נניח שאתם נכנסים לחנות ספרים, רואים הגדה של פסח שעל כריכתה נכתב 'הגדת המלבי"ם'. מה אתם אמורים לחשוב, מי חיבר אותה? המלבי"ם. נכון?
נניח שאתם פותחים את עמוד השער ורואים את זה:
נו, מי חיבר את זה?
לכאורה רבי מאיר ליבוש מלבים. כך כתוב בגדול בעמוד השער.
זה מרגש מאד למצוא פירוש להגדה שחיבר המלבי"ם.
היום יש אלפי פירושים וחיבורים על ההגדה ממחברי זמננו, אבל המלבי"ם הוא אחד מגדולי הפרשנים בדורות האחרונים (הוא חי לפני מעל 150 שנה). פירושיו על הנ"ך תמיד מעניינים ומקוריים. אם הוא חיבר פירוש על ההגדה, זה בטח משהו מיוחד.
אתם פותחים את הפירוש ומתחילים ללמוד אותו, ומלקקים את האצבעות. אכן פירוש מתוק מדבש.
אבל... זה לא פירוש של המלבי"ם.
שימו לב מה כתוב בעמוד השער ' דרך הקודש יקרא לה, מאת כבוד הרב הגאון... מוהר"ר מאיר ליבוש מלבים זצוק"ל'
זו הגדה בדרכו של המלבי"ם. כתב אותה ר' נפתלי משכיל לאיתן (בנו של ר' אברהם משכיל לאיתן, בעל מצפה איתן). הוא היה סוחר באתרוגים, מהדיר ספרים והיסטוריון. והיה צעיר מהמלבי"ם בעשרים שנה.
ההגדה הזו התקבלה כ'הגדת המלבי"ם' ולא רבים יודעים שהיא נדפסה לראשונה בשנת תרמ"ג, שלוש שנים לאחר שהמלבי"ם נפטר.
לא ברור לגמרי מה טיבו של אותו ר' נפתלי משכיל לאיתן. מן הסתם הוא היה ת"ח גדול. אם כי יש דיווחים שבצעירותו הוא היה קורא ספרי השכלה.
דבר אחד ברור - הוא היה 'סויחר' טוב.
אם הייתי מוציא ספר שכתוב על כריכתו 'חיים ולדר', ובפנים כתוב בענק 'חיים ולדר', ורק מי שיקרא בעיון יראה שכתבתי 'בדרכו של חיים ולדר' - זה יהיה תרגיל שיווקי לא רע, אם כי לא כל כך כשר...
פסח כשר ושמח.
נניח שאתם פותחים את עמוד השער ורואים את זה:
נו, מי חיבר את זה?
לכאורה רבי מאיר ליבוש מלבים. כך כתוב בגדול בעמוד השער.
זה מרגש מאד למצוא פירוש להגדה שחיבר המלבי"ם.
היום יש אלפי פירושים וחיבורים על ההגדה ממחברי זמננו, אבל המלבי"ם הוא אחד מגדולי הפרשנים בדורות האחרונים (הוא חי לפני מעל 150 שנה). פירושיו על הנ"ך תמיד מעניינים ומקוריים. אם הוא חיבר פירוש על ההגדה, זה בטח משהו מיוחד.
אתם פותחים את הפירוש ומתחילים ללמוד אותו, ומלקקים את האצבעות. אכן פירוש מתוק מדבש.
אבל... זה לא פירוש של המלבי"ם.
שימו לב מה כתוב בעמוד השער ' דרך הקודש יקרא לה, מאת כבוד הרב הגאון... מוהר"ר מאיר ליבוש מלבים זצוק"ל'
זו הגדה בדרכו של המלבי"ם. כתב אותה ר' נפתלי משכיל לאיתן (בנו של ר' אברהם משכיל לאיתן, בעל מצפה איתן). הוא היה סוחר באתרוגים, מהדיר ספרים והיסטוריון. והיה צעיר מהמלבי"ם בעשרים שנה.
ההגדה הזו התקבלה כ'הגדת המלבי"ם' ולא רבים יודעים שהיא נדפסה לראשונה בשנת תרמ"ג, שלוש שנים לאחר שהמלבי"ם נפטר.
לא ברור לגמרי מה טיבו של אותו ר' נפתלי משכיל לאיתן. מן הסתם הוא היה ת"ח גדול. אם כי יש דיווחים שבצעירותו הוא היה קורא ספרי השכלה.
דבר אחד ברור - הוא היה 'סויחר' טוב.
אם הייתי מוציא ספר שכתוב על כריכתו 'חיים ולדר', ובפנים כתוב בענק 'חיים ולדר', ורק מי שיקרא בעיון יראה שכתבתי 'בדרכו של חיים ולדר' - זה יהיה תרגיל שיווקי לא רע, אם כי לא כל כך כשר...
פסח כשר ושמח.