ביקורת ספרות חלון ושלט - הסיפור הממשיך

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אלו מבינינו שהיו עדים לסאגה המתמשכת אי אז, מספר חודשים אחורה לפני שחלפו מים רבים בירדן, זוכרים לבטח את לאה גלאי, גיבורתנו הנערצת מהסיפור חלון ושלט.

לאה, כתינוקת רכה וחפה מפשע, נולדה ביום בהיר אחד למשפחה מתמודדת. היא הוצבה בה בהוראה מלמעלה – הסופרת הנכבדת תמר שרמן, שקבעה את עתיד חייה בהנף מקלדת, מציבה אותה בהתמודדות חיים לא פשוטה ושוסעת, מבחינה מנטלית ותפקודית.

מצב החיים בבית משפחת גלאי מורכב על ידי הסופרת מתחקיר עומק יסודי, כך מובן מהפרטים האותנטיים המתוארים בסיפור. האבא מתעלל, האמא מתאמללת והגיבורה שלנו נמצאת ביניהם כשרגלה האחת תומכת באם ורגלה השנייה נאמנה לאב, כשבתווך מתפרשת תהום עמוקה בה טובעים אחיה, ביניהם נקרעת לאה. היא מתפקדת כאם וכאב, כשנקודות האור היחידות בחייה נסתמות פעם אחר פעם על ידי הסופרת.

אכזרית? יתמהו חלק נרחב מהקוראים. כמה אפשר להתעלל כך בגיבור חסר ישע? למה להרוס את חייו שוב ושוב, פעם אחר פעם?

הסיפור הזה, לא כמו אחיו, אינו מתאר דם ודמע ללא כל סיבה. הסיפור הזה מתאר מציאות חיים אמיתית, כואבת, המוכתבת לעיתים על ידי אדון הכל שמציב את ברואיו האהובים בהתמודדות חיים לא פשוטה ונותן להם את הכלים והיכולות להתמודד איתה.

הסופרת, במקצועיות ראויה לציון, מנסה (ומצליחה, במובנים רבים) להיות אחד הכלים האלו, לעזור לאותם אנשים שנמצאים במשבר. ולאלו שמסביב – להבין אותם, להכיל אותם ולראות אותם.

לאה גלאי מבקרת אצלנו במייל בחודשים האחרונים מדי כמה שבועות. היא באה, דופקת ונכנסת. אל תוך הלב פנימה. ללא גינונים מיותרים היא משתלטת על רגשותינו, על המחשבות ועל התחושות, משחקת בהם במחול עוועים מסחרר עד שכל נים ונים בנו צורח עם כל משפט בסיפור, מריע עם כל עלייה ונשסע עם כל שיברון. היא רוקדת בתוך ליבנו פנימה, מעירה אותנו משנתנו, דורשת מאיתנו: קומו! שימו לב אלי. אני כאן. אני סובלת. אני זקוקה לכם.

לאה ניצבת לידינו וזוקפת אצבע. היא משיטה אותה על הסביבה שלנו, על כל אלו שנמצאים בהתמודדות. בקריעה. בתסכול. התמודדות אישית, משפחתית או מוסרית. היא אומרת לנו לפקוח עין. היא אומרת להם: אתם בסדר. אתם נורמליים. אתם צריכים עזרה.

הסיפור, מלבד הרגש שממנו הוא מורכב, נכתב במילים. מילים חדות, קצרות, בהירות. מילים שמספרות סיפור.

מבחינת כתיבה ניכר שהסופרת, מתחילה בדרכה, בעלת עתיד מזהיר. היא מבצעת את עבודתה נהדר: פולשת באחת לזירה מבעבעת, מתנחלת בתוכה במקצועיות ומתיזה לעברנו רסיסים שלא היו מוכרים עד עתה בעולם הספרות שלנו. הנישה שבה בחרה מורכבת באופן מעורר השתאות, והיא בכל זאת מהלכת בתוכה בזהירות, אינה נופלת בפרטים.

הכתיבה של שרמן סוחפת, בזאת יסכים כל אדם שמבין בכתיבה או בקריאה. היא נוגעת בנימי הרגש העמוקים, מונחת בדגש על מהמורות מבעבעות ומחליקה על אתרים בלב שהכניסה אליהם אסורה.

מבנה המשפטים שלה, עם זאת, טעון שיפור. תדירות הנקודות בפסקה גבוהה עד מעיקה. משפט נכון עשוי להיות גם משפט מורכב, ואין צורך להציב נקודה לאחר כל שלוש מילים. פסיק יתפוס את מקומה בחינניות רבה יותר, במקרים רבים. משפט צריך להיות בנוי בצורה תחבירית נכונה כדי שרציפות הפסקה לא תקשה על הקוראים. עם זאת, אין להכחיש שסגנון הכתיבה הקצר הזה ייחודי לכתיבה הסוחפת והוא אחד המאפיינים המייחדים אותה, כך ששינוי אמור להתבצע בצורה זהירה ולא קיצונית.

בבחינה הלשונית, המוגדרת כ'גימורים' ועם זאת חשובה ביותר בהגעה אל קהל הקוראים, יש מקום לשיפור משמעותי. שגיאות לשון ודקדוק אופייניות לכתיבה, וחבל. בכתיבה ברמה גבוהה שכזו שגיאות מעין אלו הן היתפסות לקטנות והן מאלו המונעות מהסיפור להיות מושלם.

נקודה נוספת, המוקשת דווקא מכך שמדובר בסיפור בהמשכים, היא המבנה שגורר אותנו שוב ושוב לרצף של סצנה-סצנה. אין לנו כאן עלילה מתמשכת, אין התרחשות בתהליך. סצנות – יפהפיות אומנם – אך לא בעלות רצף מאחד וסוחף מספיק. המבנה הזה מקשה על הקריאה ומעייף אותנו, כקוראים.

למרות נקודות הביקורת הללו, אין להכחיש כי הסיפור הנ"ל מביא בשורה לעולם הרגש שלנו, לעולם הטיפולי שלנו ולעולם האנושי שלנו.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
בהחלט, הנקודות המועלות אני מסכים איתם
חסרה לי בנוסף גם את העזות שהיתה נוכחת בחלון המקורי, הצבעים היו יותר חדים דוקרים. הכאב היה מורגש יותר, בעולם שהתחרות בו על הרגש נראה לי שצריך לרחם קצת פחות.
ושוב כמו שצויין אני בהחלט מסכים שהכתיבה סוחפת ומרתקת.
אם היו יכולים לצמצם את הפער בין הקטעים נראה לי כולם ישמחו אבל הסופרת כנראה עסוקה למעלה מראש באתגרים הרבים שלפניה.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
ביקורת שאהבתי לקרוא. מפרגנת ויפה, אבל לא מוותרת על שלמות.

לעניין הגיבוש, אני סבורה שפה בדיוק נעוץ ההבדל בין סיפור בהמשכים לבין ספר. בספר, הכל רץ בזה אחר זה והגיבוש בין הסצינות מתקבל מהרצף. אבל - בפרק-פרק אחת לשבועיים - הרצף נאבד.

מקווה כל כך שהסיפור יצא לאור כספר.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ביקורת מעניינת. תודה.
לענ"ד מן הראוי היה לתת מידע אינפורמטיבי בתחילתה.
היכן הסיפור מפורסם כרגע ובאיזה שלב הוא אוחז.
צודקת, תודה.
הסיפור התפרסם כאן בפרוג לפני כמה חודשים בשם "חלון ושלט", וזכה לתהודה רבה.
האשכול אינו קיים היום בפרוג אלא עבר לרשימת תפוצה במייל.
הסופרת מנהלת את רשימת התפוצה ומפרסמת את הסיפור בהמשכים לרשומים.

ביקורת שאהבתי לקרוא. מפרגנת ויפה, אבל לא מוותרת על שלמות.

לעניין הגיבוש, אני סבורה שפה בדיוק נעוץ ההבדל בין סיפור בהמשכים לבין ספר. בספר, הכל רץ בזה אחר זה והגיבוש בין הסצינות מתקבל מהרצף. אבל - בפרק-פרק אחת לשבועיים - הרצף נאבד.

מקווה כל כך שהסיפור יצא לאור כספר.
את צודקת מאוד, במובן מסוים.
מצד שני, גם בסיפורים בהמשכים חשוב לשמור על תהליך בהתרחשות.
התרחשות זורמת שונה מסצנות נפרדות, כי יש לה חוט מקשר אחיד לאורך הסיפור. כך יוצא שגם אם החוט מורכב מחוטים נפרדים, הוא עדיין קשור ביחד לרצף אחד של עלילה. בעלילה המורכבת מסצנות-סצנות הקשרים רופפים יותר, וממילא הדבר מקשה על המעקב אחרי הסיפור.
 

101

משתמש מקצוען
שלום כולם.
לקח זמן להתנתק ולהכנס שוב דרך הניק הזה.
אך מה לעשות, רק בו יש לו הרשאה בפורום היקר שלנו.

אז ככה, אתמול בלילה כששלחה לי @מ. י. פרצמן את הביקורת
ושאלה אם תוכל לפרסם.
קראתי ואהבתי כל כך!!
קודם כל,, הפרגון העצום שהגברת המוכשרת הלזו מצאה לה זמן
לחשוב ולכתוב על הסיפור שלי.

ושנית- כי ממש אהבתי את מה שהיא כתבה.
באתי עכשיו לאשכול החמוד וצחקתי.
יודעים למה?
כי מרגישים כאן באויר את הפחד שלכם מלבקר אותי.

זה מצחיק.

אבל עכשיו ברצינות. בזכות הסיפור הזה
התחלתי לכתוב בכמה במות בס"ד.
ועוד כמה בדרך אי"ה.
והיום, כשכל כמה פסיעות ברחוב מישהי עוצרת
ואומרת את דעותיה בקשר לכתיבה שלי פה או שם
אני שומעת את זה ממקום אחר כל כך.

גדלים בחיים.
והפריצה הזו לשוק האנשים מעבה את העור שלנו מהר ממש.
לא שאני אוהבת את הביקורת.
אבל שומעת אותה בלי להעלות דופק...
ובתכל'ס, הרבה ממנה משבחת אותי ממש!

תמשיכו לדסדס פה, אני כאן קשובה!
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הסיפור התפרסם כאן בפרוג לפני כמה חודשים בשם "חלון ושלט", וזכה לתהודה רבה.
האשכול אינו קיים היום בפרוג אלא עבר לרשימת תפוצה במייל.
הסופרת מנהלת את רשימת התפוצה ומפרסמת את הסיפור בהמשכים לרשומים.
יודעת וזוכרת אבל זה אמור להיות ברור (לענ"ד) גם למי שלא קרה.
ולא מובן מהפסקה הראשונה האם הסיפור הסתיים אם לאו.
 

101

משתמש מקצוען
את צודקת מאוד, במובן מסוים.
מצד שני, גם בסיפורים בהמשכים חשוב לשמור על תהליך בהתרחשות.
התרחשות זורמת שונה מסצנות נפרדות, כי יש לה חוט מקשר אחיד לאורך הסיפור. כך יוצא שגם אם החוט מורכב מחוטים נפרדים, הוא עדיין קשור ביחד לרצף אחד של עלילה. בעלילה המורכבת מסצנות-סצנות הקשרים רופפים יותר, וממילא הדבר מקשה על המעקב אחרי הסיפור.
רק שימי לב שהסיפור אינו בנוי כסיפור בהמשכים כלל.
אלא כמו סידרה שמעבירה התמודדות חיים.
ולכן מתנהלת כך.
 

101

משתמש מקצוען
חסרה לי בנוסף גם את העזות שהיתה נוכחת בחלון המקורי, הצבעים היו יותר חדים דוקרים. הכאב היה מורגש יותר, בעולם שהתחרות בו על הרגש נראה לי שצריך לרחם קצת פחות.
כמויות הנשים שהטריגר פצע אותן כאבו לי.
לא יכלתי להמשיך כך.

אם היו יכולים לצמצם את הפער בין הקטעים נראה לי כולם ישמחו אבל הסופרת כנראה עסוקה למעלה מראש באתגרים הרבים שלפניה.
אני באמת מחפשת רעיון איך להפוך את תמר שרמן למשהו מסודר יותר.
נראה...
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
רק שימי לב שהסיפור אינו בנוי כסיפור בהמשכים כלל.
אלא כמו סידרה שמעבירה התמודדות חיים.
ולכן מתנהלת כך.
גם סדרה לא נכתבת לרוב כרצף של סצינות.
בסדרה יש שדה עלילה אחד ומעגלי קונפליקט.
 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ביקורת מעולה. הסכמתי עם כל מילה, וגם אם לא הייתי מסכימה היא היתה מעולה. מוגשת בצורה עניינית וקריאה...
בקשה קטנה: אפשר לינק לרשימת התפוצה של הסיפור?
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ביקורת יפה ונכונה!
היתה לי הרגשה מוזרה קצת שהביקורת הרבה יותר ארוכה מהסיפור, אבל בעצם מה זה משנה?

בקשר לזה:
מבנה המשפטים שלה, עם זאת, טעון שיפור. תדירות הנקודות בפסקה גבוהה עד מעיקה. משפט נכון עשוי להיות גם משפט מורכב, ואין צורך להציב נקודה לאחר כל שלוש מילים. פסיק יתפוס את מקומה בחינניות רבה יותר, במקרים רבים. משפט צריך להיות בנוי בצורה תחבירית נכונה כדי שרציפות הפסקה לא תקשה על הקוראים. עם זאת, אין להכחיש שסגנון הכתיבה הקצר הזה ייחודי לכתיבה הסוחפת והוא אחד המאפיינים המייחדים אותה, כך ששינוי אמור להתבצע בצורה זהירה ולא קיצונית.
זה טרנד היום
גם לי קשה להתרגל לזה, אבל חושבת שיקח עוד זמן עד שהכותבים ימצו את זה ויחזרו שוב לאחור.
 

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
ביקורת יפה ונכונה!
היתה לי הרגשה מוזרה קצת שהביקורת הרבה יותר ארוכה מהסיפור, אבל בעצם מה זה משנה?

בקשר לזה:

זה טרנד היום
גם לי קשה להתרגל לזה, אבל חושבת שיקח עוד זמן עד שהכותבים ימצו את זה ויחזרו שוב לאחור.
למה לחזור לאחור?
כל סגנון החיים השתנה. לא רק סגנון הכתיבה.
ועולם של מזון מהיר. תוצאות מהירות. חישובים מהירים.
מתנהל מהר יותר.
בהרבה...
החומר הכתוב רק אוסף את ההשראה מבחוץ לאותיות מרובעות.
והוא אמור לבטא את העולם מסביב...

כמות שהוא.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
למה לחזור לאחור?
כל סגנון החיים השתנה. לא רק סגנון הכתיבה.
ועולם של מזון מהיר. תוצאות מהירות. חישובים מהירים.
מתנהל מהר יותר.
בהרבה...
החומר הכתוב רק אוסף את ההשראה מבחוץ לאותיות מרובעות.
והוא אמור לבטא את העולם מסביב...

כמות שהוא.
יכול להיות שבשביל סיפור למסך זה מעולה.
אבל בספר זה מציק.
גם אם החיים שלנו מהירים יותר היום, לא צריך לעודד את זה, בטח לא להאיץ יותר במקומות שהדבר הזה לא חסר בהם.
ואני רואה גם במוזיקה היום. אחרי שמיצו כבר את הז'אנר האלקטרוני וכל החידושים של הזמן האחרון אנשים התחילו להבין ששטחי ורדוד הוא אולי חדשני וקורץ, אבל חסר עומק ונמאס מהר, ומחשבים מסלול מחדש.
אולי "לחזור לאחור" אינו מדויק, כי עדיין יש הרבה ביטוי לחדשנות, אבל כבר לא רק ההתלהבות השטחית וזניחת כל מה שמזכיר טעם של פעם.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
גם לי קשה להתרגל לזה, אבל חושבת שיקח עוד זמן עד שהכותבים ימצו את זה ויחזרו שוב לאחור.
מצאתי את זה גם בכתיבה של דבורי רנד.
ואם יורשה לי, הקטנה, לבקר את גדולת הספרות החרדית שאיני מתקרבת לקרסוליה, הרי שנקודות הפיסוק בכתיבה כזו רבות מדי. הן חשובות, אולי, אבל מקשות ומסרבלות. כדאי להפחית את תדירותן, לתת למשפטים לנשום.

בקשה קטנה: אפשר לינק לרשימת התפוצה של הסיפור?
אפשר להירשם כאן. ממליצה בחום כאמור :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה