דיון ערבוב דת בפנטזיה - מה דעתכם?

מיקי ג'קי

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
שלום!
אני באמצע כתיבת ספר פנטזיה. זה לא מדע בדיוני ולא עוסק בעולם שלנו עם כל מיני כוחות על. זה ספר פנטזיה אפית בסגנון ימי הביניים על עולם אחר לגמרי, ועניין אותי לשמוע את חוות דעתכם באיזה עניין.
כמו שידוע לכולם ספרי הפנטזייה בציבור החרדי זה לא משהו ששמענו עליו עד לפני שנים בודדות, דבר שהביא לכך שהחלוצים שאזרו אומץ ונטלו על שכמם את המשימה לכתוב ספר מהסוג הזה התמודדו עם שאלות לא פשוטות על ההנגשה של הסיפור לציבור. אני לא רוצה לנקוט דוגמאות, אבל בחלק מהמקרים היוצרים נאלצו להלחים בצורה די בוטה (לטעמי) את היהדות או חלקים ממנה לסיפור, גם כשלא היה בזה קשר.
אני אבהיר: ודאי שכסופרים לציבור חרדי מוטל עלינו להגיש לפני הקורא חומר שמור ואיכותי התואם את אורח חייו, השאלה היא מה לא נכלל בהגדרה הזאת.
ברור לכולם שאם אכתוב ספר על עולם דמיוני בו אין ירח, איש לא יבוא אלי בטענות על כך שביטלתי את מצוות קידוש החודש על ידי הלבנה, וכן אם אכתוב ספר על עולם שאין בו בהמות עם סימני טהרה של מפריסי פרסה ושסועי שסע אף אחד לא יטעון שאני מעודד אכילת טריפות. ומאידך גיסא: אם אניח את הגיבור באיזה פונדק בו הוא יאכל חזיר להנאתו ברור לכולם שזה ישמע רע מאד, ובצדק. השאלה היא מה קורה כשהשטחים יותר אפורים, כמו למשל הכיפה שיכבוש הגיבור לראשו באותו עולם, אם בכלל. או התפילות של שחרית ומנחה שהוא (לא) ילך אליהם באיצקוביץ'.
יש צד (והוא האמת הצד שאני נוטה אליו) להתעלם מהצרכים הללו, לא להפגין בפומבי את החוסר שלהם, אלא לדעת להתעלם מהם באלגנטיות. הרי בסופו של יום לא מדובר בעלילה על בחור מישיבת חברון שגילה נבל נורא שמנסה לכבוש את העולם, אלא על משהו אחר מיקום שונה לחלוטין, בו אין מפעל כיפות של 'אלטמן' ושיטבל של איצקוביץ'. כמובן שהספר יהיה מלא וגדוש בתכנים ערכיים ומוסריים ואפילו אמוניים, האמונה בבורא זה לא דבר שאמור להיצמד לשחרית שהגיבור התפלל או לא, אלא משהוא הרבה יותר בסיסי.
ויש צד שני: שבכל מה שהגיבור לא יעשה יש להיצמד לכללים והדינים של היהדות. דהיינו שהגיבור יברך לפני שהוא יאכל, יהיה לו ציצית (גם אם לא יקראו לה כך בסיפור) יספרו על הכיסוי ראש שלו וכן על כל הדברים שאנו מכירים מאורח חיינו היהודי.
מה דעתכם?
 

לרקוד על הירח

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
אכן שאלה קשה.
אציין, שאני באופן אישי כן מעדיפה את הצד הראשון- מכיוון שלדעתי באופציה השנייה הסיכון רב על הסיכוי- כלומר ההרגשה ה'מולחמת' תהיה ככל הנראה די מודגשת...
אבל, אם אכן בסופו של דבר הבחירה תהיה באופציה השנייה- זה יכול להיות מוצלח מאוד אם זה יהיה בצורה מושכלת, ועם הרבה תשומת לב לעניין, ולדעתי גם כמעט אסור יהיה לקרוא לדברים- לכיפה, לציצית- בשמם.
רוב הצלחות!
אשמח לקרוא את התוצר הסופי...
 

RU1

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנקודה שאת מעלה פה היא יפה מאוד וחשוב לדון בה.
בעיני חשוב להבדיל פה בין שני תחומים:
1. ספרות פנטזיה אליגורית
ספר פנטזיה שבא להעביר מסר, לעורר נקודה למחשבה ולשנות פרספקטיבה על החיים.
2. ספר פנטזיה ככל הספרים.
ספר פנטזיה שבא לשם הקריאה וההנאה.
לגבי הסוג הראשון - ודאי שאין צורך כי הסיפור בא לשרת מטרה מסויימת. עיין ערך סלמנדרה, לוחמי התמורות ועוד.
אפילו לישרים תהילה של הרמח"ל.
לגבי הסוג השני, כאן מתחיל הדיון.
מצד אחד, לחשוב שאפשר לקחת כל סיפור, להלביש לדמות הראשית ציצית, לקרוא לה בשם ספוג באידישקייט כמו יענקלה ולקרוא לזה סיפור 'משלנו', זה לזלזל באינטיליגנציה של הציבור ולהפוך אותנו לאינפנטילים.
מצד שני, אם אין לסיפור ערך מוסף מלבד עלילה נחמדה, למה לקרוא לזה ספרות חרדית?
ממה זה שונה מהספרים החילוניים של פעם בהם לקחו לורד ארטליין שחור וצבעו את המילים הלא ראויות ופשוט קראו אותם?
אז כאן לא נצטרך לצבוע בשחור שום דבר, אבל מה שונה מעבר לזה.
צריך לשאול אם יש לספר ערך מוסף לתת לנו.
אני באופן אישי לא חושבת שצריך בכוח למצוא מסר ואז לכתוב סיפור, אפשר לכתוב ולקרוא גם רק לשם ההנאה ומנוחת הנפש. השאלה היא איך כלל הציבור יראה אותו.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני גם חושבת רבות על העניין הזה...
כרגע סיפורי הפנטזיה שכתבתי/שאני כותבת הם או אלגוריה או מונחים בעולם שלנו ולא בעולם אחר, ומשכך הגיבורים הם יהודים שומרי מצוות. (יש ספר אחד שאני כותבת שמתרחש במעין עולם עם היסטוריה חלופית - זה העולם שלנו, הארץ שלנו, יהודים שומרי מצוות, אבל הסביבה של העולם וההיסטוריה שלו הם פנטזיים, שונים מהכללים של העולם כפי שאנו מכירים אותו היום. ההסבר שאני נותנת לזה - אבל לא בטוח שיבוא לידי ביטוי בספר - הוא שזה מעין עולם של ימות המשיח, תקופת מעבר בין עולמנו אנו לבין תקופת הגאולה השלמה. אבל אני לא בטוחה לגמרי שזה מסר יהודי נכון...)
בכל אופן, בעיקר חשוב לי בספרים שהדמויות יהיו מוסריות ומאמינות, כי זה העיקר והבסיס לכל היהדות.
 

מיקי ג'קי

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
אשמח לקרוא את התוצר הסופי...
מתפרסם כאן בפורום
 

Ayala10

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
דעתי:
אם הספר/ סיפור לא מדבר על גיבור יהודי אז אני לא צריך להדגיש את זה... ולכן לא אמורה להיות בעיה.
כמו למשל בסיפור של @אוראל סולטן
מצד שני אם הגיבור יהודי, תמיד זה כיף לקרוא פנטזיה שמשלבת יהודי/יהדות וכו'.
הרי פנטזיה זה דמיון לא רק של הסופר אלא גם שלי מי שקורא...
וכן, אם אפשר בצורה שלא תבדוק שדחפתם בלית ברירה... להכניס יהדות וכל מה שקשור. זה מוסיף.
 

גאווהסקריפט

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
ההלחמה היא הכי גרועה, עלילת דרמה שכל מה שהופך אותה לחרדית הוא זה שהגיבור עוצר לתפילת מנחה לפני שהוא יוצא לכבוש את העולם יוצאת נלעגת. זה בולט מה העיקר ומה היה הכרח להוסיף לצורך החותמת החרדית.
אבל ואבל גדול- אין דבר בעולם שאין בו אלוקות ולכן זה נורא בעיניי לכתוב ספר בלי משמעות יהודית. הרי 'דת' כמו שהוגדרה כאן היא עיקר החיים שלנו ובלעדיה אין משמעות לחיים שלנו ובהחלט גם לא לסיפורים שלנו.
אולי אין משמעות איפה הגיבור התפלל שחרית או איזו כיפה חבש-גם בעולם שלנו יש הרבה שלא נתקעים על זה, אבל עצם זה שהוא התפלל שחרית וכן שהיתה לו כיפה-קריטי בעיניי.
כמו שהוזכר פה יש המון ספרים יפים עם מסרים נפלאים שאינם חרדים
המטרה שלנו מבחינתי היא להכניס את השם לכל המקומות האלו. הרי אין עוד מלבדו. אין משהו שהוא לא הוא. והמצוות נכללות.
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בפנטזיה אורבנית - לא רואה בעיה בלשלב יהדות. לא קראתי את דופליקטים, אבל אני מאמין שזה אותו רעיון. כמו הרעיון שג'י קי רולינג טענה שיש תלמיד יהודי בבית הספר הוגוורטס.
בפנטזיה אפית - קצת יותר מורכב.
אפשר להתעלם, מהיהדות.
אפשר ליצור דת - אבל לטעון שהגיבור "יהודי" או מזכיר כזה, ובכל זאת משתלב באותה דת, זה כבר יותר בעייתי.
בכל מקרה, הייתי ממליץ לטעון שדמויות רקע, כמו "גויים", הם אלו שמאמינים בדת הזו. אפשר יהיה לייחס לגיבור את אותה אמונה כמו אברהם אבינו. שהוא היה בתחילת הדרך.
הי לי פעם פתרון מעניין לסיפור שאני רוצה לכתוב בעצמי, אבל לא זוכר כרגע את הפרטים.

@מיקי ג'קי , ברעיון, האשכול שלך מזכיר אשכול שפתחתי בעבר:

עריכה: לדעתי יש תשובות יותר טובות ממה שכתבתי, באשכול שצירפתי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה