דרוש מידע הלבוש החסידי - אשמח לעזרה

מצב
הנושא נעול.

אש קודש!

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נראה לי שחלק מהמהות של ברסלב זה שאין להם לבוש מסוים, לא?
 

א. שטיגליץ

משתמש מקצוען
נראה לי שחלק מהמהות של ברסלב זה שאין להם לבוש מסוים, לא?
יש קבוצות שונות בברסלב , חלקם הולכים עם הלבוש המקורי, וחלקם פתוחות בנושא הזה.
כולם מבינים שזה לא המרכז של החיים, אבל זה בכל החסידויות
 

אש קודש!

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש קבוצות שונות בברסלב , חלקם הולכים עם הלבוש המקורי, וחלקם פתוחות בנושא הזה.
כולם מבינים שזה לא המרכז של החיים, אבל זה בכל החסידויות
התכוונתי לכך בשכל חסידות הלבוש הוא חלק מהמאפיין, אבל פעם קראתי שלחק מהמאפיינים של ברסלב זה שאין להם לבוש וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול.
אבל אולי לא הבנתי נכון.
 

פצצת תאורה

משתמש מקצוען
בבנוגע לדיון על ברסלב ותכלת:
צריך להבדיל בין מנהג שנוהג בחסידות ואפילו נפוץ הרבה אבל איננו שיטה באותה חסידות, לבין דברים שהינם שיטה וקוד לבוש עיקרי.
ואגב שאפו לכולם על שמירת העינייניות באשכול. כשראיתי שנפתח האשכול היה ברור לי שהוא מזן האשכולות שאיכשהו מהר מאוד סוטה מהנידון לשמו הוא נפתח ועובר לכל מיני פסים לא כל כך רצויים. טוב לראות שיח ענייני
 

פרסום קולע

משתמש פעיל
חסרות לי כמה חסידויות...
בויאן - אני מבין שאין לבוש ברור.
צאנז?
צאנז - שבת מכנסיים קצרות וגרביים לבנות
בשבת ברב החסידויות שלא נמנו כאן ההבדל הוא במכנסיים ובגרביים
יש עם מכנסיים ארוכות וגרביים שחורות - לרב החסידיות ההונגריות
יש עם מכנסיים קצרות וגרביים לבנות שבד"כ הולכים גם עם נעלי רבע
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
בלת"ק
ברסלבלהרבה יש תכלת בציצית
אתה בטוח שזה חסידות ברסלב הרצינית?
זה נשמע לי יותר ננח, אני טועה?
בברסלב ר' אברהם בר"נ הלך תכלת, ומשכך הרבה מאד חסידי ברסלב (שנהגו בהרבה דברים כמוהו) הלכו גם תכלת (ביניהם ר' לוי יצחק בנדר, שהפסיק ללכת תכלת כשנקרעה לו הציצית עם התכלת מלפני השואה, והוא אחז שהתכלת של אחרי השואה הצביעה לא כמו לפני זה).


עוד על ברסלב, אין לבוש מיוחד, וכמעט ואין שום קהילה בברסלב שכל הקהילה הולכת אותו דבר, אבל בדרך כלל הולכים או סמט וחאלאט (ירושלמי) או קרמבו וחליפה ארוכה, בשבת מאד הרבה הולכים קאפטן ויארמולקע.
רובא דרובא הולכים מלבושים ארוכים, שכן רביה"ק הקפיד על המקצרים את המלבושים.


ה"פסים זהב" או "פסים כחול" וכו', נקרא "קאפטן"
ב"קאפטן" והמלבושים הנלווים לו יש כך:
כמין "ווסט" מתחת ה"קאפטן", יש מקומות שלא הולכים את זה, וברב המקומות לא מקפידים על זה ולכן הרבה לא הולכים את זה.
ה"קאפטן" עצמו לקמן.
"פעסקע" חגורת משי רחבה (הקרויה בלשון חז"ל פסיקיא), יש עם פסים שחורים דקים, ויש (שהולכים בעיקר אלה ממוצא הונגרי) עם פסים צבעוניים (שחור / כחול / ירוק / אדום ועוד) שזה הולך שמסביב כל פס יש 2 פסים דקים מזהב - זה הולך רק במלבושים שבתיים (של שבת או חג), יש כאלה שהולכים רק בליל שבת או לא הולכים בשל"ס או לא הולכים בכלל, ע"פ רוב (ויש יוצאים מהכלל) מי שלא הולך זה לא ממנהג לא ללכת אלא מין עצלות (לא עצלות, רק שלא כל פעם עומדים לקשור, או שזה חם, וכו, או שסתם כך כשאין קפידא להלביש לא מלבישים)
"דזובע" הוא בגד עליון חום ללא כיסים שמלבישים מעל הקאפטן בליל שבת וליל חג, או חתן בחופה,
יש כאלה שמלבישים גם בשל"ס, ויחידים שמלבישים בכל פעם שיוצאים לרחוב

יש 5 צבעים של "קאפטן"
  1. זהב, מלבישים בשבת
  2. לבן, מלבישים במקום "קיטל" (2 אלה כל לובשי ה"קאפטן" מלבישים)
  3. ירוק או כחול, באמצע השבוע (היום מלבישים בעיקר רק תו"א תוא"י)
  4. זהב עם פסים רחבים, של יו"ט
  5. כחול או ירוק עם פסים רחבים, של ר"ח (היום יש רק בודדים שעדיין מלבישים את 2 אלה)
ה"קאפטן" מיוחס לאבות הקדושים, ובעבר כל מי שעבר לגור בירושלים החליף ל"קאפטן" (שהיה גם המלבוש בטבריה ובצפת), ומשכך בכל הקהילות שקבעו יתד בירושלים עד מלחה"ע לובשים "קאפטן" (גור היא הקהילה הראשונה בירושלים שלא הלבישו את זה)
 

א. שטיגליץ

משתמש מקצוען
סיכום להיום:
פסחים נו.
אמרו לו בניו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד אמרו כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בלבנו אלא אחד באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
הרבה גוונים יש בעמנו הקדוש וכולם -אין בליבם אלא אחד
נשארו כמה חורים, נראה לי שהטבלה הזו די מספקת, אם רוצים להוסיף אפשר עוד להגיב תגובות ענייניות.
כל הכבוד לכל המגיבים, האשכול היה מאוד נעים וזאת למרות כשהיה בו כמה עניינים עם פוטנציאל בעירה.

ימות החולכובעכיפהפיאותמשקפייםלבוש עליוןמכנסייםיחודי
בעלזאסאמעט

בחורים מגיל בר מצוה עד סוף שיעור א' ישיבה קטנה
-דאשיקל
הרבה מגלגלים סביב האוזנייםמגיל 17 עד לחתונה מסגרת פלסטיק שקופהקפוטה (אולי הכוונה בקיטשע?)
עם גארטל-
זה יחודי לבעלז
אברכים הרוב ארוכים
מעטים
קצרים
ברסלבהרוב קרמבו
מעט כובעים אחרים
הרוב ראק
מעט אחר
להרבה יש תכלת בציצית
גורכיפה בד גבוההמחוץ לירושלים - מתחת לכיפה.
בחצר הרבה ובירושלים - פאות בחוץ
מסגרת
פלסטיק שקופה
בתוך הגרבייםהילדים מכניסים ציציות למכנסיים
ויז'ניץסאמעט - הפרפר בצד ימיןהרוב מסגרת פלסטיק.
בחורים בעיקר
חב"דקנייטש מכופף יותרבד ללא קטיפהפיאות קצרות עד גיל צמיחת הזקןחליפה קצרהלבחורים גרטל מתחת לחולצה על הציצית.
למשיחיסטים - כיפת "יחי" ודגלון.
סאטמארסופר ירושלמי או המבורג הונגריחליפה 3/4
סלוניםכובע עגול בלי סרטהמבוגרים יותר פאות מאחורי האוזן הצעירים מסולסלותציצית גלויה
מתחת ללבוש העליון
ארוכותבליל שבת -
הולכים עם טלית
סערט ויזניץילדים - כיפה מחומשת "כיפה סערט"מגולגלות סביב האזניים
סקווערמגולגלות באזור האוזןמסגרת חצי עליון שחורציציות ארוכות
ציצית פתח עגול
קרליןירושלמי סופר
והכיפה מכוסה בו
האמריקאים - מאחורי האוזנייםחלאטארוכות
תולדות אברהם יצחקירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות
תולדות אהרןירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות


שבת קודש


שבתכובעכיפהלבוש עליוןגארטלמכנסייםגרבייםילדיםיחודי
אלכסנדרספודיקארוכות
אמשינובספודיקארוכות
אשלגספודיקארוכות
באבובראז'וולקע - מעיל חלק הדורקצרותלבנות
בעלזאשטריימלאברכים פרחוני.
  • בקיטשע עם גרטל מסובב
בחורים - חלק קפוטה עם גארטל
קצרותשחורות.
בחגים אברכים לבנות.
בחורים שחורות
קסקט - דאשיקל
ברסלבשטריימלהרבה עם יארמולקעבב"ש וירושלים הרוב ג'ובע - חום, קאפטן- פסים. ובסעודה שלישית בעקיטשע=עס חלאט
השאר בקיטשע שחור
גורספודיקאברכים קטיפה
בחורים חלקה
קפוטה חלקה
מגיל 12
בתוך הגרבייםשחורות
ויז'ניץשטריימל.

ויזניץ שיכון - ללא קרוין
קצרותלבנותקסקט - דאשיקל (בבני ברק יותר מקפידים)
חב"דכובע קנייטש יותר מכופףסירטוק לאברכים
מודזיץספודיקארוכות
סאטמארראז'וולקע - מעיל חלק הדורלבנות
סקווערמגפיים
צאנזקצרותלבנות
קרליןיש בחורים עם שטריימל סינטטיירושלמים- יארמולקע לשבתירושלמים -
ג'ובע חום
על קאפטן מוזהב
תולדות אברהם יצחקשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
דק
לבן
בחורים - בצבע בז'
תולדות אהרןשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
רחב מוזהבבחורים - שחורות
אברכים - לבנות
 

אבירים

משתמש פעיל
"הזברה" שהולכים הירושלמים
וגם הקיטל הלבן לימים נוראים שבנוי כמו הזברה
עשוי מ26 חלקים כמו מספר שם הויה
(וכן יש שני פסי בד שיורדים בשני הצדדים בצד הפנימי שצד ימין יותר ארוך מצד שמאל כמו רצועות התפילין)
 

אש קודש!

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בקרלין תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק הולכים ג"כ עם טלית בליל שבת ולובשים מעליה חליפה חומה ארוכה הנקראת בשם ג'ובה..
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כמה שחשבתי שזה מסובך האשכול הזה העצים את זה.
אבל האמת, שכמה שזה מסובך זה מרתק!

אגב-
החסידים שמרו על מסורת של לבוש במשך שנים, לעומת הליטאים והספרדים שבגולה הלבוש שלהם היה מעט שונה, (עד היום ניתן למצוא שם)
נקודה מעניינת שאולי כדאי לעמוד עליה בהזדמנות.
 

חסיד אמיתי

משתמש מקצוען
בבעלזא יום חול לובשים רעקיל [קפוטה בלעז] כמו כולם רק עם גארטיל וללא החגורה
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
מה עם חסידות 'לעלוב'? אפשר לומר שהם ה'מקוריים' בעניין ה'פסים' והלבוש הירושלמי...
 

שוקו ציפס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
בלתק טעות רווחת בספרות הוא ההחלפה בין המושגים קאפטע, פראק, רעקל, וכו
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה