פוליטי הרפורמה במערכת המשפט • מחאות השמאל

יצחק ק

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
יוצרי ai

ההתכתבות בין לפיד לגלנט שהוכיחה: האופוזיציה פיצצה את ההסכמות​

התכתבות שנחשפה בין יאיר לפיד ליואב גלנט, בזמן ההצבעות במליאה על חוק הסבירות, מוכיחה כי האופוזיציה אשמה בפיצוץ המגעים להסכמות – ולא הקואליציה • "אין לי איך לעשות את זה, ליברמן ומיכאלי לא בעסק", כתב לפיד

לפיד שיקר בפומבי: הערב (ראשון) נחשפה התכתבות בין ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד לבין שר הביטחון יואב גלנט, בזמן ההצבעות הקריטיות במליאת הכנסת בשבוע שעבר על חוק צמצום עילת הסבירות. מסתבר כי הסיבה לכך שנכשלו מאמצי הפשרה של שר הביטחון ברגע האחרון – היא בגלל חבריו של לפיד לאופוזיציה, ולא כפי שהאשים בראיונות אחר כך כי איתמר בן גביר ויריב לוין הם אלו שטרפדו את המגעים להסכמות.

לפי הדיווח, ראש האופוזיציה שלח הודעה נואשת לשר הביטחון וכתב כי ראשי מפלגות 'ישראל ביתנו' ו'העבודה' לא מאפשרים לו להגיע לפשרה. "אין לי איך לעשות את זה. ליברמן ומיכאלי לא בעסק", כתב. לפיד הגיב להצעה של גלנט לדחות את תחולת החוק בעוד חמישה חודשים, כדי לאפשר כמעט עוד חצי שנה של שיחות על הרפורמה המשפטית, בניסיון להשיג פשרה כוללת.

IMG-20230730-WA0158-1024x576.jpg

ההתכתבות שנחשפה. באדיבות: מיכאל שמש, כאן 11

אלא שלפיד לא הצליח לגייס את שותפיו לאופוזיציה וכך נפלה הצעת הפשרה. כל זה לא מונע מלפיד מאז נכשלו המגעים, להטיח את האשמות ברה"מ בנימין נתניהו, לוין ובן גביר. אתמול בראיון אמר לפיד ש"לוין ובן גביר נכנסו לחדרו של נתניהו דפקו על השולחן ונתניהו נכנע", אלא שכאמור מסתבר שגם בצד בשני היו מי שדפקו על השולחן בצורה כזו או אחרת.

היום הציב לפיד תנאי לחזרה לשיחות בבית הנשיא – הקפאת הרפורמה בחקיקה לתקופה של 18 חודשים. לפיד הגיב לדיווח וטען בהתחמקות כי "מהיום הראשון אמרנו שאין טעם לבנות על הבטחות של נתניהו, מפני שהוא תמיד ישקר. מה שלא סגור מראש בחקיקה, לא יקרה. פתרונות של הרגע האחרון במליאה אינם הדרך הנכונה כשמתעסקים עם נוכלים".
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
יולי אדלשטיין למימרן ב׳קול חי׳ - ״לא חושב שהצעד שלנו הוא מרד, אלא חזרה לליכוד שהכרנו עשרות שנים. היו הצעות פשרה רבות, בודדים הטילו וטו ואיימו לפרוש מהממשלה. העידן הזה נגמר ומי שירצה את הקול שלי יצטרך להקשיב גם לדעתי המתונה״.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית

מנהיג חמאס מצטרף לשמאל: "יש לבלום את הקיצוניים בממשלה"​

הנייה אמר: "עלינו לנקוט בצעדים יוצאי דופן בהתמודדות במאבק במדיניות של ישראל ולבלום את הקיצוניים בממשלה" • עוד הוא טען כי תהליך השלום הגיע לדרך ללא מוצא
ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, אמר היום (ראשון) בפגישת הפלגים הפלסטיניים במצרים: "יש לנו כרגע הזדמנות שצריך לנצל, משום שהכיבוש סובל מפילוג פנימי חסר-תקדים, ממתיחות ביחסיו הבין-לאומיים ומחוסר יכולת לשבור את רצון העם הפלסטיני ואת ההתנגדות הגוברת של הפעילים הפלסטינים".

לדברי מנהיג חמאס, הפלסטינים עומדים כרגע בפני שלב יוצא דופן במאבק עם האויב. "עלינו לנקוט בצעדים יוצאי דופן בהתמודדות במאבק במדיניות של ישראל ולבלום את הקיצוניים בממשלה", אמר הנייה.

הוא טען כי תהליך השלום הגיע לדרך ללא מוצא. "ישראל הפיקה תועלת ממנו במהלך 30 השנים האחרונות, והיא הפכה את אדמתנו לגטאות וקנטונים", הוא הוסיף. "ההתנחלויות בלעו את רוב אדמות הגדה".
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית

עורך העיתון הימני: להוריד את הרפורמה מסדר היום​

סגל טען: "אני חושב שהייתה פה הטעיה גדולה שהימין נפל לתוכה. אנשי קפלן אומרים שהם לא ימין ולא שמאל ומצליחים להקהיל הרבה כמותם, וגורמים לימין לדבוק במשהו שהוא לא המטרה – אלא האמצע" • "כל איומי הסרבנות שהתממשו והתשוקה לרסק פה את הכלכלה, אני נתקל באנרכיה מוחלטת. עושים ויתורים למען שלום בית, שחשוב בעיני מאוד".

הפובליציסט ועיתונאי מקור ראשון חגי סגל, קרא היום (ראשון) בריאיון ל"שלוש" בחדשות 12, לראש הממשלה לגנוז את החקיקה המשפטית ולהוריד אותה לחלוטין מסדר היום. "היד לא רעדה, זה מהלך שמתגבש אצלי מזה זמן, אני שלם איתו – למרות ששמעתי לא מעט קולות בימין שלא אהבו את מה שכתבתי", אמר.

"טוענים שזה פרס גדול לחוסמי הכבישים ולמרסקי צה"ל, אבל אני חושב שלטובת המדינה – וגם לטובת המחנה שניצח בבחירות – אין מנוס כעת מקיפול הרפורמה ומהכרזה מפורשת על כך", בלי משחקים של בית הנשיא"

"אני חושב שהייתה פה הטעיה גדולה שהימין נפל לתוכה. אנשי קפלן אומרים שהם לא ימין ולא שמאל ומצליחים להקהיל הרבה כמותם, וגורמים לימין לדבוק במשהו שהוא לא המטרה – אלא האמצעי", הסביר העיתונאי. הוא טען שהרפורמה המשפטית "אינה חזות הכל, למחנה הימין יש ערכים נשגבים יותר".

סגל, שהיה בעברו עורך העיתון, סיפר גם מה היה הרגע שבו התגבשה אצלו העמדה הזו: "כל איומי הסרבנות שהתממשו והתשוקה לרסק פה את הכלכלה, אני נתקל באנרכיה מוחלטת. עושים ויתורים למען שלום בית, שחשוב בעיני מאוד".
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
חמישה שוטרי יס"מ זומנו לחקירת מח"ש בחשד להפעלת אלימות נגד מפגינים במהלך המחאות נגד הממשלה.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
שעות לאחר שהנהלת בתי המשפט הודיעה כי 15 שופטי בית המשפט העליון ידונו בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, משגרים הערב (שני) בליכוד מסר לבג"ץ: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד".

עוד טענו בליכוד כי: "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה". בהודעת המפלגה נכתב כי "כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות" ושר בכיר בליכוד הבהיר: "רומזים לבג"ץ שלא יתערבו".

הדיון התקדימי בבג"ץ, שיתכנס לראשונה בהרכב מלא של 15 שופטים, יתקיים ב-12 בספטמבר. בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות, ולצדה המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ, חאלד כבוב, יחיאל כשר ורות רונן.

מובילי "כוח קפלן", הגיבו על הודעת הליכוד ומסרו כי "מדובר באיום מאפיוזי של נאשם בפלילים באמצעות המפלגה שחטף על בית המשפט. שופטי בג"ץ יודעים שמיליוני ישראלים יעמדו על המשמר כדי שהם יוכלו לעשות תפקידם כשומרי הדמוקרטיה. ברביעי הקרוב נמצא לצעדת ההגנה על הדמוקרטיה כדי לשגר מסר ברור, נשמור על מערכת המשפט עצמאית".

החוק לביטול עילת הסבירות, שאושר לפני שבוע בכנסת, נכנס לתוקף כבר ביום רביעי האחרון. בג"ץ החליט כי לא יעכב את המהלך ולא נתן צו ביניים בנושא. בהחלטה נקבע עוד כי המשיבים בעתירה, בהם הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, שר המשפטים יריב לוין והממשלה עצמה יידרשו להשיב לה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.

אמנם בג"ץ עושה הכול שלא להתערב בחוקי יסוד, אך יש לציין כי אם יחליט אכן לפסול חלק מהתיקון לחוק, תקל עליו העובדה שהחוק עבר בניסוחו הקיצוני ביותר ללא ריכוך משמעותי.

מקור
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית

חברי כנסת פנו לקבל נתונים על הסרבנות, וסורבו מחשש שהמידע יודלף​

לפי חשיפת כאן חדשות חכי"ם מהקואליציה, פנו לנציגי צה"ל כדי לקבל נתונים ומידע על הסרבנות בצבא – וסורבו מחשש שהמידע יזלוג אף לגורמים עוינים • בצה"ל הסבירו: "כי טרם יודעים לאמוד את מספר המתייצבים ואי המתייצבים"

בכיר בצה"ל אמר לכאן חדשות שחברי כנסת מהקואליציה בועדת חוץ וביטחון, פנו לשר הביטחון ולנציגי צה"ל לקבל נתונים על הסרבנות – אך סורבו מתוך חשש שהמידע יזלוג ואף יגיע לגורמים עוינים, כך פורסם הערב (שני) בחדשות הערב בכאן חדשות. מפקדי צה״ל הביעו בדיון דאגה מפגיעה מתקרבת בכשירות המבצעית. בצה"ל הסבירו כי הם טרם יודעים לאמוד את מספר המתייצבים ואי המתייצבים.

מי שהגיב לדברים הוא ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק שאמר בדיון כי "יש מעט מאוד מקרי סרבנות שבהם אתה מוציא צו לאדם והוא לא מגיע, יש מקרים בודדים של אי-התייצבות, של נפקדות, אבל יש הרבה יותר מקרים של הודעה על הפסקת התנדבות". חברי ועדת החוץ והביטחון ביקשו לראות נתונים עד כמה הכשירות נפגעה והם סורבו מחשש להדלפות וכי אותן הדלפות מהדיון המסווג יועברו לגורמים עוינים. ביקורת שיוצאת מחברי הכנסת שהשתתפו בוועדה כי רק עשרה אחוזים מהסקירה של הרמטכ"ל עסקה בצה"ל ורובה נשמעה בדיון הקודם של הוועדה.

בדיון התגלעה מחלוקת לגבי הגדרת היעדרות אנשי המילואים. ח״כ גדי אייזנקוט אמר כי ״זו לא סרבנות, אלא הפסקת התנדבות״. נציגי צה״ל הסבירו לחברי הוועדה כי הם מקיימים שיח עם אנשי המילואים שהצהירו שהם יפסיקו את ההתנדבות במילואים, על מנת לשכנע אותם שלא לממש את ההצהרות שלהם. שר הביטחון גלנט ובכירי צה״ל הטיחו בחברי הכנסת והשרים שתקפו את אנשי המילואים: ״האמירות שמזלזלות באנשי המילואים עושות אפקט הפוך״.

ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין תא"ל עמית סער אמר בדיון כך על פי משתתפים בו כי "האויבים שלנו מסתכלים על המשבר מקרוב, הם רואים בזה תחילת התפוררות הישראלית". שר הביטחון גלנט הוסיף כי "המתחים הפנימיים מנותחים ונלמדים על ידי אויבנו". לדבריו, "חיזבאללה מחזיק בדעה שיש לו מרחב תמרון יותר גדול מתחת לרף ההסלמה. המתחים הפנימיים מנותחים ונלמדים על ידי אויבנו", אמר גלנט.

ראש אכ"א אלוף יניב עשור התייחס הערב, באירוע של האגף, ללכידות בצה"ל והמשבר שמאיים לפגוע במערך המילואים בצה"ל. "החובה שלנו היא לבנות עוד גשרים ועוד חיבורים", אמר עשור. "הכוח של צה"ל – כולם בשביל כולם". האלוף עשור התייחס למחאה סביב הרפורמה המשפטית שחלחלה גם לתוך מערך המילואים: "גם בשעות של אי הסכמות, מתחים וכעסים אסור לנפץ את מה שבנינו במשך שנים", אמר עשור. "עלינו להתיצב כאיש אחד לכל משימה, גם שיש מחלוקת ואי הסכמה".
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
׳מעריב׳: ‏התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ״שית מיארה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד שר המשפטים יריב לוין, ש״על פי הפרסומים עומד מאחורי הודעת האיומים נגד שופטי בג״צ שפורסמה הערב״.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
דוד ורטהיים: זה מתחיל להיראות כמו גל עצום: דלק מוטורוס, אחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל - מקפיאה גם היא את הפרסום ב-14. מדובר בחברה עם תקציב של מיליוני שקלים בשנה. הבעלים: המיליארדר גיל אגמון.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
עו״ד ששי גז לישראל כהן וארלנגר ב׳קול ברמה׳: ״הנשיאה חיות תבטל או תתקן את חוק צמצום עילת הסבירות כי היא ליברלית ותרצה פסק דין מהדהד. טעות שהקואליציה לא המתינה עם החקיקה עד שהיא תפרוש בעוד כחודש ולאחר מכן היו מחוקקים״.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
יעקב ברדוגו באולפן ׳ערוץ 14׳ על ההחלטה לקיים דיון בהשתתפות 15 שופטי עליון על עילת הסבירות - ״השופטת חיות ומערכת ביהמ״ש העליון לא פועלים כאנשים שאמורים לשמור על החוק במדינת ישראל - אם הם היו כאלה, הדיון היה נדחה על הסף״.
 

קצר ולענין

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
ח״כ אוהד טל לישראל כהן וארלנגר ב׳קול ברמה׳: ״היום אני אופטימי, בחודשים האחרונים החברה הישראלית טיפסה על עצים גבוהים. סופה של האמת לצאת לאור, אף אחד לא רוצה דיקטטורה או מדינת הלכה. המטרה שלנו היא להגיע להידברות עם מתנגדי הרפורמה״.

עוד מח״כ אוהד טל לישראל כהן וארלנגר ב׳קול ברמה׳: ״לבית המשפט אסור להתערב בחוק צמצום עילת הסבירות. החוק לא מקנה לו לפסול חוקי יסוד - מקווה שהשופטים לא ייקחו אותנו למציאות ההזויה הזו ולא יובילו את מדינת ישראל למשבר חוקתי״.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קו

א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה