מקור למילים של השיר מי מה

חנצ'ו

משתמש פעיל
מה המקור של המילים של השיר הזה
זה המילים ''כשירצה אדם לברר לעיניו שום דבר יפה, צריך להשיב לעצמו תחילה על שבע שאלות יפה יפה דהיינו : מי מה למי את מי למתי איה איך ולמה''
 
מהמכלול -
הכלל מובא לראשונה בפירושו של הרב ישראל ליפשיץ [-התפארת ישראל. יהודי סתמי ישראל] למסכת אבות על המשנה "דע מה שתשיב לאפיקורס" (אבות פרק ב משנה יד), וכן הרב ישראל ליפשיץ חיבר חיבור על מסכת זבחים בשם "חומר בקודש" המחולק לשבעה פרקים על סדר שבע השאלות של הכלל הזה.
פירוש הסדר
  • מי: מי הוא המפעיל של העניין
  • מה: בירור מה העניין
  • למי: בירור למי שייך העניין (או "את מי")
  • מתי: מתי שייך העניין
  • איה: באיזה מקום שייך העניין
  • איך: איך מפעילים העניין
  • למה: מה התועלת להפעלת העניין
דוגמאות
למשל מצוות הנחת תפילין:

מי - גברים מעל גיל 13. מה - צריכים להניח תפילין. למי - לעצמם. מתי - כל יום, בשעות היום, מלבד שבתות וחגים. איה - בכל מקום מלבד מקומות המטונפים ׁ(כגון בית שימוש) או מול מראות לא צנועים. איך - סדר הנחת תפילין. למה - זכר ליציאת מצרים ולקבל עול מלכות שמים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה