התייעצות מהו לדעתכם הגדרה של אדם חכם

תרשיש

משתמש צעיר
אשמח שתעזרו לי לצורך עבודה
להגדיר מהו בן אדם חכם
כאשר אתם מתבטאים הוא חכם היא חכמה
למה אתם מתכונים?
לא הכונה לחכמה של כישרון
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רש"י דברים א יג
נבונים - מבינים דבר מתוך דבר. זו היא ששאל אריוס את רבי יוסי, מה בין חכמים לנבונים. חכם דומה לשולחני עשיר, כשמביאין לו דינרין לראות רואה, וכשאין מביאין לו יושב ותוהא. נבון דומה לשולחני תגר, כשמביאין לו מעות לראות רואה, וכשאין מביאין לו הוא מחזר ומביא משלו .

כאן חכם הוא בעל ידע נרחב ונבון הוא בעל יכולת ההסקה,.
 

United

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
בעל חכמת חיים- שעבר הרבה. שהיה בהרבה סיטואציות בחיים שלו ולמד מהן.
שיודע להתמקד, להבין את שורש הבעיה
שמבין מהר הסברים ומבינים את ההסברים שלו מהר
שמוצא פתרונות מבריקים לכל סיטואציה ויודע תמיד איך נכון לנהוג
 

משך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
צילום מקצועי
יוצרי ai
אשמח שתעזרו לי לצורך עבודה
להגדיר מהו בן אדם חכם?
כאשר אתם מתבטאים הוא חכם היא חכמה
למה אתם מתכונים?
לא הכונה לחכמה של כישרון
אדם שלא מגיב לשאילה כזו... :rolleyes:

ועכשיו ברצינות:
חכמה מוגדרת כ'תורה' כלשהי. (כל תחום והחוכמה שבו)
כלומר אדם שקנה חכמה = חכם!
---
לגבי הביטוי השגור בפי כל... רק חכמים מבינים כנראה מה זה אומר.

 

4533digitali

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
חכמה היא תכונה המתבטאת בהבנה מהירה יחסית לאחרים, והיכולת לנתח דברים מסובכים ולהגיע למסקנות הנכונות.
 

המחזק

משתמש מקצוען
D I G I T A L
(תראה למי אתה קורא חכם ותגדיר אותו לפי מעשיו וכ"ו)
"איזהו חכם הרואה את הנולד"
"וחכם עדיף מנביא"
זה על אותו משקל ועניין
 
נערך לאחרונה ב:

שם שמי

משתמש מקצוען
כשאנחנו עומדים בפני סיטואציה שמצריכה קבלת החלטה מושכלת ונכונה, יש מי שיש להם רק צד אחד בענין: הם סבורים שצריכים לנהוג כך, או כך. אינני מתכוון לטיפשים שנעולים על החלטה בלי לחשוב, אלא על אנשים פתוחים וקשובים, אבל שכלם מנחה אותם להעדיף צד כלשהו על חברו, וזוהי עמדתם ואין בלתה. לעתים, ניתן לשכנע אותם כי טעות בידם והצד השני הוא הצודק והנכון; אבל אז, שוב יהיה להם רק צד אחד - הצד ההפוך...
יש אנשים עם חכמה רבה יותר, שבמוחם מתרוצצים בו זמנית שתי עמדות מנוגדות, שני צדדים למטבע, שיקול לכאן ושיקול להפך; והם מתלבטים ושוקלים את שני הצדדים, משווים את היתרונות מול המגרעות עד שמגיעים להחלטה המושכלת. אלו חכמים מן הראשונים.
אמנם ישנם חכמים יותר, שבעמדם בפני סיטואציה שמצריכה קבלת החלטה, עולים בדעתם בו זמנית צדדים רבים ושונים בנידון, שיקולים כאלו ואחרים, מכלול העדפות וסברות מתרוצצים במוחם הערני ומושכים לכיוון החלטה כזו או אחרת; וחכמים אלו משכילים לשקלל את כל הצדדים הללו ולחשב שכר כנגד הפסד, ודולים מתוך המכלול הרחב של הצדדים והשיקולים את הדרך החכמה והנבונה ביותר.
זוהי חכמה!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
לדעתי יש חילוק בין הנהגת החכם (כגון "הלומד מכל אדם", "שבעה דברים בחכם וכו'", ועוד הרבה), תכונת החכם (כדברי רבינו יונה, שהחכם הוא מי שמתאווה לחכמה, אע"פ שאינו יודע כלום), צורת ההתבוננות של החכם ("הרואה את הנולד", וכדו'), ועוד.
כל הנ"ל מרכיבים את הגדרתו של החכם.
עם זאת יש להגדיר את החכמה עצמה, ולהבנתי הגדרתה היא צורת ההתבוננות של החכם - ראיית הנולד, וכדו'. זאת מלבד הגדרת החכמה כ"תורה", וכפי שכבר כתב @משך.

בנוסף, יש ענין של בקיאות (ידע), מהירות מחשבה, יכולת ניתוח*, זיכרון, ועוד. אני חושב שדברים אלו נכללים בגדר של כישרון ולא של חכמה, ולדעתי יש חילוק גדול בין השניים. [למשל ילד שיכול להיות הרבה יותר כשרוני מזקן בן שמונים, אבל אין לו קמצוץ מחכמתו]. (אגב, כישורי הבנה לעתים נכללים בגדר חכמה ולעתים בגדר כישרון, זה תלוי בתחום).

* "כשירצה אדם לברר לעיניו שום דבר יפה יפה צריך להשיב לעצמו תחילה על ז' שאלות" (תפארת ישראל)
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קג

א לְדָוִד בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ:ב בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו:ג הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי:ד הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים:ה הַמַּשְׂבִּיַע בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי:ו עֹשֵׂה צְדָקוֹת יי וּמִשְׁפָּטִים לְכָל עֲשׁוּקִים:ז יוֹדִיעַ דְּרָכָיו לְמֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲלִילוֹתָיו:ח רַחוּם וְחַנּוּן יי אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חָסֶד:ט לֹא לָנֶצַח יָרִיב וְלֹא לְעוֹלָם יִטּוֹר:י לֹא כַחֲטָאֵינוּ עָשָׂה לָנוּ וְלֹא כַעֲוֹנֹתֵינוּ גָּמַל עָלֵינוּ:יא כִּי כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל יְרֵאָיו:יב כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ:יג כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם יי עַל יְרֵאָיו:יד כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ זָכוּר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ:טו אֱנוֹשׁ כֶּחָצִיר יָמָיו כְּצִיץ הַשָּׂדֶה כֵּן יָצִיץ:טז כִּי רוּחַ עָבְרָה בּוֹ וְאֵינֶנּוּ וְלֹא יַכִּירֶנּוּ עוֹד מְקוֹמוֹ:יז וְחֶסֶד יי מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם עַל יְרֵאָיו וְצִדְקָתוֹ לִבְנֵי בָנִים:יח לְשֹׁמְרֵי בְרִיתוֹ וּלְזֹכְרֵי פִקֻּדָיו לַעֲשׂוֹתָם:יט יי בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה:כ בָּרְכוּ יי מַלְאָכָיו גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ:כא בָּרְכוּ יי כָּל צְבָאָיו מְשָׁרְתָיו עֹשֵׂי רְצוֹנוֹ:כב בָּרְכוּ יי כָּל מַעֲשָׂיו בְּכָל מְקֹמוֹת מֶמְשַׁלְתּוֹ בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

יוקרה בשולחן החג • פרס לזוכה • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה