למנהלי פורום המאיירים (@אבימי וכו') ופרוג בכלל, יעשה רק טוב אם תוכלו להשיק סדנא לבנייית עסק למאיירים כולל הדרכה מפורטת וספציפית לכניסה לשוק הזה (וכמובן אפשר גם לשלב אותו כחלק אינטגרלי מקורס איור), ככה נחסוך הרבה כאב ראש משלל הזועמים הנ"ל.
ועוד דבר אחד למי שהצביע בעד- אתה צודק!,
אבל מה לעשות- בכביש(של העסק) עדיף להיות חכם.
מה שאומר שלפעמים אפשר להיות צודק לעומת כל המצפצפים, ולקחת עבודות בזול או פחות מכך, כי איך אני יתקדם וכו' אבל בדרך כלל עדיף להיות חכם ולהקשיב לאלה שעשו קילומטר אחד או שניים בתחום (בכל תחום שהוא) שהם עוד יותר חכמים, ובעצם למצוא את שביל הזהב שיחבר בין ה"צודק" ל"חכם". (אולי סדנא תעזור?)
ולמי שהצביע נגד-
מניסיוני אני יכול לומר, שהמציאות היא שבכדי להגיע לקומה 100 צריך להתחיל מקומת קרקע (נמוך נמוך...) וכל מי שחושב שאם הוא יאדיר את עצמו ישר מהתחלה כך תעלה קרנו בעיני הלקוח, אז גם הוא צודק!, אבל כמה לקוחות כאלה יש...
לכן אפשר בהחלט להבין את מי שפוסע לבדו בשוק חדש (בכל שוק!) שהוא מוכן לעבוד במחיר מצחיק עד להתפקע, תכלס' חוץ מלהשתפשף הוא רוצה גם את הפרנסה לא? ובדרך כלל הרצון הזה הוא דחוף.
בכל אופן צודקים המקצוענים כאן שבמה ציבורית (ומכובדת) כמו של פרוג, לא יכולה להכיל דבר כזה בפומבי מכיון שזה מוזיל את כל הערך המקצועי של השוק, צריך לייצר סטטוס קוו ותנאי סף בתחום הזה כדי שלקוח שיפנה לשוק הזה יידע את כללי המשחק הבסיסיים (מישהו אמר סדנא?)...
אני לגמריי מסכימה שלא מתחילים מקומה מאה גם אם משתמע אחרת ממה שכתבתי. לכן אני חושבת שעמידה מול לקוח לא צריכה לקרות מיד בתחילת הדרך. מסכימה גם עם מה שאבימי אמר, אני חושבת שלכל אחד יש את הדרך שלו ללמוד ואין כמו ניסיון אישי. אישית אני ממליצה כן להתייעץ כי לי זה חסך כאבי ראש. אחד הדברים החשובים בעיני מול לקוח זה התנהלות חוקית ומסודרת, זה אומר קבלות מסודרות, פתיחת עסק, דוחות לרואה חשבון. לי לקח המון זמן להבין איך הדברים עובדים ויש תשתיות שמקצרות תהליכים כמו האתר הזה שמתעד אוטמטית כל הכנסה שמתבצעת במסוף אשראי או הוראת קבע (המחאות או העברות צריך להקליד ידנית), מוציא קבלת מס ודוח חודשי לרואה חשבון (נותנים סיסמא לרו"ח)
חשבוניות באינטרנט זה EasyCount: הנהלת חשבונות בענן מבית Hyp
Hyp עוזרת לכם עם הנהלת חשבונות באינטרנט. בין אם להפקת חשבוניות ממוחשבות, קבלות או הצעות מחיר, אנחנו כאן בשביל לעזור לכם. הרשמו ל- 30 ימי נסיון חינם!
www.ezcount.co.il
זה אתר שמקים תשתית גביה באמצעות הוראת קבע או מסוף אשראי. זה מאד מקל על הלקוח כשיש אפשרות לשלם באשראי ומאד מקל עלינו להגיש את הדוחות בסוף שנת המס בלי להסתבך עם הרשויות (הוראת קבע זה רלוונטי למוסדות, לא לעסקים פרטיים). החברה הזו אגב נמצאת בבני ברק ולי היה ניסיון מצויין איתם:
קשר הוראות קבע- פתרונות סליקה לעסקים וארגונים - קשר - פתרונות סליקה לעמותות ועסקים
הדרך הקלה לגביה וניהול תשלומים הוראות קבע | אשראי | ביט לארגונים, עמותות ועסקים לפתרון מותאם אישית פתרונות גביה וסליקת אשראי אצלנו בקשר תוכלו לבחור את אופני הגביה הנוחים והמותאמים ביותר עבורכם להזמנת שירות סליקה לחץ כאן לעמותות וארגונים עסקים ועדי בתים אנשי פיתוח הוראות קבע בנקאיות ומס"ב במקום...
www.kesherhk.co.il
אני לא חושבת שפרוג צריכים לספק בקורס עצמו השמה ושיווק (אגב זה כן נושא שמכסים באופן חלקי. אבל לא נכנסים לקרביים של זה ובטח לא מתאימים לכל אינדיוידואל את המסלול שמתאים לו בתחילת הדרך, זה מצריך המון משאבים) כי לא שמעתי על מקום שמלמד זאת, לא אוניברסיטה או מכללה אחרת כחלק אינטגרלי מההתמחות עצמה. מצד שני ללמוד את זה לבד לוקח הרבה זמן. הדברים האלה לא חובה כמובן, אבל לי בתור לקוח נוח לקבל קבלת מס ונוח לקבל אפשרות לשלם מאשראי. לא חייבים להתחיל בזה ולא חייבים גם לעשות את זה בכלל. לי פשוט היה ניסיון בגביה וזה כלים שיכולים לחסוך כאבי ראש משמעותית. עוד דבר שיכול לחסוך בעיות זה מחשבון בבגרות במתמטיקה. אפשר לחשב את כל התרגילים בעצמי (ולא כל מוחא סביל) אבל אפשר להעזר במחשבון ולהתעסק בפתרון התרגיל עצמו ולא בחישובים מיותרים רק כדי שהניסיון יהיה מאה אחוז שלי. בעבודה הקודמת חלק מהתפקיד שלי היה להוציא את המוסד מחובות לגבות תשלומים בצורה מסודרת ולבצע מעקב אחרי כל הוצאה וכל הכנסה. אז אני יודעת כמה זה חשוב סדר והנחת תשתיות בדברים האלה הן ללקוח והן לעסק. יש אנשים שהתפקיד שלהם לבדוק למה יש ביקוש ומתי, לעזור בתכנון הזמן בהוצאות והכנסות, לדוגמא איך מחשבים מחיר לציור, זה לא סכום ששולפים מהבטן (גם את זה ניסיתי, זה בעיני לא מכבד ללקוח) צריך לדעת בדיוק ממה זה כלול. ובשביל זה צריך לדעת מה ההוצאות ומה ההכנסות כדי לא לתת מחיר שהמשמעות שלו היא מינוס 15 שח לשעה כי לא התייחסנו לכל הגורמים. נושא נוסף שיועץ עוזר בו זה בידול. מה המוצר שלך? והדוגמא שאני אוהבת להביא מזה היא שיפוצניק רגיל לעומת אחד שמתקן תריסים. אם אני צריכה תריס אז אני יחפש בצורה מאד ממוקדת, אני גם אעביר את שם בעל המקצוע ברשתות החברתיות בהתאם ואעזור לשיווק שלו יותר כי ברור לי בדיוק מה אני מקבלת. יועצים בונים גם שיתופי פעולה בין בעלי מקצוע ועוזרים להגיע למוצרים שלא היינו חושבים עליהם לבד. זה אגב משהו שבהחלט אפשר לעשות כאן בפורום, שיתוף פעולה בין מעצבי אתרים למאיירים, או הדמיות או סופרים או צלמים או אנימטורים. אפשר ככה לפרוץ למקומות ולקוחות חדשים במקום להתחרות על אותו נתח שוק ולהוריד מחירים.
לסיכום. אפשר להתחיל לעבוד בלי הנחת תשתיות בלי תכנית איך ובמה להשקיע את הזמן בזמן שאין לקוח ובזמן שיש (ומדובר באמת בהשקעה אינטנסיבית) ולגלות תוך כדי מה עובד. אבל לקוח שמריח שאין קבלת מס ואין אמצעי גביה מקובלים ושלמאייר לא ככ ברור כל מיני דברים
הלקוח יכול להרגיש שני דברים - הלקוח היותר הגון יגיד אוי, אולי עדיף לי למצוא מישהו מקצוען זה לא נראה אמין.
או לחלופין - איזה יופי הוא לא יודע כלום אפשר להוריד מחירים ולבוא בדרישות ואני נפלא ומקדם אותו ונותן לו צ'אנס.
ויש את הלקוח הנדיר הזה שמזהה עבודה איכותית ורצון טוב מתעלם מהחוסר ניסיון ומוכן להיות הגון בכל מקרה. אבל הלקוחות האלה יותר נדירים וזה לא ככ פייר לדרוש מהלקוח שיהיה יותר בסדר במקום מעצמינו לעבוד מסודר. אז יש 2 צדדים לנושא הזה של עבודה בחינם. אם לא רוצים הצעות כאלה צריך כן לתת תשתית מקצועית בסיסית. ואם כן רוצים הצעות נמוכות אז צריך גם לדעת שהמחיר הוא כזה כי החלטנו לא להיות מסודרים ובאיזהשהוא מקום זה לאו דווקא התגמשות מול הלקוח וכבוד אליו לתת לו מחיר נמוך אלא.. חוסר סדר שלנו והצעה ללקוח לצאת איתנו להרפתקאה.. כשאני העסקתי עובדים תמיד חיפשתי כאלה עם ניסיון. לא הסתכלתי אף פעם על מחיר. אין דבר יותר מלחיץ למעסיק או ללקוח ממוצר ערטילאי. אז בעיני טוב לצבור את הניסיון ולהכיר את עצמינו לא על הזמנות חיות אלא על מוצרים שנמכרים בכמה עותקים. זה גישה מסויימת לאו דווקא עובדת לכולם אבל בעיני אין כמו סדר. יועץ עסקי הוא כמו מחשבון שעוזר להרכיב תכנית עסקית הוצאות הכנסות זמני השקעה בכל מוצר ותכניות פרסום. אם הפרסום הוא רחב אבל לא מוביל למוצר או לתשתית עם הצעת מחיר מה זה יעזור אפילו אם הוא בחינם?
ואני יגיד עכשיו משהו ממש מעצבן. אני קיבלתי לנהל 3 מוסדות חינוך שהיו בחובות מטורפים (מאות אלפי שקלים בשנה). התפקיד שלי היה להוציא את המוסד מהחוב עד שיחזיק את עצמו. זה כלל לגבות כספים מלקוחות שהתרגלו לא לשלם או לשלם בצורה לא מסודרת שקשה לתעד ולעקוב. זה כלל מעקב אחרי כל הוצאה והכנסה (אחרי הכל זה מה שהרואה ישבון דורש). זה כלל לשים גבולות לאלה שמעלי שלא היה להם נעים לבקש תשלום מלקוחות, זה כלל לראות בכל חודש כמה חסר ולעשות תכנית שנתית יחד עם המנהל לגיוס תרומות (ולהיות בקשר רציף איתם. אף תורם לא היה עשיר. הכל הגיע מאנשים טובים וקשי יום). אבל זה כלל גם בסוף החודש לשלם לעובדות משכורות שלהם ולא לעכב חלילה. הייתי צריכה להתחיל מאפס ולגלות את כל הכלים שיש לבעלי עסק שיכולים לעזור להם לנשום ולהשיג תקציבים. עדיין כשהגעתי לייעוץ עסקי וחשבתי שאני כבר מבינה עניין גיליתי מה זו תכנית עבודה אמיתית, כמה זה חשוב וקריטי למאזן חיובי בעו"ש. בקיצור חדשו לי המון. אני חדשה בתחום האיור, אני לא חדשה בעמידה מול לקוח (כולל אחריות משפטית ופלילית על חיי אדם כבכל מוסד חינוך) או בתכנון כלכלי ועדיין חדשו לי המון. מאייר לא אמור להחזיק בכל הכובעים. אנחנו מאיירים לא אנשי עסקים. אפשר ללמוד לאט לאט מה עובד לנו ואפשר גם לתכנן בעזרת מי שזו ההתמחות שלו ועוזר למאיירים ולעצמאיים אחרים. זה כמו לגשת לבגרות במתמטיקה עם מחשבון (אי אפשר לגשת בלי מחשבון) זה פשוט חוסך מאיתנו את ההתעסקות עם חישובים מיותרים ומפנה את הזמן ומתעל את המרץ בצורה מסודרת למה שעשוי לעבוד ולהביא הצלחה מהר יותר.
אז לסיכום חפירה נוכחית. סופר חשוב לפתח יחסי אנוש להראות התגמשות. גם מאד חשוב לזכור שיש גבול דק בין גמישות לבין ויתורים מצד העדר סדר ותכנון. ולהכניס סדר לכל עבודה זה חשוב בין אם מתחילים בין אם ותיקים כל אחד לפי עניינו כדי לספק את השירות והמוצר הכי טוב שאנחנו יכולים לתת ולהגיע ליעדים שהצבנו לעצמינו.
עוד תוכנה שעושה סדר זה
ClickUp™ | One app to replace them all
Our mission is to make the world more productive. To do this, we built one app to replace them all - Tasks, Docs, Goals, and Chat.
clickup.com
ארגונים גדולים וקטנים עובדים עם התוכנה הזו במקום טבלאות האקסל היא בחינם. זה כמו יומן אינטרנטי אבל עם אפשרות לשמירת מסמכים לינקים, ספריות תכנון ומעקב יעדים. גלשנו טיפה אז אני לא מפרטת איך ולמה כדאי להשתמש בזה אפשר לפנות בפרטי ואסביר בשמחה.
וסיפור טרי משולם: כשהרבי הריי"צ, הרבי הקודם של חב"ד הגיע לארה"ב אמרו לו שאמריקה היא שונה ושם יהיה לו קשה להפיץ יהדות כמו שפעל בברית המועצות ושיוותר על הרעיון. אז הרבי ענה שהוא הולך להצליח בזה כי הוא מסודר. (לא תלה בצדקותו או בכל עניין שמיימי אחר אלא בסדר וארגון, זה המפתח להצלחת פעילות חב"ד בארה"ב)
אז ללקוחות שלנו - אתם בידיים טובות ומקבלים את הטוב ביותר והטוב ביותר עולה. אסיא דמגן במגן (רפואה בחינם שווה חינם ולא מועילה). על מנת לתת לכם שירות הולם מאיירים צריכים ללמוד, לקנות ציוד, להקים תשתיות ולהתעסק עם מנוע שלם שלא תמיד ניכר לעיני הלקוח.
ולנו למאיירים חשוב לי כן לעורר כמה יקר זה לעבוד בצורה מסודרת כדי להצליח בכל מקצוע. הוזלת מחירים זה לאו דווקא עבודה מסודרת שמובילה לתוצאות בטווח הרחוק או הקרוב. יש בשיווק מוצרים שמוגשים בחינם אבל כל המהות שלהם זה להגדיל נוכחות ברשתות חברתיות ותנועה באתר/חנות וירטואלית. אז גם החינם אמור להביא לתוצאות בעו"ש ומצריך תכנון אחרת זו השקעה של זמן ומרץ בלי תכלית ברורה. זה נכון למי שרק נכנס לעסק כמוני. ומי שכבר מצליח יכול להצליח יותר אם מתכנן קדימה. ואני מדברת בתור מישהי שחשבה שיודעת הכל על ניהול כלכלי וגילתה כמה לא יודעת כלום. ולזה צריך לעיתים 'מחשבון' (איש עסקים או יועצים עסקיים) שהעניין היחידי שלו הוא לחשב ולמצוא פתרונות יעול חדשים שיעזור לנו לעשות סדר על מנת לשמור על מאזן ולהגדיל כל שנה בע"ה הכנסות.
אני לא מדברת על הפקעת שערים בכלל. אני מדברת על מה הכלים שיכולים לעזור לנו לתת מוצר ושירות הכי יעיל ולהגיע למצב כלכלי מאוזן.
ואחרי כל זה באמת אין ככ מנוס מלשבת ולצייר והמון אבל לפחות יודעים ואיך ובמה להשקיע (כי להתמחות בכל הסוגי איור ובכל הסגנונות במקביל לפי מעט הזמנות מזדמנות זה גם לא קל).