טיול בחו"ל כשרויות - בודפשט

שלמה וייס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
בביקורי לפני שנה וחצי ראיתי שם על החלון תעודה של הרב פדווא. צילמתי אותה. אחפש אותה אם תרצה.

ייתכן שהיו תקופות כאלו ותקופות כאלו, אין לי ידיעה.
אולי היה תוספת לתקופה.
במשך ה5 שנים האחרונות (לפחות) עמד (בעיקר?) תחת הרב אוברלנדר.
 

בשמחות!

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מסעדת כרמל - המשגיח טוען שמי שרוצה יכול לבדוק בעצמו ולראות שהכל כשר למהדרין. בירור אצל יהודי חרדי המתגורר במקום לא כ"כ אישר את הדברים, הוא התחמק ממענה והסתפק ב'אני לא אוכל שם'.
אני הייתי שם דבר אחד אני יכול להגיד מבירורים שעשיתי במקום שיש בעיקרון סוג של מריבה בין חב"ד להכשר של המקום אם תשאלו חבדניק על ההכשר השני הוא יענה שהוא לא אוכל שם וכדומה אז אין להביא ראיות מאף אחד על השני עד שאתם מכיריםאותו באופן אישי ויודעים מי הוא ואם יש לו אינטרס לאיזשהו צד!!!!!!!!!
 

הבוטח בה'

משתמש צעיר
כמה נקודות שהתחדשו לי ע"י ידידים שבן משפחתם חזר לאחרונה משם:

בהכנסת אורחים של פרידלנדר בקרסטיר התחילו בהגבלות: אם אתה לא יושן אצלם אתה יכול לאכול שם ללא תשלום רק יום אחד, אחרי 24 שעות הארוחות בתשלום.

מסעדת כרמל - המשגיח טוען שמי שרוצה יכול לבדוק בעצמו ולראות שהכל כשר למהדרין. בירור אצל יהודי חרדי המתגורר במקום לא כ"כ אישר את הדברים, הוא התחמק ממענה והסתפק ב'אני לא אוכל שם'.

קפה תל אביב שהיה תמיד תחת ההשגחה המהודרת של הקהילה המקומית נמצא כעת תחת השגחת חב"ד. על כל המשתמע.

מסעדת חנה סגורה ומסוגרת. וכמוה עוד כמה וכמה מסעדות שסגרו לאחרונה את שעריהן.
היות ואין בבודפשט יותר מדי יהודים חרדים, והבודדים שקיימים שם מתחלקים בין הקהילה המקומית לבין חב"ד - אז האדם שפגשת נמנה על אלו שמתנגדים לחב"ד.
ככזה לא הייתי בונה על מה שהוא אומר על הרב אוברלנדר.
אתה גם לא חייב לסמוך עליי, אבל אני מגיע לבודפשט כעשרה פעמים בשנה.
בהחלט הכשרות של הרב אובלנדר היא כשרות מוקפדת למהדרין מן המהדרין, והוא מאוד מקפיד על הכללים שהוא מכתיב.
הכשרות של הקהילה המקומית כבר לא קיימת מאז שהשליטה על הקהילה עברה לחב"ד.
למסקנה:
אם תרצה לאכול מהדרין בבודפשט, הפתרון הוא הכשרות של הרב אוברלנדר. וח"ו לא מקומות שנמצאות תחת רבנים שסרחונם הגיע עד קפריסין.
בקרעסטירר, שני ההכנסות אורחים עומדים תחת השגחת כדתיא לונדון וכמדומני CRC מארה"ב.
 

3524

משתמש מקצוען
היות ואין בבודפשט יותר מדי יהודים חרדים, והבודדים שקיימים שם מתחלקים בין הקהילה המקומית לבין חב"ד - אז האדם שפגשת נמנה על אלו שמתנגדים לחב"ד.
ככזה לא הייתי בונה על מה שהוא אומר על הרב אוברלנדר.
אתה גם לא חייב לסמוך עליי, אבל אני מגיע לבודפשט כעשרה פעמים בשנה.
בהחלט הכשרות של הרב אובלנדר היא כשרות מוקפדת למהדרין מן המהדרין, והוא מאוד מקפיד על הכללים שהוא מכתיב.
הכשרות של הקהילה המקומית כבר לא קיימת מאז שהשליטה על הקהילה עברה לחב"ד.
למסקנה:
אם תרצה לאכול מהדרין בבודפשט, הפתרון הוא הכשרות של הרב אוברלנדר. וח"ו לא מקומות שנמצאות תחת רבנים שסרחונם הגיע עד קפריסין.
בקרעסטירר, שני ההכנסות אורחים עומדים תחת השגחת כדתיא לונדון וכמדומני CRC מארה"ב.
תודה.

והעדות של הניק העלום שראה שימוש בבשר רבנות?

והמכתב של כ----ל רבני יוצאי הונגריה בעולם שלא לסמוך על שירותי הדת של חב"ד בבודפשט עד שיתייצבו לדין תורה?

מה תהא עליהם?
 

3524

משתמש מקצוען
רוצה להדגיש, למדתי לאחרונה את הנושא מעט יותר בעיון. כשרות ופוליטיקה הלכו תמיד שלובי יד ולא תמיד ניתן להבדיל בין תכלת לקלא אילן.

ייתכן מאוד שהניק ש'ראה' שימוש בבשר משחיטת הרבנות רצה בסך הכל להבאיש את ריחם, אבל כל עוד אין לנו הוכחה ברורה - לדעתי יש לחשוש.

ומצד הפוליטיקה הפנימית שם בעיר, בטוחני שכל צד בטוח ומשוכנע שהצדק עמו, וכולם לשם שמים נתכוונו. אבל, תמיד ידענו, שלבתי דין יש כח להתריע ולהעניש [עד כמה שניתן] את מי שמתעלם מפסק דין תורה. בכל הדורות היה את המושג הזה של אדם שבית דין הכריז עליו שהוא בנידוי מכיון ולא צייית לדין תורה או שסירב אפילו להתייצב לדין. אסור לדבר עמו ואסור לעמוד בד' אמותיו. וכולי וכולי. מן הסתם היו מקרים ש'הנאשם' בטוח היה בחפותו, אבל עדיין פסק דין תורה שריר וקיים.

כאן, בהשתלטות חב"ד על קהילה קיימת בת מאות שנים - על מוסדותיה ונכסיה - תוך התנגדות חברי הקהילה לצעד הזה, לכאורה יש מקום לשמוע את דעת גדולי ישראל הנוגעים בדבר ולפעול על פיהם. ואכן, כ--ל גדולי ישראל הנוגעים בדבר, אדמו"רים, רבנים, דיינים ומנהיגי קהילות ישראל בכל רחבי תבל הקשורים למורשת יוצאי הונגריה - כולל הרב האישי של משגיח הכשרות המקומי -, לאחר שביררו וליבנו את הענין הוציאו מכתב חד וברור האוסר כל מגע עם אנשי חב"ד בעיר זו עד אשר יתייצבו בפני בית דין ויקבלו עליהם לקיים את אשר יוחלט. בינתיים היה זה קול קורא במדבר.

אז לבוא ולהיתמם ולומר 'מה איכפת לי מהפוליטיקה הפנימית שלהם - כשר זה כשר' -, כמדומני שהדבר דורש משנה זהירות ושיקול דעת. כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם.
 

שלמה וייס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
ייתכן מאוד שהניק ש'ראה' שימוש בבשר משחיטת הרבנות רצה בסך הכל להבאיש את ריחם, אבל כל עוד אין לנו הוכחה ברורה - לדעתי יש לחשוש.
אם זה היה שחיטה בפיקוח הרב הנ"ל, אין בעיה שיש על זה גם רבנות.
 

eh

משתמש פעיל
השתא דאתית להכי הבנתי שאחת הסיבות שבווינה לא אוכלים את ההכשר של הרב אמינוב (לא בבשר)בגלל שפירק להם את הקהילה.אין לי מושג אם זה נכון אבל אשמח אם מישהו יכתוב מידיעה האם אשכנזים יכולים לסמוך על ההכשר לא בבשר.תודה רבה לעונים.
 

הבוטח בה'

משתמש צעיר
קצת להכנס לפרופורציה.
'חברי הקהילה החרדית' בבודפשט לא מונים יותר ממניין ביום טוב.
'כל רבני יוצאי הונגריה' זה תואר ששמור לאינטרסנטים שבין חסידי סאטמר.
להם יוצאים העיניים כשבראש הקהילה החב"דית בבודפשט עומד מישהו שמגיע מתוך חצר סאטמר.
מכיר היטב את הצדדים ויש לי כמה ידידים שחיים בבודפשט ונמנים על שני הקהילות. התועלת שחב"ד הביאו ליידישקייט בבודפשט ידועה ומפורסמת, ו'כל רבני יוצאי הונגריה' לא עשו אפילו לא עשירית מפעילותם הרבה של החב"דניקים.
זכותו של מי שלא אוכל את הכשרות הזו לעשות זאת, אבל בבקשה אל תתלו את זה באידישקייט, זה בסך הכל פוליטיקה פנימית. לא יותר מכך.
 

3524

משתמש מקצוען
קצת להכנס לפרופורציה.
'חברי הקהילה החרדית' בבודפשט לא מונים יותר ממניין ביום טוב.
'כל רבני יוצאי הונגריה' זה תואר ששמור לאינטרסנטים שבין חסידי סאטמר.
להם יוצאים העיניים כשבראש הקהילה החב"דית בבודפשט עומד מישהו שמגיע מתוך חצר סאטמר.
מכיר היטב את הצדדים ויש לי כמה ידידים שחיים בבודפשט ונמנים על שני הקהילות. התועלת שחב"ד הביאו ליידישקייט בבודפשט ידועה ומפורסמת, ו'כל רבני יוצאי הונגריה' לא עשו אפילו לא עשירית מפעילותם הרבה של החב"דניקים.
זכותו של מי שלא אוכל את הכשרות הזו לעשות זאת, אבל בבקשה אל תתלו את זה באידישקייט, זה בסך הכל פוליטיקה פנימית. לא יותר מכך.
כדאי להיצמד לעובדות, בפרט אם אתה רוצה שיאמינו לך.

באינספור הפעמים שהתפללתי שם ביום-יום היו לפחות 70 איש בתפילת שחרית, 90 אחוז מהם מקומיים.

גם בנוגע ל'רבני סאטמר', לא ידעתי שאדמו"ר מערלוי שייך לסאטמר, גם לא שבט הלוי, גם לא הרב שמואל אליעזר שטרן, גם לא הרב וייסברגר מביתר, ועוד עשרות רבנים מיוצאי הונגריה שבמחי קולמוס הפכת אותם לסאטמרים.

קצת אמינות לא תזיק...
 

eh

משתמש פעיל
השתא דאתית להכי הבנתי שאחת הסיבות שבווינה לא אוכלים את ההכשר של הרב אמינוב (לא בבשר)בגלל שפירק להם את הקהילה.אין לי מושג אם זה נכון אבל אשמח אם מישהו יכתוב מידיעה האם אשכנזים יכולים לסמוך על ההכשר לא בבשר.תודה רבה לעונים.
@3524 האם שמעת על סיפור כזה? האם יש הבדל בין חלבי לפרווה ובשרי?
 

3524

משתמש מקצוען
יש מכולת כשרה ואפשר לקנות שם סלטים חלבי ולחמים בכשרויות של כדתיא - לונדון, שזה כשרות הכי מהודרת בלונדון ועוד כשרות מהודרת מאנטוורפן אני לא זוכרת את השם, ויש שם חטיפים שימורים ועוד מוצרים מהארץ בהכשר העדה
אל תדלגו שם על מוצרי החלב של 'שפע' מאנטוורפן. היוגורטים שלהם (באריזות הגדולות) וגבינות השמנת שלהם, זה משהו עולמי שאין בארץ כדוגמתם. ללקק את האצבעות.
 
  • תודה
Reactions: eh

3524

משתמש מקצוען
קצת להכנס לפרופורציה.
'חברי הקהילה החרדית' בבודפשט לא מונים יותר ממניין ביום טוב.
'כל רבני יוצאי הונגריה' זה תואר ששמור לאינטרסנטים שבין חסידי סאטמר.
להם יוצאים העיניים כשבראש הקהילה החב"דית בבודפשט עומד מישהו שמגיע מתוך חצר סאטמר.
מכיר היטב את הצדדים ויש לי כמה ידידים שחיים בבודפשט ונמנים על שני הקהילות. התועלת שחב"ד הביאו ליידישקייט בבודפשט ידועה ומפורסמת, ו'כל רבני יוצאי הונגריה' לא עשו אפילו לא עשירית מפעילותם הרבה של החב"דניקים.
זכותו של מי שלא אוכל את הכשרות הזו לעשות זאת, אבל בבקשה אל תתלו את זה באידישקייט, זה בסך הכל פוליטיקה פנימית. לא יותר מכך.
אה, מישהו העיר לי שבד"ץ העדה החרדית שהוציאו פסק הלכה חד וברור בנושא הזה, הם כן נחשבים מקורבים לסאטמר, ואפילו שהם מקורבים לסאטמר סומכים עליהם בעניני כשרות. אז כאן, שהם כתבו לא להשתמש בכשרות של חב"ד, יש מצב שצריך לחשוש לדבריהם למרות שהם מקורבים לסאטמר. טוב, הבוחר יבחר ושיהיה לכולם בתיאבון.
 

הבוטח בה'

משתמש צעיר
כדאי להיצמד לעובדות, בפרט אם אתה רוצה שיאמינו לך.

באינספור הפעמים שהתפללתי שם ביום-יום היו לפחות 70 איש בתפילת שחרית, 90 אחוז מהם מקומיים.

גם בנוגע ל'רבני סאטמר', לא ידעתי שאדמו"ר מערלוי שייך לסאטמר, גם לא שבט הלוי, גם לא הרב שמואל אליעזר שטרן, גם לא הרב וייסברגר מביתר, ועוד עשרות רבנים מיוצאי הונגריה שבמחי קולמוס הפכת אותם לסאטמרים.

קצת אמינות לא תזיק...
לא אכנס לויכוח מי מכיר את הקהילה המקומית בודפשט יותר טוב.
יכול להיות שאתה מכיר יותר טוב.
אבל לומר שיש שם 70 משפחות חרדיות... זה קצת רחוק מהמציאות.
היות ואני מכיר את רובן של המשפחות החרדיות, ורובן המוחלט שמור לי באנשי הקשר, לא הייתי נסחף למספרים שאתה מציין.
בקשר שלמות שהזכרת, חלק מהשמות קשור בקשר ישיר לקהילה המקומית עד לשינוי הבעלות על ידי חב"ד.
ועל מכתב של העדה החרדית בנידון, לא שמעתי. יכול להיות שקיים, אבל ב"ה שאיני עסוק בבחישות הפוליטיות המקומיות.
 

3524

משתמש מקצוען
לא אכנס לויכוח מי מכיר את הקהילה המקומית בודפשט יותר טוב.
יכול להיות שאתה מכיר יותר טוב.
אבל לומר שיש שם 70 משפחות חרדיות... זה קצת רחוק מהמציאות.
היות ואני מכיר את רובן של המשפחות החרדיות, ורובן המוחלט שמור לי באנשי הקשר, לא הייתי נסחף למספרים שאתה מציין.
בקשר שלמות שהזכרת, חלק מהשמות קשור בקשר ישיר לקהילה המקומית עד לשינוי הבעלות על ידי חב"ד.
ועל מכתב של העדה החרדית בנידון, לא שמעתי. יכול להיות שקיים, אבל ב"ה שאיני עסוק בבחישות הפוליטיות המקומיות.
תדייק בבקשה, אף אחד לא דיבר על שבעים משפחות חרדיות, דיברו על שבעים מתפללים ביומיום.

ומה הבעיה ברבנים שהיו קשורים להנהגת הקהילה בעבר? הם הפכו לפסולים לעדות? מי כמוהם אמור לדעת את הלך הדברים שם אם הם קשורים להנהגה, דוקא זו סיבה לתת משקל לדבריהם, ולא לפטור אותם כסאטמרים שעיניהם צרה בפעילות חב"דית.

למעשה, בשורה תחתונה, היה מקבץ של עשרות מכתבים של רבנים חשובים הנוגעים בדבר ומכירים את הנושא, בהם גם העדה החרדית, שהביעו תרעומת על ההשתלטות של חב"ד על הקהילה המקומית, הגדירו אותה הלכתית כלא תקפה, וקראו לציבור שלא לסייע לעושי עוולה עד שיתייצבו לדין. ובכלל זה שלא לצרוך את שירותי הדת שלהם. פסק ההלכה שלהם קבע נחרצות שהשתלטות של חב"ד על הקהילה נעשתה שלא כדין ומבחינה הלכתית אין להם שום בעלות והם נדרשים לסלק ידם מהמקום. אז כן, סנקציות כאלה הם פוליטיות תמיד, אבל יש בהלכה תוקף ורשות לדייני ישראל לנקוט בצעדים כאלו כדי להציל עני מגוזלו. ואם המחיר הוא שלבינתיים נצטרך להימנע מלאכול בכרמל - אז זאת היתה התרומה הצנועה שלנו להעמדת הדת על תילה.

(אתה מדבר על 'שינוי הבעלות על ידי חב"ד' כדבר מוסכם, היו 2 מושבים של בד"ץ העדה החרדית בנושא, מכתב התראה ראשון יצא לפני ההשתלטות, ולאחר שלא צייתו יצא פסק נוסף, חריף ותקיף, והמתעניין יתעניין).
 
נערך לאחרונה ב:

3524

משתמש מקצוען
img-0236.jpg

זה עדיין המכתב ה'פרווה', ללא התייחסות למערכת הכשרות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה