להניח, מניח, יניח

  • פותח הנושא avi
  • פורסם בתאריך

avi

משתמש רשום
שלום לכולם,

להניח, מניח, יניח -
האם ברור לכם הכלל, מתי הוא בפתח ומתי הוא בצירה [מֵניח, מַניח]?
 

חברה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
נכתב ע"י avi;1325547:
שלום לכולם,

להניח, מניח, יניח -
האם ברור לכם הכלל, מתי הוא בפתח ומתי הוא בצירה [מֵניח, מַניח]?

כשהמשמעות לשים משהו במקומו זה עם פתח
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
כשהמשמעות מלשון לשים הרי השורש הוא נ.נ.ח והניקוד בפתח ובדגש (או בחיריק בעבר)
כשהמשמעות להניח הנחה - סברה הרי שהשורש הוא נ.ו.ח והניקוד בצירה.

חני
 

avi

משתמש רשום
כך ברור לי כל הזמן..

בקמץ - פעולה חיובית, לשים, לתת וכדו'
בצירה - פעולה שלילית, לעזוב, להניח לו וכדו'

אבל תראו, בשולחן ערוך כתוב בדיוק להיפך!
 

קבצים מצורפים

  • 20140511_114949.jpg
    KB 113.6 · צפיות: 21

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
השרש הוא בכל מקרה נו"ח, אלא כאשר מתכוונים למשמעות של שימה הוא ניטה ע"ד חסרי פ"נ (ובמשמעות מנוחה - ע"ד נחי ע"ו). הנחת תפילין היא ע"ד נחי ע"ו לפי שזו היא מנוחתן של התפילין. וזה לך הסימן:
לאחר שהֵנִיחַ הבחור את תפיליו הוא הִנִּיחַ אותן בנרתיקן.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
אפכא, תודה.
באמת היה מוזר לי השורש נ.נ.ח ואכן גם לא מצאתיו בלוח הפעלים.
עכשיו פתרת לי. פשוט שכחתי משורש זה שהוא ע"ד חפ"ן.

חני
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1325750:
השרש הוא בכל מקרה נו"ח, אלא כאשר מתכוונים למשמעות של שימה הוא ניטה ע"ד חסרי פ"נ (ובמשמעות מנוחה - ע"ד נחי ע"ו). הנחת תפילין היא ע"ד נחי ע"ו לפי שזו היא מנוחתן של התפילין. וזה לך הסימן:
לאחר שהֵנִיחַ הבחור את תפיליו הוא הִנִּיחַ אותן בנרתיקן.

לענ"ד אין בזה כללים ברורים
וגם לגבי ברכת התפילין יש מחלוקת איך לנקד את המילה "להניח"
כמדומני שהבא"ח כתב בקמץ ורפוי אך יש שכתבו בפתח ודגוש
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אברהם;1326279:
לענ"ד אין בזה כללים ברורים
וגם לגבי ברכת התפילין יש מחלוקת איך לנקד את המילה "להניח"
כמדומני שהבא"ח כתב בקמץ ורפוי אך יש שכתבו בפתח ודגוש

לגבי תפילין - כך למדתי בביה"ס מפי המורה אברהם קיסילביץ ע"ה וכן כך מקובלני מבית אבא (אשכנזים, מרגישים את ההבדל במבטא...)
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לשאלה הבאה:
נניח, שמנקדים כהשולחן ערוך בקמץ, איך מנקדים "ולהניחן"? וְלַהֲנִיחָן?
 

רפי מוזס

משתמש חדש
הנה דבר האקדמיה בהקשר זה:

5. הפעלים הטיל, הניח, הסית נוהגים הן על דרך ע"ו הן על דרך פ"נ בלי הבדל משמעות: הֵטִיל או הִטִּיל, הֵנִיחַ או הִנִּיחַ, הֵסִית או הִסִּית.
גם הפועל הלין בהוראת 'התלונן' נוהג כך: הֵלִין או הִלִּין. בהוראת 'אירח ללילה', 'עיכב' – הֵלִין בלבד.
6. הפועל הזיע (והשם הזעה) – נטייתו על דרך פועלי ע"ו: הֵזִיעַ, מֵזִיעַ (וכן הֲזָעָה). הנטייה על דרך פועלי פ"נ מותרת אף היא: הִזִּיעַ (וכן הַזָּעָה).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה