בעקבות האסון אתמול והשטפונות
רכב בנחל זורם
שלל עצות בכניסה לתוך נחל זורם.
ההמלצה הכי חשובה בהתחלה:
* אל תכנסו עם הרכב לזרימת מים, אם אתם לא בטוחים במאת האחוזים שאתם עוברים אותה. זיכרו ש 99% אומר, שסטטיסטית 1 מתוך 100 רכבים ייכשל במעבר, אלה סיכויים נוראים. בנוסף אל תניחו שאם הרכב לפניכם הצליח, זה אומר שגם אתם תצליחו לעבור כמוהו.
במידה ונקלעתם לזרימה חזקה והרכב נכבה או מתחיל להסחף יש לבצע את הדברים הבאים:
1. לפתוח מייד את החגורה
2. לפתוח מהר ככל שניתן את החלונות (אם לא חיכתם הרבה זמן, גם חלונות חשמל ייפתחו). אגב, שווה לפתוח את החלונות בכניסה עם הרכב לתוך הנחל הזורם, אפילו על חשבון שתרטבו קצת
3. במידה ונתקעתם והחלון לא נפתח, רוב הסיכוים שלא תצליחו לפתוח את הדלתות עד שלא תהיה השוואת לחצים של מים בתוך ומחוץ לרכב, לכן תלוי במצב אתם צריכים לעשות אחד משניים:
א. לשבור את החלון בעזרת חפץ חד (להיזהר, כי החלון יישבר פנימה עליכם). לשים לב, אין לנסות לשבור את השמשה הקידמית (אתם לא תצליחו). אם אין לכם כלי חד אפשר לקחת את משענת הראש של הכיסא ולשבור עם החלק המתכתי את החלון של הנהג (אגב, אפשר לקנות בשקל ועשרים מעלי אקספרס כל מיני פטישונים שינפצו חלון רכב בקלות)
ב. להמתין עד שהמים ייכנסו לתוך הרכב לגובה הראש שלכם, ואז הדלת תיפתח (זה יהיה מלחיץ אבל הדלת תפתח)
• כמובן שאם הדלת שלכם לא יכולה להפתח עקב משהו שתוקע אותה מבחוץ, יש לעבור לדלת וחלון אחרים
4. זה תלוי במצב, אבל אם הרכב עומד יציב ולא שט בזרימה, אז כדאי לטפס על הגג ולאמוד את המצב מסביב (ברכבים גדולים הסיכוי שהרכב לא ישוט הוא גדול יותר)
5. אם יש לכם אופציה לקפוץ מהרכב באופן לא מסכן לנקודה בטוחה ומקובעת צריך לעשות זאת מיד! אל תמתינו, ייתכן שמהר מאוד לא תהיה לכם את האופציה הזאת (לדוגמא לטפס על עץ גבוה, או לסלע גדול שהמים לא מגיעים אליו או אם יש לכם דרך להגיע ליבשה בטוחה). כמעט כל מי שניצל באסון צפית היו אלה שבאופן מיידי הצליחו לקפוץ על הסלעים למקומות גבוהים יותר ולהמנע מהגל השוטף
6. אם אין אופציה לברוח מהרכב ואתם על הגג, אז צריך לעמוד את מצב הרכב ומצב הזרימה. אם נראה לכם שהרכב מקובע לקרקע ומפלס המים לא עולה, צריך להישאר על הגג ולחכות לחילוץ ייקח כמה שייקח (אל תקפצו למים, אם גג הרכב בטוח)
7. אם הרכב משייט על המים או שמפלס המים הגיע לגג ואתם מרגישים שהזרימה תיקח אתכם עוד רגע או שיש לכם הרגשה שהרכב על סף התהפכות, אז לא תהיה לכם ברירה ואתם צריכים לקפוץ למים (אל תשארו על רכב ששט לו בזרימה, כי הסיכוי שלו להתהפך הוא גבוה מאוד וזה יכול לגרום למלכודת מוות)
8. קפצו למים לתוך הזרימה תהיו מוכנים לכך שאתם הולכים להסחף לעיתים למרחק גדול (להבנתי הבחורה שניצלה בציחור נסחפה כ 3-5 ק"מ עד המפגש עם נחל פארן)
9. בתוך המים נסו לשמור את הראש בחוץ, נסו לשים את הרגלים שלכם לפני הגוף ולא אחריו, על מנת שתוכלו להתקל ולהגיב לעצמים בהם תתנגשו בזמן הזרימה עם הרגלים (קל להגיד קשה לעשות)
10. בזרימה חזקה מאוד, אל תתנגדו יותר מידי תשמרו על כוחות, יהיה לכם קשה מאוד להתנגד לזרימת המים (בדומה למערבולת בים)
11. אף פעם על תעברו מכשול מתחת למים, אלא תמיד מעליו
12. אם אתם מזהים שאתם מתקרבים לנקודת יבשה, סלע, עץ או כל דבר אחר שיכול לחלץ אתכם, נסו לשחות לשם הכי חזק שתוכלו. ייתכן שחייכם תלויים באותה הזדמנות. עוד ייתכן מצב שהזרימה תחלש בנקודות מסויימות (נניח כאשר הנחל מתרחב) ולכן שם כדאי להפעיל את כל האנרגיה כדי לנסות להגיע ל "חוף מבטחים"
13. בזמן זרימה חזקה תהיו מוכנים שמידי פעם אתם תשקעו מתחת למים גם עם הראש, ולכן נסו להיות מוכנים לכך, קחו אויר וחכו לרגע שהראש יצא מהמים
14. זכרו שבערך 15-20 ס"מ של מים זורמים יפילו אדם, אז אל תנסו להיכנס רגלית למים, גם כאשר המפלס נראה לכם נמוך
15. זכרו שמים שיגיעו לגובה של כ 40 ס"מ יגרמו לרכב להתחיל לשוט בהם
16. זרימה הפוגעת בצד הרכב תסחוף אותו מהר יותר לעומת רכב שעומד עם הפנים (או הגב) לזרימה (זה עקב שטח פנים גדול יותר של המים כאשר הרכב עומד על צידו)
17. זה נכון שרכבים גדולים כמו משאיות, אוטובסים וג'יפים יכולים 'לשרוד' מפלס מים גבוה יותר, אבל גם הם יעופו כמו נוצה כאשר המפלס יעבור בדר"כ את קו הגלגלים ויגיע למרכב הרכב עצמו (לרכבים האלה יש שטח פנים גדול יותר, לכן הכוח שהמים יפעילו עליו יהיה גדול יותר).
לא להתבלבל בין להכנס לשלולית עמוקה ולבין נחל עם זרימה חזקה. זה ממש לא אותו הדבר. מספיק להזכיר שבארוע הגשם של אסון צפית, נהרג נהג משאית שניסה לחצות נחל שוטף עם המשאית (זה היה בנחל צין ליד נאות הכיכר), וגם שם המשאית שלו נסחפה בזרם
18. בדרך כלל הדקות הראשונות הן הכי קריטיות ולעיתים לחץ ורצון להציל את הרכב גורמים לטעות, שתסכן את החיים שלכם. הרבה אסונות התחילו בנסיון של מישהו להציל את הרכב, כאשר הזרימה עדין לא הייתה חזקה, ובסוף ההתעקשות הובילה לאסון
19. עוד להזכיר, כאשר אתם בתוך הרכב והמים מתחילים לעלות, אל תבזבזו זמן על טלפונים. מטרת חייכם, תרתי משמע, זה לברוח מהרכב (חגורת בטיחות, פתיחת חלון וטיפוס על הגג). כאשר אתם למעלה ויש לכם זמן, אתם יכולים להתקשר למשטרה
20. אם החלטתם להכנס לזרימה שימו לב לנסוע במהירות קבועה על הילוך נמוך יחסית בלחיצה קבועה על הגז (שווה לסגור מזגן ולפתוח חלון לכל מצב). אם הרכב נכבה, רוב הסיכויים שמים נכנסו למנוע ונסיון להתניע את הרכב ייכשל. למרות שבמצב כזה מחוץ למים חשוב לא לנסות להתניע כי הנזק למנוע יכול להיות גדול (מה שנקרא נעילה הידרוסטטית), עדין כאשר אתם בתוך השטפון, הרכב לא מעניין, נסו להתניע את הרכב גם על חשבון טוטאל-לוס (הביטוח בדר"כ יכסה).
קרדיט: רודפי שלום, שלווה ושיטפונות
רכב בנחל זורם
שלל עצות בכניסה לתוך נחל זורם.
ההמלצה הכי חשובה בהתחלה:
* אל תכנסו עם הרכב לזרימת מים, אם אתם לא בטוחים במאת האחוזים שאתם עוברים אותה. זיכרו ש 99% אומר, שסטטיסטית 1 מתוך 100 רכבים ייכשל במעבר, אלה סיכויים נוראים. בנוסף אל תניחו שאם הרכב לפניכם הצליח, זה אומר שגם אתם תצליחו לעבור כמוהו.
במידה ונקלעתם לזרימה חזקה והרכב נכבה או מתחיל להסחף יש לבצע את הדברים הבאים:
1. לפתוח מייד את החגורה
2. לפתוח מהר ככל שניתן את החלונות (אם לא חיכתם הרבה זמן, גם חלונות חשמל ייפתחו). אגב, שווה לפתוח את החלונות בכניסה עם הרכב לתוך הנחל הזורם, אפילו על חשבון שתרטבו קצת
3. במידה ונתקעתם והחלון לא נפתח, רוב הסיכוים שלא תצליחו לפתוח את הדלתות עד שלא תהיה השוואת לחצים של מים בתוך ומחוץ לרכב, לכן תלוי במצב אתם צריכים לעשות אחד משניים:
א. לשבור את החלון בעזרת חפץ חד (להיזהר, כי החלון יישבר פנימה עליכם). לשים לב, אין לנסות לשבור את השמשה הקידמית (אתם לא תצליחו). אם אין לכם כלי חד אפשר לקחת את משענת הראש של הכיסא ולשבור עם החלק המתכתי את החלון של הנהג (אגב, אפשר לקנות בשקל ועשרים מעלי אקספרס כל מיני פטישונים שינפצו חלון רכב בקלות)
ב. להמתין עד שהמים ייכנסו לתוך הרכב לגובה הראש שלכם, ואז הדלת תיפתח (זה יהיה מלחיץ אבל הדלת תפתח)
• כמובן שאם הדלת שלכם לא יכולה להפתח עקב משהו שתוקע אותה מבחוץ, יש לעבור לדלת וחלון אחרים
4. זה תלוי במצב, אבל אם הרכב עומד יציב ולא שט בזרימה, אז כדאי לטפס על הגג ולאמוד את המצב מסביב (ברכבים גדולים הסיכוי שהרכב לא ישוט הוא גדול יותר)
5. אם יש לכם אופציה לקפוץ מהרכב באופן לא מסכן לנקודה בטוחה ומקובעת צריך לעשות זאת מיד! אל תמתינו, ייתכן שמהר מאוד לא תהיה לכם את האופציה הזאת (לדוגמא לטפס על עץ גבוה, או לסלע גדול שהמים לא מגיעים אליו או אם יש לכם דרך להגיע ליבשה בטוחה). כמעט כל מי שניצל באסון צפית היו אלה שבאופן מיידי הצליחו לקפוץ על הסלעים למקומות גבוהים יותר ולהמנע מהגל השוטף
6. אם אין אופציה לברוח מהרכב ואתם על הגג, אז צריך לעמוד את מצב הרכב ומצב הזרימה. אם נראה לכם שהרכב מקובע לקרקע ומפלס המים לא עולה, צריך להישאר על הגג ולחכות לחילוץ ייקח כמה שייקח (אל תקפצו למים, אם גג הרכב בטוח)
7. אם הרכב משייט על המים או שמפלס המים הגיע לגג ואתם מרגישים שהזרימה תיקח אתכם עוד רגע או שיש לכם הרגשה שהרכב על סף התהפכות, אז לא תהיה לכם ברירה ואתם צריכים לקפוץ למים (אל תשארו על רכב ששט לו בזרימה, כי הסיכוי שלו להתהפך הוא גבוה מאוד וזה יכול לגרום למלכודת מוות)
8. קפצו למים לתוך הזרימה תהיו מוכנים לכך שאתם הולכים להסחף לעיתים למרחק גדול (להבנתי הבחורה שניצלה בציחור נסחפה כ 3-5 ק"מ עד המפגש עם נחל פארן)
9. בתוך המים נסו לשמור את הראש בחוץ, נסו לשים את הרגלים שלכם לפני הגוף ולא אחריו, על מנת שתוכלו להתקל ולהגיב לעצמים בהם תתנגשו בזמן הזרימה עם הרגלים (קל להגיד קשה לעשות)
10. בזרימה חזקה מאוד, אל תתנגדו יותר מידי תשמרו על כוחות, יהיה לכם קשה מאוד להתנגד לזרימת המים (בדומה למערבולת בים)
11. אף פעם על תעברו מכשול מתחת למים, אלא תמיד מעליו
12. אם אתם מזהים שאתם מתקרבים לנקודת יבשה, סלע, עץ או כל דבר אחר שיכול לחלץ אתכם, נסו לשחות לשם הכי חזק שתוכלו. ייתכן שחייכם תלויים באותה הזדמנות. עוד ייתכן מצב שהזרימה תחלש בנקודות מסויימות (נניח כאשר הנחל מתרחב) ולכן שם כדאי להפעיל את כל האנרגיה כדי לנסות להגיע ל "חוף מבטחים"
13. בזמן זרימה חזקה תהיו מוכנים שמידי פעם אתם תשקעו מתחת למים גם עם הראש, ולכן נסו להיות מוכנים לכך, קחו אויר וחכו לרגע שהראש יצא מהמים
14. זכרו שבערך 15-20 ס"מ של מים זורמים יפילו אדם, אז אל תנסו להיכנס רגלית למים, גם כאשר המפלס נראה לכם נמוך
15. זכרו שמים שיגיעו לגובה של כ 40 ס"מ יגרמו לרכב להתחיל לשוט בהם
16. זרימה הפוגעת בצד הרכב תסחוף אותו מהר יותר לעומת רכב שעומד עם הפנים (או הגב) לזרימה (זה עקב שטח פנים גדול יותר של המים כאשר הרכב עומד על צידו)
17. זה נכון שרכבים גדולים כמו משאיות, אוטובסים וג'יפים יכולים 'לשרוד' מפלס מים גבוה יותר, אבל גם הם יעופו כמו נוצה כאשר המפלס יעבור בדר"כ את קו הגלגלים ויגיע למרכב הרכב עצמו (לרכבים האלה יש שטח פנים גדול יותר, לכן הכוח שהמים יפעילו עליו יהיה גדול יותר).
לא להתבלבל בין להכנס לשלולית עמוקה ולבין נחל עם זרימה חזקה. זה ממש לא אותו הדבר. מספיק להזכיר שבארוע הגשם של אסון צפית, נהרג נהג משאית שניסה לחצות נחל שוטף עם המשאית (זה היה בנחל צין ליד נאות הכיכר), וגם שם המשאית שלו נסחפה בזרם
18. בדרך כלל הדקות הראשונות הן הכי קריטיות ולעיתים לחץ ורצון להציל את הרכב גורמים לטעות, שתסכן את החיים שלכם. הרבה אסונות התחילו בנסיון של מישהו להציל את הרכב, כאשר הזרימה עדין לא הייתה חזקה, ובסוף ההתעקשות הובילה לאסון
19. עוד להזכיר, כאשר אתם בתוך הרכב והמים מתחילים לעלות, אל תבזבזו זמן על טלפונים. מטרת חייכם, תרתי משמע, זה לברוח מהרכב (חגורת בטיחות, פתיחת חלון וטיפוס על הגג). כאשר אתם למעלה ויש לכם זמן, אתם יכולים להתקשר למשטרה
20. אם החלטתם להכנס לזרימה שימו לב לנסוע במהירות קבועה על הילוך נמוך יחסית בלחיצה קבועה על הגז (שווה לסגור מזגן ולפתוח חלון לכל מצב). אם הרכב נכבה, רוב הסיכויים שמים נכנסו למנוע ונסיון להתניע את הרכב ייכשל. למרות שבמצב כזה מחוץ למים חשוב לא לנסות להתניע כי הנזק למנוע יכול להיות גדול (מה שנקרא נעילה הידרוסטטית), עדין כאשר אתם בתוך השטפון, הרכב לא מעניין, נסו להתניע את הרכב גם על חשבון טוטאל-לוס (הביטוח בדר"כ יכסה).
קרדיט: רודפי שלום, שלווה ושיטפונות