בוקר טוב לכולם ובמיוחד לעיצובים מפנקים מן הטבע.
אני אתייחס קודם כל לבעיה, אולי בסוף בקצרה לדרך שאנשים מחליטים לפתור אותה.
בעית החניה בבני ברק היא ממש לא בעית חניה, היא בעית ציפוף אוכלוסין, היא בעיה של חלוקה נכונה של שימושים במרחב הציבורי.
בגדול, אפשר לחלק בגסות את הדרך לשלושה שימושים עיקריים, א. הולכי רגל, ב. תחבצ, ג. תחבורה פרטית.
בעיר כמו בני ברק אין מקום כמעט לשלושת השימושים, זה עוד לפני שאני מדבר על חניה, אני מדבר על תנועה. זו לא בעיה של בני ברק, זו בעיה של כל עיר גדולה ומבוקשת בעולם, בני ברק היא דוגמא חדה לכך בגלל הצפיפות המוגזמת, אבל זו בעיה שקיימת גם בתל אביב רמת גן גבעתיים ירושלים בחלק מהשכונות, חיפה, חדרה, נתניה, וכו וכו.
בעולם המגמה (הנכונה) היא לתת את המקום להולך הרגל, זה מתבטא ביצירת מרחב ציבורי נוח ונעים להולכי רגל תוכ"ד דחיקת הרכב הפרטי ממרכזי העיר ומאזורי הסחר בעיקר.
דוגמא טובה בארץ הוא רחוב יפו בירושלים, רחוב שלכל אחד נעים להסתובב בו, הוציאו מהרחוב את הרכב הפרטי לגמרי, יצרו מרחב נעים להולכי הרגל.
הבעיה שהדוגמא הזו די נדירה בארץ, היא קיימת במדרחובים בירושלים תל אביב ועוד מספר ערים וזהו. בגדול התכנון בארץ הוא מוטה רכב פרטי בצורה קיצונית מה שמשפיע לרעה גם בצורה קיצונית על חווית ההליכה והתחבצ בכל מרחב עירוני כמעט בארץ.
התכנון הלקוי הזה גורם שכל אדם שיש ברשותו יכולת קונה רכב פרטי, ואז באים הפקקים ואז באה מצוקת החניה, ואף אחד לא עוצר לחשוב ולומר בוא נעשה את זה אחרת.
אם תרצו להבין איך אמורה להראות עיר, תסתכלו על התכנון של צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים, העדפה מוגזמת לתחצ, בניה של פתרונות היסע המונים על חשבון רכב פרטי ולא בנוסף, (כי אין כמעט שייכות לבנוסף), בנית חניוני חנה וסע שמשמשים כקישורית לתחבצ ומשאירים את הרכב הפרטי מחוץ לעיר.
עוד דוגמא לכמה התכנון מוטה רכב פרטי, בכל הערים הגדולות באירופה אור של תחנת רכבת הוא אזור הומה, במרכז העיר, מסחר פעיל, מגורים, מוסדות ממשלה וציבור, וכו'. בערך כמו תחנת יצחק נבון בירושלים.
הבעיה שפה בארץ תחנת רכבת תהיה תקועה באזור תעשיה או בקצה העיר, ותמיד יקיפו אותה מגרשי חניה עצומים לטובת משתמשי הרכב הפרטי, אם היו בונים שם במקום את העיר עצמה מאשר את החניות הללו היה נראה פה הרבה יותר נעים וטוב ויעיל, הקישוריות של האוטובוסים עם הרכבת ברוב התחנות בארץ פשוט נוראיות, לא פלא שבסוף או שאדם יסע את כל הדרך ברכב פרטי או שעד הרכבת יסע ברכב פרטי.
אם הייתה לנו פה מערכת תחבצ אמינה, תכנון עירוניות נכון, רוב תושבי גוש דן לא היו חשים צורך ברכב, המיליונרים של ניו יורק מגיעים לעבודה במנהטן במטרו מהכרח, כי אין להם שום סיכוי לזוז ולחנות במנהטן. תושב די אמיד בוינה שישבתי אצלו פעם לסעודת שבת שיבר את אוזני בכך שהוא לא רואה צורך ברכב, חניה אין לו, אין חניות כמעט בוינה במרכז העיר שהם לא פרטיות, אבל התחצ אמין לעילא ולעילא, אז למה צריך אוטו.
את וינה מצד לצד אתה תחצה ב40 דקות עם תחצ, וחווית החלפת המטרו או אוטובוסים תהיה אמינה ומדוייקת ובלי ללכת מתחנה לתחנה שני דקות ולחצות צמתים עצומים כלום, זה פשוט מקושר נכון.
לגבי תכנון עירוניות נכון, כשאתה בונה שכונה חדשה, ובית הספר רחוק יותר מרבע שעה הליכה מהבית, כנ"ל לגבי כל מקום שנצרך ברמה יומיומית, ודאי שהאדם בסוף ירוץ לקנות אוטו, אבל אם היית בונה ומתכנן נכון, לא מבתר ערים באמצעות כבישים מהירים בין שכונה לשכונה, יוצר שימוש עירובים קרי מסחר ומגורים ומוסדות ציבור באותו תא שטח, מתכנן את הרחובות בצורה שנעים וכיף ללכת בהם גם מבחינת מרחקי ההליכה וגם מבחינת חווית ההליכה, נותן עדיפות אמיתית לתחבצ והולכי רגל, אולי היו קונים פה פחות רכבים במדינה.
הבעיות הם רבות ומעיקות, יש עיריות שמנסות לפתור אותם, יש עיריות שמנסות לתת פתרונות מוטי רכב פרטי בעיקר, וחבל, יש עיריות שלא מנסות כלום, יש גם שלטון ארצי שחייב לתעדף פחות רכב פרטי, זה כולל את משרד התחבורה השיכון והפנים בעיקר.
תמיד תהיתי לעצמי כמה ממתכננני התחצ ומבכירי משרד התחבורה משתמשים בתחצ על בסיס יומיומי.
שורה תחתונה יש מקומות בארץ שמנסים לפתור את התכנון ההזוי פה, יש מקומות שרק אינטרסים אישיים ועסקיים גוברים על ציבוריים.
לגבי עצם הבעיה והדרך להתמודד עם פתרון, אני בתור אחד שמחזיק רכב פרטי ומשתמש בו המון, כשאני נכנס לגאולה או לבני ברק תמיד אחפש חניה בעוטף ואלך ברגל או באוטובוס, למי שגר זה לא פתרון, הוא צריך כל ערב לחנות ליד הבית וזה מובן, אבל לחנות על מדרכה זה פשע וחוצפה ברמה אחרת.
דיברו פה על סכנות של הולכי רגל וילדים בכביש, אף אחד לא הזכיר פה את הנכים, יש בבני ברק לא מעט כאלה על קלנועיות, או כסאות גלגלים.
תחשבו עליו, יצא מהבית נסע כמה מאות מטרים או יותר, ובום, רכב על המדרכה, מה עכשיו, הוא לא יכול לקפוץ מהמדרכה לכביש, הוא יפרסס ויחזור עד הירידה לכביש במעבר חציה או צומת, ואז מה? במדרכה בצד השני גם יהיה חסום, בכביש סכנת נפשות ליסוע, באמת לא מבין את האנשים שמרשים לעצמם, הטענה פה שאם העירייה לא דואגת לחניה אני אגנוב לנכה את המדרכה,, משולה לאם לא אישרו לי דמי אבטלה מביטוח לאומי אני אשדוד בכניסה לדואר נכה שמשך את הקצבת נכות שלו. זה פשוט גועל נפש, החזרה בגלגול של גזל הרבים כזה בוודאי מובטחת.
אם הנתונים הם א. אני גר במקום פלוני, ב. אני חייב רכב פרטי, ג. אין חניה ליד הבית שלי, ד. אחנה על המדרכה. הנתונים לא מוכרחים מלכתחילה, ל א לא ב לא ג וודאי וודאי לא ד.
באופן אישי אני משתדל לא לדון עד שאגיע, אבל את זה אני לא מסוגל לקלוט.
יצא לי לפני חודשיים לחטוף דוח 250 על חניה של שתי דקות בתחנת אוטובוס פה בחריש, פשוט לקחתי את הדוח ואמרתי לפקח תודה רבה, כי אם אוטובוס עם אמא עם עגלת תינוק עבר שם, והנהג לא יכל להצמד ולתת לה לרדת נורמלי למדרכה אז הדוח מגיע לי, וההרתעה חייבת להיות, כי אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו וכו.
סליחה על החריפות אבל התרגלנו במיוחד בערים הגדולות לתרבות של אגואיזם בנהיגה בצורה מחפירה, זו חניה על מדרכה, זו עקיפה של רכב שעצר במעבר חציה תוכ"ד מעבר ילדים את המעבר, זו עקיפה מימין של אוטובוס שפורק נוסעים, (למה הנהג לא נצמד, כי חנו לו בתוך המפרץ, או סתם כי הוא עצלן).
מקווה שלא העקתי, ותשתדלו לנהוג בריא