ספרות גויית

ראש_יהודי

משתמש פעיל
כשהיינו קטנות, הראו לנו בבית ספר. (בית יעקב)
את הסרטים היידי בת ההרים, אן שירלי ואני לא זוכרת מה עוד...
אני מדברת על לפני חמש עשרה, עשרים שנה.

אף פעם לא התעמקתי בזה.
אבל צצו לי מחשבות בנושא: (האמת המחשבות צצו לי בעקבות שאלה ששאלה אותי אשה צעירה ולא ידעתי לתת לה תשובה חד משמעית).

אני מדברת גם על הספרים של הסרטים הישנים הללו ודומיהם וגם על הסרטים עצמם,
האם זה מלכתחילה לקרוא אותם, או שעדיף לא להכנס לזה?
אם לא, באמת איך הראו לנו את זה פעם? (והיו אלו מורות גדולות שלימדו אותנו).
 

bhj

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לא יודעת איך הראו לנו אותם פעם
אבל היום ב"ה מדפי הספרות החרדית כורעים תחת הנטל
וכל יום מתווספים לשוק עוד ועוד ספרים מגוונים,
אז למה ללכת לרעות בשדות זרים?!
 

ראש_יהודי

משתמש פעיל
אני מסכימה איתך שיש המון ספרות חרדית,
אבל למרבה הצער אין הרבה ספרים שאפשר להנות בהם,
בלי מתח, בלי צרות, בלי אקשן (ממש כמעט כמו ספרות חילונית).
אפשר לראות את זה לצערי גם בסרטים לנשים שעושים בחופשים ובחול המועד
ואני שומעת את זה מהרבה נשים שיוצאות בשביל להתאוור ולהחליף אווירה בעזרת הסרטים האלו.
למה הכל חייב להיות טראגדי? כל הצרות האפשריות בסרט אחד.
במקום לצאת מחוזקות ומאוורות, אנחנו יוצאות מסוייטות וחבל.. כי באמת לא חסר תכנים בעולם.
 

bhj

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכון שלצערינו המצב אכן קשה כמו שתארת,
ולא רק צרות אלא גם הרבה סגנונות ומסרים סמויים וגלויים שנוגדים את רוח היהדות הצרופה
(לאחרונה קראתי ספר שלם שמדבר על חיכוכים משפחתיים בנושא כסף... הזדעזעתי לגמרי, בלי שום מידות טובות וכד'!)
לכן צריך לפתוח עיניים ולא לקרוא כל ספר חדש שיוצא, צריך לדעת מי הכותב והאם יש לו יראת שמים כי ההגיגים של הסופר והשקפותיו מתבטאים מאד בכתיבתו.
אבל בגלל זה ללכת ולקרוא ספרים של גויים גמורים? ולו התמימים ביותר?
לא תמיד אנחנו קולטים את העוקץ או המסר הגרוע, אבל זה נכנס, כמו מוסיקה של מלחינים גויים שיכולה להיות העדינה והקלסית ביותר אך בתוכה יצרים אפלים...
זוהי דעתי לפחות, בהצלחה!
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
לגבי מוסיקה: כל מוסיקה שלא נכתבה לעבודה זרה, ולא שירי עגבים, אין בה בעיה. (פסק של רב, מימי לימודי בהתמחות למוסיקה)
במיוחד מוסיקה מתקופת הבארוק (לדוג':באך, הנדל) והתקופה הקלאסית (לדוג':היידן, מוצרט, בטהובן) אז נכתבה מוסיקה טהורה, לשם מוסיקה. ולא מצינו מוסיקה תוכניתית (להוציא "ארבע עונות" של ויולדי) כך שקשה לי להאמין ביצרים האפלים שהסתתרו בין הצלילים. לגבי התקופות המאוחרות יותר: הרומנטית והלאה, אכן המוסיקה קיבלה כוון יותר תוכניתי, וזה מפורש בשמות היצירה וניכר באופיה. - אנו השתמשנו בבית יעקב ביצירות הללו, אבל כמובן לא באופרה. (אפילו בקטעי הבאלט הידועים של צ'ייקובסקי).
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
יותר טוב ספר תמים גויי,
מספר "חינוכי" מכותב "חרדי" המקיא את הפנים הלא מעובד שלו בלבוש כיפה וציצית.

(ואני לא מדברת על הסופרים בעלי השיעור קומה שב"ה לא חסרים היום)
 

chayasl

משתמש סופר מקצוען
לא אביע את דעתי בנוגע לכל הספרים. אבל לדעתי אחד הנושאים שאסור לקרוא אותם בספרות לא חרדית (הכוונה לספרי סיפורים!), זה נושא השואה.
 

פרסום דובדבן

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;499143:
יותר טוב ספר תמים גויי,
מספר "חינוכי" מכותב "חרדי" המקיא את הפנים הלא מעובד שלו בלבוש כיפה וציצית.

כנ"ל בדעה. ספרים גויים עם עלילה נחמדה (ומריחת טיפקס על כמה שורות בפרק...:p:p) עדיפים בהרבה על ספרי אימה ובלהה חרדים כביכול שמצויים בשפע בדורנו - למה למען ה' ילד צריך לקרוא על כל מיני מיתות משונות בספר אחד? על איש שנקבר בבטון שיצקו על תקרה.. וכו'? (נכתב בהשראת ספר חרדי ממש שקראתי לפני כעשור ועדיין אני זוכרת).
 

אות ומופת

משתמש פעיל
מיג,
אני לא מסכימה.

ולא מפני שאני בעד קריאת ספר "חינוכי" מכותב "חרדי" וכו', אלא מפני שאני חושבת שהשאלה בכלל לא מתחילה. זה גרוע וזה גרוע, למה בכלל צריך לבחור ביניהם?

אמנם, זה תלוי כמובן בספר וברמת הצנזור שנעשתה בו. אפילו הספר התמים ביותר עשוי להשחית, כאשר מתוארת בו סעודת מלכים מעוררת תיאבון של קדל דבר-אחר מטוגן בשמן ומפיץ ניחוחות. וזה עוד בלי לדבר על המסרים הנוצריים הסמויים והגלויים.
ברוב הספרים הגויים, אפילו לילדים וכל שכן לנוער, יש כמות מבהילה של מערכות יחסים. אני מדברת על נשים קטנות, על סדרת האסופית בעיקר מהכרך השני והלאה, על פוליאנה שבכלל לא ניתן לצנזור מרוב שכולו מדבר על "הפרשייה של הדודה פולי" (במקרה קראתי אותו שוב לא מזמן ונחרדתי לגלות את זה).

לעומת זאת, אני מניחה ש"נסיכה קטנה" ו"לורד פונטלרוי" למשל הם תמימים, אם כי אני לא זוכרת במדוייק. יכול להיות שיש עוד ספרים "נקיים", אבל אני לא רואה סיבה לחשוף אליהם את הילדים.

ו - bhj , אני מסכימה איתך לגמרי בעניין המוסיקה, אם כי יש לציין שיש שסוברים אחרת, כפי שהזכירה נוי.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י אות ומופת;499613:
לעומת זאת, אני מניחה ש"נסיכה קטנה" ו"לורד פונטלרוי" למשל הם תמימים, אם כי אני לא זוכרת במדוייק. יכול להיות שיש עוד ספרים "נקיים", אבל אני לא רואה סיבה לחשוף אליהם את הילדים.

.

טרם מצאתי מקביל חרדי ל"הלב" למשל (מורה חנוקית בסמינר המליצה עליו פעם!)
או לספריו של ג'ול ורן וכד' שאפילו לא תמיד צריכים צנזור ועוד.
יתכן שהנוסטלגיה מדברת מגרוני,

אימי בהחלט מנעה ממני ספרים "חרדים" גם כשטענתי לה ש"כולם" קוראים אותם,
ואני אחרוג ממנהגי ואדבר ב"רחל בתך הקטנה" מקסימום אערוך את ההודעה בהמשך הערב...
ספרים ההורסים את אמונת החכמים התמה שבאדם הישר, (כך אני הרגשתי לאחר שקראתי את הספר "בלתי הפיך" בגנבה)
ספרים המשחיתים את התום והמידות הטובות שבאדם כמו "אנשים מספרים על עצמם" ועוד.
סתם ספרי מתח ההורסים את שלוות הנפש והופכים את חיי הנוער למדומיינים (שב"כ, אמריקה, רוסיה וכו' הרשימה ארוכה...)
סתם ספרי רומן חרדי... (פגשתי, נפגשו, שידוכים... וכל מיני חסרי רמה)
וסתם ספרים חסרי מסר מוגדר, או קומיקסים חסרי תוכן,
מצטערת אם פגעתי במשהו.
 

אות ומופת

משתמש פעיל
ממה נובע הרצון למצוא מקבילות?
מה לי ולפטריוט איטלקי קטן, מעניין ונוסטלגי ככל שיהיה?
מה לילדיי ולאנגלי משוגע שמחליט לבזבז רבע שנה מחייו בשביל להקיף את העולם?

ובסופו של דבר, יש תחליפים לחלק מהספרים. "מקום אחר", למשל, הוא תחליף תורני מדהים בעיניי לרובינזון קרוזו ודומיו.

בקשר לספרים שהזכרת, גם אני נרתעת מספרי מתח, אבל לא הבנתי מדוע הספר שהזכרת משחית את התום והמידות.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
אכן אין לי ענין למצוא מקבילות,
גם בעיני הספר "מקום אחר" מדהים (אני כבר מחפשת לקנות אותו שנתיים וטרם מצאתי, מי שיכול לעזור לי למצוא אותו ברכה תבוא על ראשו)
לדעתי אין מקום להשוואה אלא לבחון עינינית כל דבר לגופו,
כי לפעמים מתחת לכובע זאב קטן.

הספר שהזכרתי משחית את התום והמידות:
1. בשל חלק מסיפוריו המתרכזים בצד השלילי שלנו כב"א. (אגב ספרו ,שימו לב לנשמה" מראה שכשהוא רוצה הוא יכול להשתמש בסגנונו המקסים בצורה יוחדת
2. שפתו מושחזת ולעגנית, נכון שזה מוסיף פיקנטיות לסיפורת אך הוא מרגיל את השפה בלעג לשני, בהתנשאות ועוד.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
מיג, מסכים איתך לגבי חלק מהספרים שהזכרת, גם אותי זעזע הקטע עם הבטון... ועוד קטעים בספר הזה על הבנקאי המוייסר שהתנצר...
אבל יש גם ספרות אחרת.
יש ספרים שגרמו לי להתעוררות תשובה ואפילו להזלת דמעות חרטה.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
מסקנה פשוטה: כל ספר, עם כיפה, ובלי, צריך לבקר היטב בטרם נגיש אותו לילדינו.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י אברהם;499650:
אבל יש גם ספרות אחרת.
יש ספרים שגרמו לי להתעוררות תשובה ואפילו להזלת דמעות חרטה.

ב"ה.
מסכימה.

וזה ההבדל העיקרי בין הספרות (נקרא לה יהודית, ולא "חרדית") שלנו,
לבין הספרות האחרת,

היא לא נכתבת רק לצורך החויה והבילוי, מטרתה בהחלט להפוך אותנו באיזשהו מקום לטובים יותר! (מה שנקרא מחנכת :))
 

2OR

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
בקשר למוזיקה, ראוי לציין נקודה נוספת:
ידוע שכאשר מאזינים למוזיקה מסוימת, מתחברים אל נשמתו של היוצר שלה... וכפשוט, שבה הוא ביטא את נשמתו.
אם לא מפריע לכם להתחבר לנשמותיהם של היוצרים הגויים... אז תוכלו להאזין ליצירות שהם 'נטו מוזיקה'
אבל אם מפריע לכם החיבור לנשמת הגוי, קחו זאת כנקודה למחשבה.
 

ראש_יהודי

משתמש פעיל
נכתב ע"י 2OR;499677:
בקשר למוזיקה, ראוי לציין נקודה נוספת:
ידוע שכאשר מאזינים למוזיקה מסוימת, מתחברים אל נשמתו של היוצר שלה... וכפשוט, שבה הוא ביטא את נשמתו.
אם לא מפריע לכם להתחבר לנשמותיהם של היוצרים הגויים... אז תוכלו להאזין ליצירות שהם 'נטו מוזיקה'
אבל אם מפריע לכם החיבור לנשמת הגוי, קחו זאת כנקודה למחשבה.

מה המקור לכך?
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י 2OR;499677:
בקשר למוזיקה, ראוי לציין נקודה נוספת:
ידוע שכאשר מאזינים למוזיקה מסוימת, מתחברים אל נשמתו של היוצר שלה... וכפשוט, שבה הוא ביטא את נשמתו.
אם לא מפריע לכם להתחבר לנשמותיהם של היוצרים הגויים... אז תוכלו להאזין ליצירות שהם 'נטו מוזיקה'
אבל אם מפריע לכם החיבור לנשמת הגוי, קחו זאת כנקודה למחשבה.
אז זו בעיה קשה להאזין למוסיקה "חסידית" עכשווית... :eek: (מקווה שלא צריך להסביר מדוע)
 

אושר

משתמש מקצוען
בקשר לספרים הגויים- כשאני קראתי ספרות גויית בילדותי ידעתי שאילו גויים. לכן אכילת נבלות וטרפות לא זעזעה אותי שם (ואגב הרמב"ן, אם אני לא טועה אומר, ש"לא יאמר אדם אי אפשי בבשר חזיר אלא אפשי אבל מה אעשה ובוראי גזר עלי כך", אשרינו שאנו יהודים ולא אוכלים את זה. רק בגלל צווי ה'!) וכל דבר שקראתי ידעתי שהכל "בערבון מוגבל".
הרבה ביקורת אישית הפעלתי בקריאת הספרים.
לעומת זאת כשילד לוקח ספר חרדי על הידיים, עם חותמת של לאיודעת מי -גמרנו. אין ביקורת ואין כלום. זה עם כיפה, לא?(נפגשתי כבר בספר עם אישור מאישי חינוך שתכנו היה מחריד ומזעזע!!!)
באשר לספרי ז'ול וורן- ייתכן שיש כאלה שלא מעניין אותם לקרוא ספר גאוגרפיה מרתק ומדהים הבנוי בצורה כל כך מחוכמת כמו "סביב העולם", אבל זה הכל עניין של אינטלגנציה. אני חושבת שאם הבת שלי תקרא כזה דבר עניין קו התאריך יהיה לה הרבה יותר נהיר וברור מאשר בשיעור ג"ג בבית הספר.

באשר למוזיקה: לא חדש בכלל הדבר שהרבה גדולי ישראל השתמשו בניגוני גויים. הניגון "האפ קוזק" לדו' מיוחס לסבא משפולי, שלבש עור של דוב ורקד אצל הפריצים ("הדוב המרקד") ואח"כ מידי שמחת תורה היה רוקד את הניגון הזה, למרות שהפריצים הם אלו שהביאו את הניגון!!! וכבר שמעתי בעצמי את הפסק שאומר כי מנגינה אינה מקבלת טומאה מלבד (כפי שציינה נוי) מוזיקה כניסייתית ומלבד שירי עגבים (והבעיה בשירים אלו לא הטומאה אלא בגלל שזה עלול להזכיר לאדם את המילים המקוריות של השיר.)

מי שלא מעוניין להכניס הביתה מוזיקה קלאסית- בבקשה. אני יכולה לתת עוד כמה רעינות, כמו- ציור נוף של גויים (לכו תדעו מה הייתה הכוונה שלהם באותה שעה... ) או חפצי אמנות... או אפילו לוגואים של חברות גויות...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה