קיבלתי מהרה"ג דוד בריזל שליט"א מאמר שהוא עתיד לפרסם בענין הרפורמה בתחבורה ציבורית בקובץ בית אהרן וישראל, והוא ביקש ממני לשמוע הערות על הנתונים הטכניים בנושא זה.
בימים אלו [תחילת חודש אב תשפ"ב] משיק משרד התחבורה רפורמת 'דרך שווה' באופני וסכומי התשלום בתחבורה ציבורית, ולתועלת הרבים, אמרתי לברר כמה שאלות המתעוררות בעקבות שינויים אלו, [יצוין כי חלק מהדברים דלהלן לא הודגשו מספיק בפרסומים של משרד התחבורה, ויש מקום לטעות בזה, ועל כן אמרתי לסדר את הדברים להסיר מכשול של גזילה. הדברים נכתבו לאחר עיון בכל הפרסומים מטעם משרד התחבורה, ועיון בפרסומים הפנימיים של חברת קוים שפירסמה לנהגים].
א. עיקרי השינויים הנוגעים לענייננו, הם כדלהלן: עד עתה היה תעריף לכל נסיעה בין עיר לעיר, וכעת נקבעו שלושה תעריפים שווים בכל הארץ. נסיעה במרחק של פחות 15 ק"מ בין תחנת המוצא לתחנת היעד – 5.5 ₪. נסיעה במרחק בין 15 ל40 ק"מ – 12 ₪. נסיעה במרחק בין 40 ל120 ק"מ - 16 ₪. נסיעה במרחק בין 120 ל225 ק"מ – 27 ₪. [נוער וסטודנט ואזרח ותיק עד גיל 75 – משלמים 50 % מהתעריפים דלעיל].
קו שיש בו אפשרות לנסוע בין פחות מ15 ק"מ ובין למעלה מ15 ק"מ, תהיה במכונת התיקוף שני אפשרויות לתשלום, לדוגמא, קו שנוסע במרחק של יותר מ15 ק"מ, אך קיימת אפשרות לרדת באמצע הנסיעה במרחק פחות מ15 ק"מ, יצטרך הנוסע לבחור בתחילת הנסיעה אופן התשלום לפי היעד שאליו הוא נוסע. ולאור המבואר במאמרים הקודמים, מי שנוסע בנסיעה שהיא למעלה מ15 ק"מ - אסור לו לתקף בתיקוף של פחות מ15 ק"מ, וכמו שנתבאר באורך.
בכל תיקוף שיעשה הנוסע תהיה לו זכות 'נסיעת המשך' עד ל90 דקות מהשעה שתיקף בעלייתו לאוטובוס, אך זכות נסיעת ההמשך הינה רק בתוך ה15 ק"מ במרחק אווירי מתחנת המוצא שלו, אך אין לו אפשרות לנסוע מעבר ל15 הק"מ מתחנת המוצא. לדוגמא, נוסע המעונין לנסוע מביתר עילית לירושלים, ישלם 5.5 ₪ בלבד [מפני שהמרחק האוירי הוא פחות מ15 ק"מ]. אך נוסע שמעונין לנסוע בקו שנוסע מביתר עילית לגבעת זאב, יצטרך לשלם תשלום של 12 ₪ כיון שיש ביניהם מרחק אוירי של 15 ק"מ. ונוסע שעלה בביתר עילית ויורד בירושלים, אין לו זכות להמשיך בנסיעת המעבר מירושלים לגבעת זאב, שזכות הנסיעת המשך שלו הינה רק בטווח ה15 ק"מ שבין ביתר לירושלים, ועד לגבעת זאב הוא נוסע מעבר ל15 ק"מ.
יהיו מצבים שגם הנהגים לא ידעו כמה על הנוסע לשלם, והנוסע יצטרך לברר זאת לעצמו. לדוגמא, נוסע שעולה על אוטובוס באחד מהישובים הסמוכים לירושלים, יהיה תלוי עד להיכן בירושלים הוא מעונין להגיע, ואם הוא יירד בתוך ירושלים בטווח של 15 ק"מ מתחנת המוצא שלו, יש לו זכות להמשיך בירושלים בנסיעת ההמשך רק במרחק האוירי של עד 15 ק"מ מתחנת המוצא, אך באם הוא מעונין להתקדם ולצאת מטווח ה15 ק"מ של תחנת המוצא שלו, יצטרך לרכוש נסיעה נוספת של 5.5 ₪.
וכך שיש מצב שנוסע שהגיע מחוץ לירושלים וירד בתחנה בירושלים, יעלה על קו פנימי ויניח את הכרטיס על המכונה, וכיון שהמכונה אינה יכולה לזהות להיכן הוא מעוניין להמשיך, המכונה תצביע שיש לו זכות לנסיעת המשך, בעוד שנסיעת ההמשך מוגבלת אך ורק עד לאמצע המסלול בלבד בתוך ה15 ק"מ מתחנת המוצא. ולכן ככל שהמכונה תעמיד לו אפשרות לתקף פעם נוספת, יהיה עליו לתקף פעם נוסף נסיעת המשך. אך במידה והמכונה ו/או הנהג לא יעמידו לו אפשרות לשלם נסיעה נוספת, אע"פ שלפי התקנון הוא חייב לשלם נסיעה נוספת, אך כיון שהמכונה ו/או הנהג לא העמידו לו אפשרות לשלם, יוכל להשתמש בנסיעת המעבר, וכפי שנתבאר במאמרים הקודמים שככל שלא העמידו לו אפשרות לשלם, אין חובה לשלם.
[יצוין, כי גם בתוך השטח המוניציפלי בירושלים עצמה, יתכן שהנוסע יצטרך לשלם פעמיים, מכפר עקב הסמוך לעטרות, עד להר חומה שבדרום ירושלים ישנו מרחק של 16 ק"מ, ולפי הנתונים שמשרד התחבורה מציג באתר, במקרה זה יש חובה לשלם 12 ₪ בנסיעה בין תחנת המוצא לתחנת היעד, גם אם אין קו ישיר ביניהם, והוא נוסע בכמה קוים, אך כיון שהוא נוסע מרחק שעולה על 15 ק"מ מרחק אוירי, יש חובה לשלם פעמיים].
יצוין עוד, כי כמות הק"מ אינה נמדדת לפי כמות הק"מ שהאוטובוס נוסע, אלא הכמות נמדדת לפי המרחק האווירי שבין תחנת המוצא לבין תחנת היעד, והרבה פעמים על אף שהאוטובוס נסע הרבה יותר מ15 ק"מ, אך כיון שהוא נסע בכבישים עוקפים, והמרחק האוירי הוא פחות מ15 ק"מ, התשלום יהיה לפי המרחק האוירי ולא לפי כמות הק"מ שהאוטובוס נוסע. ולדוגמא, נוסע שעולה בגבעת זאב לאוטובוס שנוסע למודיעין עילית, לפי הנחיות משרד התחבורה שפירסמו, באם הוא יירד בצומת שילת או בחשמונאים [שתחנות אלו הם הרבה לפני מודיעין עילית], הוא יצטרך לשלם 12 ₪, אך באם הוא ימשיך לנסוע עד לתוך העיר מודיעין עילית, הוא ישלם רק 5.5, וזאת מפני שכשהוא המשיך לנסוע למודיעין עילית הוא התקדם במרחק האוירי ונכנס שוב לטווח ה15 ק"מ שבין גבעת זאב למודיעין עילית. וראה עוד בהערה בזה
[1].
[והנה האפשרות למדוד את כמות הק"מ, הינה באתר של משרד התחבורה, וכאן המקום לעורר את העסקנים שיפעלו אצל משרד התחבורה והחברות, שתהיה אפשרות למדוד את כמות הק"מ באמצעות נדרים פלוס וכן באמצעות המערכת הטלפונית, עבור הציבור שמתנזר מהשימוש באתרי האינטרנט].
[1] יש לציין, כי אפשרות זו לשלם עפ"י כמות הק"מ כבר היתה קיימת עד עתה בתשלום באמצעות האפליקציה, על הנוסע מוטל להזין לאפליקציה את תחנת המוצא ותחנת היעד, והמכשיר מודד בעצמו כמה ק"מ מרחק אוירי יש ביניהם, ולפי המרחק הוא גובה את התשלום, וכעת הרחיבו זאת גם לכרטיסי הרב קו [אך בשונה מהאפליקציה שמחשבנת זאת לבד, בנסיעה בכרטיס רב קו על הנוסע לברר זאת עצמו]. והנה עד עתה, מי שנסע באמצעות האפליקציה מגבעת זאב עד למודיעין עילית, היה תלוי באיזה מקום במודיעין עילית הוא יורד, שאם היה מדווח שתחנת היעד הוא בכניסה לעיר או בשכונת ברכפלד וכן בחלק משכונת קרית ספר, המכשיר מדד שמגבעת זאב עד לתחנות אלו יש מרחק אוירי של למעלה מ15 ק"מ, והמכשיר הוריד לו 12 ₪ לתשלום, אך אם דיווח שתחנת היעד שלו היא בתוך מודיעין עילית פנימה [ברחוב חפץ חיים ונתיבות המשפט ושכונת נאות הפסגה וגרין פארק], אזי המכשיר מדד שאין מרחק אוירי של 15 ק"מ ומוריד 5.5 ₪ בלבד. ונשאלתי בזה האם מותר לנוסע שיורד בכניסה לעיר או שעולה שם, לדווח שהוא יורד או עולה בתחנה אחרת בעיר. ונראה בזה, שכיון שבאמת הוא נוסע מרחק אוירי שהוא יותר מ15 ק"מ, וכך נקבע המנגנון שמשלמים לפי המרחק האוירי שמתחנת המוצא לתחנת היעד, על כן אין אפשרות לדווח על תחנה אחרת, [וגם אם אין בזה הגיון שהפרש של תחנה אחת, תשנה את התשלום, אך כיון שהדרך לחלק את האיזורים הוא באמצעות מרחקים אוויריים, יש הגיון לקבוע כן באופן החלטי גם במקרה שיוצא תוצאה שאינה הגיונית].
אמנם עתה קבעו משרד התחבורה שבנסיעה ברב קו מגבעת זאב עד למודיעין עילית אין הבדל היכן הוא עולה או יורד, ובכל העיר התשלום הוא 5.5. בלבד, [ובאתר הם כותבים שזה בסביבות כ15 ק"מ], וכנראה שכיון שכל העיר היא בסביבות 15 ק"מ מגבעת זאב, וקשה לכל אחד לברר לפי איזה תחנה הוא יורד את התשלום שהוא חייב לשלם, לכן הם מעגלים את הק"מ וגם מעבר ל15 ק"מ הם מכלילים בתוך 15 ק"מ. ולפי"ז יש להסתפק במי שמשתמש עם האפליקציה שאינה מחשיבה את כל מודיעין עילית כאחת, אם מותר לו לדווח על תחנה אחרת, או שי"ל שרק לגבי כרטיסים שקשה לנוסעים לחשבן זאת לכן הכלילו את כל העיר לטווח זה, אך באפליקציה שהיא מחשבנת זאת לבד, אין היתר לדווח על תחנה אחרת, ועליו לדווח על תחנה זו וישלם 12 ₪, וצ"ע.