מה דעתכם?? החרמת חפץ מילד והשימוש בו

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ישנה שאלה שעולה מדי פעם בחדר מלמדים שלנו ועד היום לא נפתרה.

השאלה היא:
אם החרמנו חפץ מילד, נניח גולות, האם מותר לעשות שימוש חוזר בחפץ המוחרם, כגון להשתמש בו כפרס לילדים אחרים, (כמובן ללא ידיעת הילד שממנו הוחרם)???

יש טוענים שמותר, והלוא ממילא החפץ הולך לאבדון, אז מדוע שלא לערוך בו שימוש תועלתי חוזר.

אני טוען שאסור, א. כי אין זה מן היושר, למרות שזו תחושה ללא סברא.
ב. אני חושש שזה עלול להשליך על השיקולים שלי להבא כשאבוא להחרים לילד חפץ, אזי אם מחסן הפרסים שלי הצטמק, יתווסף לי שיקול (בתת מודע, כמובן) נוסף מדוע להחרים זאת.

מה דעתכם???
אשמח לשמוע.
 

דיתי חן

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ראשית מותר להחרים לעולם? הרי החפץ שייך להורים בכלל. .
אני שלחתי פתק להורים,
והם חתמו בו על משהו מסויים מאד שנאסר במקום הלימודים,
שילד שמביא את החפץ האסור - החפץ נלקח ולא חוזר.
במקרה שסתם מחרימים - באמת מעניין מה דעת ההלכה.
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
א. שאלתך מגלמת את "המימד הנוסף";)
ב. הורים מוכנים שיחרימו חפצים כגולות וכדו', ועוד לרוב אף אין ההורים קונים אותם אלא הילדים במשחקם רוכשים זאת.

חפצים יקרים, או שההורים קנו מן הסתם יש להחזיר.
 

המימד הנוסף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
א. שאלתך מגלמת את "המימד הנוסף";)
ב. הורים מוכנים שיחרימו חפצים כגולות וכדו', ועוד לרוב אף אין ההורים קונים אותם אלא הילדים במשחקם רוכשים זאת.

חפצים יקרים, או שההורים קנו מן הסתם יש להחזיר.
תודה. אבל כאם לבן בכיתה ג' אני ממש לא מוכנה להחרמת חפצים מוחלטת אפילו אם הוא קנה אותם מכספו, אלא אם כן יוכח לי שזו הדרך היחידה להנחותו וליישרו...
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כאם לבן בכיתה ג' אני ממש לא מוכנה להחרמת חפצים מוחלטת

וגם אם הוא שיחק בהם תוך כדי מהלך השיעור?

מנסיון אני יכול לומר, שהדרך היחידה שילדים יעלימו את הצעצועים האהובים/ממכרים שלהם, מיד עם בוא הצילצול, הוא רק ע"י ידיעה ברורה שלהם, שאם זה נשאר בחוץ זה לא יישאר...
 

ציפי-ה

נשארתי סקרנית בהחלט...
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
עד כמה שידוע לי, גם "כספו של הילד " שייך להורים וממילא כל מה שקנה - שייך לאביו.
מעבר לכך, הייתי מדייקת את השאלה: האם כאשר לילד קל יותר להתרכז כשהוא מחזיק חפץ כלשהו אבל למלמד זה מפריע, או שהמלמד בדיוק פחות רגוע והחליט שזה מפריע לתלמיד. ההלכה מאפשרת לו לקחת את החפץ מהתלמיד?
 

מם יוד

משתמש פעיל
כיוון שתלמיד יודע שאסור לו להוציא חפצים מסוימים בשיעור,
הרי שהוא לוקח ריזיקה שהמורה עלול להבחין ולהלאים.
כמורה- לא הייתי מלאימה לצמיתות.
אנחנו רוצים לחנך ולא להעניש לשם עונש,
ועל כן, אחרי שנגרמה עגמת נפש מהלקיחה לזמן מה, והלקח הובן-
אפשר להחזיר.
להשתמש בזה? מרגיש לי לרקוד על הדם.
המורה "יעשה קופה" על חשבון התלמיד ששגה?
לא מוסרי. להרגשתי
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
לקחת חפץ מילד ולא להחזיר לו, לדעתי זה ממש לא חינוכי!!!!
לקחת גולות לתלמידים ולהביא לילדים אחרים??
מבחינתי זה אחד הדברים הגרועים שיכולים להיות...
איזה זכות יש למורה לקחת מילד ולא להחזיר?
 

אחת משם

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
האם כאשר לילד קל יותר להתרכז כשהוא מחזיק חפץ כלשהו אבל למלמד זה מפריע, או שהמלמד בדיוק פחות רגוע והחליט שזה מפריע לתלמיד. ההלכה מאפשרת לו לקחת את החפץ מהתלמיד?
הכוונה לספינר??
בלי קשר לספינר...
לי באופן אישי בתור תלמידה היה יותר קל להתרכז כשהייתי מתעסקת, אבל למורות זה היה מפריע ולכן אסרו עליי.
היום בתור מורה תלמיד שמתעסקוזה לא מפריע לו להקשיב (לא מסובך לבדוק את זה...) אני מאשרת לו להתעסק במהלך השיעור.

לגבי החרמה של חפצים בלי להחזיר בחזרה לתלמיד, לדעתי זה עוול!!
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
גם ידיעה ברורה שזה מוחרם לשבוע/יים, מספיקה להרתעה
ואם רוצים הרתעה יותר גדולה אפשר אחרי פעם אחת שהחרימו, הילד יוכל לקחת את זה מהמנהל/ת, אם קרה עוד פעם ההורים יקחו מהמנהל..
אבל שהילד ידע שמה ששלו יישאר שלו, יכול להיות שיהיה לו לא נעים עד שזה יגיע אליו, אבל זה שלו ואנחנו שומרים לו על זה.
 

המימד הנוסף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
וגם אם הוא שיחק בהם תוך כדי מהלך השיעור?

מנסיון אני יכול לומר, שהדרך היחידה שילדים יעלימו את הצעצועים האהובים/ממכרים שלהם, מיד עם בוא הצילצול, הוא רק ע"י ידיעה ברורה שלהם, שאם זה נשאר בחוץ זה לא יישאר...
אני מאמינה לך,
השאלה היא האם אי השארת חפצים היא מטרה
והאם העלמת חפצים משרתת חינוך או הפעלה נוחה?!
 

יד2

משתמש מקצוען
file.php
 

אחת משם

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אני מאמינה לך,
השאלה היא האם אי השארת חפצים היא מטרה
והאם העלמת חפצים משרתת חינוך או הפעלה נוחה?!
חד משמעית, הפעלה נוחה!

מנסיון אני יכול לומר, שהדרך היחידה שילדים יעלימו את הצעצועים האהובים/ממכרים שלהם, מיד עם בוא הצילצול, הוא רק ע"י ידיעה ברורה שלהם, שאם זה נשאר בחוץ זה לא יישאר...
מניסיון, אפשר גם אחרת...
 

אבק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מכאן http://halacha.co/החרמת-חפצים-בבית-הספר/

שאלה:

במסגרת עבודתי התבקשתי מהממונה עליי להחרים חפץ כלשהו מתלמיד שאסור על פי תקנון בית הספר להשתמש בו. האם מותר לעשות זאת? האם יש להחזיר את החפץ בסוף השנה או להשליך לאשפה? כיצד יש לנהוג?

תשובה:

מותר למורה להחרים לתלמיד חפץ שהנהלת בית הספר אסרה על התלמידים להחזיקו והתלמיד החזיקו במהלך שהותו בבית הספר. עם זאת, לאחר מכן (לכל המאוחר בסוף השנה) על המורה להחזיר את החפץ לתלמיד או להוריו (אלא אם כן מדובר בחפץ שעצם החזקתו אסורה על פי תורה). בזמן שהות החפץ אצל המורה, אסור לו להשתמש בו לצורכו או לצורך שאר התלמידים ללא רשות הילד או הוריו[1].

מקורות:

[1] שו"ת משנה הלכות ח"ו סי' רפד: "בדבר שאלתו במלמד הרואה תינוק משחק במעות שבידו או במשחק אי רשאי המלמד לנטלו ממנו על מנת להחזירו או לא ואת"ל שמותר אי מותר להמלמד להשתמש באותה מטבע למשל להראות לתלמידים צורת מטבע וכיוצא בזה או דאסור וגם אי נאבדו אי חייב בתשלומין כו'. לפענ"ד פשוט דמותר, ולהחזירו אחר לימודו, ואין בזה משום גזל מפני כמה טעמי, חדא דבשעה שנמסר הקטן למלמד ללמדו הרי נעשה המלמד כעין אפטרופוס שלו לשמרו ולהדריכו וללמדו תורה ולחכמו ואם אינו רוצה לשמוע אליו מותר להכותו כו', וא"כ כ"ש דיכול ליקח ממנו מה שבידו אם זה מעכבו מללמדו ולהדריכו כפי מה שקבל על עצמו ומחויב הוא בדבר כו'. מיהו ליקח ממנו המשחק ולא להחזירו לעולם אלא להחזיקו לעצמו או ממונו אם לא לשם חינוך נראה פשוט דאסור והוא בכלל גזל דאורייתא כו'. ולהראותו לשאר ילדים נלפענ"ד דיש לבקש ממנו רשות כו'. ומש"כ דאם נשתמש בו המלמד נעשה גזלן עליו חייב באונסין מ"מ אם החזירו לקטן יוצא בזה ואין צריך להחזירו אל אביו".

פתחי חושן גניבה והונאה פ"א הערה יז: "ומצוי במלמדי תינוקות שלפעמים יש ביד התינוק חפץ שעל ידו נמנע או מפריע לאחרים מללמוד. והוא נאלץ ליטלו ממנו, ובודאי שגם גזל קטן אסור, ועוד אפשר שהוא של אביו, ומ"מ נראה שמותר ליקח ממנו החפץ ע"ד להחזירו, ואפילו אם לפי ראות עיני המלמד רצוי שלא להחזירו עד זמן מרובה מותר (ואפשר שאף דין שומר אין בו), אבל ליקח ע"ד שלא להחזיר כלל, וכ"ש לאבדו נראה שאסור, אא"כ לפי ראות עיניו יש לאבדו לתקנת התלמידים, נראה שמותר".

בקובץ פעמי יעקב מט עמ' צב, הביאו ראיה להנ"ל מההלכה בשו"ע יו"ד סי' רמה ס"י שמותר למלמד להכות התלמיד "ברצועה קטנה", ומלשון הרמב"ם גבי חינוך יתומים בהלכות דעות פ"ו ה"י שכתב "איבד ממונן הרי זה עובר בלא תעשה וכל שכן המכה אותם" משמע שהכאה חמורה מאיבוד ממון, ואם הכאת התלמיד הותרה לצורך לימודו כל שכן שהחרמת חפציו מותרת כאשר יש בכך תועלת חינוכית מוכחת עבורו, אלא שמסתבר שההיתר להחרים חפץ לחלוטין מבלי להחזירו זהו דוקא "בחפץ הגורם נזק גופני או רוחני לתלמיד כמו חפצי שחץ או תועבה והדומה להם". ע"כ. (ומסתבר שכדאי להחתים מראש את ההורים והתלמידים על 'תקנון' שבו מקבלים על עצמם במפורש תנאים אלו).

גם בספר משפטיך ליעקב ח"ג סי' יב עמ' קפח הסיק: "רשאית הנהלת בי"ס או באי כוחה לעכב חפץ המפריע למהלך התקין של הלימודים, עד לזמן בו יכול התלמיד לקחת את החפץ מחוץ לשטח בי"ס, דהיינו סיום יום הלימודים" (ועיין עוד שם שלדבריו יש דין שמירה בחפץ מוחרם).

גם בשו"ת שבות עמי ח"א סי' ג עמ' רמד הסיק: "מותר למחנך להחרים חפץ במסגרת תפקידו, ומחוייב בסוף להחזירו". ועיין עוד שו"ת מעין אומר ח"י פ"א סי' ח. אמרי יעקב הלכות מלמדים ליקוטים ס"ק לה. שלמי מועד, אוירבך, פרקי חינוך עמ' תקיח.
 

פשוש

משתמש מקצוען
ב. אני חושש שזה עלול להשליך על השיקולים שלי להבא כשאבוא להחרים לילד חפץ, אזי אם מחסן הפרסים שלי הצטמק, יתווסף לי שיקול (בתת מודע, כמובן) נוסף מדוע להחרים זאת.

לדעתי, בכל מקרה, בגלל הסיבה הזו לא כדאי.
למה לא להחזיר לילד בסוף שנה?
כך הילד יודע שהמורה לא עשה זאת בשום אופן בשביל לקבל טובת הנאה,
ולילד זהו עונש גדול מספיק.
 

MIRIBZ00

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אני כמורה מקצועית שמה בתא של המחנכת...
עד היום זכור לי מחנכת שהחרימה לי קלמר כי התעסקתי בו עד לסוף שנה...
ואם יש משהו גורף בילדים שמתעסקים בשיעור, אולי אנחנו פשוט משמעממים אותם?
יש לתת את הדעת גם על למה הם עשו זאת...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  57  פעמים

לוח מודעות

למעלה