חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שלשה נוסעים נעלים
בארבעה גלגלים מובלים
בשלשה מקומות מופיעים
בשלשה ספרים נטועים
האחד לפני פיקח
האחר לפני עוור
האחרון ליד נאטם
בפי מלך עורך מכתם
חרש
מִֽי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ.
לֹֽא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר
כְּמוֹ פֶתֶן חֵרֵשׁ יַאְטֵם אָזְנוֹ.
נוספו להם שני גלגלים
בשני מקומות היו מתגלים
ליד שני אנשים מרגלים
ועל יד גלל היו נגללים
שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ.
חֶרֶשׁ וְגָלָל.
עטרת ראשם השמאילה
ניצבו פעם אחת ועשר
ראשית בחטאת מבושלה
ואחרית במעשי ידי יוצר
ובאמצעית נזכרים
אצל נבל יוצרים
מופיע י"א פעמים.
וּכְלִי חֶרֶשׂ אֲשֶׁר תְּבֻשַּׁל בּוֹ.
חֶרֶשׂ מַעֲשֵׂה יְדֵי יוֹצֵר.
וּשְׁבָרָהּ כְּשֵׁבֶר נֵבֶל יוֹצְרִים כָּתוּת לֹא יַחְמֹל וְלֹא יִמָּצֵא בִמְכִתָּתוֹ חֶרֶשׂ.
בחרו מקום מנוחה
באחרית ובאתנחתא
והנה נקמץ ראשם
בשש פעמים נרשם
ראשית יקח מן העפר
ואחרית חרוץ ירפד
וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים בִּכְלִי חָרֶשׂ וּמִן הֶֽעָפָר.
תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
משאירה ליודעי ח"ן להסביר...
חכמת ניקוד..

טוב, ההסבר די פשוט:
חרש בשש נקודות, מופיע באמצע משפט, כדינו.
אבל כשהוא באחרית (סוף פסוק) או בטעם אתנחתא (שדינו הפסק גדול כמו סוף פסוק),
נקמצים שלש הנקודות הראשונות.
ומכאן: כסף בשש נקודות, הופך - בסוף משפט - כסף בקמץ סגול.
וזו הכוונה 'מקום מנוחה' - מקום שבו יש הפסק, שאין מילה נוספת אחרי ה'חרש', והרי אין לו לאן לנוע, על כן הולך הוא לנוח.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
פעם אחת במקרא
הופיעו באותה כרכרה
בשלשה אופנים סובבים
ראשון ושלישי המה שווים
ואמצעי בשלשה גלגלים
בנטיית סולם עולים
אלוף נסמך על ראש
בסופו חמשה תדרוש
ועת גלגל הוסר
מאמצעי השר
על גלגלים עמד נסמך
אך מהם אינו נתמך
אז בתשעה הובאו
רק בתורה הופיעו
והיו מוגשים
בדיני הנשים
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פעם אחת במקרא
הופיעו באותה כרכרה
בשלשה אופנים סובבים
ראשון ושלישי המה שווים
ואמצעי בשלשה גלגלים
בנטיית סולם עולים
אלוף נסמך על ראש
בסופו חמשה תדרוש
ועת גלגל הוסר
מאמצעי השר
על גלגלים עמד נסמך
אך מהם אינו נתמך
אז בתשעה הובאו
רק בתורה הופיעו
והיו מוגשים
בדיני הנשים
אסרה
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻֽרָה נָּא.
נטיית סולם - קובוץ
אלוף - א'
נסמך - ס'
ראש - ר'
חמשה - ה'

אסרה - ס' עם שוא
וְשָׁמַע אָבִיהָ אֶת נִדְרָהּ וֶֽאֱסָרָהּ אֲשֶׁר אָֽסְרָה וכו'...
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ועת גלגל הוסר
מאמצעי השר
על גלגלים עמד נסמך
אך מהם אינו נתמך
אמצעי השר = האות ס'. שהוא 'שר' לעומת השאר (כי ההטעמה היא עליו בתיבת 'אסורה').
וכשהוסר הגלגל = הנקודה השלישית של ה'קובוץ', הרי הוא נעשה שווא.
אבל כיון שקובוץ חסר גלגל יכול להיות גם צירי, אז צריך לפרש:
על גלגלים עמד נסמך (זה גם רמז לאות ס'), אך מהם אינו נתמך = כי אי אפשר להיות נתמך על גלגלים עומדים זה על גבי זה, אלא רק כשהם זה לצד זה (כמו במרכבה).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
פעם אחת במקרא
הופיעה וגם נזכרה
אצל עם צועק מרה
וכאשר נקטם ראשה
באה במקומות חמשה
בארבעה הובאה אלי
איש נביא בבית הכלא
ואמצעית קבעה מאחז
אצל המלך יהואחז
ועת שינתה מרכבתה
ירדה לה ממעלתה
כי בא צר לרגלה
עליה דרך קשתו
והציבה למטרתו
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
פעם אחת במקרא
הופיעה וגם נזכרה
אצל עם צועק מרה
הלחץ
צַעֲקַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם-רָאִיתִי אֶת-הַלַּחַץ
וכאשר נקטם ראשה
באה במקומות חמשה
לחץ
איש נביא בבית הכלא
''' בֵּית הַכֶּלֶא וְהַאֲכִילֻהוּ לֶחֶם לַחַץ וּמַיִם לַחַץ''
ואמצעית קבעה מאחז
אצל המלך יהואחז
''וַיְחַל יְהוֹאָחָז... רָאָה אֶת-לַחַץ יִשְׂרָאֵל כִּי-לָחַץ אֹתָם מֶלֶךְ אֲרָם''
ועת שינתה מרכבתה
ירדה לה ממעלתה
כי בא צר לרגלה
לְחֵץ
צר לרגלה- צירה באות ח'
עליה דרך קשתו
והציבה למטרתו
''דָּרַךְ קַשְׁתוֹ וַיַּצִּיבֵנִי... לַחֵץ''.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
החליש סמיכותיה
האות ס' ללא דגש.
אכן. זה באופן כללי.
וביותר פירוט: לא נכתב 'חלשה סמיכתה'.
כי 'החליש' מתייחס אל החטף, שבגללו נעדר הדגש (לעולם לא יבוא דגש חזק אחר אות חטופה).
ו'סמיכותיה' לשון רבים, בגלל כפל המשמעות: אות סמך, וגם: האות הסמוכה אליו (אל החטף).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כמה נאה הפתרון.
וגם אני ראיתי את הלחץ לפתור חידה זו..
המשפט הזה כתוב כך:
בארבעה הובאה אלי
איש נביא בבית הכלא
ואמצעית קבעה מאחז
אצל המלך יהואחז
והתשובה:
''' בֵּית הַכֶּלֶא וְהַאֲכִילֻהוּ לֶחֶם לַחַץ וּמַיִם לַחַץ''
''וַיְחַל יְהוֹאָחָז... רָאָה אֶת-לַחַץ יִשְׂרָאֵל כִּי-לָחַץ אֹתָם מֶלֶךְ אֲרָם''
ובכן, היכן הם החמשה?
ועוד, מה טיבו של 'לחץ אותם', שבא במרכבה עם אופנים משונים (קמץ-פתח), אל 'לחץ ישראל' שבא כדינו בחידה זו, בשני אופנים מפותחים?
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ובכן, היכן הם החמשה?
ועוד, מה טיבו של 'לחץ אותם', שבא במרכבה עם אופנים משונים (קמץ-פתח), אל 'לחץ ישראל' שבא כדינו בחידה זו, בשני אופנים מפותחים?
וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר הַמֶּלֶךְ שִׂימוּ אֶת זֶה בֵּית הַכֶּלֶא וְהַאֲכִילֻהוּ לֶחֶם לַחַץ וּמַיִם לַחַץ עַד בֹּאִי בְשָׁלוֹם.
וַאֲמַרְתֶּם כֹּה אָמַר הַמֶּלֶךְ שִׂימוּ זֶה בֵּית הַכֶּלֶא וְהַאֲכִלֻהוּ לֶחֶם לַחַץ וּמַיִם לַחַץ עַד שׁוּבִי בְשָׁלוֹם.
וַיְחַל יְהוֹאָחָז אֶת פְּנֵי ד' וַיִּשְׁמַע אֵלָיו ד' כִּי רָאָה אֶת לַחַץ יִשְׂרָאֵל.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שש צלעות במקרא מהלכות
בשלשה מקומות דורכות
בשתי שפות תדברנה
בשני ספרים תבאנה
בראשונה נתקבל אות
ליציאת עמוסי תלאות
בשניה נפקתא מתייהבא
ובשלישית כספא ודהבא
עמדו החליפו כרכרה
החליפו שבויים מהרה
כי העין שהיתה פתוחה
נלקחה בשבי ונחטפה
אך בית הנוסד על הבל
הגשים חלום, יצא מכבל
והנה באו בנאום בשכם
אצל הזועק 'בחרו לכם'
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שש צלעות במקרא מהלכות
בשלשה מקומות דורכות
בשתי שפות תדברנה
בשני ספרים תבאנה
בראשונה נתקבל אות
ליציאת עמוסי תלאות
בשניה נפקתא מתייהבא
ובשלישית כספא ודהבא
תעבדון
וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָֽנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִֽיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּֽעַבְדוּן.
וּמִנִּי שִׂים טְעֵם לְמָא דִי תַעַבְדוּן עִם שָׂבֵי יְהוּדָיֵא אִלֵּךְ לְמִבְנֵא בֵּית אֱלָקא דֵךְ וּמִנִּכְסֵי מַלְכָּא דִּי מִדַּת עֲבַר נַהֲרָה אָסְפַּרְנָא נִפְקְתָא תֶּהֱוֵא מִתְיַהֲבָא.
בִּשְׁאָר כַּסְפָּא וְדַהֲבָה לְמֶעְבַּד כִּרְעוּת אֱלָקכֹם תַּעַבְדוּן.
עמדו החליפו כרכרה
החליפו שבויים מהרה
כי העין שהיתה פתוחה
נלקחה בשבי ונחטפה
אך בית הנוסד על הבל
הגשים חלום, יצא מכבל
והנה באו בנאום בשכם
אצל הזועק 'בחרו לכם'
הע' השתנתה לחטף פתח, הב' נהייתה חולם
בַּחֲרוּ לָכֶם הַיּוֹם אֶת מִי תַעֲבֹדוּן.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
חמשה איברים מחוברים
שמונה פעמים באותם נעליים הופעתי
שנים מהם ברעות ויפות
והשלישי בעת שסר לראות
הרביעי בעת שהרוח נשא את בן בוזי אל הגולה
ואף גם בבואו להיכל הקודש
ובבואו לשחת את העיר
ובמחזה הנורא לאיש חמודות
באתי בכפליים להבין ולהשתומם

שלושה גלגלי נקמצו
ובאתי בפתיחת דלתות בית ד'
ובראיית איש חמודות לבד
ובנפול חרדה על האנשים מסביב
ושוב בעת שנשאר ללא כח
קשור לרש"י

כשאני ישר מצוות בי מונים
בהפכי פני הגעתי להר המוריה - ובכניסה למצרים
ועתיד אני להיות בבא לציון גואל

מי אני
חסר כאן משהו להבין?
או לא נפתר מטעמים אחרים?;)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה