לכל המסתייגים מהחרמת חפצים וכו',
בא ונשמע פתרונות אחרים, הן מנסיון והן מסברא,
לילד שלמשל משחק בחפץ במהלך השיעור,
גם בחפץ שהוא פעוט ערך כגון גולות, קלפים וכדו',
וגם חפץ יקר כגון אוטו שלט וכדו',
מה הפתרון??
קשה לתת פיתרונות כוללים, כי צריך לראות בשטח מה קורה, וגם תלוי בגיל ובייחסים הכלליים של המלמד עם הכיתה, ובאופי של הילדים, וכו'.
אך נניח משהו כזה:
רואים ילד שהוציא גולות או קלפים בשיעור. לומר לו בצורה שקטה אך החלטית, להכניס לילקוט. לחכות עד שיכניס. אם יוציאו שוב, להפסיק את השיעור, שוב לומר בשקט ובהחלטיות להחזיר לילקוט ולחכות שיחזירו. ילדים רגילים לאחר כמה פעמים כאלה, לרוב לא יוציאו יותר.
לפעמים יש מקום לשדר הבנה, יחד עם עמידה על הכללים. כגון: זה באמת מפתה הגולות/הקלפים האלה. אבל רק בהפסקה!
לפעמים יש מקום לשחק קצת איתם בהפסקה בגולות האלה.
בשיעורים אחרים, ברגע שרואים שולחנות ריקים, לשבח את הכיתה על כך, לתאר כמה זה נעים ויוצר אווירה לימודית טובה בכתה. להדגיש את זכותם בזה ואת ההערכה להתנהגותם הבוגרת. ולחזור על זה מידי פעם. לא לחכות שיתנהגו לא בסדר.
לגבי דברים כמו אוטו שלט, להבהיר שלא מביאים לכתה. אם בכל זאת ילד הביא, לומר לו, שמכיוון שאסור את זה בכיתה, נמצא ביחד מקום טוב לשים את זה עד סוף היום. להתייעץ איתו איפה לשים. בארון? בחדר משל המלמדים? (ושזה יהיה אכן מקום בטוח), ובסוף היום שיקח הביתה עם תזכורת, שמחר לא מביאים!