כמה יהודים היו בעולם בעת התרחשות נס פורים?

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@בן מיכאל
כלום תוכל לסייע לי?
הנושא מורכב ביותר כמובן.
כמה נתונים שיסייעו (או יותר נכון יפריעו...), בכתוב נאמר, כי בגלות בבל בכל הגלויות יחד (יהויכין וצדקיה וכו'), גלו עשרת אלפים איש לבבל.
בעליה לארץ נאמר כל הקהל כאחד ארבע ריבוא, וכמובן שרבים מאד נותרו בבבל. לפי פשטות דברי חז"ל כי מעשה המגילה היה בין תחילת הבניין לבנייתו המחודשת בימי דריווש, המספר אמור להיות כמה עשרות אלפים בימי המגילה.
יש להוסיף את הבלבול אם נותרו יהודים בארץ לאחר החורבן, ואם נותרו משרידי עשרת השבטים. ואם חלק מגולי עשרת השבטים חברו לגולי בבל, וכמובן, האם יש דרך לחיות בשלום עם העובדה שרק עשרת אלפים איש גלו לבבל...
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הנושא מורכב ביותר כמובן.
כמה נתונים שיסייעו (או יותר נכון יפריעו...), בכתוב נאמר, כי בגלות בבל בכל הגלויות יחד (יהויכין וצדקיה וכו'), גלו עשרת אלפים איש לבבל.
בעליה לארץ נאמר כל הקהל כאחד ארבע ריבוא, וכמובן שרבים מאד נותרו בבבל. לפי פשטות דברי חז"ל כי מעשה המגילה היה בין תחילת הבניין לבנייתו המחודשת בימי דריווש, המספר אמור להיות כמה עשרות אלפים בימי המגילה.
יש להוסיף את הבלבול אם נותרו יהודים בארץ לאחר החורבן, ואם נותרו משרידי עשרת השבטים. ואם חלק מגולי עשרת השבטים חברו לגולי בבל, וכמובן, האם יש דרך לחיות בשלום עם העובדה שרק עשרת אלפים איש גלו לבבל...
מלבד זאת, האם לא היו יהודים רבים ברחבי העולם - מאה עשרים ושבע מדינה?

הראית את הקישור הנ"ל?
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מלבד זאת, האם לא היו יהודים רבים ברחבי העולם - מאה עשרים ושבע מדינה?

הראית את הקישור הנ"ל?
לא מחייב שבכל המדינות היו.
היו יהודים שגלו/ברחו/נלקחו למצרים מאמצע בית ראשון ככתוב בישעיהו ובירמיהו, והיו שגלו לארצות הסמוכות כעמון מואב ואדום, גם היו שגלו במשך בי"ר לארם, אבל אלו הם בעיקר עשרת השבטים.
נ.ב. העולם היינו העולם העתיק ואיננו כולל את יוון למשל, למרות שגם בה היו מעט יהודים כמפורש ביואל.
ושוב, עיקר השאלה, אם גולי עשרת השבטים הצטרפו לכלל ישראל.
הצצתי בקישור, לא נכתב שם כמעט מאומה.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא מחייב שבכל המדינות היו.
היו יהודים שגלו/ברחו/נלקחו למצרים מאמצע בית ראשון ככתוב בישעיהו ובירמיהו, והיו שגלו לארצות הסמוכות כעמון מואב ואדום, גם היו שגלו במשך בי"ר לארם, אבל אלו הם בעיקר עשרת השבטים.
נ.ב. העולם היינו העולם העתיק ואיננו כולל את יוון למשל, למרות שגם בה היו מעט יהודים כמפורש ביואל.
ושוב, עיקר השאלה, אם גולי עשרת השבטים הצטרפו לכלל ישראל.
הצצתי בקישור, לא נכתב שם כמעט מאומה.
אז מה אתה תכתוב בכרונולוגיה של מגילת אסתר?
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אז מה אתה תכתוב בכרונולוגיה של מגילת אסתר?
בשאלת כמה יהודים היו? - לא בטוח שאכנס לזה.
אבל בשאלת הכרונולוגיה של המגילה, יש הרבה מאד מה לכתוב...
אגב, כתבתי מבוא למגילת אסתר לאוצר מפרשי המגילה של מכון ירושלים, אבל לא נגעתי בשאלה זו.
 
נערך לאחרונה ב:

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מישהו יודע?
משהו שקראתי
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מישהו שאל אותי באישי בעקבות הדיון:
לפי ההלכה מה היה דריוש בן אסתר המלכה?
האם יש מקור שבן מלך שאמו יהודי מתייחס לאחר אביו?
מישהו יודע?
תוס' הרא"ש מגילה יג, ב:
אי נמי יש לומר דכורש היה בן מרדכי, והא דקרי ליה בן אחשורוש משום דגדלו בביתו.
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מישהו שאל אותי באישי בעקבות הדיון:
לפי ההלכה מה היה דריוש בן אסתר המלכה?
האם יש מקור שבן מלך שאמו יהודי מתייחס לאחר אביו?
מישהו יודע?
ע"פ דברי הזוה"ק (רע"מ כי תצא רעו.), אין כל שאלה, כי לדבריו אחשוורוש לא נגע באסתר, אלא בא אליו שד בדמותה, והיא חזרה אל מרדכי. עיין שם.
אז השאלה תסוב אם יש לו דין "שד"..?
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא מחייב שבכל המדינות היו.
אסתר פרק ג פסוק יג
וְנִשְׁל֨וֹחַ סְפָרִ֜ים בְּיַ֣ד הָרָצִים֘ אֶל־כָּל־מְדִינ֣וֹת הַמֶּלֶךְ֒ לְהַשְׁמִ֡יד לַהֲרֹ֣ג וּלְאַבֵּ֣ד אֶת־כָּל־ הַ֠יְּהוּדִים מִנַּ֨עַר וְעַד־זָקֵ֨ן טַ֤ף וְנָשִׁים֙ בְּי֣וֹם אֶחָ֔ד בִּשְׁלוֹשָׁ֥ה עָשָׂ֛ר לְחֹ֥דֶשׁ שְׁנֵים־עָשָׂ֖ר הוּא־חֹ֣דֶשׁ אֲדָ֑ר וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז:
אסתר פרק ח פסוק ט
וַיִּקָּרְא֣וּ סֹפְרֵֽי־הַמֶּ֣לֶךְ בָּֽעֵת־הַ֠הִיא בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁלִישִׁ֜י הוּא־חֹ֣דֶשׁ סִיוָ֗ן בִּשְׁלוֹשָׁ֣ה וְעֶשְׂרִים֘ בּוֹ֒ וַיִּכָּתֵ֣ב כְּֽכָל־אֲשֶׁר־צִוָּ֣ה מָרְדֳּכַ֣י אֶל־הַיְּהוּדִ֡ים וְאֶ֣ל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִֽים־וְהַפַּחוֹת֩ וְשָׂרֵ֨י הַמְּדִינ֜וֹת אֲשֶׁ֣ר׀ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֗וּשׁ שֶׁ֣בַע וְעֶשְׂרִ֤ים וּמֵאָה֙ מְדִינָ֔ה מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְעַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשֹׁנ֑וֹ וְאֶ֨ל־ הַיְּהוּדִ֔ים כִּכְתָבָ֖ם וְכִלְשׁוֹנָֽם:
אסתר פרק ח פסוק יא
אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן הַמֶּ֜לֶךְ לַיְּהוּדִ֣ים׀ אֲשֶׁ֣ר בְּכָל־עִיר־וָעִ֗יר לְהִקָּהֵל֘ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֛ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם טַ֣ף וְנָשִׁ֑ים וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז:
אסתר פרק ח פסוק יז
וּבְכָל־מְדִינָ֨ה וּמְדִינָ֜ה וּבְכָל־עִ֣יר וָעִ֗יר מְקוֹם֙ אֲשֶׁ֨ר דְּבַר־הַמֶּ֤לֶךְ וְדָתוֹ֙ מַגִּ֔יעַ שִׂמְחָ֤ה וְשָׂשׂוֹן֙ לַיְּהוּדִ֔ים מִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וְרַבִּ֞ים מֵֽעַמֵּ֤י הָאָ֙רֶץ֙ מִֽתְיַהֲדִ֔ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־הַיְּהוּדִ֖ים עֲלֵיהֶֽם:
אסתר פרק ט פסוק ב
נִקְהֲל֨וּ הַיְּהוּדִ֜ים בְּעָרֵיהֶ֗ם בְּכָל־מְדִינוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ לִשְׁלֹ֣חַ יָ֔ד בִּמְבַקְשֵׁ֖י רָֽעָתָ֑ם וְאִישׁ֙ לֹא־עָמַ֣ד לִפְנֵיהֶ֔ם כִּֽי־נָפַ֥ל פַּחְדָּ֖ם עַל־כָּל־הָעַמִּֽים:


מספיק??
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אסתר פרק ג פסוק יג
וְנִשְׁל֨וֹחַ סְפָרִ֜ים בְּיַ֣ד הָרָצִים֘ אֶל־כָּל־מְדִינ֣וֹת הַמֶּלֶךְ֒ לְהַשְׁמִ֡יד לַהֲרֹ֣ג וּלְאַבֵּ֣ד אֶת־כָּל־ הַ֠יְּהוּדִים מִנַּ֨עַר וְעַד־זָקֵ֨ן טַ֤ף וְנָשִׁים֙ בְּי֣וֹם אֶחָ֔ד בִּשְׁלוֹשָׁ֥ה עָשָׂ֛ר לְחֹ֥דֶשׁ שְׁנֵים־עָשָׂ֖ר הוּא־חֹ֣דֶשׁ אֲדָ֑ר וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז:
אסתר פרק ח פסוק ט
וַיִּקָּרְא֣וּ סֹפְרֵֽי־הַמֶּ֣לֶךְ בָּֽעֵת־הַ֠הִיא בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁלִישִׁ֜י הוּא־חֹ֣דֶשׁ סִיוָ֗ן בִּשְׁלוֹשָׁ֣ה וְעֶשְׂרִים֘ בּוֹ֒ וַיִּכָּתֵ֣ב כְּֽכָל־אֲשֶׁר־צִוָּ֣ה מָרְדֳּכַ֣י אֶל־הַיְּהוּדִ֡ים וְאֶ֣ל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִֽים־וְהַפַּחוֹת֩ וְשָׂרֵ֨י הַמְּדִינ֜וֹת אֲשֶׁ֣ר׀ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֗וּשׁ שֶׁ֣בַע וְעֶשְׂרִ֤ים וּמֵאָה֙ מְדִינָ֔ה מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְעַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשֹׁנ֑וֹ וְאֶ֨ל־ הַיְּהוּדִ֔ים כִּכְתָבָ֖ם וְכִלְשׁוֹנָֽם:
אסתר פרק ח פסוק יא
אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן הַמֶּ֜לֶךְ לַיְּהוּדִ֣ים׀ אֲשֶׁ֣ר בְּכָל־עִיר־וָעִ֗יר לְהִקָּהֵל֘ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֛ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם טַ֣ף וְנָשִׁ֑ים וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז:
אסתר פרק ח פסוק יז
וּבְכָל־מְדִינָ֨ה וּמְדִינָ֜ה וּבְכָל־עִ֣יר וָעִ֗יר מְקוֹם֙ אֲשֶׁ֨ר דְּבַר־הַמֶּ֤לֶךְ וְדָתוֹ֙ מַגִּ֔יעַ שִׂמְחָ֤ה וְשָׂשׂוֹן֙ לַיְּהוּדִ֔ים מִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וְרַבִּ֞ים מֵֽעַמֵּ֤י הָאָ֙רֶץ֙ מִֽתְיַהֲדִ֔ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־הַיְּהוּדִ֖ים עֲלֵיהֶֽם:
אסתר פרק ט פסוק ב
נִקְהֲל֨וּ הַיְּהוּדִ֜ים בְּעָרֵיהֶ֗ם בְּכָל־מְדִינוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ לִשְׁלֹ֣חַ יָ֔ד בִּמְבַקְשֵׁ֖י רָֽעָתָ֑ם וְאִישׁ֙ לֹא־עָמַ֣ד לִפְנֵיהֶ֔ם כִּֽי־נָפַ֥ל פַּחְדָּ֖ם עַל־כָּל־הָעַמִּֽים:


מספיק??
רבינו, אם היו יהודים רק במאה עשרים מדינות מתוך מאה עשרים ושבע, הכתוב היה משנה את הלשון? - ראה למשל בדברי המפרשים על וימת כל מקנה מצרים, שמיד אח"כ מצינו שהיה להם עוד מקנה.
אלא שאני מבין שכוונתך להעיר שכתבתי שהיו בכמה מדינות וכאן מדובר על מאה עשרים ושבע.
אמנם לכן רמזתי שהעולם היינו העולם העתיק, והחלוקה הזו היא של מדינות שבתוך מדינות (כמו חמישים המדינות של ארה"ב, וכן בגרמניה ובעוד מדינות רבות).
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
רבינו, אם היו יהודים רק במאה עשרים מדינות מתוך מאה עשרים ושבע, הכתוב היה משנה את הלשון? - ראה למשל בדברי המפרשים על וימת כל מקנה מצרים, שמיד אח"כ מצינו שהיה להם עוד מקנה.
אלא שאני מבין שכוונתך להעיר שכתבתי שהיו בכמה מדינות וכאן מדובר על מאה עשרים ושבע.
אמנם לכן רמזתי שהעולם היינו העולם העתיק, והחלוקה הזו היא של מדינות שבתוך מדינות (כמו חמישים המדינות של ארה"ב, וכן בגרמניה ובעוד מדינות רבות).
ראשית, אין מקרא יוצא מידי פשוטו [אא"כ תביא ראיות מהמדרשים או מהקדמונים] שהיו יהודים בכל מדינות המלך.
שנית, לגבי 'העולם העתיק'. אחשוורוש מוגדר בגמרא כאחד המלכים ש'משלו בכיפה' דהיינו שלטו על כל העולם כולו.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ראשית, אין מקרא יוצא מידי פשוטו [אא"כ תביא ראיות מהמדרשים או מהקדמונים] שהיו יהודים בכל מדינות המלך.
שנית, לגבי 'העולם העתיק'. אחשוורוש מוגדר בגמרא כאחד המלכים ש'משלו בכיפה' דהיינו שלטו על כל העולם כולו.
אתה צודק, אבל לא כתוב שהיה בכל מקום, אלא שהיהודים שבכל מקום, כמו שמישהו יגיד יהודי כל עיר ועיר בארץ ישראל, האם זה יאמר שאין אף עיר ערבית בארץ בה אין יהודים?
משלו בכיפה אין הכונה שכבשו את את אמריקה..., אלא בכל העולם העתיק. למשל אחשורוש (המשוער) הפסיד במלחמתו כנגד יון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה