דרוש מידע לימודי מקצוע CBT

מצב
הנושא נעול.

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אין לי בעיה ללמוד פרוטוקול קדושה מגבר אם הוא ירא שמים.
לא מדובר בהנחיה אישית, זה למידה על הנפש.

מה עדיף? אשה שאינה מהמגזר החרדי?
אחת שלא מבינה את הרגישויות העדינות שלנו?
חלילה וחס. הרבה יותר חמור.
כוונתך שעדיף אחת לא מהמגזר?..

לא רק שזה בעייתי מבחינת אופן ההגשה - בהתייחסות לאופי ולרגישויות שלנו
אלא גם כן מבחינה מקצועית זה חוסר משווע בהתאמה לנפש החרדית. זה לא נכון מקצועית.
יש כאן שתי נקודות.
נקודת ההלכה ונקודת הרגישות.

נקודת ההלכה היא מאד מאד אמורפית ותלוית מגזר. וכמובן - כמו שבפיקוח נפש גשמי מותר לעבור על איסורים מסוימים, כך בפיקוח נפש נפשי.
לגבי 'נקודת הרגישות החרדית העדינה' - 'הנפש החרדית' מגיעה רק כקומה נוספת לאחר הצרכים הבסיסיים של הנפש. כשמדובר באחד שהצרכים הבסיסיים ביותר של נפשו נדרסו ביד גסה, חובה לטפל בו קודם כל כמו כל אדם בעולם, ורק לאחר מכן אפשר להתפנות ל'נפש החרדית'.
כשפצוע מגיע לחדר המיון, לא בודקים אם הוא חרדי או חילוני, אלא מטפלים בו על פי פרוטוקול קבוע. רק לאחר שמצבו התייצב ודרך הטיפול בו נקבעה, הוא יכול ללכת להתפלל בבית הכנסת.
 

אחד הלויים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
יש כאן שתי נקודות.
נקודת ההלכה ונקודת הרגישות.

נקודת ההלכה היא מאד מאד אמורפית ותלוית מגזר. וכמובן - כמו שבפיקוח נפש גשמי מותר לעבור על איסורים מסוימים, כך בפיקוח נפש נפשי.
לגבי 'נקודת הרגישות החרדית העדינה' - 'הנפש החרדית' מגיעה רק כקומה נוספת לאחר הצרכים הבסיסיים של הנפש. כשמדובר באחד שהצרכים הבסיסיים ביותר של נפשו נדרסו ביד גסה, חובה לטפל בו קודם כל כמו כל אדם בעולם, ורק לאחר מכן אפשר להתפנות ל'נפש החרדית'.
כשפצוע מגיע לחדר המיון, לא בודקים אם הוא חרדי או חילוני, אלא מטפלים בו על פי פרוטוקול קבוע. רק לאחר שמצבו התייצב ודרך הטיפול בו נקבעה, הוא יכול ללכת להתפלל בבית הכנסת.

נכון בהחלט
אך ישנו הבדל עצום בין הצרכים הבסיסים של אדם שהתרבות שלו בעניין מסוים וד"ל היא פתוחה וחופשית
לבין אדם שחי בעולם של צניעות
כלומר זה לא עניין של יהדות או לא
אלא תלוי תרבות
וזה יכול להיות משמעותי ביותר
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכון בהחלט
אך ישנו הבדל עצום בין הצרכים הבסיסים של אדם שהתרבות שלו בעניין מסוים וד"ל היא פתוחה וחופשית
לבין אדם שחי בעולם של צניעות
כלומר זה לא עניין של יהדות או לא
אלא תלוי תרבות
וזה יכול להיות משמעותי ביותר
נניח שזה משמעותי.
האם כל המדברים נגד האקדמיה, ערכו סקרים אקדמיים מסודרים בשאלה האם יש בנושא זה שוני בין חרדים לחילוניים, או שהם מנחשים את זה מהבטן?
כיצד אפשר ללמד טיפול כאשר לדעתך כל המקורות הקיימים בנושא הטיפול אינם רלוונטיים לטיפול בחרדים, ולא פיתחת שום תיאוריה מדעית ברורה ושקופה, שמסדירה את תחום הטיפול בחרדים?
האמנם אפשר ללמד על הנפש על סמך 'חבורֶׂה למדנית' כזו או אחרת, שמלקטת ניצוצות של רעיונות מספרים שונים, שפעמים רבות הוצאו מהקשרם לחלוטין?
 

אחד הלויים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
נניח שזה משמעותי.
האם כל המדברים נגד האקדמיה, ערכו סקרים אקדמיים מסודרים בשאלה האם יש בנושא זה שוני בין חרדים לחילוניים, או שהם מנחשים את זה מהבטן?
כיצד אפשר ללמד טיפול כאשר לדעתך כל המקורות הקיימים בנושא הטיפול אינם רלוונטיים לטיפול בחרדים, ולא פיתחת שום תיאוריה מדעית ברורה ושקופה, שמסדירה את תחום הטיפול בחרדים?
האמנם אפשר ללמד על הנפש על סמך 'חבורֶׂה למדנית' כזו או אחרת, שמלקטת ניצוצות של רעיונות מספרים שונים, שפעמים רבות הוצאו מהקשרם לחלוטין?
זה לא שחור ולבן
העניין הוא רגישות והכרת העולם החרדי
והשאלה היא האם זה עובד בשטח
לצישינסקי יש משנה סדורה בעניין
האם זה עובד? צריך לברר! (איני יודע)
גם באקדמיה כשלומדים פסיכולוגיה
דברים רבים מתבססים על תחושות בטן ותאוריות פסיכולוגיות
לא ממש מבוססות במחקרים,
מהסיבה , שאי אפשר ממש לבודד תהליכים כאלו ולבדוק אותם במחקר
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לצישינסקי יש משנה סדורה בעניין
האם הוא פירסם את משנתו הסדורה באופן שקוף ונתון לביקורת עמיתים?
גם באקדמיה כשלומדים פסיכולוגיה
דברים רבים מתבססים על תחושות בטן ותאוריות פסיכולוגיות
לא ממש מבוססות במחקרים,
מהסיבה , שאי אפשר ממש לבודד תהליכים כאלו ולבדוק אותם במחקר
שום דבר בפסיכולוגיה לא נלמד על פי תחושות הבטן של המרצה.
נכון שבמדעי הרוח אי אפשר להגיע לדיוק שיש במדעים המדויקים, כי אכן אי אפשר לבודד את נפש האדם מכל מה שהתרחש ומתרחש סביבה, אבל מה שנלמד הוא תיאוריות שפורסמו באופן גלוי ושקוף, מגובות בסטטיסטיקות וסקרים, נתונות לביקורת עמיתים, שקיבלו הכרה מדעית עולמית.
 

לשוני

משתמש חדש
לצישינסקי יש משנה סדורה בענין, והוא מפרסם אותה.
מה שייך לפרסם אותה באופן 'שקוף'?
את כל הסודות הוא מגלה בקורס וכן הוא משתתף עם עמיתים ברמות שונות, מדי פעם הוא מביא אותם להרצות לתלמידים בתקופת הקורונה למשל (מלבד היקף השעות הקבוע).
כדי לקבל תעודה מטעמו צריך לעבוד מבחן מקיף ועשר טיפולים תחת בפיקוח והדרכה מלאים.
 

korot

משתמש מקצוען
לגבי 'נקודת הרגישות החרדית העדינה' - 'הנפש החרדית' מגיעה רק כקומה נוספת לאחר הצרכים הבסיסיים של הנפש. כשמדובר באחד שהצרכים הבסיסיים ביותר של נפשו נדרסו ביד גסה, חובה לטפל בו קודם כל כמו כל אדם בעולם, ורק לאחר מכן אפשר להתפנות ל'נפש החרדית'.
כשפצוע מגיע לחדר המיון, לא בודקים אם הוא חרדי או חילוני, אלא מטפלים בו על פי פרוטוקול קבוע. רק לאחר שמצבו התייצב ודרך הטיפול בו נקבעה, הוא יכול ללכת להתפלל בבית הכנסת.
לענ"ד זה ממש לא נכון.

(הדימוי לפציעה לא רלוונטי כי בגוף אכן אין הבדל בין גוי ליהודי לבהמה, בעוד בנפש ובשורשים העמוקים שלה, יש.)

ובסילבוס שהועלה פה של צישינסקי יש התייחסות מנומקת היטב למה בבסיס הנפש יש הבדל בין שורשיה מטרותיה יעודה, והשלמתה של הנפש היהודית (ע"פ רוח התורה) ע"פ נפש אחרת.
 

אחד הלויים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
האם הוא פירסם את משנתו הסדורה באופן שקוף ונתון לביקורת עמיתים?

שום דבר בפסיכולוגיה לא נלמד על פי תחושות הבטן של המרצה.
נכון שבמדעי הרוח אי אפשר להגיע לדיוק שיש במדעים המדויקים, כי אכן אי אפשר לבודד את נפש האדם מכל מה שהתרחש ומתרחש סביבה, אבל מה שנלמד הוא תיאוריות שפורסמו באופן גלוי ושקוף, מגובות בסטטיסטיקות וסקרים, נתונות לביקורת עמיתים, שקיבלו הכרה מדעית עולמית.
לא כתבתי תחושות בטן של המרצה
אלא של מי שיפתח ושיכלל אותן
והוויכוח הזה הוא ישן ו"בתוך האקדמיה" עצמה
ישנם שיטות המגובות במחקרים אך רבות מהן לא
והסטיסטיקות וכ"ו אך זה מקרוב באו
וכנגדן ישנן גם סטיסטיקות הפוכות
(ואני יכול לצטט לך מחקרים)
במשך עשרות שנים לא היה תיקוף מדעי לתאוריות הפסיכולוגיות
אלא היה צריך לסמוך על דבריהם של המפתחים ותלמידיהם ורעיונותיהם
אין בדברי כדי לשלול את התועלת שבלימודים תואר מסודרים וכ"ו
ואף אנוכי לקיתי בכאלו :(
אך מנגד לבטל בהינף יד דברים אחרים
ללא בירור האם ישנה תועלת בשיטה והדרכה מסויימת
לדעתי גם זה לא נכון
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
כוונתך שעדיף אחת לא מהמגזר?..

לא רק שזה בעייתי מבחינת אופן ההגשה - בהתייחסות לאופי ולרגישויות שלנו
אלא גם כן מבחינה מקצועית זה חוסר משווע בהתאמה לנפש החרדית. זה לא נכון מקצועית.
'לא מהמגזר' זה הגדרה מאד רחבה.
יש א/נשים במגזר שירגישו מאד בנוח לדבר על נושאים כאלה עם פסיכולוג/ית דתית שאינה חרדית , יותר מאשר עם איש מקצוע מהמגזר.
 

צ'וק

משתמש סופר מקצוען
כדי לקבל תעודה מטעמו צריך לעבוד מבחן מקיף ועשר טיפולים תחת בפיקוח והדרכה מלאים.
סתם לשם ההשוואה, כדי לקבל תעודה מלשכת המאמנים צריך 100 שעות בפיקוח והדרכה...
ומדובר בסך הכל "רק" באימון אישי...

אם מדברים על פיקוח, איזה פיקוח יש על צישינסקי? איך הוא יודע מה נעשה בטיפול? אני לא שואל בקינטור, פשוט רוצה לדעת.
בלישכת המאמנים יש לך סופרוויזר שבתהליך הראשון שאתה מעביר הוא מכין אותך לכל מפגש, חוקר אותך אחרי כל מפגש, ובהמשך יש להביא דוחות מסודרים על כל מפגש וכו' וכו'...
וזה עוד חוץ מכללי אתיקה ברורים שאין מצב לעקוף אותם.
לדוג' בתחילת הדרך צריך לחפש 10 מתאמנים ולהעביר כל אחד לפחות 8 מפגשים, ו... צריך להגיד להם שזה תחת הדרכה!
במילים אחרות, לך תשיג...
אז דבר ראשון רצים לקרובי משפחה שהם יהיו "שפני נסיון" (לא באמת, כי זה תחת ההדרכה צמודה וכו')
אבל... אין מצב לאמן קרובי משפחה, למה? תחשבו בעצמכם באחריות...
 

אחד הלויים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
@צ'וק היקר
ממה שידוע לי גם אצל צ'ישנסקי
ישנו תהליך של הדרכה ופיקוח של של המערכת שלו
ואי אפשר לקבל תעודת "מטפל" ללא התהליך הזה
לשכת המאמנים וכן גם איט"ה
איננה גוף של המדינה או משהו כזה
אלא כמו "תעודת כשרות" שאתה יכול לסמוך עליה או לא
אותו דבר גם עם הגופים האחרים
 

korot

משתמש מקצוען
איזה פיקוח יש על צישינסקי?
שאלה כללית על כל האשכול ומה שמסביבו:

מי אמר שצישינסקי הוא פחות מפרויד ולא יותר?

שאלה תיאורטית, והשמות הנ"ל הם לדוג' בלבד.

בעיקרון מה המדד לגדלותו של אדם בעניינים אלו?
 

חיבור*

משתמש מקצוען
מי מעביר את הקורס עצמו?
חייבת לומר שהסילבוס אכן נראה מקיף ומרתק, אני רק שואלת את עצמי את דוחסים את הכל לתוך שנתיים וחצי של לימוד?
יודע לענות על המחזור בו אני למדתי. פחות יודע מה קורה היום כי הבנתי שזה קונספט קצת שונה.
הרב צישינסקי מעביר רוב מוחלט של החומר.
יש שיעורי העשרה בנושאים ספציפים (פסיכודרמה, דמיון מודרך וNLP, ביופידבק, הרפיות נשימתיות, רכיבה טיפולית ועוד, וגם קידום עסקי לאחרי הקורס) שמועברים ע"י מרצים אורחים.
הפרקטיקומים, התרגולים וכן עבודה תחת הדרכה זה גם הוא וגם צוות מהתלמידים שלו.
זה בהחלט המון למידה וצריך להשקיע מאוד. זה לא להגיע לשיעור וללכת...
אני עצמי, עד היום ממשיך להרחיב את הלמידה - שיעורי פרקטיקום חדשים, הדגמות טיפול מוקלטים ושיעורים נוספים בנושאים שונים עולים לקו שפתוח גם לבוגרים כמוני אז הלמידה רק מתרחבת עוד ועוד.
 

נעמי בת עמי

משתמש פעיל
שאלה כללית על כל האשכול ומה שמסביבו:

מי אמר שצישינסקי הוא פחות מפרויד ולא יותר?

שאלה תיאורטית, והשמות הנ"ל הם לדוג' בלבד.

בעיקרון מה המדד לגדלותו של אדם בעניינים אלו?
זה העניין מי שלומד תואר ראשון שני וכו, לא לומד תאוריה של איש אחד ולא משנה אם השם שלו פרויד או צינסקי. בעייני הבעיתיות בדרך הקצרה היא 1. הכשרה לטפל זה לא רק כללי למידה שאפשר ללמוד יום בשבוע 3 שהים דרך הסרט! 2. אסור אסור ללמוד טיפול רק עי איש אחד! לא משנה מה שמו ומה הכשרתו.
אולי נלך למנתח שלמד רק איך עושים את הניתוח הסםיצפי שאנחנו צריכים ולא יודע כל דבר מעבר ברפואה?
למה רפואה נלך רק לרופא שלמד באקדמיה ולא נלך למי שלא עבר את כל הדרך של ההכשרה וההתמחות.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
שאלה כללית על כל האשכול ומה שמסביבו:

מי אמר שצישינסקי הוא פחות מפרויד ולא יותר?

שאלה תיאורטית, והשמות הנ"ל הם לדוג' בלבד.

בעיקרון מה המדד לגדלותו של אדם בעניינים אלו?
פסיכולוגיה בת זמנינו אינה מסתמכת על אדם אחד בלבד.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
מה עדיף? אשה שאינה מהמגזר החרדי?
אחת שלא מבינה את הרגישויות העדינות שלנו?
חלילה וחס. הרבה יותר חמור.
טרם קראתי את שאר התגובות.
אבל לידעתך במבחר מעבירה את הקרוס בנושא זה אישה חרדית למהדרין...

ואולי זה שלי, אבל לי קצת מפריע ללמוד על כל התכנים האלו, על "פרוטוקול הקדושה", ובכלל על הנפש במהותה על כל רבדיה ממרצה גבר.
אז נכון שגם בתואר יש פה ושם מרצים גברים, אבל הם מלמדים קורס אחד (שעה וחצי בשבוע, כפול 15 שבועות) ותו לא.
זה ההבדל עצום ממי שמלמד 300 שעות, והוא גם המנטור של התוכנית..
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
כל הלימוד אצל צישינסקי הוא בהסרטות
הסרטות או זום?
כי אם זה הסרטות אני תוהה כיצד להמידה העמוקה מתבצעת בפועל..

ולא שתהיינה אי הבנות, אני מאוד מעריכה את מי שלא רוצה ללכת לעשות תארים, מודה שאכן הסילבוס נראה מקיף..
רק רוצה להאיר נקודות פה ושם..
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שאלה כללית על כל האשכול ומה שמסביבו:

מי אמר שצישינסקי הוא פחות מפרויד ולא יותר?

שאלה תיאורטית, והשמות הנ"ל הם לדוג' בלבד.

בעיקרון מה המדד לגדלותו של אדם בעניינים אלו?
הכרה עולמית.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הדימוי לפציעה לא רלוונטי כי בגוף אכן אין הבדל בין גוי ליהודי לבהמה, בעוד בנפש ובשורשים העמוקים שלה, יש.)

ובסילבוס שהועלה פה של צישינסקי יש התייחסות מנומקת היטב למה בבסיס הנפש יש הבדל בין שורשיה מטרותיה יעודה, והשלמתה של הנפש היהודית (ע"פ רוח התורה) ע"פ נפש אחרת.
שוב מערבים בין בסיס הנפש ובין מטרות הנפש הסופיות.
ברור שבמטרות וייעוד האדם, יש לחרדי ייעוד אחר, אבל מעולם לא הוכח שבבסיס הנפש יש איזשהו הבדל בין חילוני לחרדי.
ואם תרצה, אוכיח לך מדברי חז"ל שגם בגוף יש הבדל בין גוי ליהודי.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
את כל הסודות הוא מגלה בקורס וכן הוא משתתף עם עמיתים ברמות שונות, מדי פעם הוא מביא אותם להרצות לתלמידים בתקופת הקורונה למשל (מלבד היקף השעות הקבוע).
קראתי בעיון את הסילבוס שלו.
הוא אכן עושה התאמות לנפש החרדית כמו שהוגדר כאן
אבל חלקים נרחבים מהלימודים עוסקים בתיאוריות של תיאורטיקנים ידועים בפסיכולוגיה. כנ"ל "פרוטוקול הקדושה" שכולל בטח תסביך אדיפוס וכל השאר.
רק מה, הוא עושה התאמות. זה משהו שכל מטפלת דתית/חרדית עושה...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה