נפתולע שיושב על המזח

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נפתולע, ילד בן ארבעים וקצת, וזקן ארוך בריח של יין מתוק עם הרבה הרבה סוכר, שיוסקה טוען שזה בכלל פטל שאפשר למכור רק לכאלו שלא מבינים ביין – טענה שלא היתה משכנעת את נפתולע. ופעם אמר ליוסקה על עצמו שהוא חושב שיש לו נשמה של משורר, ויוסקה אמר שאין כזה דבר, ונפתולע לא היה מתווכח.

ולמרות שמי כמוהו יודע, איך מול הגלים המתנפצים על המזח הוא מצליח לשורר על החיים היפים שמעבר, מול הקשיים שמכאן, ועל קו דק של דמיון המפריד ביניהם שעליו כל הזמן יושב עורב ומצווח, ואינו חושב לרגע שהגיע הזמן להחליף משמרת עם ציפור גן עדן, ויוסקה בכלל טוען שאין כזו ציפור, וגם שהיא לא יכולה לעמוד על כזה קו כי הוא בכלל לא אמיתי. ונפתולע, כמו תמיד, לא היה מתווכח.

שום דבר הוא לא אהב. רק את יוסקה שהיה היחיד שהבין אותו ואפילו ניסה להסביר לו שהוא לא באמת אוהב יין, ואת החוף שבו היה מתגורר, יושב על המזח ומשורר על החיים היפים שמעבר ועל הקשיים שמכאן. יוסקה גם היה אומר לו תמיד שלא יחשוב לרגע שהמצב שלו, של נפתולע, יותר טוב ממה שהוא חושב, כי לדעתו הוא הרבה יותר גרוע.

ולמרות זאת, כשהיה יושב על החוף היה מהרהר לעצמו, ותמיד מגיע לאותה מסקנה שאף פעם לא היה מישהו שהבין אותו כמו יוסקה.

וכשיוסקה נפל למשכב, החליט נפתולע שבדרך אל ביתו לבקרו, יישמע סוף סוף לעצתו לעשות מה לעצמו, ויסור לביתו של זלמן הגביר לנסות לעורר את רחמיו למצבו האומלל. מהר מאד מצא את עצמו מתנצל על כוס התה ששפך על מכנסיו של זלמן בחוסר שימת לב של רגע, וכל זה כשבגדיו נוטפות מי גשמים אחר ששכח את המטריה באוטובוס שירד ממנו מעט אחר שעלה עליו – לכשנוכח שטעה בקו.

כשיצא כלעומת שבא, וסוף סוף הגיע האוטובוס, התרווח על המושב כשבלבו מסדר את טענותיו ואת ההוכחה הניצחת שיוכיח ליוסקה, והכניס את ידו לרוקן אחת ולתמיד את הכיס ממלאי הטישויים והשמונצ'עס, כמו שיוסקה קורה לזה, שהפריעו לו עכשיו לשבת, והעיף הכל מבעד לחלון האוטובוס. אלא שאז הספיק לראות שטר כחלחל של מאתיים שקל שזלמן דחף לו לכיס בלא שיידע, ועוד שתי מטבעות של שנקל שנשארו לו ממתישהו מתעופפים יחד עם הכל.

כשהגיע, וגמר לספר ולהוכיח ולטעון, אמר לו יוסקה רק משפט אחד: "כנראה שאתה יותר שלימזל ממה שחשבתי, והרבה יותר ממה שאתה חושב, וזה רק מוכיח כמה אני צודק". ואז היה נפתולע מתחיל לספר לו על השיר האחרון שכתב על אחד שאיבד דרכו ביער, ונשאר שם, ניזון מגרגירים של פטל ושל תקווה; ועל מצביא גדול, שחזר מוכה וחבול ממלחמת הקיום היום יומית; ויוסקה היה מגחך.

כשהסתיים הביקור חזר נפתולע אל החוף. ושם, בהחלטה של רגע, תוך שהוא צופה באדוות הים הסוער, בדגי זהב הפוערים את פיהם ובאיזה כושי שעושה את שלו, ורגע לפני שבליבו מתבשל רעיון לשיר נוסף – קם פתאום והחליט לחזור אל העיר ולחיות את חייו כאיש רגיל מן היישוב, ולא כמו איזה תימהוני כמו שיוסקה אומר. כי יוסקה הוא היחיד שאי פעם הבין אותו, ונראה היה לנפתולע סוף סוף שהוא גם צודק.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה יפה ועשירה עם ניחוח צבעוני.
מרתק.

נוגע לי ללב השטר של ה200, אולי אתה גורם לו להשיג אותו איכשהו?
 

חינדלה

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י מה הענינים;2444988:
כתיבה יפה ועשירה עם ניחוח צבעוני.
מרתק.

נוגע לי ללב השטר של ה200, אולי אתה גורם לו להשיג אותו איכשהו?

האמת שבמחשבה שניה אם הוא לא היה עף לו כנראה היה מתברר שהוא מזוייף לגודל השלימזליות שלו...

סיפור נוגע. אהבתי.
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אם מתוך 344 צפיות יש רק 11 צלצולים זה אומר שהסיפור לא דיבר אל הקוראים.:(:(
אשמח לשמוע תגובות, כדי לנסות לשפר.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
נכתב ע"י מרציפן;2448616:
אם מתוך 344 צפיות יש רק 11 צלצולים זה אומר שהסיפור לא דיבר אל הקוראים.:(:(
אשמח לשמוע תגובות, כדי לנסות לשפר.

אבל תראו מי הם אלו שצלצלו, זה הכי משמעותי;)
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י מה הענינים;2448620:
אבל תראו מי הם אלו שצלצלו, זה הכי משמעותי;)

בהחלט, אבל סיפור טוב [כמו כל דבר איכותי] חייב לעבור את מבחן "האיש מהרחוב", ולא רק את חוו"ד המקצועיים.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
החוויה שלי כשקראתי את הקטע היא שקראתי פרק מתוך משהו.
הסוף מאד מאד דרמטי ביחס לאורך ההתבשלות שלו.
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה משובחת.
אנשים בדרך כלל מתחברים לכתיבה שמשקפת את חיי היוםיום שלהם ופחות לכתיבה אומנותית ופיוטית שעוסקת בנושאים רחוקים ובאנשים ששמם נפתולע, למשל.

הערה קטנה: יש כאן עודף משמעותי מדי בו' החיבור שלא לצורך כולל בתחילת פסקאות, הדבר יוצר רצף קריאה מלאה ומעייף ונותן לקורא הרגשה מונוטונית.
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י y&m;2451817:
החוויה שלי כשקראתי את הקטע היא שקראתי פרק מתוך משהו.
הסוף מאד מאד דרמטי ביחס לאורך ההתבשלות שלו.

הסוף הוא לא דרמטי, הוא פשוט בלתי אפשרי. כאילו אתה בא ומניח "וזהו, הוא חזר לחיים".
ככה? כל כך מהר?
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י לבן;2451823:
הסוף הוא לא דרמטי, הוא פשוט בלתי אפשרי. כאילו אתה בא ומניח "וזהו, הוא חזר לחיים".
ככה? כל כך מהר?

מטרתו של סיפור מעין זה הוא יותר בשביל האומנות שבכתיבה הנוגעת, ופחות בשביל לשקף מציאות אמיתית. [מעין אומנות מופשטת שבאומנות הציור למשל]. ולכן אין כאן שימת לב לדייק בפרטיו של הסיפור שיתאימו למציאות.

מקובל עלי מה שכתבת שזו הסיבה שהסיפור כפי הנראה לא יעמוד במבחן 'האיש מהרחוב'.
[גם אומנות מופשטת לא מדברת אל האנשים מהרחוב, רק אל אומנים בנשמתם].
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה