כמה יהודים היו בעולם בעת התרחשות נס פורים?

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אתה צודק, אבל לא כתוב שהיה בכל מקום, אלא שהיהודים שבכל מקום, כמו שמישהו יגיד יהודי כל עיר ועיר בארץ ישראל, האם זה יאמר שאין אף עיר ערבית בארץ בה אין יהודים?
משלו בכיפה אין הכונה שכבשו את את אמריקה..., אלא בכל העולם העתיק. למשל אחשורוש (המשוער) הפסיד במלחמתו כנגד יון.
מישהו יגיד זה לא פסוק. איני טוען שלא היה רחוב של גר בו יהודי, אלא שהיו יהודים בשבע ועשרים ומאה מדינה.
אחשוורוש שבמגילת אסתר, אולי לא גילה את אמריקה אבל ודאי שלט בכל העולם כולו. אם הגמרא אומר 'מושל בכיפה' אין מקום להתווכח על זה.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@בן מיכאל למרות שאני מתחבר יותר למילותיו של @מכון טעמו וראו , חושבני שהבעת דעה בעניינים אלו שמורה בעיקר למי שרגיל לעסוק בתחום, ויודע מה צורת ההתבטאות של האחרונים אודות דברי הפסוקים וחז"ל.

שאלתי על התקופה - מי אמר שבמשך כל ימי מלכותו הוא לא הצליח למלוך על יון?
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@בן מיכאל למרות שאני מתחבר יותר למילותיו של @מכון טעמו וראו , חושבני שהבעת דעה בעניינים אלו שמורה בעיקר למי שרגיל לעסוק בתחום, ויודע מה צורת ההתבטאות של האחרונים אודות דברי הפסוקים וחז"ל.

שאלתי על התקופה - מי אמר שבמשך כל ימי מלכותו הוא לא הצליח למלוך על יון?
יש התעסקות היסטורית ויש התעסקות תורנית. כמנהל מכון לעריכה תורנית שתחת ידיו עברו אלפי מאמרים תורניים ועשרות ספרים, יצא לי ללמוד את הנושאים הללו, ואת המבט הנכון על קדושת כל מילה בתורה.
נקטו האי כללא בידכם: אם אין מקור קדום ממש [לא יאוחר מהראשונים] לשינוי המשמעות מהפשט הפשוט בפסוק, לא 'זזים' מהמשמעות הפשוטה.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@בן מיכאל למרות שאני מתחבר יותר למילותיו של @מכון טעמו וראו , חושבני שהבעת דעה בעניינים אלו שמורה בעיקר למי שרגיל לעסוק בתחום, ויודע מה צורת ההתבטאות של האחרונים אודות דברי הפסוקים וחז"ל.

שאלתי על התקופה - מי אמר שבמשך כל ימי מלכותו הוא לא הצליח למלוך על יון?
ראה למשל כאן.
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נא לציין מקור או סברה למענה.
יש מספר המופיע במדרש (אסתר רבה, ז): 'א"ר ישמעאל, שמונה עשר אלף וחמש מאות הלכו לבית המשתה ואכלו ושתו ונשתכרו ונתקלקלו'.
זה אמנם לא אינדיקציה למספר יהודי העולם, אך אולי זה יקדם אותך במשהו.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
[היות וכבר העברתי את המאמר להדפסה, אין לי כח וסבלנות לעבור על הנ"ל, על כן אבקש] אולי מישהו יכול לתמצת את מסקנות הדברים?

תודה מיוחדת הרה"ג @ר.ב.ב.ש
 

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
ע"פ דברי הזוה"ק (רע"מ כי תצא רעו.), אין כל שאלה, כי לדבריו אחשוורוש לא נגע באסתר, אלא בא אליו שד בדמותה, והיא חזרה אל מרדכי. עיין שם.
ראה את דברי האר"י הקדוש (ע"ח שער מ"ו פ"ו) :וזהו ענין אסתר שהיתה מנחת שידה במקומה ומזדווגת עם אחשורוש כמ"ש פרשת תצא דף רע"ו ובתקונים ד"ן והוא קלי' נגה שלה מבחי' הרע הנקרא שד והיתה יודעת היא ומרדכי להשביע השד היצה"ר שלה ע"י שם המפורש כנזכר שם שיתלבש בדמות גוף וילך אל אחשורוש ומשם נולד דריוש בן אסתר מצד השידה ההיא שלה והרי הוא בן אסתר ממש לכן היה חציו טוב וחציו רע, לכן היה גוי וגם צוה שיבנה בהמ"ק כי הוא נתן רשות תחלה קודם שמלך כורש.
ועיין עוד בהקשר לזה דבר מדהים בעבודת ישראל במאמרים האחרונים על שבת זכור.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ראה את דברי האר"י הקדוש (ע"ח שער מ"ו פ"ו) :וזהו ענין אסתר שהיתה מנחת שידה במקומה ומזדווגת עם אחשורוש כמ"ש פרשת תצא דף רע"ו ובתקונים ד"ן והוא קלי' נגה שלה מבחי' הרע הנקרא שד והיתה יודעת היא ומרדכי להשביע השד היצה"ר שלה ע"י שם המפורש כנזכר שם שיתלבש בדמות גוף וילך אל אחשורוש ומשם נולד דריוש בן אסתר מצד השידה ההיא שלה והרי הוא בן אסתר ממש לכן היה חציו טוב וחציו רע, לכן היה גוי וגם צוה שיבנה בהמ"ק כי הוא נתן רשות תחלה קודם שמלך כורש.
ועיין עוד בהקשר לזה דבר מדהים בעבודת ישראל במאמרים האחרונים על שבת זכור.
שמעתי על דברי האר"י הללו, אך לא מצאתים.
יישר כוחך.
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית
יש מספר המופיע במדרש (אסתר רבה, ז): 'א"ר ישמעאל, שמונה עשר אלף וחמש מאות הלכו לבית המשתה ואכלו ושתו ונשתכרו ונתקלקלו'.
זה אמנם לא אינדיקציה למספר יהודי העולם, אך אולי זה יקדם אותך במשהו.
מספרים בשושן יש עוד כמה, כמו זה לדוגמה
" הלך המן אצל מרדכי ומצאו יושב בראש התינוקות והיו צועקים ובוכים, ומצא שם שנים ועשרים אלף תינוקות, והשליך עליהם שלשלאות של ברזל בצוואריהם והפקיד עליהם שומרים ואמר בלבו למחר אני שוחט אלו התינוקות ואח"כ מרדכי ואח"כ כל היהודים. " אוצר המדרשים, אייזנשטיין
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
יש התעסקות היסטורית ויש התעסקות תורנית. כמנהל מכון לעריכה תורנית שתחת ידיו עברו אלפי מאמרים תורניים ועשרות ספרים, יצא לי ללמוד את הנושאים הללו, ואת המבט הנכון על קדושת כל מילה בתורה.
נקטו האי כללא בידכם: אם אין מקור קדום ממש [לא יאוחר מהראשונים] לשינוי המשמעות מהפשט הפשוט בפסוק, לא 'זזים' מהמשמעות הפשוטה.
זוהי ויכוח 'עתיק יומין' איך להתייחס לדברי חז"ל שלא כ"כ תואמים את המציאות לפי מה שנדמה בעיניים "הבשריות" שלנו. [כגון: הריגת כינים בשבת שאינם פרים ורבים. כלי שני שאינו מבשל. ועוד]
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זוהי ויכוח 'עתיק יומין' איך להתייחס לדברי חז"ל שלא כ"כ תואמים את המציאות לפי מה שנדמה בעיניים "הבשריות" שלנו. [כגון: הריגת כינים בשבת שאינם פרים ורבים. כלי שני שאינו מבשל. ועוד]
נכון.
אך עדיין, לענ"ד קיים הבדל בין הדוגמאות הנ"ל למקרה האשכול דנן, כי [יש טוענים ש] ישנם מקומות בהם הנביא בחר לא להתייחס לחלק מהמציאות בתקופה המדוברת.
זה מה שכתבתי לעיל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה