נושא החודש // אייר תש"פ // זמן

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מתחילת הזמן הייתי מחכה לסופו, ומשזה הגיע, ניסיתי - בחוסר הצלחה - שלא לחשוב על הזמן הבא, למרות שעדיין לא יצאתי אפילו לבין הזמנים.
כן, כזה הייתי. בחור ממוצע ומטה שמשתדל ללמוד אבל לא מצליח, סוחב יום ועוד יום, מאחר לסדרים ויוצא מהם מוקדם, ובאופן כללי מבלה את ימי בחרותי בבטלה כללית.
המשגיח היה מעיר לי מפעם לפעם: "גבריאל, צריך לנצל את הזמן, אנחנו לא כאן לעולם". דווקא היה לי קשר טוב עם המשגיח, הוא רך ועדין ומאוד מבין, והמילים הטובות שלו גרמו לי לנצל את הזמן עוד קצת, לכבודו. אבל תוך זמן קצר שוב מצאתי את עצמי מבלה את זמני בפינת הקפה או בפנימיה, בין גיחה כזו ואחרת לבית המדרש לפרק זמן קצר שהסתיים במהירות לצורך אתנחתא ארוכה מחוצה לו.
כגודל האהבה שאהבתי את המשגיח עצמו, כך גודל השנאה ששנאתי את שיחותיו אודות ניצול הזמן. המילים הללו צרמו לי, בעיקר משום שידעתי שהם נכונות, ואילו אני אינני עומד בקריטריוני הניצול המינימליים ביותר.
תמיד הסתכלתי על המתמידים בקנאה. מה כל-כך מעניין אותם בגמרא שהם עמלים בה שלושה סדרים ביום ויותר, דבקים בה כאילו אין עולם מעניין בחוץ?!
הרבה פעמים כבר פזלתי החוצה, אבל אף פעם לא אזרתי אומץ לצאת באמת. ומשכך, המשכתי לסחוב את הימים, להאריך את זמן שהותי במיטה, בקריאה, בשתיה ובאכילה. פחות בלימוד.

אבל ביום אחד, לפני שלושים שנה, ערך הזמן שלי השתנה, ובעקבותיו נהפכו חיי.

***

"לוקימיה". גלגלתי על לשוני את המילה החדשה, מנסה להתחבר אליה ולא כ"כ מצליח. היא תארח לי לחברה לתקופה ארוכה ארוכה, שמי יודע מה תהיה סופה.
"כימותרפיה", "בית חולים", "רופאים", "המחלה" ושלל מילים נוספות זעזעו את אמות סיפי מוחי בלילה וביום.
בעיקר בלילה.
כן, שם מתחת לשמיכה העבותה, כשאף אחד לא ראה, דמיינתי את עצמי מובל לקבורה, את אבא שלי משתנק בהספד, את אמא שלי מייללת בייאוש, נתמכת על ידי חברותיה. את אחים ואחיות שלי וכל המשפחה והחברים דומעים בצער איום מהול בתדהמה, וגם... אוי, לא מסוגל לחשוב על זה... גם את גופי עטוף תכריכי לבן וטלית מעליהם.
זהו. חשבתי על זה. סוף העולם. לא, סוף החיים.
אני מנגב את לחיי בשמיכה, אבל משום מה הפעולה הזו גורמת לי לבכות שוב. אני מנסה להתחפר עמוק יותר בשמיכה, מנסה לברוח מהמצב, ללא הועיל.

איכשהו מצאתי את עצמי מתעורר מסונוור מקרני השמש המכות בי מבעד לחלון החדר. מתי נרדמתי בכלל? והשמש הזו, אחחח, העולם הזה כל כך יפה, ככה אני עוזב אותו? "תשתוק!" גערתי בעצמי, "אתה לא עוזב שום מקום, רק קצת טיפולים ואתה חוזר לישיבה". פתאום אני כל כך מתגעגע. לישיבה. לחברים. לפנימיה. לויכוחים עם איציק ולהתנצחויות של יוסף עם מושיקו. וכן, גם לנזיפות העדינות של המשגיח. פתאום הכל נראה לי כל כך רחוק. כולם יתפללו עלי, "השם שלי יהיה השם הכי מדובר בישיבה" חשבתי בציניות.
"היום אני מתחיל בטיפולים" הכתה בי המחשבה, "כן, בטיפולי הכימותרפיה האיומים". לא הצלחתי להימנע מהמחשבה על הקרחת המוזרה שתצוץ לה על ראשי.
"חחח... איך קרחת יכולה בכלל לצוץ, זו תוצאה של חוסר שער, לא?!" התבדחתי עם עצמי, ומיד עובר לעמד הנוזף "זה לא מצחיק! מה הבדיחות הנוראות הללו?" זה מה שקורה לכולם במצב כזה? הומור שחור? גם כן הומור... בריחה שחורה וכואבת, זה מה שזה.


"לצערי סבב הטיפולים הראשון לא עבר בהצלחה" אמר הרופא חרש, "הגידול כבר התפשט כמעט בכל הגוף, ועוד דרך ארוכה לפנינו. נקווה שהמאזן ישתנה לטובה. תהיה חזק גבי, כן? אנחנו נעבור את זה!" איך הוא יודע את שם החיבה שלי? הוא טוב הרופא הזה.
אני שוכב במיטה באפיסת כוחות. עוד מעט יבואו מבקרים, אבל אין לי כח לאף אחד מהם. לא רוצה לראות אף אחד, לא רוצה לדבר עם אף אחד. רק רוצה לישון ולשכוח מהכל.
ראשון הגיע ראש הישיבה. הוא דיבר איתי, ניסה לחזק אותי, לדובב אותי, אבל הייתי כל כך עייף וחלש. ומדוכא. שמעתי אותו בחצי אוזן, התפלאתי על עצמי שאפילו לא חייכתי אליו חיוך מנומס, אבל כנראה שככה זה כשאין כח. "כולנו חושבים עליך, מתפללים עליך ולומדים לרפואתך כל הזמן. אנחנו מחכים לך!" סיים 'הרושיבע' ובירך אותי בכוונה. נראה לי שהיתה לו דמעה בזוית העין, אבל אני לא בטוח.
אח"כ הגיעה דודה נחמה, עם עוגות ועוגיות ולחמניות וטשולנט מהטשולנט של שימען. "ליל שישי" הכריזה בעליצות "ומה ישיבע בוחער אוהב בזמן הזה יותר מטשולנט חם?". אין עליה. מחזירה לי את החיוך לפנים בעל כורחי, ולרגע אני שוכח מהמצב שלי. אני אוכל קצת והיא מספרת לי על החיים שמחוץ לחומות בית הכלא, סליחה, בית החולים הזה. אחרי כמה דקות אני צונח חזרה על הכרית. לא מסוגל לזוז יותר "זה בטח בגלל הטשולנט" אני מנסה לעודד את עצמי, ומרגיש זייפן מושלם.
בשבועות הבאים הגיעו הרבה מבקרים, אבל לא היה לי כח לאף אחד. המצב הלך והחמיר מיום ליום, ובעל כורחי אני רואה למול עיני את המוות קורם עור וגידים. שקעתי עמוק בביצת העצבות והדיכאון כשסביבי אני רואה רק שחור, גם כמטפאורה.

ויום אחד הגיע המשגיח. נאמר לי ששהה בחו"ל לצורך אסיפת כספים, ומיד כשחזר ארצה, סר לבית החולים לבקרני.
למרות הקשר הקרוב שהיה לי עם המשגיח, ולמרות הכבוד הרב שאני רוחש ליהודי נעלה זה, הייתי שקוע מדי בעצבון רוחי ובמחשבות מדכאות אודות הסוף המר האורב לפתחי, כך שלא התפניתי אליו כיאה וכיאות.
בתחילה ישב המשגיח בשקט, ליטף את ידי והניח למחשבותיי. לאחר זמן קצר פתח בסיפור:
"הייתי בחור בגילך" חזר המשגיח ארבעים שנה אחורה, "וכמו כל צעיר היה לי הרבה מרץ. דא עקא, שעל אף שביסודי הייתי בחור חיובי, המרץ הזה לא תמיד נותב למחוזות חיוביים. לפעמים הייתי מסתובב עם חברים לא טובים, והתחלתי להיגרר לעבר מדרון תלול, שאחריתה מי ישורנה".
- בהיתי במשגיח הלום רעם, והוא המשיך:
"ידעתי שהדבר מצער את הוריי, ובמיוחד את אבי ז"ל שאמנם לא היה תלמיד חכם, אבל היה יהודי חם שהשקיע את תמצית דמו ונשמתו בחינוך ילדיו. והנה יוצא לו בן שעלול להאכילו פרות באושים. אבל זה היה חזק ממני. על אף שלא היה אז את השפע החומרי שיש היום, עדיין העולם שבחוץ קרץ לי. ההנאות הרגעיות לא נולדו בדור הזה, הם היו שם מאז ומעולם, ואני התחלתי ליפול לבורם העמוק הפתוח בפני כל יושבי חלד.
"ויום אחד אבי חזר הביתה עם פנים עצובות ודואגות, וקרא לי לחדרו.
"'גילו אצלי את המחלה הנוראה' אמר בפשטות עצובה ונוגעת ללב, בוחן את תגובתי, 'המצב מאוד לא פשוט, הגידול התפשט כבר ברוב חלקי הגוף, והרופאים לא נותנים הרבה סיכוי'. אבי היה יהודי חסון נפשית, פרי עמל ויגע שהיוו את אורח חייו מיום עומדו על דעתו, ולא הכביר בהצטעצעויות לשון וכיבוסי מילים. 'סוף כל האדם למיתה' המשיך אבי, 'ואין אחד שנמלט מגזירה זו. יש שזוכים לאריכות ימים, ויש שלא. יש שמבינים את קדושת החיים וגודל הרגע, ויש שלא. חיי מעש דומים ליהלום, גם אם הוא קטן - הוא שווה המון, אולם חיי בטלה דומים להר סובין, גם אם הוא גדול - הוא שווה מעט' סיים אבי ושתק. דבריו הקצרים, יחד עם המסר ששתק לי, חלחלו בתוכי יותר מאלף דרשות.
"במהלך החודשים הבאים החיים של המשפחה נעו על גלגלים, ובתום תקופה קצרה אך נצחית - הגלגלים נעצרו. אבי הצעיר החזיר את נשמתו הטהורה לבוראה.
"עד עצם היום הזה, מילותיו האחרונות של אבי ששכב על ערש דווי אינן משות מזכרוני לרגע: 'תמיד הערכתי את הזמן, ומשכך השתדלתי למלאות את חיי. אני מקווה שנשמתי עולה למעלה עם יהלום ולא עם הר של סובין'.
"המילים הללו לא נתנו מרגוע לנפשי. הם טלטלו אותי ולא הניחו לי לרגע, עד שבהחלטה נחושה וחדה עזבתי את החברה הלא טובה ואת הפיתויים המאוסים, וחזרתי לישיבה ללמוד לעילוי נשמתו של אבי, ולעילוי נשמתי שלי.
"היום אני פה, ומשתדל בכל כוחי למלאות אחר צוואתו של אבי, אשר בחייו ובמותו ציווה לי את החיים" סיים המשגיח את סיפור חייו, וכמו אביו שתק גם הוא.

הדמעות שזלגו בחופשיות במורד לחיי שטפו את העצבות והדיכאון, ופתחו לי פתח של אולם לדרך חדשה המנצנצת באור יקרות:
דרך היהלום.
אני חושב שהמסר לא מודגש מספיק, מישהו יכול לעזור לי?
(המסר הוא שבכוח המחלה להשקיע את האדם בדיכאון, אולם היא גם יכולה לתת את התובנה העוצמתית ביותר לערך הזמן, וזאת התובנה שהבין הבחור שבסיפור אחרי שהמשגיח האיר את עיניו להסתכלות הזו).
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אני חושב שהמסר לא מודגש מספיק, מישהו יכול לעזור לי?
(איזה אומץ לשאול דבר כזה אחרי כל אשכולות המסרים והאמירות ;) )

המסר שאני קיבלתי הוא לנצל את הזמן וכו', ובאמת הסיפור קצת כתוב כמו מסר עטוף.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אֱרֹז לִי סְלִיחָה
וְיָד לִתְמִיכָה
וְלִימּוּד

וְקַבֵּץ אַהֲבָה
וּמָקוֹם וְקִרְבָה
וְעִידוּד

דְּאָגָה וְכֵנוּת
וְעוֹד הִזְדַּמְּנוּת
וּמַבָּט נֶאֱמָן,

וַעֲטֹף אֶת הַכֹּל,
וְתַחְבִּיא,
וּבַחוּץ רַק תֹּאמַר-
קְחִי לָךְ זְמַן.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
המסר שאני קיבלתי הוא לנצל את הזמן וכו', ובאמת הסיפור קצת כתוב כמו מסר עטוף.
כלומר, שהמסר לא מספיק ברור?
אפשר הצעה לחידוד?

המסר הוא כמובן לנצל את הזמן, אבל הייחודיות בסיפור הנ"ל הוא העוצמה שהחולה מרגיש את המסר הזה. חולה שמביט למצב שלו בעיניים ומבין שכל שניה שווה מליונים וכדאי לנצל זאת עד תום.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כלומר, שהמסר לא מספיק ברור?
אפשר הצעה לחידוד?

המסר הוא כמובן לנצל את הזמן, אבל הייחודיות בסיפור הנ"ל הוא העוצמה שהחולה מרגיש את המסר הזה. חולה שמביט למצב שלו בעיניים ומבין שכל שניה שווה מליונים וכדאי לנצל זאת עד תום.
אז אולי יותר להתמקד בדכאון שהמחלה מחוללת בו ופחות להתמקד בהתחלה עם הישיבה וכו'.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
אֱרֹז לִי סְלִיחָה
וְיָד לִתְמִיכָה
וְלִימּוּד

וְקַבֵּץ אַהֲבָה
וּמָקוֹם וְקִרְבָה
וְעִידוּד

דְּאָגָה וְכֵנוּת
וְעוֹד הִזְדַּמְּנוּת
וּמַבָּט נֶאֱמָן,

וַעֲטֹף אֶת הַכֹּל,
וְתַחְבִּיא,
וּבַחוּץ רַק תֹּאמַר-
קְחִי לָךְ זְמַן.
וואו שיר מקסים ממש!
אני אישית הייתי מעדיף קצת פחות וו"ים. מניסיון, בקריאה שלישית ורביעית אתה מגלה שאפשר לוותר גם על כאלו שבהתחלה היו נראים לך ממש חשובים..
ושוב. תודה על השיר המיוחד הזה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
וואו שיר מקסים ממש!
אני אישית הייתי מעדיף קצת פחות וו"ים. מניסיון, בקריאה שלישית ורביעית אתה מגלה שאפשר לוותר גם על כאלו שבהתחלה היו נראים לך ממש חשובים..
ושוב. תודה על השיר המיוחד הזה.
אע"פ שזה נשמע מוזר - הרבה פעמים ווי"ם דווקא מוסיפים לשיר.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אחד מהחושים שיש לכל בן אנוש בעולם הוא הזמן. "שעון ביולוגי", זה השם השני בו הוא ידוע. וכמו כל חוש אחר, לחלק מהאנושות הוא מפותח יותר, לחלק פחות. מה שפחות ידוע, שהקצב שלו מותאם לרגש האדם.

כשתינוק נולד, הזמן כבר ישנו, אך עדיין לא ברור. כמו הראיה של התינוק שרואה למרחקים קטנים, ורק כתמים לא ברורים, ועם הזמן הוא מתפתח; הזמן גם הוא אינו ברור, מבולבל מאד ובלי קצב, וככל שהתינוק גדל, כך גם הזמן גדל, ומסתדר לאיטו, עד שמתייצב וזז באופן סדיר. עדיין לאט, כי הרי הילד עדיין קטן, אבל כבר ניכר שהשעון הביולוגי פועם בו.

הילד גדל, וגם הזמן גדל ומתקדם, וכשהוא מגיע לגיל ההתבגרות, הזמן מתאים את עצמו לפי התבגרות הנער ותנודותיו הרגשיות. פעמים שהוא נעלם לתקופה ואז אין למתבגר בכלל זמן, פעמים הוא טס מהר ופעמים זוחל.

עם התבגרות והתייצבות הנער, גם הזמן מתייצב, ומתנהל בקצב מהיר, כראוי לבחור, עד האירוסין.

בתקופת האירוסין, שוב, הזמן מבולבל כמו רגשות בעליו, וככל שתאריך החתונה מתקדם – כך הזמן מזדחל.

בשבוע השבע ברכות, הזמן, כמו זוג בשבע ברכות, פשוט מרחף. לפעמים לא מוצאים אותו, לפעמים צריך לרדוף אחריו, לפעמים צריכים לתפוס אותו בכח.

מיד בתום חגיגות השבע ברכות הזמן מתחיל להסתדר, כל זוג בקצב שלו. ומאז שהוא מסתדר הוא צועד בקצביות, במהירות הולכת וגדלה עד גיל שיבה, עם סטיות בתקופות מסוימות (כגון לידות, שמחות ועוד).

ומגיל שיבה, כצפוי, קצב הזמן שוב מתחיל לסגת, כמו החושים האחרים.

ראוי להוסיף את התנהלות הזמן בתקופת הקורונה בו אנו נמצאים. לפי מחקרים, וכמה לא מפתיע: קצב הזמן בתקופתינו, משובש מאד, ולפרקים אף נעלם מהאדם, וכשהוא חוזר האדם מתקשה להסתגל לנוכחותו.
 
נערך לאחרונה ב:

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אחד מהחושים שיש לכל בן אנוש בעולם הוא הזמן. "שעון ביולוגי", זה השם השני בו הוא ידוע. וכמו כל חוש אחר, לחלק מהאנושות הוא מפותח יותר, לחלק פחות. מה שפחות ידוע, שהקצב שלו מותאם לרגש האדם.

כשתינוק נולד, הזמן כבר ישנו, אך עדיין לא ברור. כמו הראיה של התינוק שרואה למרחקים קטנים, ורק כתמים לא ברורים, ועם הזמן הוא מתפתח; הזמן גם הוא אינו ברור, מבולבל מאד ובלי קצב, וככל שהתינוק גדל, כך גם הזמן גדל, ומסתדר לאיטו, עד שמתייצב וזז באופן סדיר. עדיין לאט, כי הרי הילד עדיין קטן, אבל כבר ניכר שהשעון הביולוגי פועם בו.

הילד גדל, וגם הזמן גדל ומתקדם, וכשהוא מגיע לגיל ההתבגרות, הזמן מתאים את עצמו לפי התבגרות הנער ותנודותיו הרגשיות. פעמים שהוא נעלם לתקופה ואז אין למתבגר בכלל זמן, פעמים הוא טס מהר ופעמים זוחל.

עם התבגרות והתייצבות הנער, גם הזמן מתייצב, ומתנהל בקצב מהיר, כראוי לבחור, עד האירוסין.

בתקופת האירוסין, שוב, הזמן מבולבל כמו רגשות בעליו, וככל שתאריך החתונה מתקדם – כך הזמן מזדחל.

בשבוע השבע ברכות, הזמן, כמו זוג בשבע ברכות, פשוט מרחף. לפעמים לא מוצאים אותו, לפעמים צריך לרדוף אחריו, לפעמים צריכים לתפוס אותו בכח.

מיד בתום חגיגות השבע ברכות הזמן מתחיל להסתדר, כל זוג בקצב שלו. ומאז שהוא מסתדר הוא צועד בקצביות, במהירות הולכת וגדלה עד גיל שיבה, עם סטיות בתקופות מסוימות (כגון לידות, שמחות ועוד).

ומגיל שיבה, כצפוי, קצב הזמן שוב מתחיל לסגת, כמו החושים האחרים.

ראוי להוסיף את התנהלות הזמן בתקופת הקורונה בו אנו נמצאים. לפי מחקרים, וכמה לא מפתיע: קצב הזמן בתקופתינו, משובש מאד, ולפרקים אף נעלם מהאדם, וכשהוא חוזר האדם מתקשה להסתגל לנוכחותו.
אשמח לביקורת.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הָרֶגַע וְהַנֵּצַח

וְאוּלַי כָּל יָמַי נִסְכַּלְתִּי -
בֵּין "רֶגַע וְ"נֵצַח"
כִּי הִבְדַּלְתִּי.

כִּי "נֵצַח" אֵינוֹ
אֶלָּא רֶגַע מְכֻפָּל
וְ"רֶגַע" אֵינוֹ
אֶלָּא נֵצַח מְקֻפָּל.

(צבי יאיר)
 

רינתיה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
תרומתי הצנועה...
אשמח מאוד להערות והארות!

הייתי בת שש

כשגיליתי בתום

לפתע

את זו

התגלית

זה היה כשלחצתי

בשקט בלאט

ונכנסתי בדד

למעלית



אז עברו הדקות

ושעות

וימים

ונקפו

וחלפו בלי גבולות

ואני רק ילדה

וראש לי תמים

וידעתי-

אני כאן יובלות



ובפתח קומה

אל מול דלת ופיר

אמא המתינה, ניצבה

ויצאתי,

ורק שאלה אז בפי-

אמא, אני בת מצווה?



ואמא הביטה בשעון שעל יד

וצחקה ואמרה- "מתוקה,"

הנה, הביטי- הכל מתועד

עוד לא חלפה אף- דקה...


אני אישית לא אוהבת לנקד שירים...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תרומתי הצנועה...
אשמח מאוד להערות והארות!

הייתי בת שש

כשגיליתי בתום

לפתע

את זו

התגלית

זה היה כשלחצתי

בשקט בלאט

ונכנסתי בדד

למעלית



אז עברו הדקות

ושעות

וימים

ונקפו

וחלפו בלי גבולות

ואני רק ילדה

וראש לי תמים

וידעתי-

אני כאן יובלות



ובפתח קומה

אל מול דלת ופיר

אמא המתינה, ניצבה

ויצאתי,

ורק שאלה אז בפי-

אמא, אני בת מצווה?



ואמא הביטה בשעון שעל יד

וצחקה ואמרה- "מתוקה,"

הנה, הביטי- הכל מתועד

עוד לא חלפה אף- דקה...


אני אישית לא אוהבת לנקד שירים...
נחמד מאד!
שיר שמשמעות המילים בו ברורה כל כך, אכן לא זקוק לניקוד.
הרווחים בין שורה לשורה לדעתי מיותרים.
החריזה מצוינת, מעניינת, אלגנטית.
אהבתי את -
אל מול דלת ופיר
וכו'
ורק שאלה אז בפי-
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
@מנוחה כהן



ההיה זה אתמול,

שבכינו על יאור

כי כבדה עבודה

כל תקווה אבדה

בפרך..?



ההיה זה אתמול,

שבכינו על כינור

כי עטרת נפלה

קול בכור עלה

מאש..?



ההיה זה אתמול,

שבכינו עלי בור

כי נשמתינו פרחה

כל גופינו סיכה

בדם..?





היִהיֵה זה מחר,

שיבוא על חמור

כי שָלְמַה גולה

קול שופר בקע

בהר..?



היהיה זה מחר,

שנבוא עם מזמור

כי צמחה אלומה

כל דמעה הומה

ברון.. ?



היהיה זה מחר,

שנביט לאחור

ונבין כי הכל היה..







חלום..?
 

@Simcha

משתמש מקצוען
זְמַן

לַכֹּל זְמַן וָעֵת
הָאֶחָד אִתּוֹ שׁוֹעֵט
הַשֵּׁנִי אוֹתוֹ מֵאֵט

מְסֻפָּק בְּשָׁוֵה לְכֻלָּם
הַמְּנַצֵּל מַקִּיף עוֹלָם
לְעָצֵל חִישׁ נֶעֱלַם

לֹא נִתַּן לָאֲגִירָה
וַדַּאי שֶׁלֹּא לָעֲצִירָה
שָׁקֵט וְנֶעֱלַם בַּשִּׁגְרָה

אַךְ בְּטָרֶפֶת הַתְּקוּפָה
יֵשׁ הַנֶּאֱחָזִים כִּתְרוּפָה
וְיֵשׁ הַטּוֹבְעִים בַּהֲצָפָה

אֵין אֶפְשָׁרוּת לְהִתְעַלֵּם
הַבָּטֵל צָרִיךְ לְשַׁלֵּם
זָכָה הָאָדָם הַשָּׁלֵם
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
/חַלּוֹן הַזְּמָן

מִי הִגִּיף אֶת הַתְּרִיס,
לֹא נָתַן לָאוֹר שׁוּם סִיכּוּי
לְהִשְׁתַּרְבֵּב.

מִי הֶעֱדִּיף לְהַתְרִיס,
עַקְשָׁן כְּמוֹ שׁוֹר, עַד דִיכּוּי
מְתְרַבְרֵב.

וּמִי הֶעִיף אֶת הָרִיס,
שָׁאָל בַּזְּמַן לַחֲזוֹר אוֹ שִׁיקוּי
לַכְּאֵב.


***
ושאלה,
מישהו יודע אם סוג החריזה הנ"ל מוגדר איכשהוא?
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מושלם!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
זְמַן

לַכֹּל זְמַן וָעֵת
הָאֶחָד אִתּוֹ שׁוֹעֵט
הַשֵּׁנִי אוֹתוֹ מֵאֵט

מְסֻפָּק בְּשָׁוֵה לְכֻלָּם
הַמְּנַצֵּל מַקִּיף עוֹלָם
לְעָצֵל חִישׁ נֶעֱלַם

לֹא נִתַּן לָאֲגִירָה
וַדַּאי שֶׁלֹּא לָעֲצִירָה
שָׁקֵט וְנֶעֱלַם בַּשִּׁגְרָה

אַךְ בְּטָרֶפֶת הַתְּקוּפָה
יֵשׁ הַנֶּאֱחָזִים כִּתְרוּפָה
וְיֵשׁ הַטּוֹבְעִים בַּהֲצָפָה

אֵין אֶפְשָׁרוּת לְהִתְעַלֵּם
הַבָּטֵל צָרִיךְ לְשַׁלֵּם
זָכָה הָאָדָם הַשָּׁלֵם
אתה טוב!
מישהו יודע אם סוג החריזה הנ"ל מוגדר איכשהוא?
אם תוכלי להסביר את השאלה.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
חושבת שהכוונה לכך שהשורות מתחרזות לאורך הבתים.
כן, ולא רק בסופי שורות, אלא גם בתוכן:

מִי הִגִּיף אֶת הַתְּרִיס,
לֹא נָתַן לָאוֹר שׁוּם סִיכּוּי
לְהִשְׁתַּרְבֵּב.

מִי הֶעֱדִּיף לְהַתְרִיס,
עַקְשָׁן כְּמוֹ שׁוֹר, עַד דִיכּוּי
מִתְרַבְרֵב.

וּמִי הֶעִיף אֶת הָרִיס,
שָׁאָל בַּזְּמַן לַחֲזוֹר אוֹ שִׁיקוּי
לַכְּאֵב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה