מה שקוראים לו היום 'כשרון כתיבה' - הוא בעצם כמה יכולות שונות שלא תמיד יש קשר ביניהן. לצורך העניין, נחלק אותן לשלוש:
1. יכולת ניסוח. לקחת רעיון קיים, ולנסח אותו במילים בהירות ומלוטשות. (כשרון די נפוץ)
2. היכולת ליצור רעיונות (כשרון נדיר יותר מהקודם). או לפחות להקיף נושא קיים מכל צדדיו ולהביא אותו בגישה חדשה. להבין מהלכים, לנתח אותם.
3. היכולת לספר סיפור.
לגבי 1, חשוב להדגיש שהכישרון הנדרש הוא זה שנכתב דיקא ולא מספיקה עברית עשירה ומתפייטת.
אך כל זה כאמור לגבי הכישרון הבסיסי והיכולת להעלות על הכתב סיפור.
מלבדו, כדי להפוך לסופר/ת מבוקשת (בהנחה שזו השאיפה) נדרשת שורה נוספת של כישרונות:
4. אינטליגנציה רחבה, אי אפשר רק להסתמך על ויקיפדיה וגוגל, הם גם עושקים זמן וגם לא תמיד מספקים סחורה. היסטוריה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ועוד נושאים מזדמנים.
5. יכולת זמן ואומץ ללמידה. למשל לגשת לרוקח זקן ולתחקר אותו על בתי המרקחת בעידן טרום המיחשוב.
6. דעתנות וחשיבה ערכית. בהנחה שהספר או הסיפורים נועדו להנחלת מסרים. הכותב צריך להיות עתיר תוכן גם בתחום זה. אולי כמו פוליטיקאים ועיתונאים - גם סופרים נוטים לנקוט עמדה בכל נושא אפשרי.
7. אפיון דמויות מדויק. לשמור על מערכת דמויות עקבית ולהניח בפיהן משפטים תואמים. לא לכל אחד יש את זה.
8. עדכניות. סופר צריך לקרוא והמון, גם כדי להכיר את הלכי הרוח, גם כדי ללמוד מהצלחות ומטעויות ש אחרים וגם כדי לקבל השראה. זה כולל ספרות חרדית מגוונת אך גם ספרות כללית. אישית, כמעט ולא קראתי ספרות כללית אבל אני יודע שמרבית הסופרים הגדולים כול כאן בפורום לא פוסחים עליה. בנוסף הוא אמור להתעדכן בחדשות באורח קבע.
9. מהירות כתיבה. אני לדוגמה כותב מאוד לאט, אני בטוח שמקצוענים בתחום כותבים במהירות גבוהה בהרבה, אין לי הסבר אחר איך הם שולפים כאלה כמויות של חומרים.
10. האומץ לטעות. זה נוגע גם לקבלת תשובות שליליות בהצעות עבודה אבל בעיקר כשאחרי כתיבה ארוכה ומושקעת צריך להשליך את החומר למגירה כי הוא לא מסתדר לוגית במבנה הכללי או שבסופו של דבר לגודל הצער הוא יצא מטופש למדי, קורה ולא קל.
11. יש עוד כל מיני אבל אין לי זמן.
יש לי עוד מה לכתוב לגבי הפוטנציאל הגלום בפורום הכותבים כאן, אבל צריך להוציא את הילדים.