קוטסקו :) .

זה די פשוט, כל דרגה כזו בדרך כלל זו הוזלה של עשרות אחוזים בצריכה המשפחתית. בצרכנייה של האברך תשלמו 2200 לחודש לסל, בנתיב החסד ובר-כל 2000, בשופרסל ורמי לוי 1800, ובקארפור 1600. וכמובן שיש ברשתות הגדולות גם יותר שפע על המדפים, של מוצרים זולים ויקרים, שירות טוב בהרבה וכו'. וכן , חיסכון כספי של 400 שקל למשפחה זה דבר מדהים ומבורך! מי שיוצא נגד זה כדי לקמבן את האברך בעל המכולת שמתעקש לא לשמוע על עבודה יעילה, פוגע בכל הציבור, וגם פוגע באברך שימצא את עצמו בגיל מבוגר יותר בלי יכולת למצוא פרנסה חילופית. (אל תאמינו לסיסמה האינטרסנטית של: "הרשת הגדולה תחסל את הצרכניה ואז תעלה מחירים". זה לא קרה בשום מקום).


5) אנחנו גם ככה מגזר שהתברך עם הרבה מאד צריכה פנימית בשל מגבלות היהדות וההלכה. אנחנו לא יכולים לקבל הוזלה לכתיבת סת"ם על ידי הודים וסינים, ובטח לא להכניס בהם חדשנות, לא יכולים להוזיל את המצות, את האתרוגים, וכו'.

דווקא בשל כך, בשאר התחומים חשוב לעודד את הציבור החרדי לצרוך חכם - לרכוש בזול ובאיכות מחוץ למגזר, ולא לרכוש ביוקר בתוך המגזר.

אגב, לא תאמינו, אפילו לענף היודאיקה נכנסים הסינים: הנה מפה לחלות לשבת עם כיתוב בעברית מעלי אקספרס. תרכשו מהם, ותעודדו את הסינים להכניס עוד מוצרים כאלו, וכך לייצר תחרות בריאה, חדשנות, מבחר, שפע, וחסכון כספי לכולנו.

6) חשוב כמובן לזכור: יש עסקים חרדים פנטסטיים, פפסי, איקאה, גולדיס, בית ישראל, המסעדה היהודית, בנים, יורומוד, וכמובן פרוג המדהימה וכו', יש בעלי מלאכה מדהימים כמו שף ישראל דודק, עורכי הדין וינרוט, אפרת ליבפרוינד, חבצלת הבלין, ועוד אלפים ועשרות אלפים מצויינים. ואם תיקחו אותם תעשו עיסקה מדהימה - אבל תיקחו אותם בזכות שהם מוכרים מוצרים מעולים, במחירים שנוחים לכם, כשהם נגישים לכם, לא בגלל "צאו והתפרנסו זה מזה".

(אלא אם יש לכם 2 עסקים בדיוק אותו דבר, אחד מחוץ לקהילה ואחד חרדי, והם מוכרים דלת ליד דלת, עם אותו שירות בדיוק, ואותו מזגן, ואותם מחירים, ואותו מבחר, ואותן שעות פתיחה, ואותם תנאי תשלום, כמובן שעדיף לבחור חרדי. ובמקרה הזה כדאי להתנהג לפי הפוסטים של רפאל וואהל ועם הקמפיין שבאשכול ליד) - אבל אם החרדי פחות טוב באחד מהם, כדאי שילמד להיות תחרותי יותר ואפקטיבי יותר)

7) יש רעות חולות בצריכה פנימית, הנה כמה מהם על קצה המזלג:

א. מחירים יקרים, כמו בכל ענף שאין בו תחרות. תיזכרו כמה שילמנו לטיסות בחו"ל כשרק אלעל היתה פה, וכמה עולה היום טיסה לכל מקום אחרי רפורמת השמים הפתוחים. אגב, תראו איזה יופי, בקו נתב"ג-אילת אין רפורמת שמים פתוחים ולכן טיסות לאילת עולות פי 3-4 מאשר טיסות ליעדים רבים באירופה.

תיזכרו גם מה היה כשהיו פה רק את שי שאול ואריגי רפפורט. היו לנו מעט מאד בגדים, באיכות נמוכה, וכיום בזכות היבוא החופשי של טקסטיל יש שפע אדיר של ביגוד מכל העולם, בלי סוף מבחר, ביוקר, בזול, ברמות נמוכות וגבוהות, לכל אחד מתאים לפי מה שהוא בוחר.

ב. מחסור ותורים = מדיניות פרוטקציה. בשוק סגור המחסור עולה שוב ושוב, אם מוכרים לכם מחסור בביצים, בחלב, בחמאה, בתרופות? כן - הסיבה היא בגלל שהם שווקים סגורים (או מנוהלים), השווקים האלו סגורים בגלל סיסמה של אינטרסנטים שטוענים שמדינת ישראל צריכה ביטחון תזונתי ולגדל את הצרכים האלו בעצמה, אבל בפועל הם השווקים שהכי במחסור. ככה גם התורים בבריאות הציבורית, בקופות החולים ובבתי חולים - שוק סגור = תורים, פרוטקציות מוסדות כמו הרב פירר והרב פישר, וכו'. לעולם לא ראיתם הרב פירר שמקצר תורים לעורכי דין ורואי חשבון.

ד. כסף מבחוץ מעשיר, כסף מבפנים מעורר תרעומת. כשיש לך בבית הכנסת אדם עשיר הוא תורם כסף לבניית המבנה, תורם כסף לקמחא דפסחא, תורם לישיבות, תורם בפרטי, רוכש הרבה אצל אנשים. זו המציאות. אבל כשהוא עשיר מתוך הקהילה, לכל התרומות האלו נלוות בדרך כלל תרעומות, תרעומות של אנשים פרטיים שכועסים עליו, או סתם חוסר פרגון של אנשים שטוענים שהוא מתעשר על גבם.

8) נקודה חשובה: נכון, זה פחות נשמע מרגש ומלבב, למה לצאת נגד פרנסה של היימישע יידן? ואיזה מקסים ומרומם זה לדבר על היימישע פרנסה, אבל זו הדרך האמיתית לרווחה, גם שהאברך יעסוק במסחר שמביא ערך אמיתי ולא ערך של חסד, ואז ירוויח כהוגן, וגם לרווחת הרוכשים.

בנוסף, ברוב מוחלט של המקרים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, אלו שנפלטו מהעבודה המקורית בגלל סגנון הצריכה החדשה, מצאו עבודות חדשות מועילות יותר להם ולצרכנים. הם עזבו מקום עבודה לא יעיל ויקרן וטרחן, ומילאו מקומות עבודה יעיל, חדשני, וצרכני!

כך שבניגוד למושכל ראשון, זו הדרך "הארוכה שהיא קצרה" להביא פרנסה וצרכנות ורווחה אמיתית. ואילו הדרך של "צאו והתפרנסו זה מזה", מביאה ליוקר, תורים, מרמור, תלות בחסד, מחסור, עוני, או כמו שסיכמו חכמינו ז"ל: " אין הבור מתמלא מחולייתו".

9) והנה הציטוט המלא של הגמרא, שבה חכמינו עונים לדוד המלך שהמדיניות של "צאו והתפרנסו" איננה עובדת, והוא מקבל את דבריהם! מדהים כמה אפשר לשבש הווא אמינא של חז"ל במקום להמשיך למסקנא של חז"ל.

"כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו. אמרו לו: "אדונינו המלך! עמך ישראל צריכין לפרנסה!" אמר להן: "לכו והתפרנסו זה מזה" אמרו לו: "אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחולייתו"! אמר להם: לכו פשטו ידיכם בגדוד! [תביאו כסף מבחוץ על ידי מלחמות]

[אם טרחתי מדי, אני מבקש מחילה, הפוסט נכתב בסיטואציה שבה אני לא יכול לעבוד :)]

הגישה שלך בשני מילים היא "כלכלה קפיטליסטית".
המונח מוכר מכלכלת מדינות אך מתאים ליישום גם בחברות המנהלות '"כלכלה סגורה" כמו החברה החרדית.

האם הגישה נכונה?

השאלה היא גם אסטרטגית וגם מוסרית.
מבחינה אסטרטגית המציאות הוכיחה שמדינות בעלות שוק חופשי הן עשירות יותר מבחינת התמ"ג אך הפערים הכלכליים גבוהים בהרבה ממדינות בעלות כלכלה מתוכננת.
מבחינה מוסרית, נראה כי כיום כאשר שעוני ביולוגי ( - מחסור במוצרי צריכה בסיסייים לקיום) כמעט אינו מצוי, הדיונים אודות עוני מתייחסים בעיקר לעוני חברתי ופערי מעמדות כלכליים. ההצעות שלך לכאורה יגבירו את הפערים הכלכליים בחברה החרדית.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הגישה שלך בשני מילים היא "כלכלה קפיטליסטית".
המונח מוכר מכלכלת מדינות אך מתאים ליישום גם בחברות המנהלות '"כלכלה סגורה" כמו החברה החרדית.

האם הגישה נכונה?

השאלה היא גם אסטרטגית וגם מוסרית.
מבחינה אסטרטגית המציאות הוכיחה שמדינות בעלות שוק חופשי הן עשירות יותר מבחינת התמ"ג אך הפערים הכלכליים גבוהים בהרבה ממדינות בעלות כלכלה מתוכננת.
מבחינה מוסרית, נראה כי כיום כאשר שעוני ביולוגי ( - מחסור במוצרי צריכה בסיסייים לקיום) כמעט אינו מצוי, הדיונים אודות עוני מתייחסים בעיקר לעוני חברתי ופערי מעמדות כלכליים. ההצעות שלך לכאורה יגבירו את הפערים הכלכליים בחברה החרדית.
אני לא יודע מה זה קפיטליזם - ולמה המיסגור הזה נועד בהקשר של הפוסט הזה,

אם יש לך טיעון לגופו של עניין ולהראות למה כלכלה סגורה תיתן רווחה לעניים שצריכים לרכוש ביוקר מוצרים, תסביר.
אם אתה חושב שאברך שמוכר במכולת שכונתית זו טובתו רווחתו להחזיק אותו באופן מלאכותי, תסביר.

ו"פערים כלכליים"?

אם אתה לא בקטע של קנאה ושנאה וחמדנות - המונח הזה דבר שמפריע בעיקר כשאדם אחד מתעשר על חשבון חבריו. [בדיוק בכלכלת "צאו והתפרנסו", פלוני זה עשיר על חשבון האברכים האחרים בקהילה].

אבל אם יש לך עשירים בבית הכנסת שהם בעלי איקאה ואופטיקה הלפרין [כלכלת פשטו ידיכם בגדוד] - זה דבר שרק תורם לקהילה, לא מפריע לכלום. תשאל את מנהיגי הקהילה שלך אם הם רוצים קהילה בלי עשירים או קהילה ענייה שכולם שווים בה.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה