כל הפרטים על הצטרפות החינוה''ע ובני יוסף לאופק חדש

מנוי חדש

משתמש פעיל
אמור להתקיים דיון בבג''צ שבוע הבא:
1726516286928.png
 

יעקב שחטר

משתמש חדש
היועמ"שית בולמת העברת מאות מיליוני שקלים לרשתות החינוך החרדיות, בימים האחרונים הודיעה לשר החינוך כי התקנות שגיבש כדי להכניס אותן לאופק חדש - "לא עומדות בתנאים המשפטיים". כך דווח ב'כאן'

לא סתם נבחר נעלם,
גלגל שחוזר על עצמו..
 

יוחי רבינו

משתמש חדש
היועמ"שית לקיש: לחייב לימודי ליבה בחוק - ולקצץ תקציבים למי שמפר אותו
נוכח כוונתו של שר החינוך לפרסם תקנות שיאפשרו המשך תשלומים לבתי הספר החרדיים שלא מלמדים ליבה, היועצת המשפטית לממשלה פירסמה חוות דעת שאוסרת על כך ■ היא תדרוש מהמדינה לאכוף 100% ליבה ברשתות החרדיות תוך עצירת כל תוספות התקציב, וכן לעגן זאת בחוק.


שר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארהשר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
שר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה


עקוב
11:11 • 19 בספטמבר 2024
בביקורת חריפה על שר החינוך, קובעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה: במקום לתת תוספות תקציב לרשתות החינוך החרדיות, יש לאכוף כראוי את לימודי הליבה ולהטיל סנקציות כלכליות על בתי ספר חרדיים שלא יעמדו בהם. כך עולה מחוות דעת ששלחה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי־חוקתי), עו"ד אביטל סומפולינסקי, לשר החינוך יואב קיש.

זוהי חוות דעת דרמטית, שלא תאפשר למשרד החינוך ולרשתות החינוך החרדיות להמשיך להתנהל כפי שהתנהלו עד היום. היא תדרוש מהמדינה לאכוף 100% לימודי ליבה ברשתות החרדיות, תוך עצירת כל תוספות התקציב, ותדרוש ממשרד החינוך לעגן בחוק את חיוב לימודי הליבה המלאים בבתי הספר החרדיים. לדברי מומחים למדיניות ציבורית, חוות הדעת סוגרת את הדלת עת כוונת קיש והממשלה להעביר את תוספות התקציב לבתי הספר החרדים, וגם עשויה להוביל לשינוי עומק במערכת החינוך החרדית.

מחוות הדעת עולה שכבר היום בתי ספר חרדיים ברשתות מקבלים תקצוב מלא אף שאינם מלמדים לימודי ליבה באופן מלא. נקבע בה שעל משרד החינוך לעצור זאת ולהטיל עליהם סנקציות תקציביות משמעותיות.

חוות הדעת נשלחה בעקבות כוונתו של קיש לפרסם תקנות שיאפשרו תוספות קבועות של מאות מיליוני שקלים לבתי הספר הפרטיים של רשתות החינוך החרדיות, המזוהות עם המפלגות החרדיות, על חשבון החינוך הממלכתי (אופק חדש בחינוך החרדי).


סומפולינסקי מדגישה בחוות הדעת שקיימים "קשיים משפטיים מהותיים" בתקנות שהציג קיש באוגוסט, וציינה כי הן לא עומדות בהחלטת הממשלה לחלוקת תוספות התקציב, ומנוגדות לדרישות החוק ולעקרון השוויון.

קיש הציג את התקנות אף שידע שמשרדי המשפטים והאוצר מתנגדים להן. חוות הדעת מטעם היועמ"שית מצטרפת לחוות הדעת שפירסם באוגוסט היועץ המשפטי למשרד האוצר, אסי מסינג, שגם היא לא איפשרה את העברת התקציב לרשתות החרדיות, אך חוות הדעת הנוכחית חריפה עוד יותר.


למעשה, חוות הדעת של היועמ"שית לא רק מונעת ממשרד החינוך להחיל ברשתות את רפורמת אופק חדש ולהעביר את התקציבים במסגרת התקנות (צעד שאינו יכול להתבצע בכל מקרה, מכיוון שהתקנות לא אושרו ומכיוון שבתי הספר לא עומדים בכללים לקבלת תוספות התקציב) – אלא קובעת שעל משרד החינוך לשנות את היחס המקל שהוא מעניק לרשתות החינוך החרדיות, להתחיל לפקח עליהן כראוי, לקבוע סנקציות תקציביות משמעותיות על בתי הספר שלא יעמדו בכל כללי משרד החינוך – ואפילו לעגן בחוק את חובת לימודי ליבה מלאים בכל בתי הספר החרדים.

בכך, לשכת היועמ"שית מותחת ביקורת על קיש ועל גורמי המקצוע במשרד החינוך – שלא רק שלא פעלו כדי לחייב את בתי הספר החרדים בלעמוד בדרישות החוב, אלא אף ניסו לקדם מהלך להגדלה משמעותית של תקציבם באופן קבוע.
בחוות הדעת צוינו "קשיים משפטיים מהותיים" בתקנות - הן אפילו לא עומדות בהחלטת הממשלה לחלוקת תוספות התקציב, ומנוגדות לדרישות החוק ולעקרון השוויון.


סומפולינסקי חוזרת ומדגישה כמה פעמים בחוות הדעת שלה שלימודי הליבה ועמידה בכללי משרד החינוך הנלווים – כמו היבחנות במיצ"ב ודיווח ישיר מבית הספר על מצבת המורים, על תעסוקתם ועל הכשרתם – הם חובה כבר היום, ומי שלא עומד בתנאים הבסיסיים האלה לא אמור להיות זכאי לתוספות תקציב. היא מציעה שכל בית ספר שלא יעמוד בדרישות הבסיסיות של משרד החינוך ינוכה מרשתות החינוך החרדיות הפוליטיות, וכך תקציבו יקוצץ ב-25% – מ-100% כיום ל-75%. בכך, חוות הדעת מתיישרת גם עם דרישת משרד האוצר.

"החובה של מוסדות חינוך רשמיים לעמוד בכללי משרד החינוך, כולל לימודי ליבה ומבחני המיצב, עומדת ללא קשר לרפורמת אופק חדש. הרפורמה לא נועדה להבטיח את העמידה של כל אחד ממוסדות הרשתות בחובותיו הבסיסיות או לעודד אותם לעשות זאת, אלא להיות קומה שנייה שתבטיח את העלייה באיכות ההוראה", כתבה סומפולינסקי. "יש להסדיר את העמידה בחובות הבסיס של הרשתות באופן שאינו כרוך בכניסה לאופק חדש, ולעמוד על התנאים הייסודים הנדרשים לקבלת התקציב הבסיסי, שרק בהתקיימם ניתן יהיה לבסס מעבר לתוכנית מתקדמת יותר"..

היא מדגישה שלימודי הליבה, למשל, הם חלק מתנאים "שבהם נדרשות הרשתות לעמוד כבר היום לקבלת התקצוב. מוסד שאינו עומד בחובות הבסיס אינו זכאי לתקצוב מלא".

חוות הדעת מבקרת את משרד החינוך על כך שהיקף לימודי הליבה שקבע לבתי הספר החרדים משתנה בין בתי הספר, ובסך הכל נמוך מהדרישה להיקף שעות לימודי הליבה של החינוך הממלכתי והממלכתי־דתי. היא גם מדגישה כי על משרד החינוך לפתח תוכנית רחבה ללימודי ליבה, שתהיה אחידה בכל החינוך החרדי ותדרוש מבתי הספר בו לעמוד בחובות של לימודי הליבה בחינוך הממלכתי, לא רק בהתאמה למספר שעות לימודי הליבה אלא גם בתכני הלימוד. היא הוסיפה שעל משרד החינוך לחוקק את לימודי הליבה בחקיקה (כך שבתי ספר שלא יפעלו על פיהם יפרו את החוק).

בחודש יולי דרשה סומפולינסקי ממשרד החינוך להסיר את הסיווג שנתנו לבתי הספר ברשתות החינוך החרדיות, כאילו הם פועלים תחת אופק חדש – אף שהם לא – ואף שלא ניתן לפעול לפי הרפורמה מאחר שהתקנות לא אושרו. משרד החינוך לא עשה זאת עד היום. סומפולינסקי חוזרת כעת על דרישתה להסיר את הסיווגים, ומציינת כי הסיווג ניתן בניגוד לכללי מינהל תקין.


תוספת התקציב לרשתות החינוך החרדיות, שסוכמו בין המפלגות החרדיות לליכוד בהסכמים הקואליציוניים, מוערכת במאות מיליוני שקלים בשנה. לפי ההסכמים, יש להשוות את תקציבי בתי הספר הפרטיים החרדים לתקציב של בתי הספר הממלכתיים הציבוריים באמצעות החלת רפורמת אופק חדש בחינוך החרדי. למעשה משרד האוצר שומר את התקציבים האלה גם כיום, למרות קיצוצים בשאר תקציבי הממשלה בעקבות המלחמה.

מאז הקמת הממשלה פירסמו גורמי מקצוע במשרד האוצר כמה חוות דעת נגד התוכנית, כולל חוות דעת שבה אישרו את ממצאי תחקיר TheMarker שקבע כי יישומה יגדיל את ההשקעה בתלמידים בחינוך החרדי הפוליטי כך שיהיה גבוה יותר מהשקעת המדינה בתלמידים חילונים בחינוך הממלכתי.למרות התנגדות משרדי המשפטים והאוצר להעברת התוספות, משרד החינוך החל לקדם את התוכנית, ורשתות החינוך החרדיות דיווחו שהחלו להעסיק את המורים בשעות עבודה נוספות – אף שהמדינה הבהירה במסגרת הדיונים המשפטיים שלא ניתן ליישם את הרפורמה, ומכאן נגזר שאין להעסיק את המורים בשעות עבודה נוספות.

בדצמבר הגישה עמותת חדו"ש עתירה נגד העברת התקציב. חוות הדעת של סומפולינסקי מדגישה, ברוח העתירה, כי קיים קושי להעניק תוספת תקציב קבועה במסגרת סיכום קואליציוני (שכולל תוספות חד־פעמיות שינן קובעות עובדות בשטח).

היא מוסיפה כי רפורמת אופק חדש, שיושמה בחינוך הממלכתי ב-2008, לא נועדה רק לתת תוספות תקציב לבתי הספר, אלא שמדובר ברפורמה פדגוגית שנועדה לשפר את רמת ההוראה ואת השכלת והפיתוח המקצועי של המורים, והיא יושמה בהדרגה במשך שנים.


היא מציינת כי במקום שהממשלה תקבל החלטה בנושא לאחר ייעוץ משפטי, היא קיבלה את ההחלטה ללא חוות דעת משפטית. "נדרשה בחינה מקצועית ומשפטית של משרדי הממשלה הנוגעים לדבר, אך סדר הדברים היה הפוך: הממשלה קיבלה את ההחלטה חרף הקשיים שהוצפו בחוות הדעת מטעם משרד האוצר, ולפני הבחינה המקצועית".

נוסף על כך, היא מציינת שעל פי החלטת הממשלה, נדרש משרד החינוך להקים ועדה שתבחן אם כל בית ספר שיבקש לקבל את תוספות התקציב עומד בכללים שייקבעו. אולם הוועדה לא הוקמה, והמשרד ניסה להחיל את תוספות התקציב באופן מיידי על רוב בתי הספר ברשתות החינוך החרדיות. היא גם ציינה כי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים קבע שהחלטת משרד החינוך להחיל את הרפורמה ללא תבחינים רק על בתי הספר המזוהים עם המפלגות החרדיות "נגועה באי־חוקיות".

עו"ד ד"ר יפעת סולל, סמנכ"לית חדו"ש לחופש דת ושוויון: "חוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת את מה שאמור היה להיות מובן מאליו: לא ניתן לתת תקציב נוסף למוסדות שכלל אינם עומדים בחובות המוטלים עליהם על פי חוק כבר כעת. הניסיון הנואל של ממשלת ישראל להעביר תקציבים נוספים – תוך יצירת מצג שווא של מימון שיפור כוח ההוראה והרחבת תוכנית הלימודים למוסדות שמחוייבים לפי חוק ללמד לימודי ליבה, אך אינם עושים זאת, שאין להם מורים שמוכשרים כלל ללמד לימודי ליבה, ואשר, לפחות חלקם, מתנגדים לכך אידאולוגית – הנסיון הזה נכשל.

"לא ניתן לבנות קומה שנייה כאשר הקומה הראשונה אינה קיימת, לא ניתן להוסיף "אופק חדש" בלי שהוכח שהרשתות מלמדות את מלוא לימודי הליבה בכל שכבות הגיל ושתלמידיהם נבחנים במבחנים הארציים. העתירה האירה לא רק את העיוות שבתוספת שנדרשה, אלא את הכשלים וגניבת הדעת המאפיינים את התנהלות הרשתות עוד קודם לכן: את ההימנעות מעמידה מלימודי הליבה, את היעדר הפיקוח ואת הנתונים החסרים, שהרשתות מסרבות להעביר למדינה. לא רק עצרנו את התוספת הפסולה, מעתה יידרשו המוסדות להצדיק את המימון שניתן להם עד עתה. יש לדרוש גם כי יחזירו את התקציבים שקיבלו ביתר".

עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט ציבורי העוסק גם בסוגיות של שוויון בחינוך, הוסיף: "עתה ברור יותר מתמיד כי קיש, שר החינוך וחיים ביטון השר במשרד החינוך, מבקשים לשמר מערכת של שתי רשתות חינוך חרדיות, מפלה שאינה מיישמת ומלמדת תוכנית ליבה כהלכתה, ובעלות זיקה מפלגתית מובהקת. מדובר בניסיון שעתה ברור שיכשל.

"ברור שרשתות חינוך אלו לא יקבלו את תוספות 'אופק חדש' ובנוסף כי ביחס למספר ניכר של מוסדותיהן יוקטן משמעותית היקף המימון שלהם מקבלים מאוצר המדינה. תהליך זה יביא לשינוי המצב והוא מהווה הזדמנות חד פעמית לבצע שינוי עומק ביחס לחינוך החרדי". דהמרקר 19 ספטמבר 2024
 

צוק איתן

משתמש פעיל
היועמ"שית לקיש: לחייב לימודי ליבה בחוק - ולקצץ תקציבים למי שמפר אותו
נוכח כוונתו של שר החינוך לפרסם תקנות שיאפשרו המשך תשלומים לבתי הספר החרדיים שלא מלמדים ליבה, היועצת המשפטית לממשלה פירסמה חוות דעת שאוסרת על כך ■ היא תדרוש מהמדינה לאכוף 100% ליבה ברשתות החרדיות תוך עצירת כל תוספות התקציב, וכן לעגן זאת בחוק.


שר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארהשר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
שר החינוך, יואב קיש. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה


עקוב
11:11 • 19 בספטמבר 2024
בביקורת חריפה על שר החינוך, קובעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה: במקום לתת תוספות תקציב לרשתות החינוך החרדיות, יש לאכוף כראוי את לימודי הליבה ולהטיל סנקציות כלכליות על בתי ספר חרדיים שלא יעמדו בהם. כך עולה מחוות דעת ששלחה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי־חוקתי), עו"ד אביטל סומפולינסקי, לשר החינוך יואב קיש.

זוהי חוות דעת דרמטית, שלא תאפשר למשרד החינוך ולרשתות החינוך החרדיות להמשיך להתנהל כפי שהתנהלו עד היום. היא תדרוש מהמדינה לאכוף 100% לימודי ליבה ברשתות החרדיות, תוך עצירת כל תוספות התקציב, ותדרוש ממשרד החינוך לעגן בחוק את חיוב לימודי הליבה המלאים בבתי הספר החרדיים. לדברי מומחים למדיניות ציבורית, חוות הדעת סוגרת את הדלת עת כוונת קיש והממשלה להעביר את תוספות התקציב לבתי הספר החרדים, וגם עשויה להוביל לשינוי עומק במערכת החינוך החרדית.

מחוות הדעת עולה שכבר היום בתי ספר חרדיים ברשתות מקבלים תקצוב מלא אף שאינם מלמדים לימודי ליבה באופן מלא. נקבע בה שעל משרד החינוך לעצור זאת ולהטיל עליהם סנקציות תקציביות משמעותיות.

חוות הדעת נשלחה בעקבות כוונתו של קיש לפרסם תקנות שיאפשרו תוספות קבועות של מאות מיליוני שקלים לבתי הספר הפרטיים של רשתות החינוך החרדיות, המזוהות עם המפלגות החרדיות, על חשבון החינוך הממלכתי (אופק חדש בחינוך החרדי).


סומפולינסקי מדגישה בחוות הדעת שקיימים "קשיים משפטיים מהותיים" בתקנות שהציג קיש באוגוסט, וציינה כי הן לא עומדות בהחלטת הממשלה לחלוקת תוספות התקציב, ומנוגדות לדרישות החוק ולעקרון השוויון.

קיש הציג את התקנות אף שידע שמשרדי המשפטים והאוצר מתנגדים להן. חוות הדעת מטעם היועמ"שית מצטרפת לחוות הדעת שפירסם באוגוסט היועץ המשפטי למשרד האוצר, אסי מסינג, שגם היא לא איפשרה את העברת התקציב לרשתות החרדיות, אך חוות הדעת הנוכחית חריפה עוד יותר.


למעשה, חוות הדעת של היועמ"שית לא רק מונעת ממשרד החינוך להחיל ברשתות את רפורמת אופק חדש ולהעביר את התקציבים במסגרת התקנות (צעד שאינו יכול להתבצע בכל מקרה, מכיוון שהתקנות לא אושרו ומכיוון שבתי הספר לא עומדים בכללים לקבלת תוספות התקציב) – אלא קובעת שעל משרד החינוך לשנות את היחס המקל שהוא מעניק לרשתות החינוך החרדיות, להתחיל לפקח עליהן כראוי, לקבוע סנקציות תקציביות משמעותיות על בתי הספר שלא יעמדו בכל כללי משרד החינוך – ואפילו לעגן בחוק את חובת לימודי ליבה מלאים בכל בתי הספר החרדים.

בכך, לשכת היועמ"שית מותחת ביקורת על קיש ועל גורמי המקצוע במשרד החינוך – שלא רק שלא פעלו כדי לחייב את בתי הספר החרדים בלעמוד בדרישות החוב, אלא אף ניסו לקדם מהלך להגדלה משמעותית של תקציבם באופן קבוע.
בחוות הדעת צוינו "קשיים משפטיים מהותיים" בתקנות - הן אפילו לא עומדות בהחלטת הממשלה לחלוקת תוספות התקציב, ומנוגדות לדרישות החוק ולעקרון השוויון.


סומפולינסקי חוזרת ומדגישה כמה פעמים בחוות הדעת שלה שלימודי הליבה ועמידה בכללי משרד החינוך הנלווים – כמו היבחנות במיצ"ב ודיווח ישיר מבית הספר על מצבת המורים, על תעסוקתם ועל הכשרתם – הם חובה כבר היום, ומי שלא עומד בתנאים הבסיסיים האלה לא אמור להיות זכאי לתוספות תקציב. היא מציעה שכל בית ספר שלא יעמוד בדרישות הבסיסיות של משרד החינוך ינוכה מרשתות החינוך החרדיות הפוליטיות, וכך תקציבו יקוצץ ב-25% – מ-100% כיום ל-75%. בכך, חוות הדעת מתיישרת גם עם דרישת משרד האוצר.

"החובה של מוסדות חינוך רשמיים לעמוד בכללי משרד החינוך, כולל לימודי ליבה ומבחני המיצב, עומדת ללא קשר לרפורמת אופק חדש. הרפורמה לא נועדה להבטיח את העמידה של כל אחד ממוסדות הרשתות בחובותיו הבסיסיות או לעודד אותם לעשות זאת, אלא להיות קומה שנייה שתבטיח את העלייה באיכות ההוראה", כתבה סומפולינסקי. "יש להסדיר את העמידה בחובות הבסיס של הרשתות באופן שאינו כרוך בכניסה לאופק חדש, ולעמוד על התנאים הייסודים הנדרשים לקבלת התקציב הבסיסי, שרק בהתקיימם ניתן יהיה לבסס מעבר לתוכנית מתקדמת יותר"..

היא מדגישה שלימודי הליבה, למשל, הם חלק מתנאים "שבהם נדרשות הרשתות לעמוד כבר היום לקבלת התקצוב. מוסד שאינו עומד בחובות הבסיס אינו זכאי לתקצוב מלא".

חוות הדעת מבקרת את משרד החינוך על כך שהיקף לימודי הליבה שקבע לבתי הספר החרדים משתנה בין בתי הספר, ובסך הכל נמוך מהדרישה להיקף שעות לימודי הליבה של החינוך הממלכתי והממלכתי־דתי. היא גם מדגישה כי על משרד החינוך לפתח תוכנית רחבה ללימודי ליבה, שתהיה אחידה בכל החינוך החרדי ותדרוש מבתי הספר בו לעמוד בחובות של לימודי הליבה בחינוך הממלכתי, לא רק בהתאמה למספר שעות לימודי הליבה אלא גם בתכני הלימוד. היא הוסיפה שעל משרד החינוך לחוקק את לימודי הליבה בחקיקה (כך שבתי ספר שלא יפעלו על פיהם יפרו את החוק).

בחודש יולי דרשה סומפולינסקי ממשרד החינוך להסיר את הסיווג שנתנו לבתי הספר ברשתות החינוך החרדיות, כאילו הם פועלים תחת אופק חדש – אף שהם לא – ואף שלא ניתן לפעול לפי הרפורמה מאחר שהתקנות לא אושרו. משרד החינוך לא עשה זאת עד היום. סומפולינסקי חוזרת כעת על דרישתה להסיר את הסיווגים, ומציינת כי הסיווג ניתן בניגוד לכללי מינהל תקין.


תוספת התקציב לרשתות החינוך החרדיות, שסוכמו בין המפלגות החרדיות לליכוד בהסכמים הקואליציוניים, מוערכת במאות מיליוני שקלים בשנה. לפי ההסכמים, יש להשוות את תקציבי בתי הספר הפרטיים החרדים לתקציב של בתי הספר הממלכתיים הציבוריים באמצעות החלת רפורמת אופק חדש בחינוך החרדי. למעשה משרד האוצר שומר את התקציבים האלה גם כיום, למרות קיצוצים בשאר תקציבי הממשלה בעקבות המלחמה.

מאז הקמת הממשלה פירסמו גורמי מקצוע במשרד האוצר כמה חוות דעת נגד התוכנית, כולל חוות דעת שבה אישרו את ממצאי תחקיר TheMarker שקבע כי יישומה יגדיל את ההשקעה בתלמידים בחינוך החרדי הפוליטי כך שיהיה גבוה יותר מהשקעת המדינה בתלמידים חילונים בחינוך הממלכתי.למרות התנגדות משרדי המשפטים והאוצר להעברת התוספות, משרד החינוך החל לקדם את התוכנית, ורשתות החינוך החרדיות דיווחו שהחלו להעסיק את המורים בשעות עבודה נוספות – אף שהמדינה הבהירה במסגרת הדיונים המשפטיים שלא ניתן ליישם את הרפורמה, ומכאן נגזר שאין להעסיק את המורים בשעות עבודה נוספות.

בדצמבר הגישה עמותת חדו"ש עתירה נגד העברת התקציב. חוות הדעת של סומפולינסקי מדגישה, ברוח העתירה, כי קיים קושי להעניק תוספת תקציב קבועה במסגרת סיכום קואליציוני (שכולל תוספות חד־פעמיות שינן קובעות עובדות בשטח).

היא מוסיפה כי רפורמת אופק חדש, שיושמה בחינוך הממלכתי ב-2008, לא נועדה רק לתת תוספות תקציב לבתי הספר, אלא שמדובר ברפורמה פדגוגית שנועדה לשפר את רמת ההוראה ואת השכלת והפיתוח המקצועי של המורים, והיא יושמה בהדרגה במשך שנים.


היא מציינת כי במקום שהממשלה תקבל החלטה בנושא לאחר ייעוץ משפטי, היא קיבלה את ההחלטה ללא חוות דעת משפטית. "נדרשה בחינה מקצועית ומשפטית של משרדי הממשלה הנוגעים לדבר, אך סדר הדברים היה הפוך: הממשלה קיבלה את ההחלטה חרף הקשיים שהוצפו בחוות הדעת מטעם משרד האוצר, ולפני הבחינה המקצועית".

נוסף על כך, היא מציינת שעל פי החלטת הממשלה, נדרש משרד החינוך להקים ועדה שתבחן אם כל בית ספר שיבקש לקבל את תוספות התקציב עומד בכללים שייקבעו. אולם הוועדה לא הוקמה, והמשרד ניסה להחיל את תוספות התקציב באופן מיידי על רוב בתי הספר ברשתות החינוך החרדיות. היא גם ציינה כי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים קבע שהחלטת משרד החינוך להחיל את הרפורמה ללא תבחינים רק על בתי הספר המזוהים עם המפלגות החרדיות "נגועה באי־חוקיות".

עו"ד ד"ר יפעת סולל, סמנכ"לית חדו"ש לחופש דת ושוויון: "חוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת את מה שאמור היה להיות מובן מאליו: לא ניתן לתת תקציב נוסף למוסדות שכלל אינם עומדים בחובות המוטלים עליהם על פי חוק כבר כעת. הניסיון הנואל של ממשלת ישראל להעביר תקציבים נוספים – תוך יצירת מצג שווא של מימון שיפור כוח ההוראה והרחבת תוכנית הלימודים למוסדות שמחוייבים לפי חוק ללמד לימודי ליבה, אך אינם עושים זאת, שאין להם מורים שמוכשרים כלל ללמד לימודי ליבה, ואשר, לפחות חלקם, מתנגדים לכך אידאולוגית – הנסיון הזה נכשל.

"לא ניתן לבנות קומה שנייה כאשר הקומה הראשונה אינה קיימת, לא ניתן להוסיף "אופק חדש" בלי שהוכח שהרשתות מלמדות את מלוא לימודי הליבה בכל שכבות הגיל ושתלמידיהם נבחנים במבחנים הארציים. העתירה האירה לא רק את העיוות שבתוספת שנדרשה, אלא את הכשלים וגניבת הדעת המאפיינים את התנהלות הרשתות עוד קודם לכן: את ההימנעות מעמידה מלימודי הליבה, את היעדר הפיקוח ואת הנתונים החסרים, שהרשתות מסרבות להעביר למדינה. לא רק עצרנו את התוספת הפסולה, מעתה יידרשו המוסדות להצדיק את המימון שניתן להם עד עתה. יש לדרוש גם כי יחזירו את התקציבים שקיבלו ביתר".

עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט ציבורי העוסק גם בסוגיות של שוויון בחינוך, הוסיף: "עתה ברור יותר מתמיד כי קיש, שר החינוך וחיים ביטון השר במשרד החינוך, מבקשים לשמר מערכת של שתי רשתות חינוך חרדיות, מפלה שאינה מיישמת ומלמדת תוכנית ליבה כהלכתה, ובעלות זיקה מפלגתית מובהקת. מדובר בניסיון שעתה ברור שיכשל.

"ברור שרשתות חינוך אלו לא יקבלו את תוספות 'אופק חדש' ובנוסף כי ביחס למספר ניכר של מוסדותיהן יוקטן משמעותית היקף המימון שלהם מקבלים מאוצר המדינה. תהליך זה יביא לשינוי המצב והוא מהווה הזדמנות חד פעמית לבצע שינוי עומק ביחס לחינוך החרדי". דהמרקר 19 ספטמבר 2024
המצב גרוע
 

צוק איתן

משתמש פעיל
היום פורסם שנחתם הסכם בין האוצר להסתדרות על תוספת שכר החל מהחודש הקרוב .מדובר על תוספת של6% בשכר ב3 פעימות וכן מענק חד פעמי של 6000 שח .התוספת תינתן למאות אלפי עובדים במשק יש שם רשימה ארוכה למי תינתן התוספת.
מישו יכול לברר האם גם המורים כלולים ?
 

צוק איתן

משתמש פעיל

A052

משתמש סופר מקצוען
היום פורסם שנחתם הסכם בין האוצר להסתדרות על תוספת שכר החל מהחודש הקרוב .מדובר על תוספת של6% בשכר ב3 פעימות וכן מענק חד פעמי של 6000 שח .התוספת תינתן למאות אלפי עובדים במשק יש שם רשימה ארוכה למי תינתן התוספת.
מישו יכול לברר האם גם המורים כלולים ?
לא שמעתי על זה
ברור שלא, מורים זה בהסתדרות המורים, ללא שום קשר להסתדרות הכללית.
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
היום פורסם שנחתם הסכם בין האוצר להסתדרות על תוספת שכר החל מהחודש הקרוב .מדובר על תוספת של6% בשכר ב3 פעימות וכן מענק חד פעמי של 6000 שח .התוספת תינתן למאות אלפי עובדים במשק יש שם רשימה ארוכה למי תינתן התוספת.
מישו יכול לברר האם גם המורים כלולים ?
אין סיכוי שבזמן מלחמה יחתמו כאלה הסכמים
מדובר על הסכם שנחתם מלפני שנתיים
 

צוק איתן

משתמש פעיל
לא שמעתי על זה
ברור שלא, מורים זה בהסתדרות המורים, ללא שום קשר להסתדרות כללית
היום פורסם באחד הרשתות .
בתלוש מופיע הסכם מסגרת וכן שיקלית וכדו.שזה לא בהכרח עם המורים אלא הסכמים שנחתמו עם האוצר על כלל העובדים במשק
 

A052

משתמש סופר מקצוען
היום פורסם באחד הרשתות .
בתלוש מופיע הסכם מסגרת וכן שיקלית וכדו.שזה לא בהכרח עם המורים אלא הסכמים שנחתמו עם האוצר על כלל העובדים במשק
ממש לא, זה הסכמי מורים ישנים.
יש אכן גם דברים כלליים, אבל מה שכתבתם זה הכל מורים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה