אוקי. אבל כל מה שכתבתי היה בעיקר במקרה שאי אפשר לסמוך כאשר אין כאן את ה'עד' שבאמת יכול להעיד. בנוגע לכשרות שבאמת אפשר לסמוך לגמרי מידיעה וכו' מסכים שאפשר לדון אם זה חזקה או 'עד'..דברי טעם. אך שמעתי מכמה מגאוני זמננו שאומרים שסומכים משום עד אחד.. ונ"ל שא"א לבטל את הסעיף המרכזי הזה בכל מערכת כשרות כי זה הבסיס.
ולדידי, יש אמת בדבריך שסומכים לפחות גם משום החזקה שיש להם.
ובמילים פשוטות: שהרב ______ יכין לי מנה שהוא קטף ועישר וניקה וחתך ותיבל - אני יאכל בשמחה.
אבל שהוא לא יכיל באמת 'להעיד' אלא רק סומך על מערכת המשגיחים שלו שהמערכת לא משהו (מבחינת תפקוד וכו' וכמו שכתבתי) והנתונים אצלם וחומרי הגלם והכל לא 100% מתפקד. הוא לא יכול להעיד! הוא אומר שזה כשר מתחושות טובות שרוצה מאמין במערכת שיצר, ללא שום ידיעה ברורה.. אם הוא יודע בוודאות ויש לו 'חזקה' ברורה על כל העסק, רק אז אולי נחשב ל'עד'..