תח"צ מעוניינים באוטובוס ישיר מרמה ד' בבית שמש לביתר עילית?

ממש היינו שמחים להיות כמו אירופה שש שם מעברים
אבל לפני שמתחילים לדבר ע"ז צריך שהקווים העירוניים יהיו מושלמים
ואז אפשר לדבר על קוי אורך
אך בזמן שיכול להגיע אוטובוס בינעירוני אחרי סוף השירות העירוני
זה לא רציני!
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
ממש היינו שמחים להיות כמו אירופה שש שם מעברים
אבל לפני שמתחילים לדבר ע"ז צריך שהקווים העירוניים יהיו מושלמים
ואז אפשר לדבר על קוי אורך
אך בזמן שיכול להגיע אוטובוס בינעירוני אחרי סוף השירות העירוני
זה לא רציני!
מעברים זה דבר גרוע.
רק שלפעמים הכרח לא יגונה.
באירופה הביקוש נמוך ביחס לביקוש בציבור שלנו.
אם התחבורה תהיה מבוססת על מעברים, כל העיר תראה כמו צומת רמות.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
כשהתחבורה הבינעירונית לא מבוססת על מעברים היא נראית כמו בני ברק וכמו ציר שפע חיים - שמגר בירושלים
זה לא קשור לתחבורה שלא מבוססת על מעברים, אלא קשור לצורת הניהול של המשאבים.
אם הביקוש מספיק כדי למלא אוטובוסים בכל תחנה, אז מעברים לא אמור לפתור את הבעיה.
כי יהיה צורך באותה כמות של אוטובוסים עירוניים (במיוחד כשמדובר במשפחות עם מזוודות), רק שהנוסעים ונהגי האוטובוס יצרכו לסבול את העומס העצום בנקודת המעבר.
ואם הביקוש ממלא אוטובוסים בנקודה אחת, אז הסיבוב הוא מיותר.

המצב בבני ברק הוא שיש אוטובוסים שיוצאים ריקים, ויש מלאים, ואי אפשר אף פעם לדקדק כי כל אחד יוצא מתי שנוח לו לכביש וממתין לאוטובוס, כי הלו"ז הוא מאוד נרחב.

צורך התפעול הנכונה אמורה להיות, מספר אוטובוסים שיוצאים בו זמנית באותה השעה, מה שיגרום לציבור הנוסעים לאותו היעד להתקבץ למלא אוטובוסים בפחות תחנות, לקצר את זמן העליה, ואת הזמן האוטובוס תופס בתחנה, ובמידה והאוטובוס מלא הוא יכול לעזוב את מסלול האיסוף ולצאת לדרכו.
זאת הייתה שיטת ניהול העומסים בזמן אגד.
הבעיה היא, שאי אפשר לסמוך על החברות, כי אין להם אינטרס להסיע נוסעים אלא לצבור ק"מ, והם עלול לצאת מהמסלול גם כשהאוטובוס לא מלא, ועלולים לנסוע בסוף הטור של האוטובוסים ולא להעלות אף אחד בזמן שבאוטובוסים האחרים נדחסים נוסעים, ואת הסדרן זה לא יעניין.

ועל משרד התחבורה אפשר עוד פחות לסמוך, כי למשרד אפילו אין אינטרס לצבור ק"מ.
אז התוצאה היא, טור אינסופי של אוטובוסים שאף אחד לא מנסה לנהל בצורה תקינה.
אין ספור נוסעים ממתינים על המדרכות והכביש
ונוסעים בודדים שחוסמים את האוטובוסים בגופם, ומונעים מהאוטובוס ריק שבסוף הטור להגיע ולאסוף אותם למחוז חפצם.

נ.ב פקקים של אוטובוסים זאת תופעה שקיימת גם בקווים עירוניים, בירושלים אפשר לראות את הפקקים האלה ברחוב אגריפס למשל.
 

די

משתמש סופר מקצוען
באירופה הביקוש נמוך ביחס לביקוש בציבור שלנו.
אתה מתכוון שיש אחוז גבוה יותר של נוסעי תח"צ מהציבור שלנו, לעומת אחוז כל נוסעי התח"צ בערים המרכזיות באירופה כולל רכבות מטרו רק"ל אוטובוסים?

כמובן אין טעם להשוות כפר נידח באירופה לעומת בני ברק, תשווה אחוז שימוש בתח"צ בירושלים בני ברק בית שמש מו"ע ביתר אלעד, לעומת אחוז שימוש בברלין פריז לונדון וכו' לדעתי שם יש אחוז הרבה יותר גבוה של שימוש בתח"צ.

כמובן גם אין טעם להשוות אוטובוסים בישראל לאוטובוסים באירופה, כי בישראל התח"צ מבוססת על אוטובוסים לעומת אירופה שמבוסס על רכבות.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
אתה מתכוון שיש אחוז גבוה יותר של נוסעי תח"צ מהציבור שלנו, לעומת אחוז כל נוסעי התח"צ בערים המרכזיות באירופה כולל רכבות מטרו רק"ל אוטובוסים?

כמובן אין טעם להשוות כפר נידח באירופה לעומת בני ברק, תשווה אחוז שימוש בתח"צ בירושלים בני ברק בית שמש מו"ע ביתר אלעד, לעומת אחוז שימוש בברלין פריז לונדון וכו' לדעתי שם יש אחוז הרבה יותר גבוה של שימוש בתח"צ.

כמובן גם אין טעם להשוות אוטובוסים בישראל לאוטובוסים באירופה, כי בישראל התח"צ מבוססת על אוטובוסים לעומת אירופה שמבוסס על רכבות.
לונדון ופריז הם ערי ענק, וכערי בירה הם מושכים אליהם נוסעים רבים.
רמת המינוע באופן כללי של הציבור החרדי לעומת רמת המינוע באירופה מראה שבציבור החרדי נוסעים יותר בתח"צ מאשר באירופה.
למרות זאת, סביר שהביקוש אצלנו גבוה ביחס לפרברי הערים האלה.

רכבת עירונית היא לא כלי תחבורה יותר נוח משמעותית מאוטובוסים ומשמשת כפתרון לביקושים גבוהים.
אם כי ריכוז ביקושים גבוהים למסלול מסויים כפי שנעשה בירושלים או בתל אביב היא חסרון ולא יתרון.

אחרי פתיחת הרכבת הקלה בירושלים פורסמו נתונים שיש עליה קלה במספר המתקפים באוטובוסים, וזאת במקביל לכך שהרק"ל הייתה עמוסה כבר מראשיתה. הנתון הזה הוצג כסימן להצלחה של הרק"ל, למרות שבעצם הוא גם יכול להצביע על הצורך בביצוע מעברים רבים ולאו דווקא על עליה בביקושים לתח"צ בירושלים.

קו 516 שזוכה לביקושים גבוהים כבר מפתיחתו מראה שהנוסעים מעדיפים קו ישיר על פני נסיעה הכוללת החלפות ברק"ל.
 
נערך לאחרונה ב:

די

משתמש סופר מקצוען
רמת המינוע באופן כללי של הציבור החרדי לעומת רמת המינוע באירופה מראה שבציבור החרדי נוסעים יותר בתח"צ מאשר באירופה.
יכול להיות באירופה אנשים שיש להם רכב לסופ"ש אבל ביום יום נוסעים בתח"צ. כך שאני לא יודע אם רמת מינוע לנפש הוא מדד נכון לאחוז האוכלוסיה המשתמש בתח"צ. לפי מה שאומרים, באירופה יש מנכ"לי חברות שנוסעים בתח"צ...
רכבת עירונית היא לא כלי תחבורה יותר נוח משמעותית מאוטובוסים ומשמשת כפתרון לביקושים גבוהים.
אם כי ריכוז ביקושים גבוהים למסלול מסויים כפי שנעשה בירושלים או בתל אביב היא חסרון ולא יתרון.
לא איכפת לי אם כלי התחבורה הוא אוטובוס או רכבת או רק"ל, רק שצריך להשוות את כל התח"צ ביחד באירופה, לעומת כל התח"צ ביחד בישראל, ולא אוטובוסים בישראל לאוטובוסים באירופה.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
ה
יכול להיות באירופה אנשים שיש להם רכב לסופ"ש אבל ביום יום נוסעים בתח"צ. כך שאני לא יודע אם רמת מינוע לנפש הוא מדד נכון לאחוז האוכלוסיה המשתמש בתח"צ. לפי מה שאומרים, באירופה יש מנכ"לי חברות שנוסעים בתח"צ...

לא איכפת לי אם כלי התחבורה הוא אוטובוס או רכבת או רק"ל, רק שצריך להשוות את כל התח"צ ביחד באירופה, לעומת כל התח"צ ביחד בישראל, ולא אוטובוסים בישראל לאוטובוסים באירופה.
אין מקום להשוואה מול אירופה.
לא מבחינת הרכב הנוסעים.
לא מבחינת מרחקי הנסיעה.
לא מבחינת שווי הזמן של הנוסעים.
וגם מבחינת החששות הבטחוניים, שגורמים למעברים ארוכים ומורכבים.
וגם לא מבחינת החלופות שקיימות לנסיעה בתח"צ, הרעת היכולת להגיע למרכזי הערים ברכב פרטי היא הגורמת למנכל"י חברות לנסוע בתח"צ, פשוט האופציה של נסיעה ברכב, גרועה יותר. גם מסיבות תכנוניות היסטוריות (דרכים צרות ומחסור בחניה), וגם מסיבות תכנוניות עדכניות (ביטול חניות, אגרות גודש והעלאת מחיר החניה).

גם במנהטן נוסעים אנשים עשירים בסאבווי, שהוא כלי מלוכלך, מיושן ומדיף ריחות לא נעימים.
זה לא בגלל שמדובר בכלי תחבורה נוח, אלא בגלל שהאופציה האחרת גרועה יותר.
 

די

משתמש סופר מקצוען
לא מבחינת שווי הזמן של הנוסעים.
אתה בא להגיד שהזמן של האנשים באירופה שווה יותר מהזמן של האנשים בישראל?!
אם אתה מתכוון שמי שנוסע בער"ש ומוצ"ש "לא מביא תועלת למשק" בנסיעה שלו, אז באמת אפשר לייקר את הנסיעה אז. אבל משרד התחבורה צריך למלא את התפקיד שלו. וזה לא פיתרון שאוטובוס שיוצא פעם בשעה בער"ש, שתי אוטובוסים לא יוצאים, ובחברה אפילו לא מתביישים (שאלתי את הנציג אתה לא מתבייש ככה לזלזל בנוסעים? הוא אמר-לא). התפקיד של משרד התחבורה הוא לספק את צורכי התח"צ של הנוסעים בישראל. והוא נכשל.
וגם מבחינת החששות הבטחוניים, שגורמים למעברים ארוכים ומורכבים.
לא הבנתי מה הקשר.
פשוט האופציה של נסיעה ברכב, גרועה יותר.
גם במנהטן נוסעים אנשים עשירים בסאבווי, שהוא כלי מלוכלך, מיושן ומדיף ריחות לא נעימים.
זה לא בגלל שמדובר בכלי תחבורה נוח, אלא בגלל שהאופציה האחרת גרועה יותר.
זה לא שבישראל האופציה של נסיעה ברכב טובה יותר מאירופה, אלא שבישראל התחבורה ציבורית עוד יותר גרועה.
כלומר לפי סדר עדיפויות מהטוב לגרוע (בשקלול סופי כולל חיסכון בזמן)
1. תח"צ באירופה
2. רכב באירופה
3. רכב בישראל
4. תח"צ בישראל.
לכן באירופה בוחרים בתח"צ ובישראל בוחרים ברכב פרטי.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
אתה בא להגיד שהזמן של האנשים באירופה שווה יותר מהזמן של האנשים בישראל?!
אם אתה מתכוון שמי שנוסע בער"ש ומוצ"ש "לא מביא תועלת למשק" בנסיעה שלו, אז באמת אפשר לייקר את הנסיעה אז. אבל משרד התחבורה צריך למלא את התפקיד שלו. וזה לא פיתרון שאוטובוס שיוצא פעם בשעה בער"ש, שתי אוטובוסים לא יוצאים, ובחברה אפילו לא מתביישים (שאלתי את הנציג אתה לא מתבייש ככה לזלזל בנוסעים? הוא אמר-לא). התפקיד של משרד התחבורה הוא לספק את צורכי התח"צ של הנוסעים בישראל. והוא נכשל.

לא הבנתי מה הקשר.


זה לא שבישראל האופציה של נסיעה ברכב טובה יותר מאירופה, אלא שבישראל התחבורה ציבורית עוד יותר גרועה.
כלומר לפי סדר עדיפויות מהטוב לגרוע (בשקלול סופי כולל חיסכון בזמן)
1. תח"צ באירופה
2. רכב באירופה
3. רכב בישראל
4. תח"צ בישראל.
לכן באירופה בוחרים בתח"צ ובישראל בוחרים ברכב פרטי.
באירופה לזמן יש פחות משמעות, ולכן זה שהנסיעה בתחבורה הציבורית לוקחת יותר זמן, פחות מפריע להם.
באירופה אפשר לבצע מעברים בפחות זמן, כי אין צורך בבידוק ביטחוני.
לא מצאתי בשום מקום הוכחה אמיתית שבאירופה אנשים נוסעים יותר בתחבורה ציבורית מאשר בישראל.
ובאירופה מזג אוויר מפריע הרבה פעמים לנהיגה, ולכן הנהיגה ברכב שם קשה יותר מאשר בישראל, וזה יתרון נוסף לתחבורה הציבורית שם.
 

די

משתמש סופר מקצוען

ציטוטים נבחרים:

בשנת 2019 פרסם המבקר דוח מיוחד שבחן את התחבורה הציבורית בעשור האחרון, ובו נכתב כי התחבורה הציבורית מתאפיינת ככשל מערכתי כולל. "הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר [...] על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים" (מבקר המדינה, 2019, עמ' 8).

תוצאה נוספת של ריבוי כלי הרכב הפרטיים באה לידי ביטוי בדוח שפרסם ארגון OECDבשנת 2015 על מצב הצפיפות בכבישי הארץ. המפתח היה כמה קילומטרים של כביש יש לכל אלף מכוניות. התרשים לקוח מהדוח ומראה שישראל צפופה פי שלושה מהממוצע במדינות ה-.OECD

מאז שנת 2015 שבה נערך הסקר המצב רק מחמיר, משום שבכל שנה נרכשות על ידי הציבור בארץ כ-300 אלף מכוניות חדשות, וקצב גידול התשתיות אינו מתפתח במידה שתאפשר לתת מענה ראוי לכמות כלי הרכב החדשים (אבירם, 2017). המחסור בתשתיות והצפיפות הם הגורמים המרכזיים לאובדן חיי אדם מתאונות דרכים ומזיהום אוויר. מדינה המעוניינת להתמודד עם הצפיפות צריכה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ואמורה להקצות משאבים מתאימים בתקציבי משרד התחבורה והאוצר. תרשים 7 להלן, הלקוח מנתוני משרד האוצר, מראה שלאורך שנים התקציבים הועברו לבניית כבישים יותר מאשר לתחבורה הציבורית.

מצעד האיוולת בתחבורה הציבורית בישראל?
ברברה טוכמן בחנה בספרה (1986) שורה ארוכה של אירועים היסטוריים ומנתה שלושה תנאים שבהתקיימם הופכים מדיניות לאיוולת:

חובה שהתוצאות השליליות של החלטה ייראו בעליל בזמן אמת, ולא בראייה שלאחר מעשה.
חייבת להיות דרך פעולה חלופית, שאותה אפשר היה לנקוט.
המדיניות היא מדיניותה של קבוצה, לא של שליט יחיד.
בחינת התנאים הללו בתחום התחבורה הציבורית בישראל
התנאי הראשון – התוצאות השליליות נראות כבר עתה, ולא בראייה שלאחר מעשה. על שולחן הממשלה והכנסת הונחו, מאז ההחלטות בדבר הרפורמה בתחבורה הציבורית, 15 דוחות של מבקר המדינה, עשרות דוחות מומחים, והכנסת הפיצה 12 דוחות הכנה לדיונים בנושא תחבורה. הדגשים בכל אלה היו: הצורך דחוף ביצירת תחבורה ציבורית יעילה ומתפקדת, הנזק מריבוי הרכב הפרטי ויתרונות התחבורה הציבורית.

התנאי השני – דרך פעולה חלופית – בכל אחת מההצעות לרפורמה הייתה דרך חלופית, והיא עודנה קיימת. ממוצע הדמים השנתי מוכר למקבלי ההחלטות. מול המאזן בישראל שכמעט אינו משתנה בצורה מהותית, במדינות אירופה מצאו דרך חלופית ומתמודדים בהצלחה עם צמצום הפגיעה בחיי אדם. באירופה הציבו יעד לשנת 2023 – להוריד את מספר הנפגעים ב-50 אחוזים. בהשוואת נתונים שעמותת אור ירוק ביצעה מול 32 מדינות אירופיות, ישראל נמצאת במקום ה-29 בהפחתת מספר הנפגעים בשנים 2020‑2001 (אור ירוק, 2021).

הממשלה העבירה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את האחריות ללחימה בתאונות דרכים. בשנת 2005 היה תקציב הרשות 550 מיליון ₪ ובשנת 2021 – 73 מיליון ₪. על כך כתב אסף זגריזק: "הקטל בדרכים אינו פוסק, אך המדינה מייבשת את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים" (זגריזק,(2021 . נוסף על כך, למרות העובדה שריבוי כלי הרכב הפרטיים הוא חלק הארי של הבעיה, בשנת 2010 התראיין שר התחבורה דאז ישראל כץ וציין כהישג מיוחד הקמת ועדה להוזלת רכש כלי רכב פרטיים, שמסקנותיה התקבלו בכנסת ונכנסו לתוקף. זאת בניגוד למגמות העולמיות ולדעת מומחים ויועצים, שהדגישו כי המדיניות אמורה להיות בכיוון של צמצום השימוש ברכב פרטי (הוברמן, 2010). שרת התחבורה מירי רגב יצאה בהצהרה פופוליסטית, אשר מצמצמת את נתיבי התחבורה הציבורית ומאפשר לרכב פרטי להשתמש בהם (שדה, 2023).

דרכים חלופיות נוספות

ביזור סמכויות – מעבר לשאיפה הבסיסית להגדלת מספר החברות והעובדים במשרדים המקצועיים, הפוליטיקאים והבירוקרטים בישראל דאגו לשמור על הסמכויות והריכוזיות והתנגדו לביזור. מודגש שהביזור הוא דרך חלופית להצלחה. בעשרות מדינות שהקימו מנהלות תחבורה עירוניות חל שיפור משמעותי ביעילות ובאיכות התחבורה. הביזור הוא רכיב מרכזי בהצלחת השינויים המוסדיים והרפורמות במדינות אחרות בעולם. נתון זה לא נסתר מעיני הממשלה והכנסת, ובא לידי ביטוי בדוח מיוחד שהוכן בנושא לדיונים בוועדות, ובסיומו המלצה ברורה בעד הקמת מנהלות עירוניות (הכנסת – מרכז המחקר והמידע, 2009). לאור זאת ובתוספת לחץ תקשורתי מסוים התקבלה החלטת ממשלה (משרד ראש הממשלה, 2011), ובה נקבע שיוקמו מנהלות תחבורה עירוניות.
הפוליטיקאים רואים בביזור מידה של אוטונומיה פוליטית לעיריות, שלהערכתם מחלישה את נושא המשרה הבכיר, ולכן התעלמו לחלוטין מהחלטות ממשלה ומדוחות מבקר המדינה. כך הגדיל לעשות שר התחבורה ישראל כץ, שראה בחברת נת"ע נכס פוליטי, ובמשך עשר שנות כהונתו שמר על הריכוזיות, התעלם מהחלטות ממשלה ומהדוחות הקשים של מבקר המדינה ולא אפשר להקים מנהלות תחבורה בתל אביב בירושלים (מבקר המדינה, 2019). עד היום אין מנהלות תחבורה עירוניות בישראל. התוצאות השליליות נראות, וכמובן יש דרך חלופית.

בקרת ביצועים ומדידתם – סיפורו של הקו האדום ברכבת הקלה בתל אביב משקף את ההתייחסות של הפוליטיקאים לרגולציה ולבקרת ביצועים. במבט חטוף, כפי שמסופר באתר נת"ע, ההחלטה על הקמת נת"ע התקבלה ב-1996, כדי לבצע סקר על הקמת מערכת הסעת המונים בגוש דן. ב-1998 אושר תקציב חלקי של שני מיליארד ₪, במקום תקציב מתוכנן של שבעה מיליארד ₪. בשנת 2001 פורסם מכרז זכיינות, אך רק בשנת 2007 הוחלט מי הזוכה. ב-2008 פרץ משבר כלכלי עולמי, הזוכה נכנס לקשיים פיננסיים, הדרך החלופית בעולם הייתה הכרה במשבר ככוח עליון (Force Majeure), ובכך אפשרו לגשר על הפערים. בארץ הלאימו את הזוכים במכרז והעבירו את הביצוע לידי החברה הממשלתית נת"ע. כך קרה שבמקום הפעלת הקו המסחרי בשנת 2012, הוא החל לפעול רק במחצית השנייה של אוגוסט 2023. התקציב המקורי של שבעה מיליארד ₪ מתקרב כיום ל-20 מיליארד ₪ (דסקל, 2022).
מדידת ביצועים במגזר הציבורי קיימת מאז תחילת המנהל הציבורי המודרני. ניהול ביצועים עשוי להגביר את האחריות והשקיפות של פעילות הממשלה, ונבחרי ציבור ומנהלים מן הדרג המקצועי עשויים לממש את "היתרונות הסמליים" של יצירת רושם שהממשלה מתפקדת היטב (Moynihan, 2008). מנהל רשות החברות לשעבר אורי יוגב הדגיש בספרו כי מתוקף סמכותו ערך בדיקות התנהלות כספית של החברה הממשלתית, וכך כתב: "נת"ע אחת החברות הסוררות שניהלנו, ההתנהלות של החברה משקפת את האופן האמוציונלי בו פועלים לעיתים היו"ר והמנכ"לים. הם משמיעים איומים, מפזרים השמצות ועושים הכול על מנת למנוע ביקורת בעיקר באמצעות שימוש בתקשורת ואי שיתוף פעולה [...] התופעה זכתה לגיבוי שר התחבורה, וכל רצון להציג לפניו שינוי או אלטרנטיבות מעשיות לשיפור ולהתנהלות תקציבית תקינה, נענתה תמיד בהתקפות אישיות על מעביר הביקורת" (יוגב , 2018, עמ' 180).

למרות החריגות הקיצוניות, אף לא מנכ"ל אחד או חבר הנהלה בנת"ע הודח מתפקידו בגלל חריגה, והדירקטוריון לא פוזר בעקבות הכישלון הניהולי. שלמה מזרחי הדגיש בספרו שגישת הניהול, תהליכי קביעת המדיניות וההטמעה ביניהם מהווים אינטראקציה המביאה למדיניות ניהול ביצועים – גישה שהיא מושג דו-כיווני. מצד אחד נכללות הדרכים שבהן קובעי המדיניות יכולים להשתמש בביצועים כדי להעשיר בהם מנגנוני הניהול. מצד שני מוצעות דרכים שבהן תאוריות ושיטות מדיניות עשויות לסייע בזיהוי ליקויים פוטנציאליים, ודרכים לתכנון וליישום מנגנוני ניהול ביצועים יעילים בהתאם לכך (Mizrahi, 2017).

בעולם המחקר ובתחום המעשי של ניהול עסקים קיימות עשרות שיטות שפותחו לתכנון ולמדידת ביצועים. הנתונים במאמר זה מלמדים שהמנהל הציבורי לא נקט אף לא אחת מהשיטות לבקרה ולרגולציה – לא בתל אביב, לא בירושלים ולא במשק האוטובוסים. בדרך זו, למרות החלטות נכונות לרפורמות ושינויים בעיצוב ובביצוע, נשמר הסטטוס קוו כפי שרצו הפוליטיקאים, הבירוקרטים וקבוצות האינטרס, ובכך פעלו בניגוד לאינטרס הציבורי הלאומי באופן שאף פוגע בביטחון הלאומי.

התנאי השלישי – המדיניות היא של קבוצה – בישראל הדמוקרטית, השינויים והרפורמות ועיצוב המדיניות נעשים על ידי השרים בגיבוי החלטות של הממשלה והכנסת, לכן תנאי זה תואם אף הוא לתנאי היסוד של מצעד האיוולת.

התוצאות השליליות מוכרות למקבלי ההחלטות, הדגשנו את הדרכים החלופיות, והכול נעשה במשטר דמוקרטי באישור הממשלה והכנסת. ההתנהלות הציבורית שבאה לידי ביטוי בטיפול בשינויים וברפורמות משקפת תרבות פוליטית לא יעילה, המשרתת בעיקר אינטרסים אישיים ללא התחשבות באינטרס הציבורי. כל אלה ועוד מצטרפים לעיוות ערכי ההולך ונמשך תקופה ארוכה בחברה הישראלית, והמסקנה: להערכתנו המצב כיום הוא תוצאה של מצעד איוולת בתחום התחבורה הציבורית בישראל.
 

די

משתמש סופר מקצוען

פרסום דוח "משבר התחבורה הציבורית"​


משרד מבקר המדינה פרסם היום דוח ביקורת על משבר התחבורה הציבורית בישראל​



2019-Transport-Cover-Ed.jpg




מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם היום, יום רביעי, ו' באדר ב' תשע"ט, 13.03.2019, דוח ביקורת מיוחד: משבר התחבורה הציבורית.
תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו עם מציאות תחבורתית קשה ומעיקה. אין מדובר כלל ועיקר רק באי נוחות. המציאות הזאת פוגעת בפריון העבודה; מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים; תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש.
מזה שני עשורים הממשלה ובפרט, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מודעים לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק.
משרד האוצר ומשרד התחבורה טענו כבר לפני כשבע שנים על אובדן של כ-15 מיליארד ש"ח בשנה במונחי תוצר של שנת 2010. אם לא ייעשה שינוי, ב-2030 אומדן הפסד התוצר צפוי לגדול לכדי 25 מיליארד ש"ח לשנה, מאחר שהעומסים אף צפויים להחריף מאוד בעתיד.
אולם, במשך שנים רבות ההשקעה בתחבורה הציבורית הייתה נמוכה מאוד לעומת מרבית המדינות המפותחות. במקום זאת, הושם דגש על פיתוח תשתיות התומכות בשימוש ברכב הפרטי.
צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD, פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו. במשך השנים היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן - והיקף השימוש ברכב פרטי הלך וגדל. בשנת 2016 נרשמו לעלייה על הכבישים כ-277,000 כלי רכב חדשים ובשנת 2017 נרשמו לעלייה על הכבישים כ-280,000 כלי רכב חדשים. הגידול בכלי רכב פרטי בשנים 2009-2017 עמד על 24.9%.
גידול מצטבר באוכלוסייה, באורך ובשטח כבישים, בכלי רכב פרטיים, בנסועת כלי רכב, בנסיעות באוטובוסים ובנוסעים ברכבת, בשנים 2017-2010 בדוח המלא
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה
- התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפות בחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה
- הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תוך בחינה מערכתית כוללת של משבר התחבורה הציבורית בארץ.
 
בא תספר לנו מי האנשים הנכונים? כי נראה ש @שיפור התחבורה ברמה ד מנסה להגיע אליהם..
בכל אופן אם אתה תופס את "האנשים הנכונים" תספר להם שיש הרבה אנשים שנוסעים בין שעה לשעה וחצי (מניסיון!!)
נסיעה שלוקחת ברכב פרטי בין 18-25 דק' (גם מניסיון). פשוט עוול!
מכירה עוד שעברו על דעת זה שעוד ממש קצת זמן יש אוטובוס ישיר (הרי הבטיחו עד 1.1.24) ועד עכשיו הילדים שלהם מתרוצצים עם 3 אוטובוסים כדי להגיע כל בוקר לביתר!
אכן כך
מי שיכול להפנות אותנו לאנשים הנכונים
יבורך!!!
 

טיגריס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי DIP
אולי נראה את חברי העיריה שהתלהבו לקחת שבוע שעבר יח''צ על האירוע הכושל מאתמול.
יעשו משהו משמעותי עם התחבורה וייקחו (יקבלו) פידבק אמיתי בחדש...
 

מאחורי הקלעים

משתמש צעיר
@טראמפ 2024 מה כ"כ הצחיק אותך?- הסבל של האנשים שמטרטרים באוטובוסים פי 3 מזמן הנסיעה?
או על זה שאתה יודע מי האנשים 'הנכונים' ואנחנו לא?
אולי בכלל טראמפ הוא האיש ה'נכון'?
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
@טראמפ 2024 מה כ"כ הצחיק אותך?- הסבל של האנשים שמטרטרים באוטובוסים פי 3 מזמן הנסיעה?
או על זה שאתה יודע מי האנשים 'הנכונים' ואנחנו לא?
אולי בכלל טראמפ הוא האיש ה'נכון'?
כי זה פשוט לא יעזור.. וחבל.

אבל באמת מי שיכול כדאי שינסה..
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
@מאחורי הקלעים לא יודע כמה זמן אתה בעיר פה, אבל מניסיון אני מבין את הגיחוך של טראמפ
ישבתי כבר בכמה מפגשים כאלו בעבר על שכונה אחרת בעיר, אני מקווה שהנציג החדש באמת יראה שהוא יודע לעבוד אבל בדר"כ זה מפגשי יח"צ בעיקר.
אצלינו מה שעבד בסוף היה בעיקר לחץ ועוד לחץ ועוד לחץ, הטרלת המערכת בלי להתחשב בתירוצי הנציגים הקבועים (כסף, משאבים, נהגים, רחובות צרים וכו') התירוץ הכי מצחיק של הנציג הקודם היה שבפניות שלנו אנחנו רק מזיקים ובגלל זה לא נקבל לעולם, ומשום מה דווקא בסוף זה מה שעזר
ספציפית במקרה של ביתר כולם מודעים לצורך, פרנקל עצמו כבר ישב על זה בפגישה עם רובינשטיין מביתר, אם אתם כבר נפגשים איתו תפעילו לחץ על קווים אחרים שחסרים ברמה ד'
אני באמת מעריך את הפעילות שלך אל תרפו עד שתקבלו את מה שמגיע לכם
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה