כללי זהירות, לקוח!

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
פוסט שנתקלתי בו בבלוג של אורי שקד
http://copywritng.blogspot.co.il/2013/11/blog-post_3730.html?m=1
העתדבק:


זהירות, לקוח! כל הסימנים לזהות לקוח שאתה לא רוצה לעבוד איתו


בפוסט הקודם דיברתי על נושא חשוב- הצורך לדעת כיצד ומתי לפטר לקוח. אולם החוכמה בדיעבד היא חוכמה קטנה יחסית. החוכמה הגדולה באמת היא לדעת לזהות מראש את הלקוח הבעייתי ולהתחמק באלגנטיות ראויה לציון מהתקשרות עסקית איתו.
אולם איך יודעים לזהות את אותו לקוח מועד לפורענות? משרד התמ"ת נתן בו סימנים (טוב,לא ממש משרד התמ"ת אלא אני כרגע...)

הוא משמיץ בעלי מקצוע שהיו לפניך: משפטים כמו "עבדתי עם בעלי מקצוע אחרים לפניך והם כולם היו גרועים" או "התחום הזה מלא בשרלטנים" אמור להדליק לכם לא רק נורה אדומה אלא צ'קאלקה של ממש. אתם באמת מאמינים שכל בעלי המקצוע חוץ מכם כל כך גרועים? תניחו את האגו בצד, מי שכנראה היה הבעייתי ביחסי הספק-לקוח היה דווקא הלקוח.

הוא מסרב לתת מקדמה : נכון , לא מדובר בסימן אזהרה מובהק היות ותלוי בתחום העיסוק שלכם ובפרקטיקה המקובלת בו, אבל תשלום מראש של משהו שנקרא "דמי רצינות" או "מקדמה" בהחלט יעיד משהו על מוסר התשלומים של הלקוח ועשוי להיות אינדיקטור לא רע להמשך. משפטים כמו "אני משלם רק בסוף" או "מה פתאום שאני אשלם לפני שראיתי את העבודה שלך" יכולים להיות התחלתה של ידידות גרועה במיוחד.

הוא דורש פגישות עבודה לפני חתימת חוזה : הלקוח מעוניין להתחיל לעבוד אתכם אבל דורש פגישות עבודה לפני חתימה על חוזה ומתן מקדמה? שימו לב, מדובר בבעיה. ישנם לקוחות המעוניינים לקבל הרבה יותר (אבל הרבה יותר) עבור הכסף שלהם ויוזמים אינספור "פגישות עבודה" או "סיעורי מוחות" או אינספור מיילים וטלפונים לפני שהתחילה העבודה הממשית אשר אמורה לא ממש לצאת לפועל בסופו של דבר. פגישות עבודה? הגדירו אותן במסגרת החוזה ודאגו להחתים על הזמנת עבודה מראש.

הוא דורש ממך הוזלה משמעותית במחיר : מו"מ הוא תהליך מקובל בעולם העסקים אולם אם קבעת לעצמך רף מחיר שמור עליו מכל משמר. ישנם לקוחות אשר ידרשו ממך לרדת בצורה משמעותית במחיר ולנצל מה שלדעתם הוא מצוקת ספקים. שמירה על רף המחיר שלך עם סטיות תקן מינמיליות ישמור על העסק שלך לאורך כל הדרך. זכור- לא כל לקוח הוא לקוח בכל מחיר.

הוא מצפה לעבודה חינם מתוך הבטחה לעתיד : אחת המלכודות שחשוב להמנע מהן בשלב המו"מ הוא מלכודת הדבש של "אני אביא לך הרבה עבודה בהמשך ולכן כדאי לך לעשות עבורי דברים בחינם". אין שום טעם למשכן את העתיד שלכם. מי שירצה לעבוד אתכם כי הוא מעריך אתכם ישלם עבור הפרוייקט הנוכחי ואם ירצה ימליץ עליכם , כל שיטה אחרת תגרור אתכם למעגל של תסכול מובטח.

הוא מראש מכריז על היותו לקוח קשה: ישנם לקוחות שבשם "ההגינות" או "היושרה" מכריזים על עצמם מראש כלקוחות קשים ודקדקנים במיוחד. עצה שלי? תאמינו להם כי הדבר יהווה בהמשך אמתלה מצויינת עבורם לטרטר אתכם ולהגיד "אמרתי לך שאני כזה". שיקלו טוב אם אתם רוצים לעבוד עם לקוח שמראש מכריז שהוא בעייתי.

הוא לא מוכן לחתום על הזמנת עבודה : זה לא סימן אזהרה זה תמרור "עצור" ענק שאסור להתעלם ממנו. לקוח שאומר שהוא לא חותם על הזמנת עבודה כי "הוא עובד עם הספקים שלו על בסיס של אמון" ,סביר להניח שהדבר האחרון שאתם יכולים לתת בו זה אמון. לא חוזה לא עובד. ככה פשוט.

אלו שבעת הסימנים שלי. אני בטוח שיש עוד אבל אני חושב שאלו המרכזיים שבהם. ו....תזהרו שם בחוץ :)
 

יאלילי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
תודה רבה רבה על השיתוף.
אם כי הייתי אומר שישנם כמה מילים שצורכות צינזור..
 

sarit_f

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
אשמח שתעתיק לכאן גם את הפוסט הקודם - איך ומתי לפטר לקוח.
יש לי אחד כזה על הפרק.. יעזור לי מאד.
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אתה מפוטר! על הרגע שבו אתה מבין שאתה צריך לפטר לקוח

יש רגעים בחיים שבהם צריך להרפות ולשחרר. אני לא מתכוון לקולונסקפיה או סיטואציות אחרות שדורשות רפיון אברים מוחלט אלא על סיטואציות עסקיות. כעצמאים נשמת אפנו והסיבה לכל מה שאנחנו עושים (מעבר למס הכנסה ומע"מ) הם הלקוחות שלנו, בלעדיהם אין לעסק שלנו זכות קיום. מסיבה זו אנחנו נלחמים להביא כל לקוח ועוד יותר מכך לשמר אותו. אולם כל עצמאי מכיר את אותם לקוחות שנוטלים ממנו את החשק לחיות ומעלים בו הרהורי כפירה של חזרה לחיקה החמים והרעוע של חיי השכירות ולו רק כדי להמנע מההתמודדות איתם.

למעשה, לקוחות מעין אלו מדיפים את ריחם למרחוק עוד לפני שחתמו על הזמנת העבודה ועם הזמן מפתחים חושים חדים ומנגנוני אזהרה שנועדו להגיד :"שים לב, כסף זה לא הכל בחיים ולשפיות שלך יש מחיר". לי,לדוגמא, היה לקוח כזה לפני כשנה. הוא פנה אליי בעקבות המלצה של קולגה. כבר בטלפון הוא הסביר לי שהוא "עבד כבר עם חמישה קופירייטרים אחרים על אותו פרוייקט והם לא היו טובים". צ'ה צ'ינג- סימן אזהרה ראשון שבחרתי להתעלם ממנו- יכול להיות שכל חמשת הקופירייטרים האחרים היו כל כך גרועים ? I don't think so. אבל בחרתי להמשיך איתו למרות שהכתובת הייתה על הקיר.

סימן אזהרה שני הגיעה בכמות שיחות הטלפון הבלתי נגמרות והררי המיילים הטרחניים. הוא היה צריך יותר תשומת לב מאשר קופירייטר, הוא היה צריך מישהו שייתן לו את התחושה שהוא עושה עבודה טובה. הוא היה צריך יותר אמא מאשר איש מקצוע (בדיעבד הוא כן היה צריך איש מקצוע שיעזור לו אבל לא קופירייטר...) . התעלמתי גם מזה, ככה זה, עקשן.

התחלנו לעבוד על טקסים פשוטים לכאורה של עמוד הבית של אתר החברה שלו. כאשר תיבת המייל שלי קרסה בגלל שעברה את המכסה התחלתי לחשוד שמדובר באישיות לא יציבה בעליל. התקדמתי לסקיצת טקסט ראשונה. הררי הפידבקים שקיבלתי בדמות ניתוחים ומחקרים לא רלבנטיים מהעולם העידו על שילוב מטריד של פתולוגיה עמוקה לצד שעמום בלתי ניתן לסיפוק.

בכל בוקר זכיתי לשיחת "בוקר טוב" ובמשך היום הוא שמר על קשר. הרגשתי קצת כמו השפן ב"חיזור גורלי". כאשר הגיעו הפידבקים לסבב השני של הטקסטים הבנתי שנקלעתי לאיזור הדימודמים. החלטתי לעשות את הלא ייעשה- לפטר אותו. הרגשתי שזו או אני או הוא. והיות והייתי צעיר ממנו וכנראה גם חזק פיסית הלכתי על זה. הודעתי לו במייל קצר אך ברור שזה לא הוא ,שזה אני, שאני לא בשל למערכת יחסים מהסוג שהוא מצפה ממנה עם קופירייטר. הניתוק נעשה ברגישות ובנחישות.

החוכמה בסיטואציות האלו הן לזהות את סוג הלקוחות האלו מראש (על סוגי הלקוחות שאתם לא רוצים לעסק שלכם במאמר הבא) . לא הצלחתם לזהות אותם? פטרו אותם. שום תשלום שתקבלו מהם אינו מצדיק את חוסר השקט, העצבים ותחושת הערך שנפגמת בעקבות עבודה איתם. לקוחות מעין אלו הם זוללי זמן ואנרגיה ופוגמים ביכולת שלכם לתת את השירות הטוב ביותר לשאר הלקוחות הטובים שלכם (ותודה לאל, רובם המכריע כאלו אצלי) . לקוחות מעין אלו גם יעשו בעיות ביום הדין או כפי שהוא נקרא "תשלום" ,אז למה לכם את זה? שחררו אותם, הפכו אותם להיות הבעיה של מישהו אחר.
 

קבצים מצורפים

  • fired.jpg
    KB 33.8 · צפיות: 5

sarit_f

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
כותב יפה ומשעשע.
השאלה תכל'ס איך עושים את זה.
אומרים ללקוח 'לא בא לי עליך, תלך אתה ביחד עם הכסף שלך'?
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכתב ע"י המקצוען;1145566:
הייתי אומר שישנם כמה מילים שצורכות צינזור..

מצאתי ותיקנתי מילה אחת.

אשמח לדעת מה הן המילים האחרות שאתה מתכוון אליהן.
 

shiran a

משתמש רשום
נכתב ע"י sarit_f;1145606:
כותב יפה ומשעשע.
השאלה תכל'ס איך עושים את זה.
אומרים ללקוח 'לא בא לי עליך, תלך אתה ביחד עם הכסף שלך'?

אתה אומר ללקוח: עשיתי כמיטב יכולתי. אני רואה שהסגנון שלי לא מתאים לטעם שלך. קח קובץ פתוח ועזוב אותי לחיות בשקט!
עשיתי את זה לכמה וכמה לקוחות.
 

sarit_f

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
נכתב ע"י shiran a;1145609:
אתה אומר ללקוח: עשיתי כמיטב יכולתי. אני רואה שהסגנון שלי לא מתאים לטעם שלך. קח קובץ פתוח ועזוב אותי לחיות בשקט!
עשיתי את זה לכמה וכמה לקוחות.

למה להביא את הקובץ הפתוח?!?!?!?
:eek::eek::eek:
 

דריבלית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
D I G I T A L
נכתב ע"י shiran a;1145609:
אתה אומר ללקוח: עשיתי כמיטב יכולתי. אני רואה שהסגנון שלי לא מתאים לטעם שלך. קח קובץ פתוח ועזוב אותי לחיות בשקט!
עשיתי את זה לכמה וכמה לקוחות.
אוי וי כמה וכמה לקוחות
חבל למה...
מי נותן פתוח דבר ראשון

ולשרית,
לנסות לעלות מחיר
או לייצור חוזה נוקשה
 

shiran a

משתמש רשום
אני יודעת שרוב האנשים פה לא מסכימים איתי, אבל לא אכפת לי לתת קובץ פתוח ושיעזוב אותי הבנאדם לחיים ולשלום. אני קורסת מעודף עבודה גם ככה...
 

חנוש-

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
נכתב ע"י sarit_f;1145610:
למה להביא את הקובץ הפתוח?!?!?!?
:eek::eek::eek:

כי מה יש לך לעשות איתו??
כי הלקוח ילך ויתן עלייך רק שם טוב, הוא יצא מבסוט.....
כי מה, למען ריבונו של עולם, הוא כבר יכול לעשות איתו??

תסבירו לי אחת ולתמיד למה מעל גבי הפורום אסור, פשוט אסור לתת קובץ פתוח?
זה חומר נפץ?
כל לקוח שלי שבקש קובץ פתוח, קיבל אותו, כן, ללא תוספת תשלום,
כולם, אבל ממש כולם היו מרוצים, וחזרו.
 

sarit_f

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
נכתב ע"י סתם;1145615:
אוי וי כמה וכמה לקוחות
חבל למה...
מי נותן פתוח דבר ראשון

ולשרית,
לנסות לעלות מחיר
או לייצור חוזה נוקשה

אני בשלב של אח"כ, שחתמו על חוזה ושילמו מקדמה
אבל זה סוג אנשים כמו שכתב פה בבלוג - שנותנים לך לאבד את החשק בעבודה..
לא רוצה אותם. לא צריכה את הכסף שלהם.
השאלה אם זה בסדר לעשות את זה ללקוח
 

sarit_f

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
נכתב ע"י חננוש;1145618:
כי מה יש לך לעשות איתו??
כי הלקוח ילך ויתן עלייך רק שם טוב, הוא יצא מבסוט.....
כי מה, למען ריבונו של עולם, הוא כבר יכול לעשות איתו??

תסבירו לי אחת ולתמיד למה מעל גבי הפורום אסור, פשוט אסור לתת קובץ פתוח?
זה חומר נפץ?
כל לקוח שלי שבקש קובץ פתוח, קיבל אותו, כן, ללא תוספת תשלום,
כולם, אבל ממש כולם היו מרוצים, וחזרו.

כי אח"כ הוא הולך עם זה למקומון השכונתי
והם הורסים את העיצוב, שהשם ישמור. ועיני כלות.
אני לא מוכנה. זו יצירה שלי. זכויות היוצרים הם שלי
ואין רשות לאף אחד להשתמש בזה
ולא נדבר על זה שמשתבשים הפונטים ונעלמים הלינקים..
 

חנוש-

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
נכתב ע"י sarit_f;1145621:
כי אח"כ הוא הולך עם זה למקומון השכונתי
והם הורסים את העיצוב, שהשם ישמור. ועיני כלות.
אני לא מוכנה. זו יצירה שלי. זכויות היוצרים הם שלי
ואין רשות לאף אחד להשתמש בזה
ולא נדבר על זה שמשתבשים הפונטים ונעלמים הלינקים..
אחרי טיפול של מקומון, ובעיני כל המקומונים בזה אותו דבר....
הם לא הורסים, אלא עושים משהו חדש וגרוע. הם פשוט מומחים לזה.
וסליחה מכל מקומון שמבקר פה, אבל זאת המציאות.

בזה לא נתקלתי, שלקוח לקח את החומר ממני ועשה איתו משהו שונה....
לא יכולה להביע את דעתי לעניין שימוש שונה.
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י חננוש;1145618:
כי מה יש לך לעשות איתו??
כי הלקוח ילך ויתן עלייך רק שם טוב, הוא יצא מבסוט.....
כי מה, למען ריבונו של עולם, הוא כבר יכול לעשות איתו??

תסבירו לי אחת ולתמיד למה מעל גבי הפורום אסור, פשוט אסור לתת קובץ פתוח?
זה חומר נפץ?
כל לקוח שלי שבקש קובץ פתוח, קיבל אותו, כן, ללא תוספת תשלום,
כולם, אבל ממש כולם היו מרוצים, וחזרו.

ההסבר פשוט למדי,
ישנם שיטות עבודה של בניית רקעים, סקריפטים וכו' וכו', את עובדת על שיטה שיצרת לעצמך/שהחלטת לפי שיקול דעת כזה או אחר שהיא אכן השיטה היעילה שיש, וכשאת נותנת קובץ פתוח, את חושפת את כל שיטת העבודה הייחודית שלך..

הנתון הזה מגיע לידי ביטוי בעיקר בבניית פרסומות/פרוספקטים/אלמנטים שבהם הקובץ נוצר מאין סוף שכבות של עבודה.. בשונה מעבודות אחרות של בניית לוגו ומיתוג וכדו' ששם אכן פחות או יותר אין את הבעיה הזו.

בגדול, זה ההסבר.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכתב ע"י רמה פלוס;1145626:
ההסבר פשוט למדי,
ישנם שיטות עבודה של בניית רקעים, סקריפטים וכו' וכו', את עובדת על שיטה שיצרת לעצמך/שהחלטת לפי שיקול דעת כזה או אחר שהיא אכן השיטה היעילה שיש, וכשאת נותנת קובץ פתוח, את חושפת את כל שיטת העבודה הייחודית שלך..

הנתון הזה מגיע לידי ביטוי בעיקר בבניית פרסומות/פרוספקטים/אלמנטים שבהם הקובץ נוצר מאין סוף שכבות של עבודה.. בשונה מעבודות אחרות של בניית לוגו ומיתוג וכדו' ששם אכן פחות או יותר אין את הבעיה הזו.

בגדול, זה ההסבר.

עדיין לא פגשתי את הגרפיקאי שהפסיד מזה שמישהו למד ממנו משהו.
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י Shia;1145630:
עדיין לא פגשתי את הגרפיקאי שהפסיד מזה שמישהו למד ממנו משהו.

גם אני אכן לא פגשתי..
לא אמרתי שיש בעיה שהלקוח ילמד משהו מהגרפיקאי, ואדרבה כאן ע"ג הפורום הגרפיקאיים נותנים המון עזרה וייעוץ על בעיות ופתרונן.. לא לזו היתה כוונתי בכלל.

יש הבדל בין 'ללמוד משהו' ל'שיטת עבודה'...!
לגרפיקאיים מקצועיים ישנם שיטות עבודה ייחודיות של.. תבדקו.
והמציאות בשטח תוכיח שעל קובץ פתוח לוקחים מחיר כפול ויותר..
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
לתת קובץ פתוח הוא ההוכחה הטובה ביותר ללקוח שמהיום לא תרים לו את הטלפון אפי' אם הוא יתקשר מחסוי.
זה הפתרון הזול ביותר ללקוח שחייב זריקה מנסיון.
 

shiran a

משתמש רשום
למען ההגינות, אציין שאני שכירה ואולי לכן לא אכפת לי (באישור המעסיק) לתת קובץ פתוח ללקוח מציק.
 

מכלול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני לפני כשנה פיטרתי לקוח! (שרית, אם תרצי אשלח לך באישי את 'מכתב הפיטורין')
ואת הקובץ הפתוח הבאתי לו רק לאחר ששילם עליו סכום הגון.
אחרי כל המרורים שאכלתי ממנו, ממש לא הגיע לו לקבל ככה את הקובץ בחינם. למרות שרציתי שיתנדף ממני כמה שיותר מהר (לא היו לו ברירות, הבהרתי לו בצורה חד משמעית שאני לא ממשיכה לעבוד איתו).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה