נכתב ע"י יונה יונה;1634405:
מה???
איזה נס שלא כולם חושבים כמוך!
אחרת יהודים עדיין היו יכולים לעסוק רק בהלוואה בריבית באירופה, ועבדות היתה דבר נורמלי ומקובל בארה"ב.
לא נראה לי שזוהי "דעת תורה".
מי אמר שהיה גרוע אם יהודים היו ממשיכים לעסוק בהלוואה בריבית??
ממה שלומדים בהסטוריה- "כתב הסובלנות" שאפשר ליהודים לסחור ונתן עוד זכויות כל מטרתו היה כדי לגרום להתבוללות ואכן בהמשך הביא להתפתחות ההשכלה ולפי רבים מגדולי ישראל התשובה לכך היה חורבן יהדות ארופה.
העיסוק בפרנסה זה בסה"כ השתדלות- צינור שדרכו הקב"ה משפיע עלינו את שפע ברכתו.
ולגבי העבדות- כשהמשיח יגיע יש הרבה מקורות שכל הגויים ירוצו להיות העבדים שלנו.
והמצב היום של "עבד כי ימלוך" / אביב העמים הערבי וכד' הוא כן טוב? מי אמר? צריך ראיה של שנים כדי לדעת מה העוול ומה לא.
רק הקב"ה הוא "קל אמונה ואין עוול" והוא מסדר לנו עוולות בסביבתנו להכיר בהם אבל להשלים עם המצב ולהשתלם דרכם ומצד שני-לא להשלים עם העוולות שלנו, להשתמש בחוש הביקורת שלנו לבקרה עצמית כך באמת נתקדם ונשפיע רק טוב.
נראה לי שאומרים בשם ה"דברי חיים" מצאנז שבצעירותו הוא חשב שיתקן את כל העולם, אח"כ כשהתבגר מעט, החליט שיתקן את המדינה שלו, אח"כ את העירה...בסוף הגיע למסקנה שהלוואי ויתקן את עצמו...
יהודים הם תמיד הראשונים במציאת העוולות ובמהפכנות כי הקב"ה יצר בנו את הרצון להתחדשות ולחדשנות ולהתקדמות בעבודת ה' לתיקון עוולות אצלינו ולא בעולם,
ליבל טרוצקי כמדומני שמו של המהפכן ברוסיה, יש שאומרים שיצא לתרבות רעה בעקבות היחס הפוגע והסטירות של המלמד שלו בחידר , הוא בחר לתקן את העוול בצורה של להפוך לקומוניסט קיצוני...
(רוחות הדמוקרטיה והשוויון הן עד היום בעוכרינו ומקשות על החינוך...
החתם סופר כותב ש"כל המשנה ידו על התחתונה" כל מהפכנות, דרך חדשה, כבר מעמידה אותנו בעמדה נחותה.)
אולי עשיתי כאן עוול וסטיתי מעט והכבדתי, אבל נראה לי שצריך לחשוב לא רק על הכאן ועכשיו, מה אני אלמד את הבת שלי כרגע, מה הרווח הרגעי שהיא יכולה אולי להרוויח אלא מה המסר שהיא מקבלת לחיים והאם אני נותנת לבת שלי עושר ואושר בחיים או מצבורי כעס, מרמור על אי הצדק, תוקפנות...
עדיין מנסה להבין למה אכפת כל כך העוול של המורה?
מה אפשר להרוויח אם "לא מקבלים כל התנהגות", מה רוצים שהבת תלמד להגיב? שתצעק על כל עוול? שלא תהיה "פריירית"?