זה לא 'שום אוכל'. אולי אוכל שכבר טעמת פעם. אבל הפעם עם תיבול חדש, טעים ושונה?נכתב ע"י רותי קפלר;2234626:ההגשה היא כמו צלחת יפהפיה ומפיות תואמות וסכו"ם מכסף. אבל אם לא מגישים בזה שום אוכל, בשביל מה ערכו את השולחן?
.
והאמת שבאנלוגיה הזו אני סבור שהנמשלים הם הפוכים: המילים שמרכיבות את הסיפור הן האוכל, כי הרי זה מה שבפועל אנו 'בולעים'. העלילה היא הפלטפורמה למילים, היינו הצלחת היפהפייה וכו', לא כן? (אבל נכון שאני השתמשתי במילה 'הגשה' כך שאני אשם)
נכתב ע"י יועץ_סתרים;2234775:דווקא הדוגמאות שמובאות כאן, הן מצוינות לדבר כזה.
הגרף פוטוצקי, יוסל'ה קמצן קדוש, ישיבת וולאז'ין וכו'.... אצל רובן, מעולם לא ניסו להביא את הסיפור האמיתי על פרטיו. (והמציאות אפילו מפתיעה מאוד גם אם מתעלמים מפולמוסים על העובדות ההיסטוריות כמו למשל בוואלזין)
אם מישהו יביא את הסיפור מחדש, וייגע בכל הנקודות שלרובם אינן ידועות, יביא פרטים מסודרים יותר (מיקומים מדוייקים, שמות, תאריכים) שיוציאו את הסיפור מהטשטוש ומהקו הכללי של המסר בלבד, יכול להיות שזה יהיה רעיון.
פרטים חדשים בסיפור זה עניין לחוקרים והיסטוריונים. אימות פרטים והצלבת מידע ויישוב חילוקי דעות, הם לא מתפקידיו של יוצר הסיפור והם לא מעניינים את קוראי הסיפור (כאלה שמבקשים ליהנות מן הסיפור עצמו, לא כאלו שמחפשים להעשיר את צקלון ידיעותיהם בפיסות היסטוריה חשובות).
הכוונה כאן היא שאם תספר את הסיפור מזווית חדשה לגמרי, אם לשוב למשל: סגירת ישיבת וולוז'ין - דרך עיניו ותחושותיו של בחור שנכנס זה לא מכבר אל הישיבה; דרך משפחת השכן שהיה תמיד מתפלל ערבית בישיבה וכו' כיד הדמיון הטובה. או כשאתה מחייה את סיפורו המרטיט של הגרף פוטוצקי, שוב, בשילוב עם דמיון חדש, ותחושות הפחד והגבורה, תיאור כליאתו וכו'.
הרי יש מרחב כמעט אינסופי להתפרס עליו, לתאר אותו ולהחיות אותו, גם אם בסיס העלילה כבר מוכר. ואם הקורא מתחבר מחדש לסיפור שהוא כבר מכיר, אבל הפעם מזווית חדשה לגמרי וכיוון מרתק שלא העלה בדעתו עד כה, הרי זה יותר מסיפור עלילתי חדש לגמרי, לא?