עזרה מפענחי כתבים חוקרי מיסתורין וחובבי עתיקות - היכנסו!

קושקוש

עיצוב ומיתוג אמנותי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
D I G I T A L
למעשה קצת מוזר שזה יהיה יהודה,
כי אאל"ט אם כבר קיצרו כדי לא להיכשל בכתיבת שם השם,
בד"כ הנוהג היה לכתוב יודא.

תקנו אותי..
 

איש השדה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
למעשה קצת מוזר שזה יהיה יהודה,
כי אאל"ט אם כבר קיצרו כדי לא להיכשל בכתיבת שם השם,
בד"כ הנוהג היה לכתוב יודא.

תקנו אותי..
רעיונית אתה צודק, אבל לפי הנתונים של האותיות האחרות במכתב - כך זה נראה - " יהדה" ..
 

סתם פוילישער

משתמש מקצוען
להערכתי יכל להיות שנמנעו מלכתוב יהודה עם האות וי"ו, בכדי לא לטעות ולרשום בטעות שם השם.

@סתם פוילישער

טוב, אז לדעתי:
הק' שמיל י-הדה גרינוואלד.

הסבר:
* לפי הכתיב של בודפסט - היה כותב שמערל עם ע', כמו כן לפי היודי"ים האחרים - זה י' ולא ר'
* לא כתב את הו' של היהודה על מנת להימנע משם השם, ולכן גם סימן קו מפריד בין הי' לה'.

לכאורה זה
יהדה..
לפי ה יו"ד של גרינוולד,
וה ה"א של ה"ק,
וה דל"ת של בודאפשט,
אז אתם אומרים שכתוב יהדה. אך הטענות להלן צודקות בהחלט:
למעשה קצת מוזר שזה יהיה יהודה,
כי אאל"ט אם כבר קיצרו כדי לא להיכשל בכתיבת שם השם,
בד"כ הנוהג היה לכתוב יודא.
לפי האות ד' במילה באדאפעסט וכן במילה גרינוואלד, נראה יותר שזה צ' ולא ד'. תראה ותבחין. וצ"ע.
מה גם שלא נראה שיש קו הפרדה, @יום אביב .
ויש אומרים ר"ת הרב הצדיק, או כהן צדק, או בן ר' צבי הירש,
בן הרב הצדיק
נראה כמו קיצור של כהצה"ק, בלי הגרשיים והק'.
או איזה קיצור של כהן צדק?
לדעתי בן ר' צבי הירש
ברצ"ה
ויש שמעירים על תיבת הק' אולי זה הב'-הבחור, תשו"ח ל @א.ר.ז.
ו @קושקוש מעיר את תשומת ליבנו לנקודות מתחת לאות י' במילה גרינוואלד...
נמשיך לעקוב אחר הרעיונות המדהימים פה, בעזרת ה' נעשה ונצליח.
 

סתם פוילישער

משתמש מקצוען
אצרף חתימתו בלע"ז, למיטיבי קרוא אולי הפתרונים:
החתימה בכת''י גם אנגלית.jpg
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מה שאני בא לומר, שיש כאן בודאות כמה טעויות,
כגון טשרי (במקום תשרי), באדאפעסט (במקום בודאפעסט), ראווא (לכאורה גם טעות במקום ראווע).
וללמד יצא, יתכן שגם את שמו חתם בצורה לא נכונה, אם כי זה פחות מסתבר.
 
נערך לאחרונה ב:

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הכיתוב הלועזי מגוגל תמונות:
Chinwald hipot
Budapest-liava
תרגום גוגל:
Chinwald hipot
בודפשט-ליאבה
רעיון לא הכי מוצלח לנסות לפענח בצורה הזאת.
ברור שזה לא נכון.
מה שניתן לזהות בקלות זה שם משפחתו Grünwald
 
נערך לאחרונה ב:

משקיף

משתמש פעיל
מה שאני בא לומר, שיש כאן בודאות כמה טעויות,
כגון טשרי (במקום תשרי), באדאפעסט (במקום בודאפעסט), ראווא (לכאורה גם טעות במקום ראווע).
וללמד יצא, יתכן שגם את שמו חתם בצורה לא נכונה, אם כי זה פחות מסתבר.
ראווא- תקין לחלוטין
באדאפעסט- טעות אפשרית
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
א. החתימה בלועזית היא אכן גרונוואלד ליפוט, הכתובת - בודפשט מיאווא. (אמי ע"ה לימדתני בילדותי את הכתיב ההונגרי וסגנון אותיות זה מוכר לי מאז.)
ב. הגיוני שהמלה השניה בחתימה באותיות עבריות היא אכן יוּדה, כפי שהציעו לעיל. הצירוף 'שמואל יהודה' היה רווח במשפחות הונגריות דאז, והכינוי היה 'שמיל לייב' (כך במשפחתנו עכפ"נ), כך שהתרגום ל'ליפוט' ממש מתבקש.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש כאן בודאות כמה טעויות,
כגון טשרי (במקום תשרי), באדאפעסט (במקום בודאפעסט),
דווקא 'באדאפעשט' אינו טעות, כי כשתנקד את האל"ף שלאחר הבי"ת בקמץ - זה נשמע U בהברה המקובלת בהונגריה.
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מעניין מאיזו תקופה הספרים שכתוב בהם 'באדאפעסט' וממתי - 'בודאפעסט'... על פי כללי הכתיב באידיש הצורה הראשונה היא הנכונה, עכפ"נ במבטא של ההונגרים, כך שאי אפשר להתייחס לכתיב כזה כאל טעות. (בעלי המבטא החסידי/ההונגרי יקראו 'בודאפעסט' כאילו כתוב 'בידאפעסט'...)
 

סתם פוילישער

משתמש מקצוען
אז הנה יש לנו פענוח והתגלתה המילה, כמו שציין @זיתים !!!
תחילה יש את פענוח התאריך-

כ' טשרי. 20Tisri 5696
(הטעות במקור)
כ, תשרי ה,אלפים תרצ"ו
ואחר כך פענוח השם הלועזי-
שם משפחתו Grünwald
שם פרטי ליפוט
ליפוט זה הכינוי ההונגרי ליהודה
א. החתימה בלועזית היא אכן גרונוואלד ליפוט - בודפשט מיאווא.
ואם כן השם הוא יהודה!!!
אז איך זה מסתדר עם הכתוב בעברית? הנה ההסבר-

הגיוני שהמלה השניה בחתימה באותיות עבריות היא אכן יוּדה, כפי שהציעו לעיל.
הצירוף 'שמואל יהודה' היה רווח במשפחות הונגריות דאז, והכינוי היה 'שמיל לייב', כך שהתרגום ל'ליפוט' ממש מתבקש.
וכעת נביא את מה שהעלה @חיים רכניטצר - השם ליפוט הוא אכן יהודה, ובאשכנז מכנים לאופולד.
1722350473555.png
ועל חטאי אני מתוודה, שישנה עוד חותמת בעמוד, אשר לא חישבתיה להכרחית במשימת פענוח זו...
חותמת.jpg
ולפי הנכתב בחותמת זו השם לאופולד גרונוואלד- הוא מיודעינו... יהודה גרינוואלד!!
ואם כן ככה"נ שמו הוא שמיל יודה (שמואל יהודה ליאופולד) גרינוואלד וכמו שציין @אפכא מסתברא ,
ולאלה שסקרנים לזהות נשוא האשכול - והיו שכבר שיערו... (@יצחק ק ;) )
חשבתי לומר שהמדובר הוא הרב ליאופולד גרינוולד מסיגעט-אוהיו, אך שמו הוא יקותיאל יהודה ליאופולד...
אבל זה כבר נושא לאשכול אחר...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה