הדרכה לעורכים תורניים

  • פותח הנושא 2u2
  • פורסם בתאריך

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
מתוך נסיונכם והתוצרים המגיעים אל שולחנכם, באם הייתם צריכים למסור הרצאה (מעניינת!), מה הייתם מעלים בנקודות הבאות:

ניקוד
איזה נקודות חשובות לציון או לתשומת לב של עורכים תורניים?

לשון וניסוח
אמנם יש כמה סוגות, מישיבתי כבד שיש בו יותר ארמית מעברית, עד עריכת עלון בשפה עדכנית, אבל בכל זאת, תנו כמה כללי אצבע שבלעדיהם רצוי להניח את המקלדת..

או בכלל, תנו איזה נקודה שראוי לשים אותה על השולחן, לנער ממנה את האבק, ולומר: לא עוד...

אם הגעתם עד פה, ואולי אתם בעצמכם רוצים למסור את ההרצאה (בזום אלא מה..), כתבו לי בפרטי.
ואם אתם לא בענין, אבל יש לכם מה לומר, אנא החכימו אותי בתגובה..
 
נערך לאחרונה ב:

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מתוך נסיונכם והתוצרים המגיעים אל שולחנכם, באם הייתם צריכים למסור הרצאה (מעניינת!), מה הייתם מעלים בנקודות הבאות:

ניקוד
איזה נקודות חשובות לציון או לתשומת לב של עורכים תורניים?

לשון וניסוח
אמנם יש כמה סוגות, מישיבתי כבד שיש בו יותר ארמית מעברית, עד עריכת עלון בשפה עדכנית, אבל בכל זאת, תנו כמה כללי אצבע שבלעדיהם רצוי להניח את המקלדת..

או בכלל, תנו איזה נקודה שראוי לשים אותה על השולחן, לנער ממנה את האבק, ולומר: לא עוד...

אם הגעתם עד פה, ואולי אתם בעצמכם רוצים למסור את ההרצאה (בזום אלא מה..), כתבו לי בפרטי.
ואם אתם לא בענין, אבל יש לכם מה לומר, אנא החכימו אותי בתגובה..
לפני חשיבה מה הייתי אומר לאחרים -

היה כאן בעבר דיון אודות קורס שכזה, ונטען שזה לא רווחי.
בדקת את זה? אתה בעניין? אם כן מעניין אותי.

אשמח לשמוע היכן זה אוחז.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
א. לא לסמוך על אף אחד.
'וכשיהיו בעלי דינין עומדין לפניך יהיו בעיניך כרשעים'.

ראית מישהו שמביא שיטה מסוימת?
אל תאמין לו.
תפתח בפנים.
קודם תראה אם כתוב שם בכלל משהו בנושא.
מצאת שאכן יש שם משהו בנידון?
תקרא את דבריו מתחילה ועד סוף בתשומת לב.
רק אם וידאת באופן מוחלט שאכן כתוב שם את הדברים שנאמרו בשמו - 'יהיו בעיניך כזכאין'.
ב. למחוק, למחוק ולמחוק.

רוב הסיכויים שאם כתבת משפט, יכולת לנסח אותו יותר טוב.
מסתבר שאם תקרא אותו לאחר כמה ימים, תצליח למחוק בו כמה מילים, ותחסוך מהקורא את הסרבול המילולי המיותר.
יתכן שגם תגלה שקטע שלם שכתבת היה מיותר לחלוטין, והיית יכול להסתדר בלעדיו.
ג. לערוך, לשנות ולהעביר קטעים.
לפעמים אנחנו נורא מרובעים. כתבנו בצורה מסוימת? מצאנו את הספר הזה לפני הספר השני? ככה זה יקבע בדפוס.
וככה יש חזרתיות, שוב פעם אותה קושיא, ושוב פעם להעלות את אותו תירוץ שהבאת לפני עשרים עמודים [ושכחת מזה לחלוטין].
אחרי שערכת נושא שלם - תעבור עליו מהתחלה, תראה אם כדאי לפתוח את כל הסוגיא ממקום אחר לחלוטין, מזוית שונה, שיכולה לשפוך אור חדש על כל העניין.
ד. תפסיקו עם הציטוטים!
לפעמים אני פותח ספר בענייני חינוך, ומצפה לראות בו הדרכה חינוכיות.
אני סוגר אותו מאד מהר.
למה?
כי במקום להסביר לי יפה כיצד לחנך, המחבר החליט שזה המקום להראות את רוב כשרונו בהבאת דברי חז"ל, מציאת תמיהות, סתירות ותירוצים בדבריהם, עד שרק אחרי חמישים עמודים ניתן למצוא איזשהו רעיון שמובן לכל ילד בן 8.
במחילה - אם אני ארצה לקנות את ספר ה'חבורות' שלך - אני אעשה את זה בנפרד. הרי כל אחד מבין שאפשר 'להפיל' על דברי חז"ל כל רעיון שרק תרצה.
עכשיו אני רוצה לקרוא הדרכות חינוכיות.
אז תמחק את כל הציטוטים הנחמדים, ותשב ותסביר לי בדיוק, בצורה ברורה ומנומקת, מה צריך לעשות, למה ואיך.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
א. לא לסמוך על אף אחד.
'וכשיהיו בעלי דינין עומדין לפניך יהיו בעיניך כרשעים'.

ראית מישהו שמביא שיטה מסוימת?
אל תאמין לו.
תפתח בפנים.
קודם תראה אם כתוב שם בכלל משהו בנושא.
מצאת שאכן יש שם משהו בנידון?
תקרא את דבריו מתחילה ועד סוף בתשומת לב.
רק אם וידאת באופן מוחלט שאכן כתוב שם את הדברים שנאמרו בשמו - 'יהיו בעיניך כזכאין'.
ב. למחוק, למחוק ולמחוק.

רוב הסיכויים שאם כתבת משפט, יכולת לנסח אותו יותר טוב.
מסתבר שאם תקרא אותו לאחר כמה ימים, תצליח למחוק בו כמה מילים, ותחסוך מהקורא את הסרבול המילולי המיותר.
יתכן שגם תגלה שקטע שלם שכתבת היה מיותר לחלוטין, והיית יכול להסתדר בלעדיו.
ג. לערוך, לשנות ולהעביר קטעים.
לפעמים אנחנו נורא מרובעים. כתבנו בצורה מסוימת? מצאנו את הספר הזה לפני הספר השני? ככה זה יקבע בדפוס.
וככה יש חזרתיות, שוב פעם אותה קושיא, ושוב פעם להעלות את אותו תירוץ שהבאת לפני עשרים עמודים [ושכחת מזה לחלוטין].
אחרי שערכת נושא שלם - תעבור עליו מהתחלה, תראה אם כדאי לפתוח את כל הסוגיא ממקום אחר לחלוטין, מזוית שונה, שיכולה לשפוך אור חדש על כל העניין.
ד. תפסיקו עם הציטוטים!
לפעמים אני פותח ספר בענייני חינוך, ומצפה לראות בו הדרכה חינוכיות.
אני סוגר אותו מאד מהר.
למה?
כי במקום להסביר לי יפה כיצד לחנך, המחבר החליט שזה המקום להראות את רוב כשרונו בהבאת דברי חז"ל, מציאת תמיהות, סתירות ותירוצים בדבריהם, עד שרק אחרי חמישים עמודים ניתן למצוא איזשהו רעיון שמובן לכל ילד בן 8.
במחילה - אם אני ארצה לקנות את ספר ה'חבורות' שלך - אני אעשה את זה בנפרד. הרי כל אחד מבין שאפשר 'להפיל' על דברי חז"ל כל רעיון שרק תרצה.
עכשיו אני רוצה לקרוא הדרכות חינוכיות.
אז תמחק את כל הציטוטים הנחמדים, ותשב ותסביר לי בדיוק, בצורה ברורה ומנומקת, מה צריך לעשות, למה ואיך.
חריף, 'צו שארף'.
לא כל חומר דורש עריכה ברמה הזו.
הלוואי שכל מו"ל יהיה מוכן להשקיע בתוצר איכותי ולא יביט אל הארנק...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
חריף, 'צו שארף'.
לא כל חומר דורש עריכה ברמה הזו.
הלוואי שכל מו"ל יהיה מוכן להשקיע בתוצר איכותי ולא יביט אל הארנק...
אולי לא כל חומר דורש עריכה בכזו רמה,
אבל כל עורך תורני צריך להיות מוכן לכזו רמה.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אולי לא כל חומר דורש עריכה בכזו רמה,
אבל כל עורך תורני צריך להיות מוכן לכזו רמה.
כלומר, כשאתה בא להקנות לו את המקצוע - עליך לתת לו את כל הכלים כולם.
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
מתוך נסיונכם והתוצרים המגיעים אל שולחנכם, באם הייתם צריכים למסור הרצאה (מעניינת!), מה הייתם מעלים בנקודות הבאות:

ניקוד
איזה נקודות חשובות לציון או לתשומת לב של עורכים תורניים?

לשון וניסוח
אמנם יש כמה סוגות, מישיבתי כבד שיש בו יותר ארמית מעברית, עד עריכת עלון בשפה עדכנית, אבל בכל זאת, תנו כמה כללי אצבע שבלעדיהם רצוי להניח את המקלדת..

או בכלל, תנו איזה נקודה שראוי לשים אותה על השולחן, לנער ממנה את האבק, ולומר: לא עוד...

אם הגעתם עד פה, ואולי אתם בעצמכם רוצים למסור את ההרצאה (בזום אלא מה..), כתבו לי בפרטי.
ואם אתם לא בענין, אבל יש לכם מה לומר, אנא החכימו אותי בתגובה..

נשמע מעניין.
אני מסרתי הרצאה שכזו בשבוע שעבר.
דוקא היתה היענות נרחבת להרצאת מבוא. וב"ה גם נרשמו לקורס המשך.
תמונה.png

אשמח שתיצור איתי קשר בכתובת האישית cm0548489311, שטרודל, גימל נקודה וכו'. (לא מעלה כתובות מייל....
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לפני חשיבה מה הייתי אומר לאחרים -

היה כאן בעבר דיון אודות קורס שכזה, ונטען שזה לא רווחי.
בדקת את זה? אתה בעניין? אם כן מעניין אותי.

אשמח לשמוע היכן זה אוחז.
תרשום פרטי התקשרות, ארשום לעצמי, ואם תרצה תמחוק אחר כך (ביטלתי את המנוי).
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
ראשית דיברנו על רקע בעולם הספר התורני.
על הבדלים בין ספרי יסוד, ספרי לימוד וספרים של מחברים בני ימינו.
שיש ספרים שמהדירים ומביאים השוואות וכדו, ולעומתם ספרים שבהם משחקים עם הניסוח וכו'.

לאחמ"כ שוחחנו בהרחבה על עולם הכתיבה.
משגיאות כתיב, ועד ניסוח עקלקל שמוציא דברים מהקשרם. ופעמים גם מורה על ההיפך מהמכוון.

לאחר מכן עברנו למבחן מעשי במקום.
חולקו דפים של חומר מתומלל.
ועשינו בהם את כל מה שצריך.
פיסוק וחלוקה לקטעים.
כותרות.
מ"מ
הגהה, ניסוח וליטוש.
וכו'.

גם שוחחנו באופן כללי על כללי העריכה המקובלים בעולם הספר.
על לשון הקודש ועברית.
על מאגרים תורניים
וגם על...
יחסי עובד מעביד, יעדים, תשלומים וכו'.
 

כלפי לייא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נשמע מעניין.
אני מסרתי הרצאה שכזו בשבוע שעבר.
דוקא היתה היענות נרחבת להרצאת מבוא. וב"ה גם נרשמו לקורס המשך.
צפה בקובץ המצורף 804792

אשמח שתיצור איתי קשר בכתובת האישית cm0548489311, שטרודל, גימל נקודה וכו'. (לא מעלה כתובות מייל....
הלוגו והשם יפים מאוד.
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
ווואוו...
כמה פניות!

אני רואה שהציבור צמא...
אז לכל המתעניינים.
בעז"ה בימים הקרובים אפרסם את המבוא של הרצאת המבוא...

אני כעת עמוס נורא. אי"ה עוד יום יומיים אפרסם אותו.
בהצלחה לכולם.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@2u2
אשמח לשמוע ממך בכתובת zlygbtmnאין לכתוב כתובת מייל

ואגב - האם לא מתאים האשכול לפורום עריכה תורנית?
 
נערך לאחרונה ב:

מתקדם

משתמש פעיל
עריכה תורנית
א. לא לסמוך על אף אחד.
'וכשיהיו בעלי דינין עומדין לפניך יהיו בעיניך כרשעים'.

ראית מישהו שמביא שיטה מסוימת?
אל תאמין לו.
תפתח בפנים.
קודם תראה אם כתוב שם בכלל משהו בנושא.
מצאת שאכן יש שם משהו בנידון?
תקרא את דבריו מתחילה ועד סוף בתשומת לב.
רק אם וידאת באופן מוחלט שאכן כתוב שם את הדברים שנאמרו בשמו - 'יהיו בעיניך כזכאין'.
ב. למחוק, למחוק ולמחוק.

רוב הסיכויים שאם כתבת משפט, יכולת לנסח אותו יותר טוב.
מסתבר שאם תקרא אותו לאחר כמה ימים, תצליח למחוק בו כמה מילים, ותחסוך מהקורא את הסרבול המילולי המיותר.
יתכן שגם תגלה שקטע שלם שכתבת היה מיותר לחלוטין, והיית יכול להסתדר בלעדיו.
ג. לערוך, לשנות ולהעביר קטעים.
לפעמים אנחנו נורא מרובעים. כתבנו בצורה מסוימת? מצאנו את הספר הזה לפני הספר השני? ככה זה יקבע בדפוס.
וככה יש חזרתיות, שוב פעם אותה קושיא, ושוב פעם להעלות את אותו תירוץ שהבאת לפני עשרים עמודים [ושכחת מזה לחלוטין].
אחרי שערכת נושא שלם - תעבור עליו מהתחלה, תראה אם כדאי לפתוח את כל הסוגיא ממקום אחר לחלוטין, מזוית שונה, שיכולה לשפוך אור חדש על כל העניין.
ד. תפסיקו עם הציטוטים!
לפעמים אני פותח ספר בענייני חינוך, ומצפה לראות בו הדרכה חינוכיות.
אני סוגר אותו מאד מהר.
למה?
כי במקום להסביר לי יפה כיצד לחנך, המחבר החליט שזה המקום להראות את רוב כשרונו בהבאת דברי חז"ל, מציאת תמיהות, סתירות ותירוצים בדבריהם, עד שרק אחרי חמישים עמודים ניתן למצוא איזשהו רעיון שמובן לכל ילד בן 8.
במחילה - אם אני ארצה לקנות את ספר ה'חבורות' שלך - אני אעשה את זה בנפרד. הרי כל אחד מבין שאפשר 'להפיל' על דברי

כל כך נכון וממצה.
בכמה מילים - סבלנות, וחוסר מקובעות.
לחשוב ולבדוק שוב ושוב!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  36  פעמים

לוח מודעות

למעלה