עבדקן הגיב לי בפורום הסגור.
מצטטת את תגובות ביחס למה שאני כתבתי.
כל תגובה עדכנית שלי תתחיל במילים ״
תגובתי״- בפונט מובלט.
ציטוט של
@עבדקן
@ליבליב מגיבה לדברי בפורום מאיירים:
@ליבליב -עבדקן , אני חושבת שההסתכלות שלך על העולם היא אולי אממ.. טיפה שיטחית? (ואני בטוחה שלא כמובן.. רק שואלת בשביל להקדים למה שאני רוצה להגיד ..
) כי אם לא, אני לא מבינה איך אתה יכול לכתוב את מה שאתה כותב.?
@עבדקן אישיותי ואופן הסתכלותי על העולם, אינם ממין העניין.
יותר מכבד את הכותב להגיב לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
תגובתי-
אני יוצאת מנקודת הנחה שכתבת את זה לא כי נפגעת ממה שכתבתי- (כי הרי כתבתי שחור על גבי לבן שאני לא באמת חושבת כך אלא כותבת את זה כהקדמה למה שיש לי להגיד) אלא כי זו באמת דעתך וגישתך לדברים. אז:
ההסתכלות שלי היא שיותר מכבד לפנות אל הבנאדם ולהסתכל
עליו בתוך גופו של עניין ,
ולא על גופו של עניין בתוך גופו של בנאדם.(?)
כבר נקודות מוצא שונות.
אני חושבת שהכל מתחיל בבנאדם ושם מתומצת ומרוכז כל ה״עניין״ בעצם.
אבל כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות.
הכל טוב.
@ליבליב אם משהו יכול להתפרש לכמה פירושים או להביע כמה רגשות..
האם זה אומר שהוא לא מביע שום דבר-רק מעצם היותו רב גווני?
אם הוא יכול להתפרש לכמה כיוונים - זה אומר שאי אפשר לזהות מה הוא מביע, ולכן הוא יצירת אמנות גרועה.
@עבדקן -הרי ברור שקזימיר מלביץ' (בעל הריבוע השחור) לא התכוון לכל הפירושים המגוחכים שניתנו (ויינתנו) ליצירתו.
ומשכך יצירתו לא הביעה את מה שהוא התכוון להביע.
@ליבליב - אדם שקבר את בתו הקטנה, יבכה בכי תמרורים לקול צחוקה של ילדה שצחוקה מזכיר לו את בתו המנוחה.
ואילו אדם, שלא חווה אובדן מימיו ,או לא יודע מאובדנו של האיש שכן איבד, לא יבין מה צחוקה של ילדה מעורר רגש כאב עז כל כך.
(ויתרה מזאת , הוא יכול גם שלא להבחין בכך שאותו צחוק
הוא זה שמעורר את הרגש הכואב אצל אותו אדם)
@עבדקן -צחוק של ילדה הוא לא יצירת אומנות משום כיוון. זה שהוא מעורר רגשות מסויימים לא הופך אותו ליצירת אומנות.
גם מלפפון חמוץ מעורר בי רגשות עזים, זיכרונות וחוויות. אז הוא יצירת אומנות? ממש לא.
אם אני אכתוב או אצייר יצירה ש
תביע את הרגשות הללו -זו תהיה יצירת אומנות.
יצירת אומנות אמורה להיות שלימה ול ה ב י ע משהו בפני עצמה. אם היא לא מביעה בלי קביים של הסבר חיצוני היא חסרה ופגומה (מתחיל לשעמם לי לחזור על עצמי).
תגובתי:
דוגמא ליצירת אומנות, שהביעה משהו, ויכלה להביע עוד דברים אחרים אבל לאותו אדם היא הביעה את זה וזה מה שהוא היה צריך.
-
מַה הָיְתָה תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבֵּי עֲקִיבָא?
בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה הָיָה, וְלֹא שָנָה [= לא למד] דָּבָר.
פַּעַם אַחַת הָיָה עוֹמֵד עַל פִּי הַבְּאֵר וְרָאָה כִּי
הָאֶבֶן שֶׁבּוֹ קְעוּרָה,
שָׁאַל עֲקִיבָא: מִי חָקַק אֶבֶן זוֹ ?
אָמְרוּ לוֹ:
הַמַּיִם,
שֶׁנּוֹפְלִים עָלֶיהָ תָּדִיר בְּכָל יוֹם.
אָמַר ר'
עֲקִיבָא:
וְכִי לִבִּי קָשֶׁה מֵהָאֶבֶן?
אֵלֵךְ וְאֶלְמַד פָּרָשָׁה אַחַת בְּכָל יוֹם.
הָלַךְ לוֹ אֶל בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְהִתְחִיל לוֹמֵד עִם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן,
כָּתַב לוֹ הַמְּלַמֵּד א' - וּלְמָדָהּ .
כָּתַב לוֹ ב' וּלְמָדָהּ,
וְכֵן הָלְאָה וְכֵן הָלְאָה כָּל הָאוֹתִיּוֹת כֻּלָּן,
וְכָךְ הָיָה הוֹלֵךְ וְלוֹמֵד עַד שֶׁלָּמַד אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.
אבות דרבי נתן, פרק ו, משנה ב
אין צור כאלוקינו- אין צייר כמו ה׳.
אנחנו חיים בתוך היצירה הכי מופלאה שיש, של בורא עולם.
אתה באמת אומר וחושב שצחוק של ילדה הוא לא יצירת אומנות?
דמעה של אדם היא לא יצירת אומנות?
וואו..קשה עלי החקיקה הזו..
אפילו גמבה היא יצירת אומנות,
אני לגמרי נפעמת מגמבה.
@ליבליב -זה
שאתה לא רואה שום דבר ביצירה של אדם- לא אומר
שאין שם שום דבר.
זה הכל בעיני המתבונן. ולא הכל צריך להיות ברור ומוגש על מגש של כסף..
היופי נמצא בדברים הסמויים מין העין.
ההסתכלות שלי על העולם, עם מכלול הדברים שאני עברתי, היא לא ההסתכלות שלך על העולם.
אם היית אומר ״
אני לא רואה או לא מרגיש שום דבר מהיצירות האלה..״ זה לא היה מפריע לי .
אבל להגיד ולקבוע שאם יש מספר רגשות/פירושים שונים העולים מיצירה אז זה אומר
שהיא לא מביעה שום דבר או שהיא כבר לא אומנות...
-זה נשמע כמו התיימרות להבין את כל אשר שוכן בכל לב אדם ואדם.
לחץ כדי להרחיב...
@עבדקן- צמד החייטים הנוכלים מהסיפור על בגדי המלך החדשים לא היה מנסח זאת טוב יותר ממך.
תגובתי -
משווה אותי לנוכלים מי שאמר שמכבד יותר את הכותב לפנות לגופו של עניין מאשר לאישיותו ואופי הסתכלותו של כותב העניין.....?
עכשיו אני מבולבלת..
@ליבליב -אומנות לא ניתנה בשביל לשים אותה בתוך גבולות . אומנות לא חייבת לעשות רק משהו אחד.
מי שמחפש דברים ברורים עם פירוש אחד, יכול לקרוא חוברות הדרכה למייבש כביסה.
מייבש כביסה צריך לייבש כביסה.
אומנות לא צריכה לייבש כביסה. או להגיד שהאיכרים רק היו עייפים. או שהשמש עכשיו שוקעת.
אומנות מבטאת את הנפש. והנפש כפי שכל יהודי צריך לדעת..- מורכבות מקצת יותר מהדרכה לייבוש כביסה.
אל תצמצם אותנו, במטותא..
לחץ כדי להרחיב...
@עבדקן - אומנות בהחלט אמורה לבטא את הנפש המורכבת, מסכים.
אני לא רואה את הביטוי הזה בריבוע שחור על קנבס לבן.
תגובתי-(זה אולי כי אתה לא גדלת באווירה קומוניסטית.)
@עבדקן מישהו כן רואה? או שהוא מדמיין שהוא רואה?
תגובתי-כן. היי.
ואין בזה פגם או נתון להורדת איכות או רמת האדם שרואה/מרגיש/ מזדהה עם אותו ריבוע שחור.
@עבדקן - ולכל המדומיינים (-שוב פניה אישית לאופי בנאדם והסתכלותו על החיים?...)
אני מציע בזאת אתגר:
אני אביא לכם שתי 'יצירות', אחת "אמיתית" ואחת שאני קשקשתי ותנסו לזהות מה מה. איך?
תגובתי-
ולסיום רק אביא ציטוט (שוב) מספר אהוב עלי ביותר...
״אם תספרו למבוגרים: ראיתי בית נאה בנוי לבנים אדמדמות, בחלונותיו פרחי גרניון ויונים שוכנות על גגו - לא יוכלו המבוגרים לתאר לעצמם את הבית. הם לא יתפסו את הענין אלא אם כן תאמרו להם: ראיתי בית שמחירו עשרת אלפים לירה, רק אז יקראו בהתפעלות: מה יפה בית זה! "
הנסיך הקטן.
מסיימת את הדיון כי סביר (שכרגע לפחות) דעותינו לא יפגשו לעולם
אם תרצה, כמו שרמת משכל של ילד לא תואמת לרמת משכל של מבוגר.
ובמקרה הנ״ל. אני מעדיפה להישאר, מבחירה, בקטגוריית הילד.
תודה לך שהגשמת עימי את הביטוי ״אין סכין מתחדדת אלא בירכה של חברתה״
נעמת לי מאוד והנך יצירת אומנות נפלאה בפני עצמה של בורא עולם.
תצליח.