דיון 'להרוג' את גיבור הספר, מה דעתכם?

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בלת"ק.
כדי לבצע או לא לבצע מהלך בעלילה (כל מהלך, בכל עלילה) הוא צריך מטרה.
קודם כל שואלים שאלה שכלית קרה ופשוטה: איזו אופציה תשרת טוב יותר את העלילה המתוכננת?

אחרי שהתשובה ברורה, צריכים לשים לב לדרך בה מתבצע המהלך הזה - דבר חשוב הרבה יותר מהאירוע עצמו.
אם הגישה היא שההחלמה היא "צפויה" - גם הקורא ירגיש זאת ויתאכזב.
אם הגישה היא שהמוות הוא הצפוי וההחלמה היא המפתיעה (מה שאגב קורה בחיים האמיתיים) - הקורא ירגיש זאת בין השורות.
לכן הייתי ממליצה:
1. לפנות למישהי שעברה חוויה דומה, של כמעט אובדן והחלמה. לקבל קצת חוויות, ללמוד איך לכתוב את זה. למשל את חוסר הוודאות שאופף את ההחלמה לאורך זמן ארוך. כשכל פעם מגיעות בשורות מהולות בעצב ובשמחה גם יחד, בבלבול ובדברים שלא יחזרו לעולם.
2. הניסוח היה "חיברה את הקוראים אל הדמות", וזה דבר שחייב להשתנות כדי לכתוב את החלק הזה אמין. הסופרת לא צריכה לחשוב על הקוראים בשלב הזה. זו הדרך הטובה ביותר לזרוק את כל התהליך לפח הזבל של הטיוטות.
כותבים בשביל העלילה או בשביל עצמך.
הקוראים הם רק תוצר לוואי, כשמדברים על שאלה מהותית כל כך בסיפור.
3. אחרי הכתיבה לערוך את הסיפור היטב. כדי להתאים את התהליך לתגובות הקוראים, ובכך להשלים את חלק 2. אבל זה - רק אחרי שהמהלך כולו כבר כתוב ובנוי כהלכה.
 

הפקות ומשחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הפקות ואירועים
כדי לבצע או לא לבצע מהלך בעלילה (כל מהלך, בכל עלילה) הוא צריך מטרה.
קודם כל שואלים שאלה שכלית קרה ופשוטה: איזו אופציה תשרת טוב יותר את העלילה המתוכננת?
גם אם המטרה היא רק 'להביא' דמות מסוימת אחרת להבנה כלשהי (אפילו קטנה) בעקבות המוות?
או שזו חייבת להיות מטרה מאוד ספציפית. זאת אומרת, מגלים בעקבות המוות משהו, הוא בעצמו מחבר משהו בסוף ימיו וכ'.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
גם אם המטרה היא רק 'להביא' דמות מסוימת אחרת להבנה כלשהי (אפילו קטנה) בעקבות המוות?
או שזו חייבת להיות מטרה מאוד ספציפית. זאת אומרת, מגלים בעקבות המוות משהו, הוא בעצמו מחבר משהו בסוף ימיו וכ'.
כאן זה תלוי ב2 גורמים:
1. תמה.
2. מידתיות.

התמה היא הרעיון המרכזי של הסיפור. אם הרעיון המרכזי הוא רגשי - הרי שתובנה היא מטרה שמקדמת את העלילה. במקרה כזה פיתול העלילה יהיה "האובדן קידם את הגיבור" (כי העיקר הוא האובדן ולא המוות במובנו הפיזי).
אם התמה היא יותר שכלית או מעשית - הרי שתובנה רגשית איננה חלק משמעותי בעלילה, ולכן היא לא נחשבת כקידום משמעותי.
בקיצור - תלוי מה סגנון הסיפור כולו ולפי זה ניתן להחליט.

בעניין המידתיות - כתיבת ספר היא משחק שחמט. לא מקריבים מלכה כדי להציל רגלי. מקריבים מלכה כדי להציל את המלך או ליצור שח.
אותו דבר - אם זו דמות משמעותית ואהובה - המוות שלה צריך להיות מידתי ביחס לתוצאה אותה רוצים להשיג.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
לא מעיזה להתערב בדיון העמוק הזה,
רק מביעה את דעתי
למוות חייב להיות סיבה, והוא חייב לשרת את המשך הסיפור
קראתי ספר מסוים, שדמות מרכזית מאוד נהרגה בו. זה היה כואב מאוד, ברמה של דמעות
בספר הבא התברר שלמוות הייתה סיבה משמעותית מאוד והמוות היה המטרה ולא הבעיה
התוצאה הייתה שהמוות עדיין כואב, מאוד, אבל לא גורם לכעס על הסופרת, אלא להערכה עמוקה.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא יודעת למה עולה לי השאלה הבאה: למה הוא חולה בכלל? בעיני, חולי זו דרך נהדרת לרמוז לקוראים שהדמות עומדת למות. כלומר אני מתחילה את זה הפוך: אם יש דמות מסויימת שצריכה למות כדי לקדם את העלילה, כי אם היא לא תמות אז העלילה תהיה תקועה או שאני אצטרך לפתל אותה בצורות עקומות ומסובכות בשביל להגיע למקום שהמוות היה מוביל אותי אליו באופן ישיר, זה רעיון טוב להחלות את הדמות הזאת ואז המוות יבוא טבעי ומתבקש (ולא אצטרך לביים תאונת דרכים שגם תרגיש מבויימת)
אם יש סיבה אחרת בגללה הדמות חולה: צריך לחשוב מהי הסיבה ומה החולי משרת. ולבדוק אם המטרה הושגה והדמות יכולה להחלים או שהמטרה השלמה כרוכה גם באובדן מוחלט...

כל זה מצטרף לרבים וטובים שאמרו לפני - מה שמשנה זה מה משרת את העלילה הכי טוב, הקוראים כבר יבואו לבד אם העלילה תהיה בנויה כמו שצריך.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה