לכל התמהים מדוע יש כאלה שעושים כל מיני סגולות ונענים ויש כאלו שעושים לא נענים?
כתוב בתורה "וַיִּתְפַּלֵּל אַבְרָהָם אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּרְפָּא אֱלֹהִים אֶת אֲבִימֶלֶךְ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאַמְהֹתָיו.. וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה כאשר אמר…"
ואמרו חז"ל בזכות שהתפלל אברהם לרפואת אבימלך ונשותיו, אחר שלא נפקדו בפרי בטן. אזי נפקדה שרה לפי שכל המתפלל על חברו והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה.
ושואל האורח חיים הקדוש (בראשית כא,א) אם הקב"ה הבטיח לאברהם שיפקד, מה הוא צריך את הסגולה של כל המתפלל על חברו וכו', וכי הקב"ה חס ושלום לא יקיים את הבטחתו?
ועונה הרב (בתירוץ ב') שבאמת הקב"ה היה מקיים את הבטחתו, אלא כשמגיע זמן הישועה, ה' מזמין את הסגולה כדי שתחול הישועה, והראייה לכך שהרי היה קודם לכן היה אותו מעשה של לקיחת שרה גם אצל פרעה, ושם הקב"ה לא עצר להם את הילודה, ואומר הרב מדוע? כי עוד לא הגיע זמן הישועה של אברהם, ורק אצל אבימלך שהגיעה הישועה הוא עצר את הילודה כדי שאברהם יתפלל ויוושע בכוח הסגולה. ולכן נאמר "כאשר אמר" שבגלל שהקב"ה הבטיח לו בן, הוא זימן לו את המעשה כדי שתפקד שרה.
וז"ל לשון קדשו של הרב:
"עוד לעולם, כי תפלתו על אבימלך הוא דבר המעמיד לפקידת שרה, והבטחתו יתברך היתה שיתן לו בן, והזמין לו ה' מצוה שסגולתה שיפקד, ובזה נתקיימה הבטחתו, והוא אומרו "כאשר אמר" פירוש ולצד האמירה שאמר ה' הוא שנזדמן לו הדבר ונפקדה, כי כשירצה ה' להיטיב - יזמין המצוה שסגולתה היא הטובה המבוקשת. ותמצא שקודם הבטחת הפקידה כבר נזדמן לאברהם מעשה פרעה שהוא בדומה למעשה אבימלך, ולא עצרו ה' לפרעה כדי שיתפלל עליו אברהם, וזה לך האות למה שפירשנו":