נכתב ע"י אפכא מסתברא;791910:מדוע - מה הסיבה, למה - לשם מה, מה התכלית
נכתב ע"י copytop;791937:שרית, כמעט נכון... אמנות נעשית בהשראה בידי האמן (להבדיל מהאומן) והתוצר אינו מיועד לשימוש כי אם לביטוי 'נפשי', אומנות היא מומחיות. כלי שנעשה בידי אומן (מומחה) יהיה חזק וייטיב לשרת את המשתמש.
אבל זה סקר... כמה יודעים? כמה לא יודעים?
כעורכת לשון, מעניין אותי עד כמה הציבור מודע לדקויות כנ"ל.
נכתב ע"י חיטובים;792026:ההבדל בין אמנות-אומנות הוא רק בעברית מודרנית. בלשון מקרא ומשנה אין הבדל ותמיד הכוונה למלאכת כפיים שיש בה יצירה (להבדיל מעבודה ופעולה), בין אם היא 'מעשה חושב' ובין אם היא מלאכה פשוטה. בלשון מקרא - אמן, ובלשון משנה - אומן.
יש לזה גם התייחסות בהלכה. לדוג' בחול המועד אסור לעשות דברים שהם מעשה אומן כמו גיהוץ כפלים. והכוונה שזה מקצועי.נכתב ע"י אברהם;792071:אני לא בטוח בצדקת דבריך.
בתנ"ך למיטב זכרוני הפעם היחידה שמופיע אמן זה בשיר השירים - מעשה ידי אמן, ששם ודאי מדובר ביצירה בעלת יופי מיוחד
לעומת זאת אומן במשנה מתייחס למומחה, ולאו דוקא למלאכת כפיים שיש בה יצירה, כמו למשל למקיז דם
ידוע ש'למה' הוא קיצור של לשם מה. מנין הבאת את הקיצור 'על-מה'?נכתב ע"י חיטובים;792026:למה - קיצור של על־מה.
---
ההבדל בין אמנות-אומנות הוא רק בעברית מודרנית. בלשון מקרא ומשנה אין הבדל ותמיד הכוונה למלאכת כפיים שיש בה יצירה (להבדיל מעבודה ופעולה), בין אם היא 'מעשה חושב' ובין אם היא מלאכה פשוטה. בלשון מקרא - אמן, ובלשון משנה - אומן.
כך למדתי גם אני (לפני שנים רבות), אבל מבדיקה רופפת בקונקורדנציה מצאתי מספיק דוגמאות חותכות לכך ש"למה" אינו רק "לשם מה" (דהיינו תכלית) אלא גם במשמעות של סיבה ("למה חרה לך", "למה זה צחקה שרה"), כך ש"על מה" אינו מופרך, אלא הקושיה היא אם כן מפני מה יש דגש חזק (כשהוא ישנו) במ"ם של "למה" אם נפלה אות לפני הלמ"ד ולא לפני המ"ם.נכתב ע"י copytop;792146:ידוע ש'למה' הוא קיצור של לשם מה. מנין הבאת את הקיצור 'על-מה'?
לעניות דעתי, הדוגמאות שציטטת לא מהוות הוכחות חותכות לכך ש'למה' הוא גם במשמעות של 'על מה'. ייתכן מאוד שגם בפסוקים הללו ההתייחסות היא לתכלית המעשה ולא לסיבתו, במיוחד שרה אמנו, שלא סביר שעשתה מעשה בלי תכלית... (ובכלל, רוב המעשים שאדם עושה יכולים להיכנס תחת קטגוריית ה'לשם מה' - כלומר מה הוא רוצה להשיג מהמעשה, שהרי בלי להשיג הוא לא יעשה אותם. אבל לא ניכנס לפסיכולוגיה...)נכתב ע"י אפכא מסתברא;792221:כך למדתי גם אני (לפני שנים רבות), אבל מבדיקה רופפת בקונקורדנציה מצאתי מספיק דוגמאות חותכות לכך ש"למה" אינו רק "לשם מה" (דהיינו תכלית) אלא גם במשמעות של סיבה ("למה חרה לך", "למה זה צחקה שרה"), כך ש"על מה" אינו מופרך, אלא הקושיה היא אם כן מפני מה יש דגש חזק (כשהוא ישנו) במ"ם של "למה" אם נפלה אות לפני הלמ"ד ולא לפני המ"ם.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיב
א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד: