קיבצתי קצת תגובות ממנהלים רוחניים בפורומים שונים
המצב באמת קטסטורפה
וחבל שסגרו כאן את האשכול השני
זה לחם וחלב של אנשי החינוך המגדלים את הדור הבא
וזה צריך להדאיג כל אבא ואמר החרדים לגורלם של הדור הצעיר
שיהיה להם מלמדי תינוקות של בית רבן אמיתיים וכ'
מחסור חמור במלמדים
בס''ד
השלום והברכה
קריאה לעזרה:
הנני פונה בזה לידידי מנהלי התתי"ם
בנושא חשוב וכאוב לכולנו:
מחסור חמור במלמדים.
הנושא:
משיחות שערכתי עם הרבה מנהלים בכל הערים והמגזרים, ישנה בעיה
קשה מאוד של מחסור בכח אדם בתתי"ם.
התוצאות: כתות נשארות בלי מלמד, לוקחים מלמד בדיעבד, רמת הת"ת
יורדת ועוד.
הרבה קולמוסים נשתברו על זה, וכפי שהתבטא הרב שמעלקא קיל
שליט"א במכתבו הכאוב בנושא זה
מצו''ב . איננו מחפש סיבות ותובנות, []
הגיע הזמן לעשות!
יתכן שצריכים לבקש מגדולי הדור לפעול בנושא או פעולה אחרת, אבל
א"א להשאיר את המצב כך, מגיע בקרוב זמן הקיץ ואנו מתחילים לחפש
מלמדים ואז יהיה מאוחר.
לכן! ידידי היקרים - כל מי שרואה רעיון של פעולה מעשית,
לא סיבות ) ומחשבות
הלכה למעשה! ( אנא כתבו לפורום החשוב, והבה נתאחד למען תלמידינו היקרים!
מחכה לתשובה
בכבוד רב
תגובות
בס''ד
לכבוד הפורום הנכבד
השלום והברכה
אני כותב הערה קטנטנה הנראית לי כהוספה חשובה, לכל התשובות
והתגובות שיגיעו.
מלבד הענין של משכורת שלא אתייחס אליו. הייתי מדגיש את הענין של
, דהיינו למצוא כל מיני פטנטים וטצדקאות ודרכים כיצד
הערכה וכבוד
להרים את קרן המלמד בעיני עצמו, ובעיני הקהילה, שבכל מקום יהיה
המלמד יצטרך
המלמד משהו נכבד ומוערך, לא עוד משרה. לא רק
ללמוד את הגמרא בבבא בתרא, של מצדיקי הרבים ככוכבים, אלא גם
הציבור ילמד זאת, שהמלמד ירגיש שמסתכלים עליו כלפי מעלה במבט
של החשבה.
כבוד אמיתי והערכה, זה דבר פנימי, שמכניס באדם מחשבה וכוחות
עצומים לרצות לשפר את יכולותיו ואת התפוקה שלו.
כמובן שצריך בשביל זה להכניס את התודעה בציבור, אפשר להוציא
גיליון שבועי עם סופר טוב, יש על זה המון חומר, שאפשר בצורה
מקצועית להנגיש לציבור, כדי לדון בזה להעלות את המועדות והעירנות
לדבר.
בנוסף לכך, זה גם
יכול להיעשות על ידי מתנות והטבות. אפשר על ידי קניית עליות בבית הכנסת, ומה עם רעיון שבכל קהילה יהיו המקומות
הטובים יותר, בקדמת הבית הכנסת - מוקדשים למלמדים של הקהילה.
זה השולחן של המלמדים!
ושבהקפות בשמחת תורה, ההקפה הראשונה תהיה תמיד למלמדים.
ולעשות להם שבתונים שיוצאים לחופשה של סוף שבוע אחת לשנה על
חשבון הקהילה או הת"ת.
ועוד ועוד.
לדעתי הדברים הללו הם אמנם לפעמים הוצאה של כסף, אבל הרווחים
עצומים פי אלף.
ככה שכל הכובע של המלמד יהיה כובע אחר, המלמד ירגיש שהוא נכנס
ונמצא באיזה רמה מסוימת גבוהה יותר. זה יוסיף בו אחריות פנימית.
אפשר פעם בשנה או שנתיים לעשות משהו כלל ארצי גדול מאוד בבניני
האומה או משהו כזה, שייקרא
"יום המלמדים", בו יתכנסו מאות רבות של מלמדים, ויביאו לשם את כל גדולי ישראל שפשוט ישבו וידברו, יחזקו
חשיבותם אחריותם וכו'. יחלקו
וירימו
על נס, את מהות המלמדים וגודל חומר, יפרסמו וכו'.
זה גם יעזור למלמדים בעצמם להתעלות עם סוג ) החשיבה, ובאמת להתמקד יותר בתכלית של התלמיד עצמו, ועי"ז לשפר
פתרון בעיות בהרבה מקרים, ואכמ"ל
(
כל מוסד וקהילה יכולים לחשוב עם היצירתיות שלו, ועם התנאים
והאפשרויות האינדיבידואליות.
יש בלי סוף מה שאפשר לעשות, אולי כשמלמד
עושה שמחה, שהקהילה וכדומה ידגישו את המזל טוב שיהיה כרוך עם התואר "המלמד עושה
שמחה", לא ר' משה סתם, זה המלמד שעושה את השמחה.
זה אמנם פרוייקט, אבל לעניות דעתי זה יכול הרבה לעזור לפתרון הנושא
הכאוב, מלבד כל הרעיונות הטובים שיועלו כאן ב"ה על ידי חברי הפורום
החשובים.
בכבוד רב
בס''ד
השלום והברכה
כבוד הרבנים החשובים שליט"א
לעניות דעתי טרם העלאת שכר
המלמדים אין סיכוי לשינוי בנושא
בברכה
בס''ד
השלום והברכה
אכן, כדברי הרב קיל, יש פתרון אחד, והוא העלאת משכורות בצורה
דרסטית.
יש תלמודי תורה שכבר עשו זאת, ויש שעדיין מתמהמהים.
לכל תלמוד תורה יש את מקורות המימון שלו, ולכן ההתמודדות שונה,
אך זה הוא הדבר.
בכבוד רב
בס''ד
שלום וברכה !
בענין מחסור במלמדים.
ראשית, על המנהלים הנכבדים לדעת כי בידינו
הדבר אלא שהדבר שוב
נקשר ל"כסף".
כדאי להיזכר בתקופה שלפני כשניים/שלושה עשורים, בה התחילו לפנק
את המלמדים ומשכורת המלמד היתה נחשבת למשכורת טובה עם
תנאים טובים,
אלא שלצערנו בשנים האחרונות לא היתה עליה
לפחות לא עליה ) משמעותית
וכי היום אופציות הפרנסה התרחבו ואברך יכול להתפרנס ( בכבוד ממקומות אחרים ואולי אף בתחום שבו ישנה שליחות
כמובן } שאינני בטוח שזו שליחות ברמה של מלמד שהיא גבוהה מאוד
אלא { מגיע הדבר הנוסף, שלהתעסק בתחום החינוך נעשה קשה יותר
שכאן
מיום ליום ואברך מן השורה מעדיף לבחור חיים קלים יותר, מאשר
להתעסק בתחום החינוך עם כל הענין הגדול הכרוך בזה.
לדעתי, אבקש להעלות למודעות ציבור המנהלים שליט"א את הפתרון
הכפול גם בתחום המחסור במלמדים וגם בתחום ההתעסקות בחינוך
והוא ע"י החלטה גורפת שאין מצב של כיתה מעבר ל
20 תלמידים, ברגע שמס' התלמידים לא יעבור את מס' ה
20 אנו כבר נראה שינוי מיידי בבעיות הנ"ל הרווח כאמור יהיה כפול, גם יותר יחס לתלמידים, גם פחות
בעיות, וגם יותר אברכים שיכנסו לתחום המלמדות ויהיה כאן מהפך
לטובה בתחום החינוך אכי"ר.
אני כותב את הנ"ל מתוך כאב לב גדול.
נא לא לפרסם את שמי
אבל מה שהכי כואב זה לא הבעיה עצמה אלא
הינה תוצאה של מציאות כואבת שנוצרה במספר שלבים וכדלהלן:
תקציב מספק.
אין
. - לתתי"ם חרדיים
א
.
מוגבלת
. - ולכן - משכורת המלמדים
ב
מהמלמדים להוציא תעודת הוראה לפני
אי אפשר לדרוש
- ולכן -
ג.
הכניסה לעבודה כפי שנדרש בכל מקום עבודה רציני
מערכת החינוך ) הכללית, מערכת הבריאות, מערכת הביטחון וכדו'
וזהו אבסורד שאין ( להעביר
דהיינו
כדוגמתו ! שבדיוק
התפקיד הכי חשוב בכלל ישראל את התורה ישירות מהר סיני אל התלמידים הצעירים - בדיוק תפקיד זה
נעשה ע"י אנשים שלא למדו את המקצוע מעודם!!! רק יצאו מהכולל
חיפשו עבודה ונפלו על ה'מלומדות'..
- ולכן - כשהמלמדים לא יודעים את העבודה - הם לא יודעים למפות
ד.
, ומימלא
ולשיים קשיים, הם
מתקשים למצוא פתרונות לבעיות .
אין להם סיפוק מהעבודה
העבודה קשה עליהם מאוד!
ו - ולכן - כשאין סיפוק מהעבודה מתחילים להאשים את ההורים
ה.
המשכורת המנהל ומה לא - והאמת היא שמלמד שיודע את העבודה כמו
שצריך ויש לו סיפוק אוהב את העבודה למרות הכל.
כל הנ"ל הוביל למציאות שבמגזר שלנו מסתובבים אלפי מלמדים או
שמוציאים את דיבת המקצוע רעה, וכך - בעוד שאצל
מלמדים לשעבר
בנות ישראל השאיפה הכי יוקרתית של אישה כשרה זה להפוך למחנכת
ישראל
ולא כל אחת מסוגלת לכך כי זה דורש תעודה... אצל בני ()
השאיפה היא או להיות מג"ש נכבד או להתעסק בנדל"ן...ועל דא קא
בכינא...
מה צריך לעשות ?
בארה"ב ובקנדה כבר קמה תנועה של מחנכים שניסו להתייחס לקושי זה
וכשלב ראשון הם יצאו בקמפיין להעלאת שכר המלמדים.
לדעתי העניה על מנהלי התתי"ם להתאגד יחד ולפעול בשלושה
מישורים:
של המלמדים כלפי עבודתם !
קמפיין להעלאת הערך העצמי
-
א.
שידע להעריך את מלאכת הקודש - וזה באמצעות ימי עיון, תכניות
חווייתיות וכדו'.
להעלאת שכר המלמדים.
. - קמפיין בקרב נגידי עם להקמת קרן
ב
מסוים שמחד יתן הדרכה מקצועית לכל מלמד בהווה
לבנות מתווה
. -
ג
ומאידך יחתור להגיע למצב בו אברך כולל שחושב להיות מלמד הולך
שהוא מסתכל במודעות דרושים.. כי אם כלל
ללמוד את המקצוע
לפני יקבלו מלמד בלי תעודה כלשהי - המקצוע יקבל בחזרה
התתי"ם לא
את יוקרתו האבודה. עובדה נחמדה בעניין זה, פגשתי ידיד שלי ) משכבר הימים ושאלתי לתחום עיסוקו - הוא מספר לי שהוא עוסק
? הוא עונה לי -
, שאלתיו בתמיהה - "אתה אינסטלטור"
באינסטלציה
אתה יודע כמה זמן הייתי צריך ללמוד את המקצוע עד שקיבלתי
את התעודה ?
- כלומר - אם אתה צריך ללמוד את המקצוע, להשקיע כוחות, זמן, וכסף בשביל להשיג תעודה, אז אתה מעריך את העבודה
והיא נחשבת בעיניך כיוקרתית ומכבדת...
(
בהצלחה וסייעתא דשמיא.
בכבוד רב
לדעתי ולדעת רבים הפתרון הוא אחד ויחיד! להכפיל את משכורת המלמדים ולשלם
להם פנסיה ותכנית חתונה.
המציאות היא שאחרי ככלות הכל כל אחד צריך לכסות את המינוס בבנק ואם אין אני
לי מי לי.
אפילו אם הזקנים והדור הישן עוד ישארו במלמדות, אך הצעירים לא נכנסים למקום
זה, והולכים לרעות בשדות אחרים.
במילים חריפות: התפקיד הזה הוא מלכודת כספית והדור הצעיר יודע את זה
אין שום דרך אחרת להחזיר את המלמדים לשולחן אלא עם תמריץ של כסף,
לדעתי כל הדיבורים על נתינת כבוד למלמדים וכו' וכו' לא יעזורו שום דבר כי אחרי
ככלות הכל עם כבוד והערכה אי אפשר לכסות מינוס.
ודאי שצריך לעשות כל מה שאפשר כדי לכבדם ולהעריכם, אך:
במקום.
עם ההעלאה במשכורת אך לא
יחד
זה יעזור
אני מדבר ממקום של נסיון, החדר שלנו נותן המון כבוד והערכה למלמדים עם מתנות
יפות ביותר ואטמוספירה טובה ביותר בחדר המלמדים וזה לא עוזר להביא אנשים
חדשים.
כתוספת, שמעתי פעם ממישהו
שהמחסור בכבוד הוא חלק מהמצוקה הכספית של מלמד!,
כשרוצים לומר על מישהו שהוא מרויח
יפה אומרים עליו שיש לו "פרנסה בכבוד" "עבודה מכבדת",
מלמד שמביא הביתה בסוף החודש קמצוץ טבק מרגיש שב"ב מסתכלים עליו
וחושבים:
"אתה כזה לא יוצלח, רק את זה אתה יכול להביא?, אתה לא יכול למצוא פרנסה יותר
מכבדת ממלמד, משהו שיביא לנו רווחה כלכלית?"
ברגע שהמלמד יקבל הרבה כסף על עבודתו, זה כבר יהיה "פרנסה מכובדת" ולא
יצטרכו לכבד אותו יותר במקומות אחרים.
תודה על הפורום המכובד והמחכים ובעיקר "המאחד" את כל בני ישראל בכל מקומות
מושבותיהם.
נא לא לפרסם את שמי
בס''ד
השלום והברכה
אחר כל הדברים הנפלאים שכבר ענו כאן והחיבור בפתרונות אפשריים
כולל פנייה למנהלים, לגבירים ולשלוחי דרבנן
כולל קמפיינים להעלאת והוקרת תפקידם של המלמדים.
אולי יש מקום לחשוב גם על שינוי רחב יותר במערכת התתי''ם שאולי ימנע קצת את
השחיקה של המלמדים מה שלהבנתי בתוספת לשכר הנמוך ועוד הדברים שעלו כאן,
גורם למחסור במשמשים בתפקיד המכריע ביותר לעתיד כלל ישראל.
אגע ב -
2 נקודות האחת הרחבת המערך התומך
להוסיף ולתקצב מלבד מפקח / מנהל רוחני, גם יועץ חינוכי, תקצוב לאבחונים, הוראה
מקדמת, תמיכה פסיכולוגית וכו', שיהיו חלק מצוות הת"ת ויורידו מכתפיהם של
המלמדים את האחריות להפוך למטפלים.. או מניעה של טיפול למי שלא נמצא במצב
קיצוני.
הנקודה הנוספת שינוי תנאי העבודה של המלמדים
בניגוד למערכת החינוך הכללית ב"ה יש שעות חלון/מורים מקצועיים וכו' דברים
הנותנים למורה קצת אוויר במהלך היום, אצלנו מלמדים נמצאים באותה כיתה יום
שלם או חצי יום במשך שישה ימים בשבוע,
אם יורשה לי לנסות לחשוב איך לשנות קצת מזה
אולי להכניס יום חופשי, אולי למצוא דרך להכניס מלמדים מיוחדים למקצועות
מסוימים
אני מודע לקושי, ולחוסר התאמה לסגנון שבו אנחנו מלמדים, ובכל זאת . ()
מי ייתן וחפץ ה' בידנו יצליח
בכבוד רב
בס''ד
השלום והברכה
אני לא מצליח להבין בכלל את הזעקה,
קודם מניחים הנחת יסוד שגויה שזה לא קשור לשכר
ועל זה בונים תילי תילים של פילפולים
יוקר המחיה מאמיר
והמשכורות אינם מתעדכנות
לפני עשרים שנה שכר המינימום עמד
על כ 20 ש"ח
וכיום הוא עומד על כ
30 ש"ח
50% יותר
שכר המלמדים לעומת זאת לא התעדכן מאז ירידת הדולר
והתקבע על בין
800 ש''ח ל כ 1500 ש"ח לשעה חודשית
זו משכורת רעב!
מלמד שעובד
8 שעות ביום ומרוויח בין 6,000 ל 12,000
לא יכול לכלכל את משפחתו
ובוודאי שלא לחתן אותם
תופעה שנפוצה לאחרונה שמלמדים מבקשים לצאת לחו''ל לשנורר
וכדי בזיון וקצף.
אם התקציבים הצטמקו עד כדי כך ואין אפשרות לשלם למלמדים
המנהלים הם אלו שצריכים לכתת את רגליהם לחו''ל לשנורר
הסופרים הכפילו את שכרם ואפי' יותר
והמלמדים...
תנוח דעתכם!
גם אם יוכפל שכרו של המלמד
עדין פרנסתו תהא דחוקה
ומלאכתו תהיה לשם שמים
בברכה רבה
בס''ד
כתב לי ידיד שנתקל בחומר שעלה. אשמח שהתגובה תבא בעילום שם.
לחברי הפורום היקרים
שלום וברכה.
עברתי בקצרה על מכתביכם, והאמת שהשתתפתי לא מזמן בפורום
נכבד, בו בדיוק עלתה סוגיית 'חוצפת' הת"תים שהעלו שכר הלימוד.
ובעידנא דריתחא ממש צעקתי, ותורף העניין הוא כך:
הפיתרון האחד והיחיד
ותיכף אסביר למה כל האחרים יכולים לסייע ) אבל לא לפתור, רק זה יכול לפתור
, הוא הכפלת השכר השעתי של (
מלמד ללכה"פ
2000 שח נטו לשעה חודשית, אם לא יותר. כי כח אדם
רק העלאת השכר למלמדים תפתור את הבעיה מיסודה,
איכותי יזרום למלא את החסרים, ולמנהלים תינתן היכולת לבדוק את
המלמדים הדק היטב, ולהעסיק רק את הטובים ביותר. בשעת מעשה
הכעיס
כעסו עליי בני שיחי, מכל הטעמים הידועים, אבל הדבר שהכי
אותי היתה הטענה: "אי אפשר לדרוש מאבא
800 שקל שכר לימוד לילד,
מאיפה הוא יביא את זה".
ואני הקטן בעוניי שואל:
כשנגיד בנק ישראל ייקר את המשכנתאות באלף ש''ח - הוא עשה זאת,
כי צורך השוק חייב, ושאלה כגון זו לא עלתה על שולחנו בכלל.
כשאוסם / תנובה / מס ח"פ וכיו"ב מעלים את המחירים בפראות - הם
עושים זאת כי לדעתם זה נצרך, ושאלה כגון זו אינה נידונת בכלל.
כשהסופרי סת''ם / משכירי דירות / בעלי קייטרינג מעלים מחירים - הם
עושים זאת כי הם יכולים, ושאלה זו אינה עולה על הפרק.
יש רק תחום אחד בו שואלים 'מאיפה שיביא את הכסף', ובאין מענה לא
מייקרים את המחיר, והיא סוגיית שכר הלימוד. כאן כולם הופכים
גורר
לרחמנים שהם אכזרים: כי
המחיר של אי העלאת שכר הלימוד זה לא מאפשר העלאת שכר
כי
בהכרח
צניחת ענק באיכות החינוך, למלמדים, וממילא כח האדם נשחק ופחות איכותי.
באופן אירוני לחלוטין, אם תפגוש אבא, שיש לו בעיה עם בנו, הוא מוכן
לשלם על פתרונה מאות ואלפי ש"ח, כי מה יקר לו מבנו אהובו, אבל אם
תעז לייקר לו את שכר הלימוד הוא יקים זעקה, בלי להבין שעוד
300שבנו
שקל מדי חודש - משמעותם העלאה דרמטית של איכות החינוך
יקבל, וממילא יהיו לו פחות בעיות בעתיד שעליהם יידרש לשלם אלפי
שקלים
אפילו בספק ספיקא , וגם יהיה לו הרבה יותר נחת - שזה המוצר ()
הכי חביב עליו.
יש לכל זה כוכבית שהיא תנאי להצלחת המהלך:
המכתב שמבשר להורים על הכפלת שכר הלימוד, חייב להיאמר בו כך:
בשל המחסור בצוותות הוראה מובחרים, ובכדי להביא את המחנכים
הטובים ביותר למען הדבר הכי יקר לכם, הננו להודיע על העלאת שכר
הלימוד ב 300-
ש"ח לחודש, במקביל, הננו מודיעים בזאת כי כל כסף ההעלאה יופנה להעלאת השכר של המלמדים, במטרה להבטיח שרק
המלמדים הטובים ביותר יפעלו בבית החינוך שלנו.
אוסיף ואומר: מי מביניכם שמחזיק כיתות מקבילות, אני מציע לו לערוך
ניסוי: להגיד להורים שבכיתה אחת יהיה מלמד בחור נחמד או אברך
צעיר'צ'יק, קצת חסר נסיון וקצת מבין עניין, יש לו קצת חסרונות וגם
- מנגד,
הרבה מעלות, ובכיתה זו שכר הלימוד הוא
350 ש"ח לחודש בכיתה המקבילה יש מלמד מובחר ועתיר כישורים, בעל ניסיון היודע
למצוא מסילות ללב תלמידיו, אולם שכר הלימוד בכיתה זו עומד על
800 ש"ח בחודש, פשוט כי מלמד כזה דורש יותר שכר, ועתה - בחר אתה,
את אותו שכ"ל
האב, באיזו כיתה בנך ילמד. אתה יכול להמשיך לשלם
כמקדם, אבל זה כח האדם שאני יכול להציע במחירים כאלה!
היתה לי שיחה עם מנהל אודות מלמד אחד, שיש לו שלל חסרונות, אבל
הוא מאוד חזק בהקניית למידה, והמנהל ביקש את עזרתי לפתור את
חסרונותיו הבלתי פתירים, אמרתי למנהל שהפיתרון הוא להודיע לאותו
מלמד שמבין גדול בלמידה, שיבחר לעצמו כל עיסוק אחר, כי בימינו
מלמד צריך הרבה יותר מהקניית למידה בעלמא - השיב לי המנהל בהאי
לישנא: "ומי יחליף אותו? מישהו שיותר חלש ממנו בהקניית למידה ויש לו
חסרונות אחרים? מה הרווחתי?" - על כך השבתי לו: "זה שוק חופשי.
בשכר
תכניס עכשיו מודעה לעיתון שאתה מחפש מלמד לכיתה איקס
של
1700 ש"ח שעתי, ותבחר מתוך אלפי הקו"ח שיזרמו לשולחנך. "אז
המנהל אומר שאין לו מאיפה לשלם.
הבנתם? כיתה שלימה סובלת ממלמד שעלול לפצוע נפש ילדים רכים,
29 ילדים יושבים כל יום עם מלמד שיכול להרוס את עתידם!!!!, רק כי
למנהל אין מאיפה לשלם שכר ראוי!
ומהאי טעמא, בלי להיות מחנך דגול וכמבקר לרגע, סבורני שכל
הפתרונות האחרים שהוצעו הם נחמדים מאוד, אולם באין כח אדם איכותי
ובאין תחרות, וכאשר גם מלמדים פחות טובים ידיהם מלאות עבודה -
כדי
שום דבר לא יעזור, כלום, רק העלאת שכר דרמטית למלמדים יש בה
לשנות את רוע הגזירה, וכן - ההורים צריכים לשלם את זה, אין להם שום
זכות לדרוש מהמנהל להפוך לשנורר, יש לו מספיק על הראש, מעניין
למה הם לא מבקשים מתנובה למכור להם שקית חלב בשתי שקל, ואת
יש בעלי ממון
היתר שישנוררו, כי הרי מדובר בחלב לילדים רכים, ולבטח
בחו"ל שיתרמו...
בקיצור, מנהלים יקרים.
אם רצונכם במלמדים טובים - נא העלו את שכר הלימוד בכדי שיאפשר
לשלם למלמדים שכר ראוי, והבעיה תיפתר כביצה שלא נולדה.
הלא כה דברי ידידכם, מחזק ידכם בעמלכם למען צעירי הצאן,
הצעיר באלפי ישראל, שמודה שלא מבין כלום בחינוך, אבל מבין קצת
בענייני כלכלה ויחסי שוק.
בס''ד
השלום והברכה
אין לי הרבה מה להוסיף על הדברים אבל אני רוצה לתת פאן נוסף
לעניין הגדלת השכר.
למעשה בכל תלמוד תורה יש את המלמדים ברי הדעת מביני העניין
בעלי הראש הגדול וכו' ולצערינו גם את ההיפך.
אותם מלמדים הנקראים בלע"ז מוצלחים נכנסים תחת אותה קטגוריה של
"מלמד", כמה לא נעים כששואלים אדם במה אתה עוסק ותשובתו
"מלמד" כשתחת אותו שם נמצא גם אדם שרחוק ממנו שנות אור בכל
התחומים התורניים והכישורים.
לא נמצא תחת הקטגוריה של "מנכ"ל" את ההבדלים העצומים בין כישורי
האנשים.
רק לאחר שהמשכורת תעלה משמעותית וממילא הביקוש יעלה והסינון
יסנן את הטובים באמת. יהיה זה מכובד מאוד להיות מלמד
ואני לא מדבר במשקף הרוחני של חשיבות ההוראה והמלמדות
[
והערה קטנה לסיום בהתבוננות מהצד המחסור נוצר בסמיכות לעליית
שכר הסופרים.
בכבוד רב
בס''ד
כבוד המנהלים הנכבדים שליט"א
השלום והברכה
ברשותכם אגיב שוב ואנסה בס"ד לחדד את דברי - כתבתי ואני אחזור על
-
זאת שוב
כי בטרם העלאת שכר המלמדים אין סיכוי לשינוי בנושא וכוונתי כך - אין ספק שעונג - הערכה, כבוד, מעמד, סיפוק
וכו' הם מניעים את האדם ומחברים אותו לעשייה
חשובים הרבה יותר מכסף והם
הרבה יותר מכסף - על כך לכאורה אין חולק - וחייבים לעשות טיפול
יסודי ומערכתי בנושאים הנ"ל ולהשיב את הכבוד למלמדים היקרים.
אבל!! בנסיבות הקיימות ובמצב הנוכחי החמור שנוצר אין מנוס וכדי
יש לטפל בעניין השכר ובאופן משמעותי
להניע את הגלגל ראשית
ורק לאחר מכן נוכל להתפנות לשאר הערכים המדוברים.
חשוב מאוד שהדברים יהיו על השולחן וחלילה לנו מלדבר במילים
ובמונחים יפים ככל שיהיו ולסטות חלילה ממקור הפתרון - וכשנהיה
ברורים בעצמנו בבהירות ובחדות מהיכן ניתן לעשות את השינוי המיוחל
נוכל בע"ה להתקדם לשלבים מעשיים ולהגיע לפתרון.
ולכן לענ"ד לא שייך ולא יהיה שייך לדבר על כבוד כאשר אנחנו מבזים!!
על הערכה כאשר אנחנו מזלזלים!!!
לא במכוון חלילה. לא שייך להניח () שרץ על ראשו של אדם ולצעוק לו בקול גדול - טהור אתה. אין לך לעג
כשל עובד
וקלס גדול מזה. איך יתכן לשלם למלמד מסור שכר זעום
אשפה ?! כשל מטאטא רחובות ?! כשל משלוחן בסופר?! ולומר לו אתה
חשוב!! עבודך מעורכת!!???
- איך יתכן שיהודי בעל משפחה של עשרה נפשות שצריך להביא הבייתה כ
20.000 ש''ח בדוק לפי הגדרות הצריכה ) את הבית לשחרית ב 6:30
של קופות הצדקה וארגונים כלכליים
יוצא ( בבוקר ונופל לביתו מסמורטט ב
6:00 בערב לאחר שמונה שעות עבודה + עוד חצי שעה נוספת לקינוח של טרלול בליווי בהסעה עבור
400 ש''ח נוספים.. נעבעך!! והוא מביא הבייתה בסך הכל
8-9 אלף שח???!! פחות מחצי מהצריכה שלו.
איך מרגיש יהודי כזה ? מול בני הבית שלו ? מול הילדים ? הוא כל היום
בחיידר - לא הולך לבריתות בורח באמצע המצווה טאנץ... חייב כל יום
כל יום להתיצב ב
8:30 כמו חייל.... ובסוף.. מביא רבע פיתו ביידו ??!!! - לענות לטלפון של הורה
הבה נחשוב איך הוא מרגיש ? יש לו בכלל חשק
יקר ככל שיהיה??? יש לו בכלל כוח להכין איזה טבלה עבור כך שעוד
כמה תלמידים יבינו יותר טוב את הסוגיא ?
הכנסו פעם לחדר מלמדים בהפסקה כשהתאריך הלועזי עומד על ה
20 לחודש.. איזו חרדה ? איזה יום הדין ?? זה, מנסה לקבל הלוואה מפה וזה,
העברה בנקאית משם..ובהפסקה הבאה שוב.... ורק לקראת סוף יום
העסקים הוא הצליח להעביר לבנק את הסכום המתבקש .. את החומר
?? אנחנו מקווים שהעביר!!
הלימוד
- זכרני שלפני כ
4-5 שנים היו שצעקו חברים יקרים המצב קטסטרופלי
והתריאו שאנחנו מתקרבים למשבר בנושא המלמדים אך קולם היה כקול
הקורא במדבר.. - אינני נביא אך באם העניין לא יטופל אנחנו עלולים
רוחנית איומה ה"י !!!
חלילה להיות מהצועקים על לשעבר על הידרדרות
משום מה יש כאלו שמתביישים לדבר על כסף כביכול זו מילה לא נקיה
...זה לא ערכי לדבר על כסף...
ועל כך אשיב - צא ולמד מבורא העולם בכבוד ובעצמו..
שציונו לבנות לו בית עם זהב ונחושת, תכלת הגשמי.. וכל זאת
וארגמן.. בית המקדש נבנה בתכלית ההידור והיופי
למה ?! הקב"ה לא טוב בבית מבלוקים אפורים ? מה שטוב לאברך כולל
שקדן ומסתפק במועט לא מתאים לקב"ה ?,
אלא מאי - יודע הבורא יתב' נפש ברואיו שהם מעריכים ומכבדים דברים שיש בהם כסף וזהב!!! זה
העולם הבין הבורא
טבע הבריאה, וכדי שיראו את בית המקדש כמרכז
ב"ה שיש לבנותו ברוב פאר.
על כן לדעתי זה המפתח להכל!!! כאשר המלמדים יקבלו משכורת מכובדת המכבדת את בעליה - הם יהיו פנוים
לעבודתם - ויעשו זאת ברמה טובה כשאיפתם ואז אכן יחושו
סיפוק מכובדים בעיני עצמם - בעיני חבריהם, שוב נקבל
ועונג וכו'
- הם יהיו ביקוש של הטובים בעם למשרת המלמדות והכל על מקומו יבוא בשלום.
מה עושים למעשה ??!!
כאן חשוב להדגיש שבאם חלילה נטיל את הרי שננחל
המשימה של העלאת שכר המלמדים
על ההנהלה הגשמית ע"כ
כישלון משום שזו מבחינתם
גזירה שהם אינם יכולים לעמוד בה!! ישראל שליט"א לעסקני ציבור
הזעקה צריכה להיות מופנית לגדולי
ולחברי הכנסת!! שם יש לצעוק ולא להרפות עד להגדלת התקציבים או
נתינת מענקים למלמדים בכל דרך שהיא!!
או להתאגדות ארגונית שתעסוק בגיוס משאבים כלכליים עבור המלמדים.. או בכל דרך
אפשרית אחרת.
ויה"ר שנזכה ל"ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים"
בכבוד רב