מיני סקר

מקלדת

משתמש פעיל
אתגר לחובבי הלשון. נא להצביע!
האם את/ה יודע/ת מהם הבדלי המשמעות בצמדים הבאים?
1. מדוע - למה
2. מכיוון - כיוון
3. אולם - ואולם
4. אמנם - אומנם
5. אמנות - אומנות
 

אפרתה

משתמש מקצוען
5. יצירה יחודית/ מלאכת מחשבת..... לעומת- כל מלאכה.
ההגדרה שלי לא מנוסחת אבל אקווה שההבדל ברור.
 

מקלדת

משתמש פעיל
שרית, כמעט נכון... אמנות נעשית בהשראה בידי האמן (להבדיל מהאומן) והתוצר אינו מיועד לשימוש כי אם לביטוי 'נפשי', אומנות היא מומחיות. כלי שנעשה בידי אומן (מומחה) יהיה חזק וייטיב לשרת את המשתמש.

אבל זה סקר... כמה יודעים? כמה לא יודעים?
כעורכת לשון, מעניין אותי עד כמה הציבור מודע לדקויות כנ"ל.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אֻמנם בקובוץ - במשפט שאלה. בקמץ קטן - במשפט חיווי.
כיוון ש - מושג של זמן. מכיוון ש- סיבה. (את זה אמור לדעת כל מי שלומד משנה.)
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;791910:
מדוע - מה הסיבה, למה - לשם מה, מה התכלית

למה - קיצור של על־מה.

---

ההבדל בין אמנות-אומנות הוא רק בעברית מודרנית. בלשון מקרא ומשנה אין הבדל ותמיד הכוונה למלאכת כפיים שיש בה יצירה (להבדיל מעבודה ופעולה), בין אם היא 'מעשה חושב' ובין אם היא מלאכה פשוטה. בלשון מקרא - אמן, ובלשון משנה - אומן.
 
א

אליהו פריד

אורח
נכתב ע"י copytop;791937:
שרית, כמעט נכון... אמנות נעשית בהשראה בידי האמן (להבדיל מהאומן) והתוצר אינו מיועד לשימוש כי אם לביטוי 'נפשי', אומנות היא מומחיות. כלי שנעשה בידי אומן (מומחה) יהיה חזק וייטיב לשרת את המשתמש.

אבל זה סקר... כמה יודעים? כמה לא יודעים?
כעורכת לשון, מעניין אותי עד כמה הציבור מודע לדקויות כנ"ל.

אומנות מתייחס לחוק, אמנות לחוקיות.
ההבדל בין חוק לחוקיות:
חוק: תמיד כשאזרוק אבן למים יווצר ספלש.
חוקיות: כל פעם יצא ספלש שונה.

כמובן שעל פי רוב כל מלאכה משלבת את שניהם, אבל השאלה איזה פן מקבל יותר דגש.
לדוגמא, עצם המקצוע התכנות מבוסס על חוקים לעומת עיצוב שמבוסס וכולו על חוקיות.

הביטוי של ההבדל:
חוק: אומן יודע בדיוק מה ואיך יהיה התוצר הסופי ומה הצעדים שעליו למצע להגיע לשם.
חוקיות: אמן, לא יודע איך יראה התוצר הסופי והוא לא יודע אילו צעדים עליו לקחת להגיע לתוצאה הרצויה. ההחלטות נעשות תוך כדי ההיווצרות!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י חיטובים;792026:
ההבדל בין אמנות-אומנות הוא רק בעברית מודרנית. בלשון מקרא ומשנה אין הבדל ותמיד הכוונה למלאכת כפיים שיש בה יצירה (להבדיל מעבודה ופעולה), בין אם היא 'מעשה חושב' ובין אם היא מלאכה פשוטה. בלשון מקרא - אמן, ובלשון משנה - אומן.

אני לא בטוח בצדקת דבריך.
בתנ"ך למיטב זכרוני הפעם היחידה שמופיע אמן זה בשיר השירים - מעשה ידי אמן, ששם ודאי מדובר ביצירה בעלת יופי מיוחד
לעומת זאת אומן במשנה מתייחס למומחה, ולאו דוקא למלאכת כפיים שיש בה יצירה, כמו למשל למקיז דם
 

חנה קונקטורית ומאמנת

חנה פפנהיים | קונקטורית ומאמנת אישית
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
D I G I T A L
נכתב ע"י אברהם;792071:
אני לא בטוח בצדקת דבריך.
בתנ"ך למיטב זכרוני הפעם היחידה שמופיע אמן זה בשיר השירים - מעשה ידי אמן, ששם ודאי מדובר ביצירה בעלת יופי מיוחד
לעומת זאת אומן במשנה מתייחס למומחה, ולאו דוקא למלאכת כפיים שיש בה יצירה, כמו למשל למקיז דם
יש לזה גם התייחסות בהלכה. לדוג' בחול המועד אסור לעשות דברים שהם מעשה אומן כמו גיהוץ כפלים. והכוונה שזה מקצועי.
המושג "תורתו אומנתו" - זהו מקצועו.
 

מקלדת

משתמש פעיל
נכתב ע"י חיטובים;792026:
למה - קיצור של על־מה.

---

ההבדל בין אמנות-אומנות הוא רק בעברית מודרנית. בלשון מקרא ומשנה אין הבדל ותמיד הכוונה למלאכת כפיים שיש בה יצירה (להבדיל מעבודה ופעולה), בין אם היא 'מעשה חושב' ובין אם היא מלאכה פשוטה. בלשון מקרא - אמן, ובלשון משנה - אומן.
ידוע ש'למה' הוא קיצור של לשם מה. מנין הבאת את הקיצור 'על-מה'?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י copytop;792146:
ידוע ש'למה' הוא קיצור של לשם מה. מנין הבאת את הקיצור 'על-מה'?
כך למדתי גם אני (לפני שנים רבות), אבל מבדיקה רופפת בקונקורדנציה מצאתי מספיק דוגמאות חותכות לכך ש"למה" אינו רק "לשם מה" (דהיינו תכלית) אלא גם במשמעות של סיבה ("למה חרה לך", "למה זה צחקה שרה"), כך ש"על מה" אינו מופרך, אלא הקושיה היא אם כן מפני מה יש דגש חזק (כשהוא ישנו) במ"ם של "למה" אם נפלה אות לפני הלמ"ד ולא לפני המ"ם.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בלשון מקרא אין ביטוי 'לשם מה', רק על מה, כמו על מה הכית את אתונך, על מה אבדה הארץ. וכיון ש'למה' נמצא הרבה במקרא, בהכרח שהוא קיצור של על-מה.
הדגש חזק ייתכן שהוא מה שנקרא אצל הראשונים "לתפארת הקריאה".
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, המלה 'למה' נכללת בין חמש המלים הדגושות 'לתפארת הקריאה'.
 

מקלדת

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;792221:
כך למדתי גם אני (לפני שנים רבות), אבל מבדיקה רופפת בקונקורדנציה מצאתי מספיק דוגמאות חותכות לכך ש"למה" אינו רק "לשם מה" (דהיינו תכלית) אלא גם במשמעות של סיבה ("למה חרה לך", "למה זה צחקה שרה"), כך ש"על מה" אינו מופרך, אלא הקושיה היא אם כן מפני מה יש דגש חזק (כשהוא ישנו) במ"ם של "למה" אם נפלה אות לפני הלמ"ד ולא לפני המ"ם.
לעניות דעתי, הדוגמאות שציטטת לא מהוות הוכחות חותכות לכך ש'למה' הוא גם במשמעות של 'על מה'. ייתכן מאוד שגם בפסוקים הללו ההתייחסות היא לתכלית המעשה ולא לסיבתו, במיוחד שרה אמנו, שלא סביר שעשתה מעשה בלי תכלית... (ובכלל, רוב המעשים שאדם עושה יכולים להיכנס תחת קטגוריית ה'לשם מה' - כלומר מה הוא רוצה להשיג מהמעשה, שהרי בלי להשיג הוא לא יעשה אותם. אבל לא ניכנס לפסיכולוגיה...)
ובקשר לציטוטים של חיטובים, 'על מה' מקביל ל'מדוע', והציטוטים אינם הוכחה לכך שהקיצור של 'למה' הוא על מה. להפך, על מה מופיע במקרא, למה מוכרח להיות לו קיצור? יותר מזה - אם לא מופיע הביטוי 'לשם מה', סביר יותר שהוא יופיע בצורה אחרת, כמו 'למה'.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
קדרי במילון שלו:
למה - שאלת הסיבה או התכלית, כגון למה זה עזבתן את האיש - מדוע. למה לי חיים - לשם מה.
על-מה - שאלת התכלית, כגון על מה אשא בשרי בשני - לשם מה.

ולי נראה ששאלת המלאך לבלעם 'על מה הכית את אתונך' מתפרשת יותר כמדוע מאשר לשם מה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הציטוטים לא באו להוכיח ש'למה' היא קיצור של 'על מה' אלא ש'למה' אינה בהכרת שאלת תכלית אלא גם שאלת סיבה. וקצת קשה לי לפרש 'למה חרה לך' בתור 'לשם מה ולאיזו תכלית חרה לך' (כשמדובר בקין).
 

בראש מילה

משתמש סופר מקצוען
ומה בין "אולם" ל"ואולם"? זה היחיד שעדיין לא הבנתי.
ובעניין הסקר - ידעתי הבדלים של שלשה מתוך החמשה.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אומנות - כל מלאכה, או מקצוע.

המילה - אמנות - בנויה על התואר "אמן". שתוצרתו היא אמנות.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  15  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה