ספרים על כתיבה. המלמדים אותך איך לכתוב נכון וטוב, וגם מעניין, מרתק ומשכנע!

בשלווה

משתמש רשום
בס"ד.
יועיל לי ויועיל לאחרים:

איזה ספרי לימוד יש על כתיבה (תורנית ולא תורנית), המלמדים אותך איך לכתוב נכון וטוב, וגם מעניין, מרתק ומשכנע ?

תודה רבה.
 

shar

משתמש רשום
עריכה תורנית
השפשוף והנסיון....
הכי מועיל
 

אסתי-בראון

להיות אמא מחוברת
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
נכתב ע"י shar;2131926:
השפשוף והנסיון....
הכי מועיל
נכון, אך בהחלט יש מקום, והרבה, ללמוד מניסיונם של אחרים.
מכירה סופרות מעולות שהתחילו מהחלק התאורטי, והשפשוף הגיע אחר כך. מהר הוא הגיע.
וברור שהנטייה והכשרון היו שם מלכתחילה, עוד לפני הכל.
 

שרה'לה

משתמש מקצוען
הנה כתבה בנושא - ראיון עם הסופרת אורית אראל
בס"ד
הסופרת של הדור הבא
כשהיא הייתה בת תשע, היא הציבה לעצמה את היעד "סופרת". היא תהיה סופרת מדופלמת.
בעיני רוחה כבר ראתה את ספריה על המדף בחנות הספרים, מעוצבים, מרשימים, ובעיקר בעיקר מרתקים!!!
בשיעורי החיבור היא התחילה להגשים את החלום, כשכל חיבור מושקע מהפתיחה עד לסיום. היא השתמשה בכל המטפורות האפשריות והמורה לחיבור התמוגגה מהתלמידה המשקיענית.
היא גדלה עוד קצת, וכמובן, השאיפות יחד איתה. והיעד הבא כבר הוצב בסימן קריאה ברור: חוג לכתיבה יוצרת.
כדי להבין בצורה ברורה יותר מה המטרה והתועלת בקורס לכתיבה יוצרת, הלכתי לרחרח קצת מאחורי הקלעים אצל הסופרת אורית הראל שמוסרת קורסים לכתיבה כבר עשרים וארבע שנים!
אורית, מה הצעד בה צריכה לנקוט, אֵם המגלה את בתה כותבת שירים מתפייטים בסתר ובגלוי, כשברור שמסתתר כאן כישרון לא מועט?
"קודם כל, אמא שמגלה כשרון כתיבה אצל בתה- צריכה לשמוח מאוד! זו מתנה מיוחדת שיכולה להעצים את בתה, לתרום לה מאוד בכל ההיבטים של חייה בעתיד ובהווה, גם בלי קשר ל"מה יצא מזה" והאם היא תהפוך לסופרת.
הכתיבה היא מפתח לחשיבה עצמאית, לכושר חשיבה בכלל, ליצירתיות, למיקוד, לפיתוח קשב וערנות רגשית וחושית לחיים, לעצמה ולזולת".
למעשה?
"לעודד אותה לכתוב ועוד ועוד. תני לה גב אבל אל תדחפי בכוח.
אם יש לך בת כזו- תני לעניין תשומת לב – והערכה כדי לחבב ולהאיר בעיניה את המתנה הזו.
אדם שכותב, וגם אם לעצמו ולמגירה, הוא עשיר".
מתי לשלוח אותה ללמוד ברצינות ולהתמקצע?
"בוודאי לא בגיל צעיר מדי.
בגיל הצעיר כדאי ליצור סביבה יצירתית מאפשרת שכולה – שעשוע וכיף.
כל יצירה כתובה, גם אם חסרה ובוסרית, צריכה לזכות בתשומת לב ולקבל משוב חיובי.
חוג כתיבה יוצרת לגיל צעיר – צריך להיות, לדעתי, רצף יצירתי ומגוון של "שעשועי" כתיבה מגוונים שרק מאפשרים ומנגישים סביבה יצירתית תומכת ומאתגרת. הכנה ו"שתילה" של אהבת כתיבה לעתיד. כדאי לשלוח בת צעירה רק אם היא רוצה מאוד. לא משום שאמא חושבת (או המורה ממליצה) שכדאי.
בכלל יש להבדיל בין סדנאות כתיבה שמטרתן –הבעה , העצמה וצמיחה אישית דרך הכתיבה, (סדנא בגוון תרפויטי) לבין סדנא שמטרתה- לפתח כשרונות ל"סופרות".
הסדנאות והקורסים שאני מעבירה פונים לבנות סמינר עד נשים. –שבשלות מספיק כדי להעריך את הכשרון ולרצות לפתח אותו. הבנות שחולמות להפוך באמת לסופרות (או כותבות בכל ענפי הכתיבה- הדרמתית)".
מה יש ללמוד? הרי -או שיש לך כשרון או שלא?
"הכשרון הוא מן אינטואציה טובה לעניין אבל מעבר לזה עולם שלם נפתח.
אמנות כתיבת ספור בנויה על כושר הבעה משובח וגם על יכולת "לספר ספור". בקורס הן מקבלות מודעות וידע רחב הכולל- מבנה ספור נכון על מרכיביו, טכניקות, הבנה מהו גיבור ספרותי ואיך בונים אותו, והבנה במנגנון הדרמתי היוצר את מה שהקורא קורא "בנשימה עצורה". מבינים מה האנרגיה הפועמת מבעד, מאחורי המילים. ואיך "לוכדים" אותה. והכל בסביבה יצירתית ומאתגרת, "כיפית" ממש, חוויתית ועם זאת- לימודית. רצינית. לצד הלימוד מגיעה התנסות סדנאית. כל טכניקה וכל מרכיב הופכים לדבר נגיש ומעשי, הבנות מתנסות וכך רוכשות כלים. הופכות אינטואציה לכושר אמיתי מקצועי. (ראוי לציין שה"חומר" הנלמד מבוסס על ידע אוניברסלי בתחום, על מוסכמות ומקובלות במקצוע הכתיבה מזה דורות.)
כל שעור הוא מסע לתוך טכניקה או מרכיב באופן חוויתי מאוד.
הקורס מקנה ידע, מודעות, הרגלי כתיבה טובים ואהבת כתיבה.
על הדרך מטופחים ומתפתחים מאוד - הדמיון , החשיבה הסיפורית, היצירתיות והשפה עצמה- כלי הכתיבה הבסיסיים.
הסדנא היא קרש קפיצה, מקדמת את הכשרון הצעיר לנקודת מוצא "בריאה" ממנה היא יכולה להתחיל לפסוע באופן עצמאי ולהסתדר. ולהפוך לכותבת ממש".
והפירות?
"רבות התלמידות שבעקבות הקורס החלו ל לכתוב ברצינות, התפרסמו ופרסמו ספרים וספורים. הוציאו (העזו סוף סוף) להוציא ספר ראשון או פנו לכתיבת מחזות והצליחו והן מתפרנסות מזה.
בין תלמידותי במהלך השנים, נמנו בחורות מתחילות לצד סופרות ותיקות ומנוסות שרצו להתמקצע ולהתחדד.
אציין שבין בוגרות הקורס נמנות גם בנות ונשים שהפכו למרכזות ספרות ועברית בכמה סמינרים, מורות לספרות, רכזות חברתיות, כותבות תכניות, מעניקות שרותי כתיבה רחבים, עיתונאיות, מפעילות סדנאות כתיבה ועוד".
מכשרון למקצוענות...
"בוודאי, כמו בכל תחום אחר- איש מקצוע צריך להבין במה שהוא עוסק, להיות בעל כלים. יש הבדל עצום בין כשרון שמשתעשע גם אם בהצלחה, לבין כשרון שמתוגבר עם מודעות ידע וכלים. והופך למקצוען.
אמרה לי עורכת עיתון חשוב לא מזמן- "יש כותבות טובות רבות. מצויינות כמעט ואין"
אני שואפת להגדיל ולהעצים את ה"יש"! בס"ד.
ספור טוב, מקורי ומרענן תמיד ימצא במה.
כל הסופרים הטובים התחילו פעם כאנונימים..."
נשים נשואות ואפילו מבוגרות למדי, לומדות היום ממש כמו סמינריסטיות, הקורסים שלך, מותאמים גם להן?
"לגבי נשים, ודאי שאני בעד(שנים רבות מעבירה סדנאות וקורסים לנשים) – לנשים יש יתרון (!) של קוצר זמן ... הן יודעות מה הן רוצות ומה מתאים להן, או - שהגיעו לשלב בחייהן בו הן רוצות להגשים את החלום- לכתוב. ( אם כתיבה ביוגרפית ואם ספרותית)
לעיתים הכשרון אולי "החליד" אבל הסדנא מנערת בקלות את האבק ומשייפת את החלודה.
אחת הכותבות הפוריות שנכנסה "לשוק" בשלוש שנים האחרונות – החלה לכתוב לראשונה בגיל 35 בערך, במסגרת הסדנא. מעולם קודם לכן, לא כתבה ברצינות. (אולי לעיתון של הסמינר בנערותה)
והנה – הכלים שקיבלה עם הכשרון ןהרצון הנחוש – הפכו אותה למבוקשת. עד היום על כל ספור שמתקבל לעיתון היא כותבת לי מייל משמח, שגורם לי נחת.
סופרת ידועה מאוד ששתי בנותיה למדו אצלי בישרה לי שאחת מהן , כותבת בקביעות לאחד העיתונים הטובים שלנו. וכן הלאה".
כמו לכל סופרת, שרק אצלה מזדמנים כל הסיפורים והאפיזודות המעניינות, בוודאי גם לך יש כמה במלאי. תשתפי אותנו?
"אשה קשישה (קרוב ל80) הגיעה פעם לשיעור מבוא (פתוח) וסיפרה שכל חייה חלמה לכתוב. היא שלפה מתיקה נייר צהוב מיושן, שיר ששלחה לעיתון לפני עשרות שנים – ואמרה לי - אני מוכשרת, הנה ההוכחה!
בהמשך התלבטה אם להרשם, כי מחיר כל שעור יקר יותר מ"קילו בקלה שלפחות אפשר לבשל ולאכול"....
היא נרשמה. עם כל הכבוד לבקלה, להגשים חלום זה.... חלום!"
***
אז יש לנו כבר מידע, הבנו את התועלת, ובכל אופן, מתחשק לנו להעביר לבת המוכשרת קורס ביתי בכתיבה יוצרת. ואולי בשקט, אפילו לעצמינו.
קבלו תרגיל כתיבה חמוד ומשעשע, באדיבות לאה פוטש, סופרת ומורה לכתיבה יוצרת בבתי ספר בעיר מגוריה.
הנה אחד מהתרגילים (אפשר לנסות בבית)
"הסופרת גבריאלה זועקת הצילו
לא הרבה יודעים, אבל הסופרת המפורסמת מ. גב, שאת סיפוריה כולם קוראים בשקיקה, שקוראים לה בעצםגבריאלה מאירוביץ והיא גרה בשכונה רגילה לחלוטין באחת הערים האפורות בארץ, זועקתלפעמים גם היא – הצילו.
זה קרה להאתמול.
הטלפון בביתה הרעיםבצלצול מבשר רעות. עורכת העיתון הייתה על הקו. אחרי שאלות גורליות כמו מה נשמע ואיךעבר הפסח, ניגשה העורכת היישר לעניין.
"אני צריכה קטעמרתק, מינימום חמש מאות מילה, שידבר עלספירתהעומר", זרקה לסופרת המהוללת בשערים.
"זה דחוף עד מחרבצהריים, כי בערב – העיתון יורד לדפוס". הבהירה.
גבריאלה הנהנהנמרצות ואמרה שכן, ולמה לא, ובעזרת ה' היא תשלח את התוצר המוגמר עד התאריךהנקוב.
העורכת חייכהבסיפוק. ידעה שעל גבריאלה אפשר לסמוך.
ומני אז רואהגבריאלה כוכבים.
התיישבה לצד שולחןהכתיבה שלה, שתתה חמש כוסות קפה בזה אחר זה וכיססה שלשה עפרונות עד שהם נשברו. טיילה מסביב לשלחן עשרים פעמים, התקשרה לחמש חברות נאמנות וצלצלה לחמותה, לאימהולגיסתה. אפס. איש לא העלה רעיון מקורי בחכתו, רעיון שיספר משהו עלספירתהעומר.
בצר לה, פנתה אליגבריאלה, כשזעקת "הצילו" בעטה ובפיה.
"שמעתי שיש לך חוגלכתיבה יוצרת" היא אמרה לי. "ובה התרכזו כל הסופרות של הדור הבא. הן בוודאי לאתאכזבנה אותי. הן וודאי תרצינה לעזור לאישה אחת אומללה, שכולם חושבים בטעות שהשרוולשלה מניב רעיונות, והוא לא...
תגידי להן שמ. גבפונה אליהן נרגשות. שהיא חוששת מפיטורין, שזמן הגשת החומר היה כבר אתמול, אבלהעורכת הסכימה לתת לה הארכה של יום נוסף.
תגידי להן שהעיתוןכולו ממתין להן. בעצם, אולי שתכתובנה את הקטע במקומי?

מלאות ברגשי חמלה על אותה גבריאלה אלמונית, נפשילשרוולים, נשנס מותניים ונוכיח לה ולעורכת – שאנחנו אכן הסופרות של הדור הבא.
משימה בשלבים:
1.המרצה עצמית. הליכה בחדר לפי דרגתמהירות מאחת עד חמש.
2.היי סטופ – וכל אחת שולפת מילה. כל מילה שיוצאת. המילה נרשמת עלהלוח.
3. חוזרים על הפעולה פעם נוספת. סטופ, רשימת מילים על הלוח.
4.כל אחת חוזרת למקומה, ומנסה לייצר קטע מעניין בנושאספירתהעומר, כאשר היא שולפתחמש מילים מתוך רשימת המילים שעל הלוח ומשלבת אותם בקטע.
5. הקראת הקטעים והגשתם לסופרת גבריאלה.
האם היא תהיה מרוצה? נמתין לתגובתה ונראה... למיהקטע המנצח".
 

shar

משתמש רשום
עריכה תורנית
אולי יש לחלק בין כתיבה תורנית לכתיבה לא תורנית
אבל אין שהנסיון מלמד הרבה, וגם לראות מאחרים וללמוד מהם בלי בושה.
הנקודה המעכבת בלימוד כתיבה על ידי ספרים, כי בינתיים המתלמד אינו מרגיש את קנין הכתיבה שבו רוכש רק על ידי נסיון מעשי.
 

מלבב

משתמש צעיר
נכתב ע"י שרה'לה;2132084:
הנה כתבה בנושא - ראיון עם הסופרת אורית אראל
בס"ד
הסופרת של הדור הבא
ראיון וכתבה יפה, רק שהבעיה בדורנו היא שמשתמשים הרבה בז'אנרים מוכרים וזה כבר נדוש ללא חידוש. אין הרבה סופרים/ות שיודעים לפרוץ דרך חדשה...
 

מלבב

משתמש צעיר
נכתב ע"י שבת;2131363:
בס"ד.
יועיל לי ויועיל לאחרים:

איזה ספרי לימוד יש על כתיבה (תורנית ולא תורנית), המלמדים אותך איך לכתוב נכון וטוב, וגם מעניין, מרתק ומשכנע ?

תודה רבה.
עמלים על מילים.
הכתב והמכתב.
מעבר למסתורין שבכתיבה.
נכתב בטעות.
ספר הלשון וספר המליצה של הרמח"ל.
הכנת ספרים ומאמרים בספרות התורנית.
ועוד...
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
בתכל'ס רק השתתפות בסדנאות כתיבה יוצרת שהחיכוך והשמפגש עם מקצוענים מחדד היטב את הכתיבה.
או מנגד לכתוב הרבה ולתת לאנשים בכמה רבדי החברה-קרי מקצוענים וסתם העם שהם יהיו אלו שקוראים וצורכים את הספרים בסופו של דבר.. לקרוא ולחוות דעה.
 

leaha

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
האם מישהי יודעת איך אפשר ליצור קשר עם אורית הראל?
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
היא גרה בבני ברק רחוב זוננפלד.תסתכלי במדריך או תשאלי ב-144 יתנו לך את הטלפון.
לדעתי הקורסים שלה לכתיבה יוצרת הם מאד מקצועיים ויסודיים. אולי הכי.
 

חיים V

משתמש מקצוען
נכתב ע"י shar;2131926:
השפשוף והנסיון....
הכי מועיל
נכתב ע"י מלבב;2132064:
למתחילים, לא מומלץ, זה ישרוף להם המון זמן מהחיים.
נראה הצדק עם מלבב;

מקור:
מסכת כתובות (קיא.):
"אף על פי שחכם גדול אתה, אינו דומה לומד מעצמו ללומד מרבו;"

הרי שהלימוד מרב, ולעניינינו ממדריכי ספרות [או מן המקורות], עדיף מעצמך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה