פוליטי הרפורמה במערכת המשפט • מחאות השמאל

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
לבן גביר אסור לא להאריך מינוי של בכיר (נכון. הוא חתם על זה. וחוצמזה באמת לא הזמן)
- אבל לחיות מותר לבטל חוק יסוד במהלך פוליטי מובהק שיקרע את העם עד שהגענו לאחדות בזמן כל כך קריטי.

חוקי יסוד הם החוקה ומהם נובעת הסמכות לפסול חוקים אחרים.
- אז איך פוסלים פרק חוקה?

שנתניהו יתעסק ברפורמה זה ניגוד עניינים, כי הוא בהליך משפטי,
- אבל לבית המשפט מותר לפסול חוק שמגביל את כוחו בצורה ישירה.

מתוך טיוטת פסק הדין בנושא פסילת עילת הסבירות
הנשיאה אסתר חיות: "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות'ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק"
- כי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו התקבל בהסכמה נרחבת של... 32 נגד 21

על חודו של קול, חיות הולכת לבטל חוק יסוד באמתלה שהתקבל ״ברוב דחוק״.

(סיכמתי את האבסורדים, חלק נכתב כבר על ידי משתמשים אחרים)
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
מתוך טיוטת פסק הדין בנושא פסילת עילת הסבירות
הנשיאה אסתר חיות: "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתהוות' ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק"

קריטי לשים לב:
אפילו אם בסוף איכשהוא יתהפך הפסק, הדרמטי באמת ישאר. שופטי בג"צ אוהבים לקבוע תקדימים בצורה שלא תבלוט ואחר כך משתמשים בהם כי... כבר נוצר תקדים, למה אתם מתנגדים?
רק במשפט שציטטתי למעלה יש שני תקדימים כאלו:
א. עוד משהו ערטילאי שעל בסיסו אפשר לפסול חוקים "החוקה בהתהוות"
ב. לא משנה שחוק עבר, משנה איך. אם הוא עובר ברוב לא מספיק גדול, למרות שהוא כשר על פי החוק, זו עילה לפסול אותו.

ברור לי שגם בפסק המלא יהיו עוד דברים מדהימים מהסוג הזה. קריטי לשים לב ולהיות מודעים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
דרמה: יו״ר ש״ס הרב אריה דרעי הנחה את שר הפנים משה ארבל ואת חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול, יו״ר הסיעה וחבר ועדת החוקה, לקידום וגיבוש חוק בחקיקת בזק שתמנע בעת הזו את פרסום פסק הדין בבג״צ הסבירות והנבצרות, דבר שיביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, בשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ.

לאור מכתב הפרופסורים שפורסם היום וקריאתם הציבורית הכנה בנושא, הורה הרב דרעי לחברי הכנסת ליזום לתיקון מהיר של החוק וקביעת הוראת שעה לפיה תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד. באופן הזה יוכל הרכב בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, מבלי להיות כבול לסד הזמנים שבתוך הלחימה, ובכך נמנע את הקרע והפילוג בעם בעת הזו.
איתי גדסי
 

הת"ת המרכזי

משתמש פעיל
ש״ס מקדמת חקיקת בזק שתאפשר לדחות את פרסום פסקי דין הסבירות והנבצרות בחצי שנה
אם השופטים ירצו אז הם יכולים לפרש את החוק שמותר להם לדחות בחצי שנה בזמן מלחמה
ואם לא ירצו הם יכולים לפסול את החוק כי הוא לא סביר
כך שזה מעשה מיותר
 

הילוך גבוה

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
אם השופטים ירצו אז הם יכולים לפרש את החוק שמותר להם לדחות בחצי שנה בזמן מלחמה
ואם לא ירצו הם יכולים לפסול את החוק כי הוא לא סביר
כך שזה מעשה מיותר
פסילת חוק אורכת זמן, עד שתוגש עתירה וכו' וכו'
עד אז חיות כבר לא תוכל להכריע
 

איזהו

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מתחמם!!

הודעה לתקשורתבעקבות פרסומים הנוגעים למועד מתן פסק הדין בבג״ץ 5658/23, התנועה למען איכות השלטון בישראל נ׳ הכנסת ו- 7 עתירות אח׳, בענין עילת הסבירות
יובהר כי: פסקי הדין של בית המשפט העליון מפורסמים לאחר השלמת כתיבתם. טרם פרסום פסק דין בתיק נדרש תהליך מובנה וסדור שבהעדרו לא ניתן להפיץ פסק דין: על פסק הדין לכלול את חוות הדעת של כל שופטי ההרכב ולקבל את אישורם. משכך לא ניתן להתחייב לגבי מועד פרסומו המדויק של פסק דין.
בישיבה שהתקיימה ביום חמישי ה- 28.12.23 בשעות הבוקר, לאחר הדלפת טיוטת פסק הדין הסכימו כל השופטים של בית המשפט העליון כי ייעשה מאמץ להשלים את הגשת כל חוות הדעת הנדרשות לפסק הדין בתיק שבכותרת ביום שני, 1.1.2024.
כתיבתו של פסק הדין תושלם היום והוא יפורסם הערב בסמוך לשעה 18:45.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

לוין מגיב: "השופטים לקחו ממיליוני אזרחים את קולם"​

החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית
השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון
מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות
פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות
 

אפרים יעקובזון

משתמש סופר מקצוען
סולברג: חברתי הנשיאה (בדימ') מוסיפה, כי "בהינתן חשיבות הסוגיות שהתעוררו בעתירות דנן קיימנו בהן, באופן תקדימי, דיון בהרכב מלא של 15 שופטי בית המשפט העליון". סבורני, כי בהינתן חשיבותן של הסוגיות המתעוררות, ולאחר שעמדתי על כך שהשאלה הנכבדה שבה אנו עוסקים – אינה חדשה עמנו, עלינו לפסוע צעד נוסף; סִמלי ומהותי: נרחיב את ההרכב, הרחבה נוספת, כך שיִכלוֹל את כל שופטי בית המשפט העליון; אֵלו המכהנים בו כיום, אֵלו שפרשו זה מכבר, עד שופטי הדור הראשון, דור התקומה. רבים מהם אינם בין החיים, אך דבריהם הלא הם כתובים על ספר דברי הימים של בית משפט זה. אין כל מניעה להיזקק לדברי החכמה שנשמעו מפיהם; שנים רבות חלפו, אך "עמד טעמו בו וריחו לא נמר" (ירמיהו מח, יא).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה