עזרה האם ישנה היתכנות לקהילה כלל חסידית בירוחם?

עו"ד נתן רוזנבלט

משתמש מקצוען
חיפה וצפת זה טיפל'ה שונה

יש הבדל ענק בין ההתיישביות של החסידים לאלו של הליטאים
ויזניץ למשל הסיכמו להגיע אחרי רחמים ותחנונים, ובמיוחד לאחר שלפני 4 שנים שיוקו להם שם פרוייקט במחיר רצפה
וללטיאים בגבעת המורה אף אחד לא התחנן...
(ועדיין כל חסיד בפריפריה חושב על הרגע שהוא יוכל לעזוב..)
מנגד הליטאים הגיעו למשל לחריש לשממה, לא היה שום גוף רציני וממוסד שעזר להם...
זה לא רק זה. הליטאים כובשים את כל הפרירפריה,
זה ההתיישבות הליטאית הענקית באופקים, וכן בתפרח, כרמיאל, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, קריית אתא, חריש,
רכסים, חדרה, תל ציון, מיצד, ועוד ועוד מקומות שכף רגלי חסיד כמעט שלא דרכה שם...
הנתונים שלך שוטפים וניכר שאתה יודע משהו אבל לא עד הסוף:

ויזניץ לא בנו שום פרוייקט לפני שהגיעו, הכל היה אחרי שכמה בודדים הגיעו בשליחות האדמור הנוכחי (שלא היה עדיין אדמור ממש), אני זוכר שהשלמתי להם מניין כפשוטו בחדר שנתנו להם בבית הכנסת של הטוניסאים ברחוב הצנחנים עשר...

תל ציון הוקמה על ידי חסיד למען חסידים, אתה צודק שזה עבר מהפך עקב נסיבות מצערות במיוחד ויוצאות דופן.

קרית מלאכי - קהילה מפוארת של מאה אברכים וזה מצויין וכל הכבוד, אבל לחב"ד יש 1500.

בשאר המקומות - יש גם מקומות כנגד. למשל מאשדוד שהיא 95% חסידים ורובם הגיעו כשזה היה הפריפריה של אז. הוא הדין לקרית גת ועוד.

או ערים כמו ערד וחצור, צפת (90%) ונוף הגליל (כנ"ל), ואפילו נתניה ובת ים (בבוב) שההתיישבות הייתה על בסיס הליכה לפירפריה.
 

סי 2

משתמש פעיל
חיפה וצפת זה טיפל'ה שונה

יש הבדל ענק בין ההתיישביות של החסידים לאלו של הליטאים
ויזניץ למשל הסיכמו להגיע אחרי רחמים ותחנונים, ובמיוחד לאחר שלפני 4 שנים שיוקו להם שם פרוייקט במחיר רצפה
וללטיאים בגבעת המורה אף אחד לא התחנן...
(ועדיין כל חסיד בפריפריה חושב על הרגע שהוא יוכל לעזוב..)
מנגד הליטאים הגיעו למשל לחריש לשממה, לא היה שום גוף רציני וממוסד שעזר להם...
זה לא רק זה. הליטאים כובשים את כל הפרירפריה,
זה ההתיישבות הליטאית הענקית באופקים, וכן בתפרח, כרמיאל, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, קריית אתא, חריש,
רכסים, חדרה, קריית יערים, תל ציון, מיצד, ועוד ועוד מקומות שכף רגלי חסיד כמעט שלא דרכה שם...
זה לא אומר שחסידים מפונקים זה אומר שלליטאים אין בעיה ללכת לשממה
כי ירוחם, וכן עוד חלק מהרשימה שמנית זה היה מאוד קשה בכל אופן בתחילה למשך הרבה שנים
 
  • תודה
Reactions: LO

סי 2

משתמש פעיל
הנתונים שלך שוטפים וניכר שאתה יודע משהו אבל לא עד הסוף:

ויזניץ לא בנו שום פרוייקט לפני שהגיעו, הכל היה אחרי שכמה בודדים הגיעו בשליחות האדמור הנוכחי (שלא היה עדיין אדמור ממש), אני זוכר שהשלמתי להם מניין כפשוטו בחדר שנתנו להם בבית הכנסת של הטוניסאים ברחוב הצנחנים עשר...

תל ציון הוקמה על ידי חסיד למען חסידים, אתה צודק שזה עבר מהפך עקב נסיבות מצערות במיוחד ויוצאות דופן.

קרית מלאכי - קהילה מפוארת של מאה אברכים וזה מצויין וכל הכבוד, אבל לחב"ד יש 1500.

בשאר המקומות - יש גם מקומות כנגד. למשל מאשדוד שהיא 95% חסידים ורובם הגיעו כשזה היה הפריפריה של אז. הוא הדין לקרית גת ועוד.

או ערים כמו ערד וחצור, צפת (90%) ונוף הגליל (כנ"ל), ואפילו נתניה ובת ים (בבוב) שההתיישבות הייתה על בסיס הליכה לפירפריה.
1. בית שמש כשהוקמה היתה פריפריה וחלק ממי שפיתח אותה היו קהילות חסידיות [גור, תו"א].
2. חריש יש בה גם חסידים, אני לא בדיוק יודע מה האחוזים, אבל ישנם.
3. תל אביב היתה מאז ומעולם עם הרבה חסידים [זו אמנם לא פריפריה אבל עיר מעורבת מאוד].
4. רחובות כנ"ל.
5. קרית אתא גם היה חסידים [היום אולי פחות].
6. בפתח תקוה גם קהילות מפוארות של חסידים.
 

סי 2

משתמש פעיל
יש לך נתונים מוסמכים על מצב כלכלי של קהילות מסוימות ביחס לאחרים? כי בכל המגזרים יש הרבה "עשירים" גם בחסידויות אחרות, ליטאיים (עובדים), ספרדים וכו'.
הוא מתכוין לומר ששם אין לחץ חברתי לגור דווקא במרכז ולכך הפתרונות הרחוקים מצליחים
מה גם שבגור ביחס להרבה מקומות יש הרבה יותר אנשים עם כסף [גור נדל"ן, לא? ;)]
 

די

משתמש סופר מקצוען
ביחסית יש הרבה חסידי גור [ברגר,טייטל,נרקיס, וכדו']
קבלנים קטנים פחות מכיר, צריך לשאול את אלו שגרים בב"ב, נראה לי יש גם הרבה קבלנים קטנים ספרדים וכדומה.
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
הם לא בונים דווקא לחרדים ממש ממש לא
הגיון פשוט
הליטאים הרי הם בניי' תיי'רה יושבים בכולל
במקרה יצאו מהם פה ושם כמה יזמי נדל"ן
אבל אצל החסידים ובמיוחד אצל הגעררס שידועים כיזמים מוצלחים ונמרצים יש פי כמה וכמה יזמי נדל"ן

במיוחד שהיום כל החסידיות מציעים לגברים הכשרה בנושאים שקרובים לתחום
אפילו בחסידיות השמרניות ביותר כמו ויזניץ ובאיאן (אצל בעלז וגור זה נחשב כלום...)
כמו הנדסאי בנייה, הנדסאי אדריכלות, והנדסאי חשמל,
אני מכיר על גבר שלמד דרך הארגון של החסידות, האשה למדה הנדסאי אדריכלות והגבר למד הנדסאי בניין:)
 

די

משתמש סופר מקצוען
הגיון פשוט
הליטאים הרי הם בניי' תיי'רה יושבים בכולל
במקרה יצאו מהם פה ושם כמה יזמי נדל"ן
אבל אצל החסידים ובמיוחד אצל הגעררס שידועים כיזמים מוצלחים ונמרצים יש פי כמה וכמה יזמי נדל"ן

במיוחד שהיום כל החסידיות מציעים לגברים הכשרה בנושאים שקרובים לתחום
אפילו בחסידיות השמרניות ביותר כמו ויזניץ ובאיאן (אצל בעלז וגור זה נחשב כלום...)
כמו הנדסאי בנייה, הנדסאי אדריכלות, והנדסאי חשמל,
אני מכיר על גבר שלמד דרך הארגון של החסידות, האשה למדה הנדסאי אדריכלות והגבר למד הנדסאי בניין:)
הנדסאי בניין זה לא הכסף הגדול בכלל, יזמות נדל"ן זה הכסף הגדול ובשביל זה לא צריך שום לימודים רק ראש טוב, ואולי אדרבה אחד שלמד הרבה סוגיות בעיון יהיה יזם נדל"ן יותר טוב...
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
הנדסאי בניין זה לא הכסף הגדול בכלל
כל התחומים האלו מקרבים אותו לזה
ובכלל השכלה בתחום עוזרת
ב, ואולי אדרבה אחד שלמד הרבה סוגיות בעיון יהיה יזם נדל"ן יותר טוב...
הם גם למדו סוגיות בעיון
וגם יש להם קהילה ומשפחה שעוזרת ומטפחת ומהווה דוגמא להיות יזמים,
נראה לי שחבל להתווכח בנושא
הדברים ידועים לכל אחד ואחד...
 

אחינו כל בית ישראל

משתמש מקצוען
הם גם למדו סוגיות בעיון
וגם יש להם קהילה ומשפחה שעוזרת ומטפחת ומהווה דוגמא להיות יזמים,
נראה לי שחבל להתווכח בנושא
הדברים ידועים לכל אחד ואחד...
שטויות כל מי שיש לו ראש גדול + יוזמה ומעוף יכול להיות יזם נדלן
יכול להיות שמי שיש לו משפחה וקהילה תומכים זה יותר קל לו
וכמובן שלמי שיש מיליון שתיים זה יותר קל
 

די

משתמש סופר מקצוען
נראה לי שחבל להתווכח בנושא
הדברים ידועים לכל אחד ואחד...
מעניין מאוד אני הבאתי לך נתונים על קבלנים ידועים מאוד בציבור הליטאי רייסדור וולפסון נתיב, ואתה מביא כמה קבלנים עלומים (אולי יש עוד אבל לא כתבת) ואז אומר חבל להתווכח...
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
אפשר פירוט איך הולך לחסידי גור עם דימונה (או איך הולך לדימונה עם גור ;))
ירוחם מרחק עשר דקות נסיעה משם.
אם יהיה מוסדות חסידיים טובים בדימונה לפחות, אז מי שיגור בירוחם יוכל ליסוע לדימונה ללמוד שם.

התרשמות שלי כבוגר ירוחם מלפני שנים רבות:

לא מדוייק לומר שלליטאים "לא הלך" בירוחם. הקהילה פחות או יותר שמרה על כוחה (בסביבות מאה/מאה חמישים משפחות), במשך למעלה מארבעים שנה, ורוב השנים גם התקיימה שם ישיבה גדולה.
(יש מוסדות לילדים עד גיל בר/בת מצוה פלוס, ומאז הם הולכים לישיבה קטנה וגדולה / תיכון וסמינר בערים הקרובות או הרחוקות).
בנוסף יש לציין שהקהילה הליטאית היא "קהילת אברכים" והיא סגורה אך ורק לאברכים. מי שאינו לומד בכולל יום שלם אינו יכול להכנס לקהילה ולא להכניס את ילדיו למוסדותיה. כמדומני שאין יוצא מן הכלל.

במקביל יש שם גם ישיבת הסדר מאוד מצליחה ומרכזית במגזר שלהם.

האוכלוסיה המקומית היתה בעיקר מרוקאים עם ירידת הדורות (דתיים עם ילדים מסורתיים ונכדים חילונים), ונוספו עליהם גם קהילה הודית קטנה, ומתשנא והלאה הגיעו שכונות שלמות של רוסים ששינו את הפנים המסורתיות שהיו לעיר עד שהם הגיעו.

יש כמה אוטובוסים יומיים לירושלים ובני ברק נתיבות ואופקים דימונה ובאר שבע.
ובסופי שבוע יש גם לבית שמש מודיעין עילית ועוד ריכוזים חרדיים.

לפני תקופה של כמה שנים התחילו להרחיב את הבניה מהקהילה לכיוון המדבר (אחרי שנים רבות של "הקפאה" מחוסר עניין) וחשבו שזה יתווסף על הקהילה. בסופו של דבר הפרויקטים החדשים יצאו לא חרדים והקהילה הדירה את רגליה מהמקום וחבל.
ועדיין יש מקום ענק לבנייה לפי דעתי. כך שאולי אפשר להתארגן לבנות שם שכונות חרדיות גדולות אם ידעו לעשות את זה נכון.
 

סי 2

משתמש פעיל
הנדסאי בניין זה לא הכסף הגדול בכלל, יזמות נדל"ן זה הכסף הגדול ובשביל זה לא צריך שום לימודים רק ראש טוב, ואולי אדרבה אחד שלמד הרבה סוגיות בעיון יהיה יזם נדל"ן יותר טוב...
זה באמת נראה שאת המדינה פה בנו אנשים בעיון
אין על הבירוקרטיה במדינת ישראל...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ז

א שִׁגָּיוֹן לְדָוִד אֲשֶׁר שָׁר לַיהוָה עַל דִּבְרֵי כוּשׁ בֶּן יְמִינִי:ב יְהוָה אֱלֹהַי בְּךָ חָסִיתִי הוֹשִׁיעֵנִי מִכָּל רֹדְפַי וְהַצִּילֵנִי:ג פֶּן יִטְרֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי פֹּרֵק וְאֵין מַצִּיל:ד יְהוָה אֱלֹהַי אִם עָשִׂיתִי זֹאת אִם יֶשׁ עָוֶל בְּכַפָּי:ה אִם גָּמַלְתִּי שׁוֹלְמִי רָע וָאֲחַלְּצָה צוֹרְרִי רֵיקָם:ו יִרַדֹּף אוֹיֵב נַפְשִׁי וְיַשֵּׂג וְיִרְמֹס לָאָרֶץ חַיָּי וּכְבוֹדִי לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה:ז קוּמָה יְהוָה בְּאַפֶּךָ הִנָּשֵׂא בְּעַבְרוֹת צוֹרְרָי וְעוּרָה אֵלַי מִשְׁפָּט צִוִּיתָ:ח וַעֲדַת לְאֻמִּים תְּסוֹבְבֶךָּ וְעָלֶיהָ לַמָּרוֹם שׁוּבָה:ט יְהוָה יָדִין עַמִּים שָׁפְטֵנִי יְהוָה כְּצִדְקִי וּכְתֻמִּי עָלָי:י יִגְמָר נָא רַע רְשָׁעִים וּתְכוֹנֵן צַדִּיק וּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק:יא מָגִנִּי עַל אֱלֹהִים מוֹשִׁיעַ יִשְׁרֵי לֵב:יב אֱלֹהִים שׁוֹפֵט צַדִּיק וְאֵל זֹעֵם בְּכָל יוֹם:יג אִם לֹא יָשׁוּב חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ קַשְׁתּוֹ דָרַךְ וַיְכוֹנְנֶהָ:יד וְלוֹ הֵכִין כְּלֵי מָוֶת חִצָּיו לְדֹלְקִים יִפְעָל:טו הִנֵּה יְחַבֶּל אָוֶן וְהָרָה עָמָל וְיָלַד שָׁקֶר:טז בּוֹר כָּרָה וַיַּחְפְּרֵהוּ וַיִּפֹּל בְּשַׁחַת יִפְעָל:יז יָשׁוּב עֲמָלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְעַל קָדְקֳדוֹ חֲמָסוֹ יֵרֵד:יח אוֹדֶה יְהוָה כְּצִדְקוֹ וַאֲזַמְּרָה שֵׁם יְהוָה עֶלְיוֹן:
נקרא  0  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה